Va reamintim, intr-o adresa trimisa in luna aprilie 2024, Ministerul Educatiei solicita inspectoratele scolare si scolilor sa desemneze o persoana responsabila cu educatia rutiera, conform Planului de actiuni asociat Strategiei Nationale de Siguranta Rutiera 2022-2030, aprobata prin HG 682/2022.
"Aceasta obligatie legala nu se adreseaza exclusiv dirigintilor. Incurajam toate cadrele didactice sa se implice activ in aceasta componenta educativa, dat fiind rolul extrem de important pe care il au profesorii in cresterea gradului de siguranta rutiera a copiilor. In acest sens, recomandam stabilirea in consiliul clasei a modului in care se va implica fiecare profesor, in functie de disciplina predata si de timpul disponibil. Atragem atentia ca activitatile propuse in ghid pot fi implementate de orice cadru didactic, indiferent de specialitate", se arata in documentul Ministerului Educatiei.
Ghidurile puse la dispozitie de Ministerul Educatiei si Ministerul Afacerilor Interne:
Extras din Ghidul pentru educatia rutiera in invatamantul primar:
ACTIVITATEA 1: EU, PIETON
Regulile micului pieton
Obiective:
Intelegerea necesitatii respectarii regulilor de circulatie;
Cunoasterea regulilor de circulatie si a indicatoarelor rutiere;
Imbogatirea cunostintelor din domeniul sigurantei in circulatie;
Constientizarea pericolelor la care se expun pietonii care nu respecta regulile de circulatie.
Resurse:
Materiale: biletele cu ghicitori, fise de lucru, videoproiector, prezentare PowerPoint, filme:
„Cum sa traversezi strada”: https://www.youtube.com/watch?v=5rPF6a5UUN4;
„Spot campanie Politia rutiera: https://www.youtube.com/watch?v=Uz4_q06FiWQ;
„Caine destept”: https://www.youtube.com/watch?v=0_MFYg6gxxo.
Timp de lucru: 2 ore de curs
Metode: conversatia, jocul didactic, munca independenta.
Repere teoretice:
- Circulatia pe trotuare.
- Circulatia pe drumurile fara trotuare – pe partea stanga a drumului pentru a vedea masinile care vin din fata; pe marginea partii carosabile, unul in spatele altuia.
- Traversarea unei strazi marcate si/sau semaforizate (trecerea pentru pietoni, semaforul pentru pietoni).
- Prioritatea respectarii indicatiilor (agent - semafor- indicator si marcaj) intr-o intersectie cu marcaj, indicator, semafor, agent de circulatie.
- Traversarea unei strazi nemarcate (pe la coltul strazii, perpendicular pe axul drumului).
- Pietonii nu au prioritate la traversarea strazii prin coltul acesteia.
- Asigurarea la traversare.
Desfasurare – prima ora:
Activitate frontala – Joc-didactic: Ghici, ghicitoarea mea!
Organizati un concurs de ghicitori. Puteti solicita elevii sa citeasca, pe rand, cate o ghicitoare scrisa pe biletele, iar colegii sa dea raspunsul oral ori in scris. Daca raspunsurile se dau in scris, se poate puncta fiecare raspuns corect cu cate un punct.
Pe orice vreme e prezent
In intersec tie, atent
Traficul il dirijeaza
Strada o supravegheaza.
(Agentul de circula tie)
Cu doi ochi mari sclipitori
Face-atenti pe pietoni.
El indica fara grai
Cand sa treci si cand sa stai.
(Semaforul)
Dungi albe, orizontale
Asezate la picioare
Te-ajuta la traversare.
(Trecerea pentru pietoni)
Pe jos cand ai plecat la drum
Sa stii ca reguli ai de respectat.
Deloc nu-i bine sa te grabesti.
Oare cum te mai nume sti?
(Pieton)
Cand mergeti la scoala,
Voi, cu totii, fara graba,
Copii, pe unde circulati
Viata sa v-o aparati?
(Trotuar)
Haide, spune, drag copil,
Stii tu oare care este
Partea din sosea pe care
Merg masinile-n plimbare?
(Carosabil)
Nu-i un animal pitic...
Lunga, alba si cam lata.
Dar scolarul e voinic
Si o traverseaza-ndata !
(Zebra)
Activitate frontala – Organizati o conversatie despre circulatia pe drumurile publice:
Cand intalniti persoanele si obiectele despre care vorbesc ghicitorile?
Pe ce parte circulati atunci cand mergeti pe drumurile publice? Daca nu exista trotuare, cum circulam?
Ce reguli de circulatie cunoasteti?
Pe care dintre acestea le respectati?
De ce respectati regulile de circulatie?
Ce se poate intampla daca nu sunt respectate regulile de circulatie?
Precizati ca circulatia pe trotuar se realizeaza pe partea dreapta a acestuia, cate doi cel mult, cu grija sa nu loveasca/impiedice circulatia celorlalti pietoni, in pas normal.
Introduceti in discutie termenii: carosabil, trotuar, strada, trecere pentru pietoni, intersectie. Puteti folosi un slide PPT/o imagine cu schema:
Activitate individuala/in perechi:
Dati elevilor sa lucreze individual sau in perechi fisa de lucru din Anexa 1. Discutati cu elevii modul de rezolvare si faceti aprecieri individuale si colective.
De ce credeti ca este nevoie sa cunoastem sensul acestor cuvinte? (Intelegem mai bine regulile de circulatie mentionate in lege.)
SAU
Activitate frontala/pe grupe:
Completati cu intreaga clasa/pe grupe rebusul urmator:
1. Drum situat in interiorul localitatilor de-a lungul caruia, de o parte si de alta, se afla trotuarele.
2. Dirijeaza circulatia.
3. Loc amenajat ca un trotuar pe partea carosabila, folosit pentru a usura traversarea sau urcarea/coborarea din mijloacele de transport in comun.
4. Partea de la marginea strazii, mai ridicata decat suprafata carosabila, destinata pietonilor.
5. Suprafata drumurilor cuprinsa intre trotuare, pe unde circula vehiculele.
6. Dispozitiv cu lumini colorate (rosu si verde pentru pietoni, rosu, galben si verde pentru vehicule) cu ajutorul caruia se dirijeaza circulatia.
7. Stare necesara atunci cand circulam pe strada.
8. Persoana care se deplaseaza pe jos, pe un drum public.
9. Semn care ajuta pietonii si soferii la deplasarea corecta pe drumurile publice.
Motivul pentru care invatam regulile de circulatie
Activitate individuala:
Solicitati elevilor sa deseneze o parte din drumul lor catre scoala, marcand si indicatoarele de circulatie pe care le intalnesc.
Reflectie:
Solicitati fiecarui elev sa raspunda, oral sau in scris, la intrebarile:
Care sunt lucrurile noi pe care le-ai aflat in aceasta activitate?
Ce ai dori sa afli la activitatile urmatoare despre circulatia pe drumurile publice?
Desfasurare – ora a doua:
Activitate frontala: Propuneti elevilor vizionarea filmului „Educatie Rutiera - Cum sa traversezi strada” (Animatie) - https://www.youtube.com/watch?v=5rPF6a5UUN4.
Organizati o discutie pe baza filmului: Cum traversa copilul strada? Ce s-a intamplat? Unde a gresit? Care sunt regulile de circulatie pe care le respectati voi la traversarea strazii? De ce respectati aceste reguli?
Activitate frontala
Organizati o conversatie despre trecerea pentru pietoni – marcaje, indicatoare, semafor (trecerea pentru pietoni= zona marcata prin „zebra” – set de linii albe trasate pe carosabil, paralele cu trotuarul. Este prevazuta si cu un indicator amplasat pe trotuar. Uneori, indicatorul este inlocuit cu semaforul pentru pietoni care are doua culori: verde – „treci” si rosu – „stai”. Pentru atentionarea soferilor, inaintea unei treceri pentru pietoni este montat un indicator de avertizare. Exista si un semafor pentru soferi care are trei culori: rosu-stop/stai; galben - atentie; verde - treci; pietonii nu trec pe unde este acest semafor). Folositi ca suport imaginile urmatoare (print sau slide ppt.).
Activitate frontala – Regulile de traversare a strazii:
Vizionati impreuna cu elevii spotul din Campania politiei rutiere pentru traversarea corecta: https://www.youtube.com/watch?v=Uz4_q06FiWQ.
Identificati, impreuna cu elevii, locurile nepermise pe unde s-a traversat strada si de ce acest fapt pune in pericol pietonii.
Solicitati elevii sa enunte regulile pe care le respecta la traversarea strazii, apoi sintetizati, organizandu-le in etape necesare:
1. Opreste-te inainte de a traversa pe carosabil! Nu sta pe marginea trotuarului! Nu pune piciorul pe carosabil fara sa te asiguri.
2. Priveste in stanga!
3. Priveste in dreapta!
4. Priveste din nou in stanga!
5. Poti traversa strada, cu conditia sa nu treaca niciun vehicul si sa nu existe niciun alt pericol. In timpul traversarii, poti ridica mana, pentru a fi mai vizibil.
6. Atunci cand cobori din autobuz, tramvai sau masina, nu traversezi direct prin fata sau spatele vehiculului! Nu esti vizibil in acest caz pentru soferul acelui vehicul.
Activitate frontala:
Propuneti elevilor vizionarea filmului “Caine destept”:
https://www.youtube.com/watch?v=0_MFYg6gxxo.
Discutati cu elevii pe baza filmului: De ce credeti ca acest caine asteapta sa traverseze pe culoarea verde a semaforului? Ce am putea invata de la el? Gasiti un titlu potrivit filmului. (exemplu: Daca el poate si eu pot!)
Activitate pe grupe – Indicatoare rutiere:
Organizati clasa in 3 grupe.
Fiecare grupa primeste una dintre cele 3 fise din Anexa 2 si biletele pe care sunt notate semnificatiile indicatoarelor de pe fisa. In grup, elevii trebuie sa stabileasca semnificatia fiecarui indicator (lipesc biletelul continand semnificatia sub imaginea corespunzatoare).
Ajutati elevii sa isi autoevalueze modul de realizare a sarcinii prin compararea fisei cu plansa/slide-ul din prezentarea ppt. care contine indicatoarele rutiere.
Discutati cu elevii:
Unde ati intalnit aceste indicatoare? Cum trebuie sa procedati cand vedeti aceste indicatoare? Explicati colegilor cum va ajuta aceste indicatoare sa circulati in siguranta.
Activitate individuala:
Varianta a. Cereti elevilor sa realizeze un cvintet.
Scrie o strofa de 5 versuri fara rima, respectand structura:
Vers 1- substantiv (cuvant-cheie) (de exemplu: Regulile).
Vers 2 – doua adjective potrivite cuvantului cheie (Importante, necesare).
Vers 3 – trei verbe care arata actiuni potrivite cuvantului-cheie (Protejeaza, ajuta, indruma/Protejand, ajutand, indrumand).
Vers 4 – propozitie din 4 cuvinte care au legatura cu cele scrise inainte (Sunt necesare pe strada).
Vers 5 – 1 substantiv-concluzie (Siguranta).
Solicitati elevilor sa isi prezinte cvintetele, daca doresc. Apreciati modul in care au lucrat elevii.
Varianta b. Distribuiti elevilor fisele de lucru pentru un test-fulger
Discutati cu elevii raspunsurile date.
Reflectie:
Ce lucru invatat in aceste lectii crezi ca te vor ajuta in viitor?
Care informatie ti s-a parut cea mai interesanta?
De ce este nevoie sa respecti regulile de circulatie?
Formulati un mesaj catre voi pe care sa il retineti dupa aceste activitati. (de exemplu: Este important sa cunosc regulile de circulatie, pentru a fi mereu in siguranta.)
Extindere:
Pentru o activitate cu parintii:
Vizionarea filmului „Siguranta copiilor pe strada”:
https://www.youtube.com/watch?v=mVFgWr5ooV0