Cadrele didactice selectate vor avea statut de experti cooptati si vor desfasura urmatoarele activitati:
1. Fiecare expert cooptat primeste, in vederea evaluarii, toate proiectele de manuale scolare corespunzatoare unei discipline de studiu, depuse de ofertanti;
2. Activitatea de evaluare a proiectelor de manuale scolare se desfasoara in mod independent, de catre fiecare expert cooptat;
3. Fiecare expert cooptat analizeaza proiectele de manuale scolare repartizate prin intermediul aplicatiei dedicate si completeaza, pentru fiecare, fisele-tip (A si B) de evaluare; in urma completarii fisei-tip B se obtine punctajul individual (PI);
4. Expertii cooptati evidentiaza obligatoriu in fisele de evaluare argumente/exemple care sustin punctajul acordat fiecarui descriptor, respectiv motivul declararii neconformitatii (din Anexa 1);
5. Respecta termenele stabilite de catre CNPEE;
6. Raspund din punct de vedere profesional pentru acuratetea si realitatea informatiilor consemnate.
Disciplina "Istoria evreilor. Holocaustul" se studiaza de anul acesta la liceu, in clasele a XI-a si a XII-a.
Criterii de selectie evaluare manuale scolare pentru "Istoria evreilor. Holocaustul"
Selectia cadrelor didactice, cu statut de experti cooptati, se face pe baza competentei si a experientei acumulate si probate, precum si pe baza disponibilitatii manifestate pentru implicarea in activitatile de evaluare a proiectelor de manuale scolare.
Conditiile de inscriere a cadrelor didactice pentru a participa in calitate de experti cooptati la evaluarea proiectelor de manuale scolare pentru invatamantul preuniversitar sunt urmatoarele:
1. sa desfasoare activitati de predare-invatare-evaluare in cadrul invatamantului preuniversitar corespunzatoare nivelului de invatamant si disciplinei/modulului de pregatire pentru care se evalueaza proiecte de manuale scolare; in situatii exceptionale, pentru discipline/module de pregatire la care numarul cadrelor didactice care desfasoara activitate in invatamantul preuniversitar (corespunzatoare respectivului nivel de invatamant) este insuficient, se accepta si cadre didactice care predau disciplinele /modulele de pregatire respective la un nivel superior de invatamant;
2. sa dovedeasca, prin acte de studii, ca poseda specializarea corespunzatoare care-i acorda dreptul de a preda disciplina/modulul de pregatire la care s-a inscris si de a evalua proiectele de manuale scolare depuse la disciplina/modulul de pregatire in cauza;
3. sa detina abilitati practice de operare pe calculator, certificate prin documente;
4. disponibilitate pentru participarea la activitatile de evaluare/reevaluare desfasurate individual, coordonate de catre CNPEE, respectarea hotararilor luate in cadrul grupului si a termenelor prevazute stabilite de catre CNPEE;
5. nu se afla in niciuna din situatiile de incompatibilitate prevazute la art. 4 alin (3) din Metodologia de evaluare a calitatii proiectelor de manuale scolare pentru invatamantul preuniversitar anexa la OMEN nr. 3103/28.01.2019 cu modificarile si completarile ulterioare.
In procesul de selectie a expertilor cooptati-cadre didactice au prioritate, in ordinea urmatoare, cadrele didactice care:
1. au absolvit cursuri/module care vizeaza problematica specifica Holocaustului;
2. au titlul stiintitic de doctor sau gradul didactic I in domeniul disciplinei/modulului de pregitire pentru care aplica;
Disciplina pentru care se organizeaza selectia
Disciplina pentru care se organizeaza selectia cadrelor didactice care vor fi implicate in activititile de evaluare a proiectelor de manuale scolare este "Istoria evreilor. Holocaustul".
Procedura si calendarul de selectie
Procesul de selectie a candidatilor se desfasoara dupa cum urmeaza:
Etapa I: perioada 27.11.2023 - 15.12.2023
Inscrierea candidatilor la adresa https //forms.gle/x3bmayHnSTPzioza9, prin completarea formularului Google Forms cu datele specificate.
In vederea inscrierii si selectiei, la rubrica Incarcare document, este necesara incarcarea unui singur document in format *pdf (a carui dimensiune nu va depasi 30 MB) cu denumirea: nume_prenume_Istoria cvreilor_Holocaustul_judet, care si cuprinda:
1. CV-ul in format european (maxim 4 pagini);
2. copii ale actelor de studii si de grade didactice si/sau care atesta titlul de doctor in stiinte;
3. adeverinta de incadrare eliberata de institutia de invatamant care atesta nivelul la care activeaza candidatul;
4. certificat/atestat formare in problematica Holocaustului.
*NU se vor incarca in plus documente care nu sunt relevante in procesul de selectie.
Etapa a II-a: perioada 15.12.2023 - 21.12.2023
Selectia candidatilor prin aplicarea unei proceduri specifice.
Etapa a III-a: perioada 08.01.2024 - 10.01.2024
Anuntarea rezultatelor selectiei, individual, doar pentru candidatii selectati.
CNPEE aminteste ca, intrucat intreg procesul este confidential, candidatii au obligatia de a asigura confidentialitatea corespondentei specifice legate de procesul de evaluare. Activitatea grupurilor de lucru pe discipline este supusa monitorizirii de catre consilierii CNPEE cu statut de coordonatori ai procesului de evaluare a calitatii stiintifice a proiectelor de manuale scolare. In situatia in care cadrele didactice selectate nu demonstreaza competent si eficienta si de asemenea, daca se constata incalcarea regulilor de asigurare a confidentialitatii in activitatea desfasurata, acestea pot fi inlocuite cu alte cadre didactice care, in urma procedurii de selectie, au fost selectate ca rezerve.
Programa disciplinei "Istoria evreilor. Holocaustul", pe domenii de continut
1. Identitate evreiasca si educatia despre Holocaust in secolul al XXI-lea
• Evreii — trasaturi definitorii: originea, cultura, religia
• Educatia despre Holocaust si provocarile contemporane (antisemitism, xenofobie, genocid si amenintarile la adresa normelor si a valorilor democratice)
2. Evreii in istoria universala
• Evreii in Antichitate si in Evul Mediu (statutul juridic al evreilor si aparitia miturilor antievreiesti in mentalul colectiv)
• Evreii in epoca moderna (statutul juridic si economic, aspecte culturale)
3. Evreii in spatiul romanesc in secolele XIV—XX
• Situatia comunitatilor evreiesti pana la 1866: aspecte demografice, comunitare si culturale
• Evreii in spatiul romanesc in perioada 1878—1919: de la marginalizare la emancipare
• Contributia comunitatilor evreiesti la dezvoltarea economica, sociala, culturala si stiintifica a Romaniei. Structuri asociative reprezentative.
Personalitati marcante in domeniul cultural, politic si academic
• Studiu de caz: Antisemitism in politica si cultura romaneasca din a doua jumatate a secolului al XIX-lea pana la Primul Razboi Mondial
• Studiu de caz: Evreii in armata romana (1877—1878, 1913, 1916—1918)
• Comunitatile evreiesti din Romania in perioada interbelica: Uniunea Evreilor Romani, Federatia Uniunilor de Comunitati Evreiesti din Romania
• Violenta si retorica antisemita in Romania interbelica: Liga Apararii National Crestine (LANC), Miscarea legionara si Partidul National Crestin
4. Holocaustul in Europa
• Discurs antievreiesc si legislatie antisemita in Germania nazista
• Exterminarea evreilor in timpul celui de-Al Doilea Razboi Mondial: lagare, ghetouri, Holocaustul prin gloante, deportari, exterminari in masa
5. Holocaustul in Romania pe teritoriile aflate sub administratie romaneasca si in nordul Transilvaniei
• Preliminariile Holocaustului din Romania (1938—1940). Primele legi antisemite si pogromurile de la Dorohoi si Galati
• Statul national legionar si masurile antievreiesti (1940—1941)
• Studiu de caz: Pogromul de la Bucuresti
• Regimul Ion Antonescu si evreii (1941—1944)
• Studiu de caz: Pogromul de la Iasi. Trenurile mortii
• Distrugerea comunitatilor evreiesti din Basarabia si Bucovina
• Holocaustul in Transnistria aflata sub administratia romaneasca. Deportarea evreilor si a romilor (reprimare si exterminare)
• Studiu de caz: Evreii din Odessa
• Evreii din Vechiul Regat si din sudul Transilvaniei: regimul de munca obligatorie si planurile de deportare in Polonia
• Rezistenta evreiasca si eforturile de repatriere a deportatilor din Transnistria
• Studiu de caz: Wilhelm Filderman
• Studiu de caz: Marturii ale supravietuitorilor evrei si romi din Transnistria
• Evreii din nordul Transilvaniei sub autoritatea statului ungar (1940—1944): expulzari, detasamentele de munca din Ungaria si Ucraina, ghetoizare si deportare la Auschwitz si in alte lagare de exterminare
• Studiu de caz: Elie Wiesel
• Solidaritate si actiuni de salvare in timpul Holocaustului: Drepti intre popoare
• Studiu de caz: Traian Popovici
• Judecarea si pedepsirea responsabililor pentru Holocaustul din Romania: Tribunalele poporului din Bucuresti si din Cluj. Procesul lotului Antonescu si alte procese de condamnare a criminalilor de razboi
• Studiu de caz: generalii judecati pentru crime de razboi — Nicolae Macici, Constantin (Piki) Vasiliu, Ion Topor
6. Evreii in Romania postbelica si memoria Holocaustului in secolul al XXI-lea
• Comunitatea evreiasca in perioada regimului comunist
• Reprezentarea Holocaustului in arta, literatura si mass-media
• Distorsionarea, negarea si minimalizarea Holocaustului
• Raspunsul tarilor membre O.N.U: Responsabilitatea de a proteja (R2P)
Legea privind introducerea in scoli a disciplinei "Istoria Evreilor. Holocaustul" a fost promulgata in anul 2021 de presedintele Klaus Iohannis.