Unele inspectorate scolare au revizuit deja procedura pentru evaluarea anuala a directorilor de scoli, pentru a fi in acord cu Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, si au publicat Calendarul pentru anul scolar 2023-2024, precum si modelele de fise de (auto)evaluare.
Iata un extras din procedura publicata de Inspectoratul Scolar Judetean Bihor pentru evaluarea anuala a activitatii manageriale desfasurate de directorii si directorii adjuncti din unitatile de invatamant preuniversitar de stat si particular.
Documentul reglementeaza procesul de evaluare a activitatii manageriale a directorilor si directorilor adjuncti, a directorului CJRAE si a directorului Palatului Copiilor Oradea, respectiv modul de acordare a calificativelor anuale ale acestora.
Evaluare anuala directori 2023-2024 - ISJ Bihor: mod de lucru
I. Elaborarea si difuzarea fisei de evaluare a directorilor, directorilor adjuncti, director CJRAE si directorul Palatului Copiilor Oradea.
➢ fisa de (auto)evaluare a directorilor si directorilor adjuncti va fi reactualizata anual, sau ori de cate ori modificarile legislative o impun, de catre inspectorii pentru management institutional;
➢ fisa de (auto)evaluare, pentru fiecare functie in parte, este analizata si aprobata in CA al ISJ Bihor, dupa care va fi afisata, ca anexa a prezentei proceduri, pe site-ul ISJ Bihor
II. Completarea fisei, a raportului justificativ de catre director/director adjunct, directorul CJRAE si directorul Palatului Copiilor Oradea
➢ directorul/directorul adjunct va elabora raportul justificativ, tinand cont de criteriile de performanta utilizate in evaluare din fisa de (auto)evaluare, pe care si-l va asuma prin semnatura;
➢ fisa de (auto)evaluare se va completa de catre director/director adjunct la rubrica autoevaluare (fisa directorului adjunct va fi semnata si de directorul unitatii de invatamant).
III. Depunerea dosarului pentru evaluarea anuala a activitatii manageriale
Dosarul (cu documentele neinfoliate) care se depune la secretariatul ISJ Bihor, in perioada prevazuta in calendar, va cuprinde urmatoarele documente:
➢ Fisa de (auto)evaluare a directorului
➢ Raportul argumentativ al directorului
➢ Fisa de (auto)evaluare a directorului adjunct/directorilor adjuncti
➢ Raportul argumentativ al directorului adjunct/ directorilor adjuncti
Directorul si directorul adjunct din aceeasi unitate de invatamant vor depune documentele in acelasi dosar, dar fiecare fisa de (auto)evaluare va fi inregistrata separat. Daca in timpul anului scolar la conducerea unitatii de invatamant au fost mai multi directori, fiecare dintre acestia va depune documente aferente perioadei in care a ocupat functia de director. Pentru evaluarea activitatii manageriale, perioada minima de ocupare a functiei de conducere este de 90 de zile.
Persoanele care la data evaluarii nu se mai afla in functie sunt anuntate in scris, la adresa de domiciliu, de catre inspectoratul scolar, cu privire la demararea procedurii de evaluare a activitatii manageriale, pentru perioada in care au ocupat functia de conducere respectiva.
IV. Analizarea dosarelor, acordarea punctajelor si a calificativelor
➢ Se constituie, prin decizia inspectorului scolar general, Comisia de evaluare, organizata pe subcomisii, in urmatoarea componenta:
a) Presedinte – inspector scolar general adjunct/ inspector scolar;
b) 4 membri in fiecare subcomisie – inspectori scolari pentru management institutional, inspectori scolari
c) 1-2 secretari, care asista la activitatile comisiei, dar nu se implica in evaluarea candidatilor, personal din aparatul propriu al inspectoratului scolar.
➢ Pentru evaluarea directorilor unitatilor de invatamant preuniversitar particular (autorizate/acreditate) se constituie o comisie numita de conducerea persoanei juridice fondatoare, constituita din 2 membri, dintre care unul are calitatea de presedinte, un reprezentant al inspectoratului scolar si 1 secretar care asista la activitatile comisiei, dar nu se implica in evaluarea candidatilor.
➢ EVALUAREA DE ETAPA – comisia de evaluare realizeaza evaluarea de etapa a activitatii manageriale conform procedurii si calendarului comunicat de ISJ Bihor si va intocmi rapoarte de etapa pe baza consultarii cu personalul didactic si nedidactic din unitatile de invatamant, organizatia sindicala din unitate, reprezentanti ai autoritatilor locale sau cu directorul, in cazul evaluarii directorului adjunct.
Se va aplica un chestionar privind activitatea manageriala, unui nr. de 5-10 cadre didactice de predare angajate ale acelei unitati de invatamant, in functie de marimea unitatii, 1-2 cadre didactice auxiliare, 1 personal nedidactic, 2 membri ai consiliului de administratie (care nu sunt cadre didactice) si liderului de sindicat.
Rezultatele chestionarelor se vor finaliza cu un raport de etapa, care va fi anexat Raportului scris consemnat in Registrul de inspectii al unitatii.
➢ Ministerul Educatiei si Inspectoratul Scolar Judetean Bihor poate dispune evaluarea activitatii manageriale a persoanelor care ocupa functii de conducere in unitatile de invatamant preuniversitar si pe parcursul anului scolar, evaluare care se finalizeaza prin acordarea unui calificativ pentru perioada evaluata, fara a fi necesara parcurgerea etapelor specifice potrivit metodologiei.
➢ ANALIZA DOSARELOR – comisia de evaluare va analiza rapoartele argumentative, fisele de autoevaluare precum si rapoartele de etapa. Comisia de evaluare poate solicita directorului/directorului adjunct, directorului CJRAE sau directorului Palatului Copiilor Oradea, documente care sa justifice punctajul acordat la autoevaluare.
In procesul de evaluare sunt luate in considerare si rezultatele altor evaluari din perioada analizata (inspectie scolara, evaluare institutionala, rapoarte ale inspectorilor de sector, rapoarte ale Corpului de control al Ministerului Educatiei, rapoarte ARACIP, etc).
Comisia de evaluare stabileste punctajele si calificativele aferente si le consemneaza intr-un raport justificativ.
Rapoartele de etapa si raportul justificativ, impreuna cu fisele de evaluare completate si semnate de toti membrii subcomisiei evaluatoare, sunt inaintate spre aprobare inspectorului scolar general.
V. Comunicarea rezultatelor evaluarii
Se va realiza de catre inspectorii de management institutional, pentru fiecare director in parte, prin adresa scrisa, insotita de copia fisei de evaluare, pana la data de 30 septembrie a anului scolar urmator celui evaluat, prin intermediul serviciului secretariat. Este considerata comunicare si transmiterea prin mijloace electronice oficiale.
Fiecare adresa prin care se precizeaza calificativul si punctajul obtinut de catre director/director adjunct va fi realizata in doua exemplare, un exemplar fiind arhivat de catre inspectorii pentru management institutional.
VI. Contestatii
Eventualele contestatii se adreseaza in scris, consiliului de administratie al ISJ Bihor, in termen de 5 zile lucratoare de la comunicarea rezultatelor evaluarii.
Comisia de contestatii, numita prin decizia inspectorului scolar general, preia documentele de la comisia de evaluare, pentru a realiza reevaluarea, in urma contestatiilor.
Punctajul si calificativul final sunt supuse aprobarii CA al ISJ Bihor, in prezenta directorului/ directorului adjunct evaluat si se comunica in scris contestatarului, insotit de copia fisei de (auto)evaluare, in termen de 3 zile de la data emiterii hotararii. Este considerata comunicare si transmiterea prin mijloace electronice oficiale.
In cazul unitatilor de invatamant particular, contestatiile se adreseaza consiliului de administratie al unitatii, in termen de 5 zile lucratoare de la comunicarea rezultatelor evaluarii. La sedinta consiliului de administratie al unitatii de invatamant particular in care se analizeaza contestatiile participa un reprezentant al inspectoratului scolar, altul decat cel care a facut parte din comisia de evaluare si directorul / directorul adjunct evaluat.
Responsabilitati si raspunderi in derularea activitatii
- Directorii depun dosarele la secretariatul ISJ Bihor
- Inspectorii scolari evalueaza dosarele depuse iar comunicarea rezultatelor evaluarii se face de catre inspectorii de management institutional prin serviciul secretariat al ISJ Bihor.
- Responsabilul pentru arhiva din ISJ Bihor raspunde de arhivarea documentelor
Calendar evaluare anuala directori 2023-2024 - ISJ Bihor
Model Fisa de evaluare directori 2023-2024
...click AICI pentru mai multe modele de FISE evaluare directori 2023-2024