

Schimbari pentru consilierii scolari: raman titulari, dar sunt scutiti de activitatile de predare. Norma didactica, stabilita la maximum 500 de elevi

De Ana Ghiarasim
la 29 Iul. 2022 Exclusiv
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Schimbari pentru consilierii scolari: raman titulari, dar sunt scutiti de activitatile de predare. Norma didactica, stabilita la maximum 500 de elevi29Iul.2022

Ministrul Educatiei, Sorin Cimpeanu, a anuntat ca noua lege a Educatiei prevede mai multe schimbari pentru consilierii scolari, care vor avea un rol esential in formarea elevilor. Pana in anul 2027, in scolile din Romania ar trebui sa existe 10.000 de consilieri școlari, fata de 3.000, cati sunt in prezent.

Potrivit lui Cimpeanu, "absolut toti consilierii scolari, fara exceptie, isi vor pastra statutul de cadru didactic prevazut si in actuala Lege a Educatiei nationale, beneficiind de toate avantajele care decurg din acest statut, inclusiv cresteri salariale, insa fara a mai exista obligatia activitatii de predare".
 
De asemenea, consilierii scolari vor beneficia de pregatire de asistență psihopedagogică și de orientare școlară, in cazul in care nu detin deja aceste competente, pe cheltuiala scolilor la care sunt angajati.
 
Mai jos va prezentam cateva directii importante care se refera la activitatea consilierilor scolari, in noua Lege a Educatiei: 
 
"1. Consilierul scolar trebuie sa fie in fiecare scoala pentru cartografierea nivelului de dezvoltare a copilului la inceputul scolarizarii obligatorii
 
Se eficientizeaza parcurgerea cu succes a scolaritatii in spriritul egalitatii de sanse. Consilierul scolar, in scoala, langa elev, va creste starea de bine a acestuia, fiind un sprijin real in alegerea celei mai bune strategii de invatare, astfel incat elevul sa-si poata atinge potentialul sau maxim.
 
2. Consilierul scolar trebuie sa devina profesor consilier scolar si pilon in formarea elevului!
 
Centrul National de Educatie Incluziva si Directiile Judetene de Invatamant Preuniversitar vor dezvolta programe de consiliere si de orientare profesionala si vor sprijini consilierii scolari pentru a deveni parteneri recunoscuti in decizia elevilor privind parcursul academic si profesional.
 
Consilierul scolar se mentine ca functie didactica, prevazuta la art. 125 alin (1) lit. h) din proiect (cum este prevazut si in actuala Lege nr.1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare) si devine profesor consilier scolar in cadrul compartimentelor de asistenta psihopedagogica din unitatile de invatamant de masa. Norma didactica a consilierului scolar este corespunzatoare unui post de consilier scolar in compartimentele de asistenta psihopedagogica si se stabileste prin raportare la un numar de maximum 500 de elevi, maximum 500 de elevi si prescolari sau de maximum 300 de prescolari si nu prevede obligatia de a desfasura activitate de predare. Activitatile specifice normei didactice sunt stabilite de un regulament aprobat prin ordin al ministrului educatiei.
 
Din punct de vedere al statutului profesional, consilierii scolari sunt cadre didactice si vor fi preluati ca titulari in unitatile de invatamant in care acestia, in prezent, au punctul de lucru, pentru ca sunt in primul rand specialisti ai scolii si trebuie sa fie parte a culturii organizationale a acesteia. Vor putea sa-si foloseasca direct experienta si pregatirea profesionala pentru a optimiza serviciile compartimentului de asistenta psihopedagogica in fiecare unitate de invatamant. Prin alocarea de servicii de asistenta educationala in fiecare scoala (ceea ce proiectul isi propune sa se realizeze, gradual), se creeaza premisa respectarii principiului „echitatii” pentru un numar cat mai mare de copii consiliati, sprijiniti si orientati spre integrarea cu succes in societate.
 
Din punct de vedere metodologic vor fi indrumati de inspectorul de specialitate din cadrul structurii de specialitate a Directiilor Judetene pentru Invatamant Preuniversitar, sub coordonarea Centrului National pentru Educatie Incluziva.
 
Din punct de vedere administrativ, in calitate de cadre didactice titulare, incadrate in unitatea de invatamant preuniversitar, consilierii scolari vor fi subordonati directorului, in mod similiar cu ceilalti colegi, cadre didactice titulare.
 
Din punct de vedere salarial, vor beneficia de aceleasi drepturi prevazute in proiectul legii pentru celelalte cadre didactice, la care se adauga drepturile salariale specifice de care beneficiaza in prezent. Potrivit proiectului legii pus in dezbatere - art. 106 (2), „in conformitate cu principiul importantei sociale a muncii, salarizarea cadrului didactic stagiar din sectorul educatiei se realizeaza in raport cu complexitatea, responsabilitatea si nivelul studiilor, intr-un cuantum egal cu salariul mediu brut pe economie din anul bugetar incheiat”.
 
Consilierii scolari care in prezent ocupa un post in sistemul national de invatamant si care au specializari in profilul/ domeniul psihopedagogie speciala sau psihologie sau specializari in domeniul stiinte ale educatiei sunt mentinuti in functie pentru o perioada de 5 ani de la intrarea in vigoare a noii legi, termen in care pot sa parcurga programe de formare profesionala pentru dobandirea competentelor de orientare scolara.
 
3. Consilierul scolar, profesorul logoped si mediatorul scolar vor face posibila educatia individualizata!
 
Educatia va deveni individualizata, cu accent pe integrare, monitorizare si progres, iar in centrul sau vor sta elevul si nevoile sale, pe care sistemul de invatamant, prin resursa de specialisti, are menirea de a le satisface. Proiectul legii consacra la nivel de obligatie pentru cadrul didactic o mentalitate psihopedagogica deschisa.

Pedagogia incluziunii va fi fundamentata pe trei piloni:
a. Educatie speciala;
b. Cerinte educationale speciale;
c. Educatia cerintelor speciale.
 
Pedagogia incluziunii va fi operationalizata de catre echipa multidisciplinara a fiecarei scoli, al carei coordonator va fi consilierul scolar, tocmai pentru a continua integrarea cu INCLUDEREA, egalitatea de sanse cu ECHITATEA, monitorizarea cu INTERVENTIA-SUPORT, progresul scolar cu ADAPTAREA cu succes spre contextul/mediul social.
 
4. Compartimentele de asistenta psihopedagogica vor fi implicate in procedura de stabilire a nivelului de sprijin!
 
Nivelul de sprijin necesar este stabilit de DJIP/DMBIP, cu avizul directorului unitatii de invatamant, la propunerea specialistilor din cadrul compartimentelor de asistenta psihopedagogica, la inceputul invatamantului obligatoriu, in baza unei evaluari de specialitate, prin teste standardizate, conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educatiei.
 
5. Fexibilitate si adaptare continua nevoii elevului prin orientare si reorientare, ori de cate ori este nevoie.
 
Evaluarea se realizeaza corespunzator nivelului de varsta si de scolarizare. In functie de evolutia elevului, cadrul didactic care a lucrat cu acesta poate face propuneri de orientare si reorientare intre niveluri. Decizia de orientare/reorientare va fi reevaluata cel putin la intrarea in invatamantul primar si la finalizarea fiecarui nivel de invatamant si va include minimal informatii privind nivelul de sprijin, toate serviciile de sprijin, interpretare si asistenta acordate, informatii privind nevoia organizarii diferentiate a predarii si evaluarii, alaturi de modalitatea de monitorizare si evaluare a impactului interventiei.
 
6. Consilierul scolar, profesorul logoped, mediatorul scolar devin sursa si resursa pentru fiecare elev al scolii!
 
Consilierul scolar, profesorul logoped, mediatorul scolar sunt piloni in asigurarea „scolii bune”, vor satisface nevoile de incluziune, nevoile socio-emotionale si educationale ale copiilor si elevilor intr-un mediu securizant, desegregat si nediscriminatoriu.
 
7. Parteneriatul scoala-parinti-comunitate! Consilierii scolari vor sprijini demersuri importante pentru sistemul de educatie cum ar fi: prevenirea abandonului scolar, educatia parentala, prevenirea violentei si a bullying-ului, orientarea in cariera.
 
Se reconfigureaza parteneriatul scoala-parinti-comunitate pe directii concrete de actiuni comune in beneficiul copiilor/elevilor, crescand astfel gradul de implicare si de raspundere in creionarea profilului vocational al elevului si in parcursul educational al acestuia, tinandu-se cont de VALORI, INTERESE si APTITUDINI in vederea orientarii scolare si profesionale adaptate nevoilor si particularitatilor individuale ale acestora.
 
8. Consilierul scolar trebuie sa fie factor de stabilitate si echilibru pentru elev!
 
Proiectul de lege intareste rolul specialistilor in consiliere si asistenta psihopedagogica prin integrarea acestora in comunitatea scolii, oferindu-le stabilitate si confort, dar si posibilitatea de a fi factorul de stabilitate in parcursul scolar al elevului, avand in acelasi timp sansa de evolutie profesionala in cariera.
 
9. Proces didactic diferentiat!
 
Pentru nevoile individuale ale copilului si elevului, toate resursele umane, institutionale si materiale conlucreaza pentru a oferi: proces didactic diferentiat, interventii calitative, activitati complementare, suplimentare, adaptare scolara si curriculara, mediu educational responsabilizant.
 
10. Avem sansa de a construi impreuna ECHITATEA in DIVERSITATE!"
 

Ti-a placut acest articol?
Distribuie-l pe Facebook sau trimite-l pe WhatsApp altor parinti sau profesori!

0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Urmareste-ne pe Google News
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:

consilier scolarcadre didacticesalariu consilier scolar


x
Lasa un raspuns



Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala

Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Descarca GRATUIT
Raportul Special

Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit



Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala


Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Iti oferim GRATUIT Raportul Special

Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala

 
Primesti GRATUIT noile TESTE REZOLVATE pentru Evaluarea Nationala conform PROGRAMEI actualizata. Explicatii si Sfaturi pentru Nota Maxima!

Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!
//