Gasiti mai jos un extras din metodologie referitor la mentinerea in activitate.
Art. 29 (1) Cadrele didactice care indeplinesc conditiile legale de pensionare si cadrele didactice pentru care nu s-a aprobat mentinerea in functie ca titular, peste varsta de pensionare, se pensioneaza la data incheierii anului scolar. Personalul didactic de conducere din unitatile de invatamant, precum si personalul didactic de conducere si personalul de indrumare si control din inspectoratele scolare, care indeplineste conditiile legale de pensionare si care nu solicita pensionarea pe parcursul anului scolar, poate ramane in functie pana la data incheierii anului scolar, cu acordul consiliului de administratie al unitatii de invatamant, respectiv al inspectoratului scolar. Pentru motive temeinice, pensionarea personalului didactic de predare, de conducere, de indrumare si control se poate face si in timpul anului scolar, cu aprobarea consiliului de administratie al inspectoratului scolar.
(2) Conditiile legale de pensionare, luand in calcul limita de varsta si stagiul de cotizare, la data de 1 septembrie 2021, sunt: a) pentru femei, varsta la ieșirea la pensie, 61 de ani si 8 luni, 31 de ani si 8 luni stagiul completde cotizare, respectiv 15 ani stagiul minim de cotizare; b) pentru barbați, varsta la ieșirea la pensie, 65 de ani, 35 de ani stagiul complet de cotizare, respectiv 15 ani stagiul minim de cotizare.
(3) Cadrele didactice titulare, femei, care indeplinesc conditiile prevazute la alin. (2) lit. a), precum si cadrele didactice, femei, care au avut calitatea de personal didactic de predare titular, reincadrate in functia de personal didactic de predare, in anul scolar 2020-2021, cu condiția suspendarii pensiei pe durata reincadrarii, care nu implinesc 65 de ani pana la data de 1 septembrie 2021, pot opta, in scris, fie pentru mentinerea in activitate ca titular pana la implinirea varstei de 65 de ani, conform prevederilor art. 284 alin. (11 ) din Legea nr. 1/2011 cu modificarile si completarile ulterioare, fie pentru pensionarea incepand cu data de 1 septembrie 2021. Optiunea se adreseaza, in scris, consiliului de administratie al unitatii de invatamant pana la data de 29 ianuarie 2021. Cadrele didactice titulare, femei, care opteaza pentru mentinerea in activitate ca titular pana la implinirea varstei de 65 de ani, beneficiaza de toate drepturile personalului didactic titular.
(4) Personalul didactic de predare titular din invatamantul preuniversitar, cu graduldidactic I sau cu titlul stiintific de doctor, care pana la data de 1 septembrie 2021 implineste varsta de 65 de ani, efectueaza stagiul minim de cotizare si dovedeste competenta profesionala deosebita, a obtinut calificativul „Foarte Bine” si nu a fost sanctionat disciplinar in ultimii 5 ani scolari incheiati, poate fi mentinut in activitate ca titular, in functia didactica pana la 3 (trei) ani peste varsta de 65 de ani, la cerere, conform prezentei Metodologii.
(5) La etapa de menținere in activitate ca titular, in functia didactica, peste varsta de pensionare, participa si personalul didactic de predare, care a avut calitatea de personal didactic de predare titular, reincadrat in functia de personal didactic, in anul scolar 2020-2021, care se incadreaza in prevederile alin. (4).
(6) Personalul didactic de predare care se incadreaza in prevederile alin. (4) si (5) se adreseaza, in scris, consiliilor de administratie ale unitatilor de invatamant, pana la data prevazuta in Calendar. Profesorii consilieri in centre și cabinete de asistența psihopedagogica si profesorii logopezi din cabinetele interscolare se adreseaza CMBRAE/CJRAE in cadrul caruia este normat postul didactic respectiv. Cererile, insotite de documentele justificative privind activitatea didactica si stiintifica, se analizeaza si se aproba in consiliile de administratie ale unitatilor de invatamant, in perioada prevazuta de Calendar, in functie de evolutia demografica la nivel local, de planurile de scolarizare, de dinamica resurselor umane, de politicile de personal si de evolutia planurilor-cadru de invatamant.
(7) La nivelul unitatilor de invatamant pot fi aprobate numai cererile cadrelor didactice care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii: a) se incadreaza in prevederile alin. (4) si (5); b) posturile didactice/catedrele pe care sunt titulare, conform documentului de numire/transfer/repartizare pe post/catedra, sunt complete si viabile in anul scolar 2021-2022, luand in considerare si prevederile art. 262 alin. (4) si (5) din Legea nr. 1/2011 cu modificarile si completarile ulterioare; c) la nivelul unitatii/unitatilor de invatamant, in care urmeaza sa fie menținute in activitate ca titulare in functia didactica, nu exista reducere de activitate la catedrele pe care cadrele didactice respective sunt titulare si nu este necesara completarea/intregirea normei didactice de predare a altor cadre didactice, conform prezentei Metodologii, din unitatile de invatamant respective cu ore din catedra pe care sunt titulare cadrele didactice care se incadreaza in prevederile alin. (4) si (5) si urmeaza sa fie menținute in activitate, ca titular, in functia didactica.
(8) Consiliile de administratie ale unitatilor de invatamant comunica, la termenul prevazut in Calendar, inspectoratului scolar si cadrelor didactice acordul/refuzul motivat privind mentinerea in activitate, ca titular, in functia didactica, a personalului didactic de predare care se incadreaza in prevederile alin. (4) si (5), in anul scolar 2021-2022. Comisia judeteana/a municipiului Bucuresti de mobilitate verifica situatiile transmise de unitatile de invatamant, intocmeste listele finale cuprinzand cadrele didactice care indeplinesc cumulativ conditiile prevazute la alin. (7) si solicita mentinerea in activitate, ca titular, in functia didactica, in anul scolar 2021-2022 si le supune spre analiza comisiei paritare de la nivelul inspectoratului scolar, insotite de lista cadrelor didactice titulare detasate in interesul invatamantului pentru nesolutionarea restrangerii de activitate. Comisia paritara constituita la nivelul inspectoratului scolar trebuie sa tina seama daca, dupa mentinerea in activitate, ca titular, in functia didactica a cadrelor didactice care indeplinesc cumulativ conditiile prevazute la alin. (7), la nivelul judetului/municipiului Bucuresti, se asigura numarul necesar de posturi didactice/catedre vacante in vederea solutionarii restrangerilor de activitate cadrelor didactice titulare detasate in interesul invatamantului pentru nesolutionarea restrangerii de activitate.
(9) Listele finale, validate de consiliul de administratie al inspectoratului scolar in baza hotararii comisiei paritare de la nivelul inspectoratului scolar, se afiseaza la inspectoratul scolar la termenul prevazut in Calendar. La inspectoratul scolar se afiseaza si listele care cuprind cadrele didactice ale caror cereri de mentinere in activitate ca titular, in functia didactica, in anul scolar 2021-2022, au fost respinse la nivelul unitatilor de invatamant sau la nivelul inspectoratului scolar cu precizarea motivului pentru care au fost respinse.
(10) Contestatiile se depun, in scris, la inspectoratul scolar, in perioada prevazuta in Calendar. Contestatia se solutioneaza conform prevederilor art. 4 alin. (20).
(11) Dupa solutionarea contestatiilor de catre consiliul de administratie al inspectoratului scolar, inspectorul scolar general emite decizia privind mentinerea in activitate ca titular a personalului didactic de predare, care indeplineste cumulativ conditiile prevazute la alin. (7), in functia didactica, in anul scolar 2021-2022. in baza deciziei semnate de inspectorul scolar general, directorul/directorii unitatii/unitatilor de invatamant incheie actul adițional la contractul individual de munca incheiat pe perioada nedeterminata al cadrului didactic care a fost mentinut ca titular in functia didactica, in anul scolar 2021-2022.
(12) In conditiile in care, pana la data de 1 septembrie 2021, se constata ca, din cauza reducerii numarului de ore la o anumita disciplina, nu mai este indeplinita condiția de la alin. (7) lit. b) sau lit. c), inspectorul scolar general revoca decizia emisa conform alin. (11). (13) In situatia reorganizarii unei unitati de invatamant cu personalitate juridica, prin divizare sau fuziune, cererile cadrelor didactice care se incadreaza in prevederile alin. (4) si (5) si solicita menținerea in activitate ca titular in functia didactica in anul scolar 2021-2022 se analizeaza de comisia numita prin decizia inspectorului scolar general conform art. 19 alin. (1), dupa aplicarea procedurilor prevazute la art. 19 alin. (2).