Propunerea CNE - masterat didactic obligatoriu
Reprezentantii elevilor considera ca pregatirea cadrelor didactice ar trebui sa continue si dupa terminarea studiilor superioare.
"Odata intrat in sistemul de invatamant, formarea continua devine un fenomen rar intalnit in randul dascalilor din Romania, din cauza faptului ca procedura de pregatire a acestora este una invechita, iar cursurile oferite de casele corpului didactic nu se muleaza intotdeauna pe realitatea de la clasa, iar motivatia de a participa la un curs de formare devine, astfel, reprezentata de obtinerea unei diplome pentru completarea portofoliului personal", considera CNE.
"Introducerea unui numar minim de module de pregatire psihopedagogica parcurse anual de catre profesori, astfel incat acestia sa beneficieze de formare continua – module asigurate de CCD, decontate de stat”, este o alta masura propusa in document,
Propunerea CNE in legatura cu masteratul didactic obligatoriu pentru profesori o gasiti mai jos:
"Consiliul National al Elevilor, unica structura reprezentativa a elevilor din Romania, are ca scop primordial lupta continua pentru imbunatatirea calitatii actului educational si, de aceea, ne dorim ca politicile publice din sfera educationala sa reflecte cu adevarat
nevoile si interesele tuturor beneficiarilor primari ai sistemului. In ultimii ani, Consiliul National al Elevilor a participat activ la redactarea
obiectivelor si dezideratelor asumate prin proiectul de tara "Romania Educata", inca de la conturarea primelor directii ale acestuia. Acum, cand ne aflam in fata momentului transpunerii proiectului in realitate, ne dorim ca masurile asumate la nivel guvernamental sa rezolve problemele sistemice ale invatamantului romanesc si, mai cu seama, sa aduca in vedere cea mai importanta componenta strategica: perspectiva elevilor.
Lipsa asumarii educatiei drept o prioritate nationala, drept un pilon fundamental pe care se intemeiaza o societate moderna, prospera si sustenabila, subfinantarea, semnalarea unor abuzuri de proportii la diferite niveluri si lipsa unui parteneriat stabil intre elevi, profesori si parinti au dus, de-a lungul timpului, la potentarea unei crize a valorilor intr-un sistem de invatamant deja marcat de reticenta la schimbare.
Din dorinta de a construi o reforma reala a sistemului educational, capabila sa raspunda la cerintele actualei societati, Consiliul National al Elevilor a consultat reprezentantii elevilor din intreaga tara si a redactat un set de propuneri care sa fie incluse in planul de actiune pentru implementarea proiectului „Romania Educata”. Ne dorim ca reforma educatiei din Romania sa nu ramana doar la nivel declarativ, ci sa fie asumata si implementata, cu efecte reale in toate comunitatile scolare.
1. Cariera didactica si parcursul profesional
De-a lungul timpului, au fost identifice nenumarate situatii in care calitatea actului educational a scazut din cauza unei formari precare a cadrelor didactice. In cele mai multe cazuri, formarea initiala a profesorilor presupune doar parcurgerea, in paralel cu studiile universitare de profil, a modulului psihopedagogic. Totusi, acest modul nu asigura o pregatire comprehensiva pentru viitorii profesori, ci doar atinge anumite aspecte generale adiacente profesiei didactice.
Pe de alta parte, odata intrat in sistemul de invatamant, formarea continua devine un fenomen rar intalnit in randul dascalilor din Romania, din cauza faptului ca procedura de pregatire a acestora este una invechita, iar cursurile oferite de casele corpului didactic nu se muleaza intotdeauna pe realitatea de la clasa, iar motivatia de a participa la un curs de formare devine, astfel, reprezentata de obtinerea unei diplome pentru completarea portofoliului personal.
Propuneri:
• obligativitatea absolvirii unui master didactic de pregatire psihopedagogica in cazul in care, dupa terminarea studiilor superioare, absolventul doreste sa intre in sistemul de invatamant; absolvirea unui master didactic de pregatire psihopedagogica pentru profesorii care deja sunt in sistem si stabilirea unui termen de gratie pentru inscrierea la acesta - master decontat de stat;
• evaluarea anuala a cadrelor didactice - includerea feedbackului elevilor, evaluarea masurii in care profesorul performeaza la clasa, ajuta integrarea elevilor, ofera sprijin, stimuleaza performanta;
• simplificarea procesului de evaluare anuala a cadrelor didactice si eliminarea componentei de 'autoevaluare" a acestora, precum si stabilirea unor indici generali de performanta care sa fie urmariti in indeplinirea acestui proces;
• introducerea unui numar minim de module de pregatire psihopedagogica parcurse anual de catre profesori, astfel incat acestia sa beneficieze de formare continua - module asigurate de CCD, decontate de stat", a notat CNE in document.
Anul acesta, opt universitati organizeaza, pentru prima data, programe-pilot de studii universitare de master didactic, la forma de invatamant cu frecventa:
Universitatea Politehnica din Bucuresti;
Universitatea din Bucuresti;
Academia de Studii Economice din Bucuresti;
Universitatea "Babes-Bolyai" din Cluj-Napoca;
Universitatea "Ovidius" din Constanta;
Universitatea din Craiova;
Universitatea "Alexandru Ioan Cuza" din Iasi;
Universitatea de Vest din Timisoara.
Mihai Condurachi 22 Sep. 2021 22:21:31
Limbaj de lemn...pseudocomunist...nu pot sa cred c? asta vine din partea elevilor...ar fi mai bine de v?zut cum ajung multe cadre titulare pe post....f?r? a avea competente reale....mai pe scurt toate ,, fabricile,, de diplome ,,made in Romania,,trebuie s? dispar? cat mai rapid...cat ?i cerin?a ministerului pentru acele ,,credite,,..nu au nimic de a face cu anv???mantul...?i cu atat mai pu?in cu copii..practic cu viitorul nostru ca si na?iune..