Cu siguranta nu mai exista profesor care sa nu aiba deja alcatuit Dosarul profesorului. Ce contine el? Lista documentelor nu este fixa si poate fi adaptata, insa in portofoliu este recomandat sa fie incluse toate materialele si activitatile relevante din activitatea didactica, precum planificarile, resurse didactice folosite si adaptate, activitati alternative de evaluare si multe altele.
Practic, in portofoliul profesorului ar trebui adaugat tot ceea ce realizeaza cadrul didactic, chiar daca volumul de documente devine foarte mare. Din acest motiv, tot mai multi profesori aleg sa isi organizeze portofoliul in format digital, mult mai usor de actualizat si de pastrat.
Dosarul profesorului reprezinta "cartea de vizita" a activitatii didactice a profesorului eficient, care permite pastrarea materialelor si organizarea acestora astfel incat sa fie operationale si obliga profesorul la o munca de calitate, la responsabilitate si rigoare profesionala, intrucat toate "documentele" sunt "la vedere"
Lista de mai jos ofera o imagine ampla asupra documentelor care pot fi incluse in portofoliul profesorului. Totusi, este important de precizat ca nu toate aceste materiale sunt obligatorii; fiecare cadru didactic poate selecta si adapta continutul dosarului in functie de specificul activitatii sale si de cerintele institutiei.
Date personale
• Fisa postului
• Incadrarea (clase, nr.de ore)
• Curriculum Vitae
• Raport de autoevaluare
A. Proiectare / evidenta/ evaluare:
A.1. Proiectare:
• Planificarea materiei (planificare anuala personalizata, planificarea pe unitati de invatare)
• Proiecte didactice
• Programe scolare pentru discipline optionale noi;
• Proiectarea pregatirii suplimentare a elevilor capabili de performanta;
• Proiectarea pentru orele remediale la clasa
A.2. Evidenta:
• Calendarul olimpiadelor, concursurilor scolare
• Descriptori de performanta
• Subiecte propuse
• Tabel nominal cu elevii pregatiti pentru aceste concursuri
• Planificarea pregatirii suplimentare
• Rezultatele obtinute la diferite faze
• Rezultatele evaluarii initiale
A.3. Instrumente de evaluare si notare:
• Teste de evaluare (testele predictive, testele sumative)
• Tipuri diferite de itemi de evaluare initiala;
• Grile, etc
A.4. Resurse materiale proprii:
• Carti, culegeri, texte, teste, etc.;
A.5. Documente curriculare necesare:
• Programe scolare ;
• Ghiduri metodologice de aplicare a programelor scolare ;
• Precizari metodologice cu privire la predarea specialitatii
• Programele de examene nationale;
• Subiectele/ teme/fișe pentru examene nationale.
A.6. Activitati extracurriculare desfasurate in cadrul specialitatii:
• Mese rotunde, dezbateri, intalniri;
• Excursii, drumetii;
• Activitati desfasurate in vederea realizarii echitatii in educatie.
B. Dezvoltare profesionala si cariera
B.1. Perfectionare metodica
• Definitivat, grade didactice, doctorat ;
• Cursuri de perfectionare, formare si abilitare curriculara;
• Participari la sesiuni de referate, mese rotunde, simpozioane ;
• Participare cu referate la cercurile pedagogice ;
• Cercetare stiintifica.
B.2. Activitate publicistica
• Articole in diverse publicatii;
• Carti in domeniul educational;
• Caiete metodice / ghiduri metodologice.
B.3. Documente privind calitatea de:
• Mentor;
• Formator local/ judetean/ national;
• Propunator de subiecte la concursuri/ olimpiade/ exameene nationale;
• Membru in comisia de organizare a concursurilor/olimpiadelor/ examenelor nationale;
• insotitor/ supraveghetor al elevilor la concursuri si olimpiade scolare;
• Membru in Comisia nationala de specialitate/ comisii de lucru ale I.s.J./M.E.C (contributii la elaborarea de programe scolare, regulamente, metodologii, indrumatoare/ ghiduri, manuale scolare, auxiliare didactice, etc.)
• Coordonator cerc pedagogic/ metodist/ membru in consiliu consultativ al inspectorului de specialitate;
• Indrumator reviste scolare/membru in colectivul de redactie al revistelor de specialitate;
• Evaluator manuale;
• Membru in comisii stiintifice.
B.4. Participarea la proiecte si parteneriate:
• Rezultatele comunicarii cu parintii si autoritatile locale concretizate in reducerea abandonului scolar, a delicventei juvenile, a comportamentelor marginale;
• Proiecte de parteneriat educational: local/judetean/national/ international;
• Integrarea copiilor cu cerinte educative speciale;
• Realizari in educatia adultilor si reconversia profesionala.
B.5. Premii si recompense:
• Scrisori de multumire, diplome, ordine, medalii acordate de M.E.C/ Guvernul /Presedintia Romaniei , alte institutii;
• Diplome acordate la nivel local si judetean.
C. Profesorul-diriginte:
- planificarea activitatilor specifice functiei de diriginte,
- calendarul activitatilor educative extrascolare ale clasei
- fisele psihopedagogice ale elevilor din clasa respectiva