Cadrele didactice din Sectorul 3 au primit cu mult interes si emotie informatiile specialistilor invitati in cele 4 ore de conferinta pe teme de
bullying:
Nadia Tataru, presedinta Asociatiei Parintilor Isteti
Adriana Mitu - trainer in dezvoltarea inteligentei emotionale a copiilor
Gaspar Gyorgy - presedintele Asociatiei Multiculturale de Psihologie si Psihoterapie psihoterapeuta Andreea Neagu
Profesorul de joaca Leon Magdan
Gabriela Maalouf – consilier scolar si NLP trainer copii si parinti
Mirela Horumba - Psihologul parintilor.
Peste 95% dintre participanti au considerat de foarte mare interes tema conferintei si au apreciat ca fiind foarte bun continutul si prestatia vorbitorilor.
"Pe parcursul intregii vieti am experimentat cele trei pozitii: victima - agresor - salvator si mai ales pozitia de MARTOR. E important sa inteleg si sa constientizez pozitia in care ma aflu si sa dau mai departe la scoala.", spune un cadru didactic participant la conferinta "scoli fara bullying in Sectorul 3".
La finalul conferintei, profesorii au plecat cu o intelegere mai buna a fenomenului de bullying si cu multe resurse si instrumente de lucru la scoala. Multi dintre profesori au solicitat sa se organizeze si cursuri pentru parinti, dar si ajutorul consilierilor scolari, care acum sunt in numar insuficient si nu fac fata numarului solicitarilor. De asemenea, sentimentul ca nu sunt singuri si ca sunt ascultati, intelesi si chiar primesc si ajutor le-a dat incredere si putere cadrelor didactice. Atat de mare a fost interesul participantilor in a rezolva aceasta problema reala a bullyingului din scoaa, incat jumatate din participantii la conferinta s-au inscris si la workshop-urile gratuite, care au urmat conferintei.
Pe durata celor 3 ore din cadrul workshop-ului, cadrele didactice au experimentat si au aflat multe modalitati de lucru la clasa pentru a creste inteligenta emotionala a elevilor, empatia si astfel a diminua si preveni cazurile de bullying.
In toate intalnirile s-a vorbit deschis despre actiuni intentionate si repetitive, cu scopul de a face rau, prin care copiii se ranesc si sufera: insulte, porecle, imbranciri, tachinari, intimidare, hartuire, cyberbullying, deposedare de bunuri, raspandire de zvonuri etc. Aceste comportamente afecteaza starea de bine a copiilor, creeaza stres si iritare in clasa si ii impiedica pe elevi sa fie deschisi invatarii.
La nivel european, Romania se situeaza pe locul 3 la bullying in clasamentul celor 42 de tari in care a fost investigat fenomenul, potrivit raportuluiOrganizatiei Mondiale a Sanatatii (OMS). in studiul national efectuat de Organizatia Salvati Copiii in anul 2016 se arata ca:
- 1 din 4 copii era umilit in mod repetat la scoala, in fata colegilor;
- 1 din 6 copii era batut in mod repetat;
- 1 din 5 copii umilea in mod repetat un alt copil la scoala;
- in mod repetat, in scoala, 3 din 10 copii erau exclusi din grupul de colegi;
- 7 din 10 copii au fost martorii unei situatii de bullying in mediul scolar.
Legea defineste bullying-ul astfel: "Violenta psihologica - bullying este actiunea sau seria de actiuni fizice, verbale, relationale si/sau cibernetice, intr-un context social dificil de evitat, savarsite cu intentie, in mod constant si repetat, care implica un dezechilibru de putere, au drept consecinta atingerea demnitatii ori crearea unei atmosfere de intimidare, ostile, degradante, umilitoare sau ofensatoare, indreptate impotriva unei persoane sau grup de persoane si vizeaza aspecte de discriminare si excludere sociala, care pot fi legate de apartenenta la o anumita rasa, nationalitate, etnie, religie, categorie sociala sau la o categorie defavorizata ori de convingerile, sexul sau orientarea sexuala, caracteristicile persoane, actiune sau serie de actiuni, comportamente ce se desfasoara in unitatile de invatamant si in toate spatiile destinate educatiei si formarii profesionale", potrivit unui act normativ adoptat deja de deputati.