a) organizarea si desfasurarea activitatilor din cadrul procesului de recunoastere si echivalare a competentelor dobandite si de acordare a unui numar de credite ECTS, personalului didactic care a finalizat programe de abilitare functionala si programe asimilate acestora, prevazute la art. 5 alin. (2) si (3) din Metodologia – cadru;
b) certificarea, la nivelul unitatii de invatamant, a dobandirii unui numar de credite ECTS, de catre un cadru didactic, prin absolvirea de programe din categoria programe de abilitare functionala si /sau programe asimilate acestora.
...Modele de Teste rezolvate pentru Titularizare si Definitivat gasiti AICI (pentru Educatori, pentru Invatatori, la Matematica, la Romana, Engleza, Sport, Istorie, Geografie, Biologie etc samd)
Ea se aplica anual, in toate unitatile de invatamant, pentru recunoasterea si echivalarea in credite ECTS a competentelor dobandite in cadrul programelor de abilitare functionala si/sau programelor asimilate acestora, de catre cadrele didactice care au participat la aceste programe si care detin documente-suport de certificare a participarii/absolvirii.
Conform procedurii, programele de abilitare functionala constituie forme ale dezvoltarii profesionale continue a personalului didactic din invatamantul preuniversitar, specifice educatiei formale si nonformale, care contribuie la dezvoltarea abilitatilor si deprinderilor cadrelor didactice in domenii care vizeaza:
-
autonomia pedagogica (ex. curriculumul la decizia scolii, adaptarea materialelor didactice, strategii de predare centrate pe elev etc),
-
selfmanagementul (ex. dezvoltare personala, managementul stresului, managementul timpului, echilibru emotional etc.),
-
dezvoltarea comportamentelor sociale adecvate (ex. comunicare si comportamente nonviolente, managementul conflictului, consiliere scolara etc),
-
utilizarea TIC, pedagogie digitala, platforme digitale, gamificare,
-
leadership si management educational si alte domenii conexe domeniului educational, conform prevederilor art. 4 lit. c) din Metodologia-cadru.
Totodata, programele asimilate programelor de abilitare functionala pot fi:
• programe pentru dezvoltare in cariera didactica in domeniul de specializare, in domenii complementare specializarii functiei didactice ocupate, in domeniul psihopedagogic si metodic, respectiv in domeniul managementului educational, derulate de institutii/structuri organizatorice natioale sau internationale, cu experienta recunoscuta in domeniul educatiei/formarii si certificarii, pentru care conditiile de organizare si desfasurare nu se pot incadra in conditiile specifice de acreditare si implementare, prevazute de Metodologia-cadru (ex. programe furnizate de Institutul Francez, British Council, Institutul Goethe, ECDL, CERTIPORT etc.);
• programe pentru dezvoltare in cariera didactica cuprinse in oferta de formare a casei corpului didactic, avizate de MEC prevazute la art. 5 alin. (3) din Metodologia – cadru;
• programe de formare profesionala a adultilor;
• programe internationale de formare continua in domeniul educatiei;
• programe Erasmus+, mobilitati europene si schimburi de bune practici europene;
• conferinte, simpozioane, seminarii, webinarii, comunicari stiintifice, workshop-uri, activitati metodico-stiintifice etc.;
• activitati in cadrul comunitatilor de invatare profesionala prin colaborare in echipe la realizarea/ implementarea de proiecte educationale.
Ce este un credit ECTS
Creditul ECTS reprezinta volumul de munca necesar pentru acumularea unui set de competente, conform standardelor profesionale pentru profesia didactica, adecvat rolurilor didactice si profilului profesional al cadrului didactic din invatamantul preuniversitar.
In vederea facilitarii recunoasterii competentelor profesionale ale personalului didactic din invatamantul preuniversitar, formate si dezvoltate prin programe si activitati de formare continua, se utilizeaza Sistemul european de credite transferabile (ECTS).
...Modele de Teste rezolvate pentru Titularizare si Definitivat gasiti AICI (pentru Educatori, pentru Invatatori, la Matematica, la Romana, Engleza, Sport, Istorie, Geografie, Biologie etc samd)
Recunoasterea si echivalarea in credite ECTS a competentelor dobandite de cadrele didactice
Recunoasterea si echivalarea in credite ECTS a competentelor dobandite de cadrele didactice prin participarea la programe de abilitare functionala si asimilate acestora se realizeaza la nivelul unitatii de invatamant in care acesta isi desfasoara activitatea, prin Comisia pentru Formare si Dezvoltare in Cariera Didactica (CFDCD).
Activitatea Comisiei se poate desfasura in sistem fata-in-fata sau in sistem blended-learning si trebuie sa se desfasoare cu respectarea prevederilor directivelor Uniunii Europene privind securitatea cibernetica si prelucrarea datelor cu caracter personal, cuprinse in Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor) si legislatia specifica privind regimul proprietatii intelectuale si secretul profesional in intreaga activitate pe care o desfasoara.
Cadrele didactice care au parcurs si au finalizat diverse tipuri de activitati asociate categoriei programelor de abilitare functionala si asimilate acestora, depun, in perioada precizata in anexa nr. 6 la prezenta procedura, la secretariatul unitatii de invatamant in care sunt incadrate in anul scolar respectiv sau in care au norma de baza (de regula unitatea de invatamant in care are cele mai multe ore), un dosar care cuprinde:
a) cerere prin care se solicita recunoasterea, echivalarea si acordarea unui numar de credite ECTS, pentru programe parcurse in anul scolar anterior sau in ultimul an de activitate didactica in situatia suspendarii contractului de munca/ rezervarii postului didactic/ catedreididactice in conditiile legii, conform modelului prevazut in anexa nr. 1 la prezenta procedura;
b) opis privind continutul dosarului;
c) copii ale documentelor eliberate de organizator/furnizor care atesta participarea la programe de abilitare functionala si/sau asimilate acestora, in care se precizeaza perioada si durata de desfasurare a
programului (numar de ore) pentru fiecare program pentru care se solicita recunoasterea si echivalarea;
d) declaratie pe propria raspundere prin care se confirma ca documentele depuse in dosar sunt copii ale documentelor autentice si apartin solicitantului, conform anexei nr. 2 la prezenta procedura.
Cererile cadrelor didactice pentru recunoasterea si echivalarea in credite ECTS a competentelor dobandite prin participarea la programe de abilitare functionala si/sau asimilate acestora, se inregistreaza la secretariatul unitatii de invatamant conform Calendarului anuntat mai jos in articol.
Directorul unitatii de invatamant repartizeaza dosarele coordonatorului CFDCD, iar la nivelul acestei comisii se constituie o baza de date privind cererile, dosarele supuse recunoasterii si echivalarii si adeverintele eliberate, pentru a avea o evidenta permanenta a acestora. Responsabilul/coordonatorul si membrii CFDCD evalueaza documentele din dosarele depuse si acorda un numar de credite ECTS in conformitate cu punctajele prevazute in Grila de acordare a unui numar de credite ECTS personalului didactic, la nivelul unitatii de invatamant, prin recunoasterea si echivalarea competentelor dobandite, ca urmare a participarii la programe de abilitare functionala si programe asimilate acestora.
In urma evaluarii dosarelor, la nivelul CFDCD se intocmeste un proces-verbal privind activitatea desfasurata (conform modelului din anexa nr. 4 la prezenta procedura) si se elaboreaza o situatie centralizatoare a solicitarilor de recunoastere, echivalare si de acordare a unui numar de credite ECTS in urma parcurgerii unuia sau mai multor programe de abilitare functionala si asimilate acestora, pe care o transmite, spre validare, Consiliului de administratie al unitatii de invatamant.
Pentru cadrele didactice care au solicitat recunoasterea si echivalarea in credite ECTS a competentelor dobandite ca urmare a participarii la programe de abilitare functionala si asimilate acestora, validate in Consiliul de administratie, unitatea de invatamant elibereaza o adeverinta care atesta numarul de credite ECTS obtinute, conform anexei nr. 5 la prezenta procedura.
...Modele de Teste rezolvate pentru Titularizare si Definitivat gasiti AICI (pentru Educatori, pentru Invatatori, la Matematica, la Romana, Engleza, Sport, Istorie, Geografie, Biologie etc samd)
Grila de acordare credite ECTS la nivelul scolii
Grila de acordare a unui numar de credite ECTS personalului didactic, la nivelul unitatii de invatamant, prin recunoasterea si echivalarea competentelor dobandite, ca urmare a participarii la programe de abilitare functionala si programe asimilate acestora este urmatoarea:
Nota:
1. Nu se acorda fractiuni de credit ECTS.
Numarul total maxim de credite ECTS care se poate obtine, prin recunoastere si echivalare competentelor dobandite, ca urmare a participarii la programe de abilitare functionala si programe asimilate acestora, este de 6 credite ECTS si este rezultat prin insumarea nr. de credite ECTS acordate pentru fiecare tip de programe/activitati, cu incadrarea in nr. maxim de credite ECTS prevazut de grila, in functie de nr. de ore de formare:
- maximum 3 credite ECTS din programe/activitati de tipul 1.a) si 1.b);
- maximum 2 credite ECTS din programe/activitati de tipul 2.a), 2.b) si 2.c);
- maximum 1 credit ECTS din programe/activitati de tipul 3.a) si 3.b).
2. Criterii de recunoastere in vederea echivalarii a competentelor dobandite de cadrele didactice care au finalizat programe de abilitare functionala si asimilate acestora:
- C1. Oportunitatea domeniului tematic al programului/ activitatii la care a participat cadrul didactic in raport cu activitatea/ functia didactica.
- C2. Relevanta competentelor dobandite in urma participarii cadrului didactic la program pentru activitatea didactica.
Comisia pentru Formare si Dezvoltare in Cariera Didactica acorda numarul de credite ECTS numai daca sunt indeplinite simultan criteriile de recunoastere pentru un program de abilitare functionala sau asimilat acestuia.
CALENDAR - Recunoasterea si echivalarea in credite ECTS
Calendarul activitatilor desfasurate la nivelul unitatii de invatamant, in procesul de recunoastere si echivalare a competentelor dobandite de cadrele didactice, ca urmare a participarii la programe de abilitare functionala si programe asimilate acestora este urmatorul:
► Data inceperii cursurilor - 30 septembrie
Depunerea dosarelor la secretariatul unitatii de invatamant in care cadrele didactice sunt incadrate in anul scolar respectiv sau in care au norma de baza (de regula unitatea de invatamant in care cadrul didactic are cele mai multe ore)
► Pana la 21 octombrie/primele 15 zile lucratoare din luna octombrie
Analiza si evaluarea dosarelor de catre membrii Comisiei pentru Formare si Dezvoltare in Cariera Didactica din cadrul unitatii de invatamant
► Pana la 24 octombrie/trei zile lucratoare de la data finalizarii activitatii in cadrul Comisiei pentru Formare si Dezvoltare in Cariera Didactica
Validarea de catre Consiliul de administratie a situatiei centralizate privind numarul de credite ECTS acordate.
► Pana la 31 octombrie
Eliberarea de catre unitatea de invatamant a adeverintelor prevazute in anexa nr. 5 la prezenta procedura specifica
Cerere echivalare credite ECTS
Declaratie pe propria raspundere echivalare credite ECTS