Lucrarea pentru Definitivat Invatatori contine:
- 30 de SUBIECTE REZOLVATE de limba si literatura romana si de matematica conform noului model impus de MEC
- 30 de SUBIECTE REZOLVATE de Metodica predarii adecvate a celor doua materii, la nivelul ciclului primar
- 13 subiecte noi de posibile eseuri care imbogatesc gama deja existenta (exemple de rezolvari ale cerintelor impuse de programa in vigoare pentru textele epice si dramatice (acolo unde este cazul):
• tema sau viziunea despre lume
• caracterizarea unui personaj
• relatia dintre doua personaje
• sau particularitati ale unui text.
- O rubrica de sinteza, sugestiv intitulata “Inainte de a pleca la examen, aminteste-ti cateva lucruri importante despre opera respectiva”.
Testul I
SUBIECTUL I (60 de puncte)
A. LIMBA sI LITERATURA ROMaNa (30 de puncte)
1. Se da textul:
Copilo, pune-ti manile pe genunchii mei.
Eu cred ca vesnicia s’a nascut la sat.
Aici orice gand e mai incet,
ca si cum nu ti-ar bate in piept
ci adanc in pamant undeva.
Aici se vindeca setea de mantuire
si daca ti-ai sangerat picioarele
te asezi pe un podmol de lut.
Uite, e seara.
Sufletul satului falfaie pe langa noi,
ca un miros sfios de iarba taiata,
ca o cadere de fum din stresini de pae,
ca un joc de iezi pe morminte inalte.
(Lucian Blaga, Sufletul satului)
*podmol – mal, namol sau teren malos
Scrieti, pe foaia de examen, raspunsul la fiecare dintre urmatoarele cerinte:
a) Despartiti in silabe cuvantul mantuire.
b) Transcrieti, din textul dat, un cuvant cu diftong.
c) Precizati sinonimul cuvantului incet.
d) Alcatuiti un enunt in care cuvantul mei sa aiba o alta valoare morfologica decat cea din textul dat.
e) Precizati functia sintactica a cuvintelor subliniate in textul dat: ca un miros.
f) Transcrieti, din textul dat, o propozitie subordonata, precizandu-i felul.
g) Explicati, intr-un text de 4-6 randuri, semnificatia versurilor: Aici orice gand e mai incet,/ca si cum nu ti-ar bate in piept,/ci adanc in pamant undeva.
2. Redactati un eseu de 2-3 pagini in care sa prezentati tema si viziunea despre lume intr-un text epic apartinand lui Ion Creanga sau lui Ioan Slavici.
In elaborarea eseului veti avea in vedere urmatoarele repere:
– prezentarea a trei elemente de structura si de limbaj ale textului epic, semnificative pentru textul ales (de exemplu: actiune, personaje, conflict, relatii temporale si spatiale, incipit, final etc.);
– prezentarea modului in care tema se reflecta in textul epic ales prin comentarea a doua episoade/secvente;
– doua trasaturi care fac posibila incadrarea textului epic ales intr-o tipologie, intr-un curent cultural/literar sau intr-o orientare tematica.
Nota: Ordinea integrarii reperelor in cuprinsul eseului este la alegere. Pentru continutul eseului veti primi 16 puncte. Pentru redactarea eseului veti primi 4 puncte (organizarea ideilor in scris, abilitati de analiza si de argumentare – 1 punct; utilizarea limbii literare – 1 punct; ortografia, punctuatia – 1 punct; asezarea in pagina, lizibilitatea, respectarea limitei de spatiu – 1 punct).
SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
A. METODICA PREDARII LIMBII ȘI LITERATURII ROMaNE (15 puncte)
Competenta specifica Exprimarea interesului pentru receptarea de mesaje orale, in contexte de comnicare cunoscute face parte din Programa scolara pentru clasa pregatitoare, Comunicare in limba romana, aprobata prin O.M.E.N. nr. 3.418/19.03.2013.
1. In baza competentei date, oferiti doua exemple de activitati, care se pot derula intr-o lectie de consolidare.
2. Avand in vedere una dintre activitatile de invatare, aratati cum valorificati audierea unor povesti citite/inregistrate/povestite de adulti/copii sau vizionarea unor secvente din emisiuni pentru copii. Insistati pe urmatoarele aspecte:
- rolul mijloacelor multimedia;
- caracterul lor formativ-educativ pe termen lung;
- argumentele aduse in favoarea utilizarii lor la orele de comunicare, la clasa pregatitoare;
- interactivitatea lectiei;
- raportul intre termenii ce ii dau lucrarii valoare: corectitudine, concizie, claritate, integralitate;
- nuantarea demersului educativ;
- sustinerea lui prin exemple edificatoare.
B. METODICA PREDARII MATEMATICII (15 puncte)
Competenta specifica Utilizarea unor denumiri si simboluri matematice (suma, total, diferenta, =, +, –) in rezolvarea si/sau compunerea de probleme face parte din Programa scolara pentru clasa pregatitoare, Matematica si explorarea mediului, aprobata prin O.M.E.N. nr. 3.418/19.03.2013.
1. In baza competentei date, oferiti doua exemple de activitati care se pot derula intr-o lectie de consolidare.
2. Avand in vedere una dintre activitati, aratati cum puteti valorifica oricare dintre aceste situatii de invatare: crearea unor probleme simple dupa imagini date; formularea si rezolvarea unor probleme pornind de la o tematica data, prin schimbarea numerelor/actiunilor/intrebarii dintr-o problema rezolvata; schimbarea componentelor unei probleme (date numerice, tematica, actiuni), fara a i se modifica tipul; transformarea unei probleme de adunare intr-una de scadere si invers; transformarea unei probleme prin extinderea sau prin reducerea numarului de operatii.
Nota: Se puncteaza corectitudinea și coerenta textului redactat (1 punct) și incadrarea analizei in limita de spatiu precizata (1 punct).
Mult succes la Definitivat!