Ghidul subliniaza importanta sesizarilor si ofera instructiuni clare pentru completarea formularului online disponibil pe
www.cna.ro, astfel incat orice utilizator sa poata contribui la mentinerea unui spatiu digital sigur.
Ce reprezinta continut ilegal in mediul online
Conform ghidului, este considerat continut ilegal:
1. Continutul daunator pentru minori
Videoclipuri cu violenta excesiva sau care promoveaza auto-vatamarea.
Continut sexual explicit sau obscen accesibil minorilor.
Provocari periculoase, consum de droguri sau substante interzise.
Continut care promoveaza tulburari alimentare (ex: anorexie).
Expunerea minorilor in mod inadecvat in videoclipuri.
2. Discursul instigator la ura sau violenta
Incitare la ura pe criterii de gen, varsta, rasa, etnie, nationalitate, cetatenie, credinte religioase, orientare sexuala, nivel de educatie, categorie sociala, afectiuni medicale sau caracteristici fizice.
Promovarea violentei fizice sau psihice.
Amenintari directe la adresa unei persoane sau a unui grup de persoane.
Propaganda extremista (politica, religioasa sau ideologica) sau terorista.
(De exemplu propaganda extremista de tip fascist, neo-legionar sau comunista, sau cele care glorifica regimurile totalitare sau neaga crimele acestora).
3. Publicitatea ascunsa / inselatoare
Promovare de produse fara marcaj clar ca este publicitate sponsorizata.
Publicitate pentru produse interzise (alcool, tutun, jocuri de noroc pentru minori).
Reclame mascate (ex: intr-un mesaj care se pretinde a fi de divertisment).
Publicitate electorala difuzata in afara perioadei de campanie electorala sau fara respectarea obligatiei de marcare clara a publicitatii electorale.
4. Incalcarea vietii private
Publicarea de date personale fara consimtamant (ex: adrese, numere de telefon).
Filmari realizate fara acord in spatii private.
Hartuire online (ex: intimidare, expunere publica negativa).
5. Dezinformarea si manipularea informatiilor in mediul online
Distribuirea de informatii false sau inselatoare despre sanatate publica, alegeri, crize sociale, crize economice/bancare etc. cu scopul de a induce panica sau de a influenta opinia publica.
Manipulare prin editari video si sau audio inselatoare (ex: deepfake) care modifica contextul unui eveniment cu scopul de a induce panica sau de a influenta opinia publica.
Strategii coordonate de dezinformare prin conturi false, boti sau retele organizate care amplifica artificial anumite mesaje.
Teorii conspirationiste dovedit false, promovate in mod deliberat pentru a induce confuzie sau neincredere in institutiile democratice.
6. Continutul interzis de alte legi
Pornografie infantila.
Vanzare de produse interzise (ex: droguri, arme, medicamente contrafacute).
Instigare publica la infractiuni (ex: promovarea violentei, terorismului)
Continut rasist sau xenofob
In ghid sunt enumerate enumerate si platformele digitale vizate, inclusiv retelele sociale si site-urile de partajare video, si se explica faptul ca eliminarea continutului ilegal nu reprezinta cenzura, ci o masura de protectie a drepturilor fundamentale si a sigurantei publice.
Totodata, se arata ca "ordinul de eliminare nu reprezinta cenzura, ci este o masura legala aplicata exclusiv asupra materialelor care incalca normele legale si pun in pericol drepturile fundamentale ale cetatenilor, ordinea publica sau siguranta nationala".
"Opiniile legitime, dezbaterile publice si exprimarea libera nu fac obiectul acestor masuri, in conformitate cu art. 11 din Carta Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene privind libertatea de exprimare. Prin urmare, se actioneaza doar asupra materialelor audiovizuale dovedit ilegale, conform legislatiei audiovizuale, cum ar fi continutul terorist, discursul de ura, dezinformarea grava sau comunicari comerciale interzise, atunci cand acestea sunt incluse intr-un material audiovizual", explica CNA.
Recomandari pentru parinti: siguranta copiilor in mediul online
In plus, ghidul ofera recomandari pentru parinti privind protejarea copiilor in mediul digital, subliniind necesitatea utilizarii instrumentelor de control parental, a comunicarii deschise si a raportarii continutului inadecvat.
1. Implicarea CNA:
CNA impune platformelor digitale aflate sub jurisdictia Romaniei obligatia de a lua masuri pentru protejarea minorilor si a publicului larg, conform prevederilor din Legea Audiovizualului nr. 504/2002. Platformele trebuie sa implementeze masuri de verificare a varstei, de filtrare a continutului inadecvat si de marcare clara a materialelor care pot afecta copiii.
Normele europene impun aceleasi standarde pentru toate platformele digitale stabilite in statele membre ale UE, asigurand un cadru unitar de protectie a minorilor in mediul digital. Astfel, ca parinte, poti avea incredere ca aceste masuri sunt respectate si ca ai la dispozitie solutii eficiente pentru a proteja copiii de continut audiovizual periculos.
2. Utilizarea instrumentelor de control parental:
Este recomandat ca parintii sa instaleze software de control parental pe dispozitivele utilizate de copii. Aceste instrumente permit setarea unor filtre de continut, blocarea anumitor site-uri si monitorizarea activitatii online a copiilor.
3. Crearea unui mediu digital sigur acasa:
Discutii regulate: Vorbeste deschis cu copiii despre siguranta online, explicandu-le ce tip de continut este inadecvat si cum sa recunoasca situatiile potential periculoase.
Stabilirea unor reguli clare: Defineste intervale de timp pentru utilizarea internetului, stabileste zone fara dispozitive electronice (ex.: in timpul meselor sau inainte de culcare) si acorda atentie activitatilor online ale copiilor.
Implicarea in activitatile online: Fii interesat de site-urile si aplicatiile pe care le foloseste copilul tau, verifica recenziile si reputatia acestora si, daca este necesar, foloseste setarile de siguranta oferite de plaorme.
4. Informarea si educatia continua:
Participa la programe de informare si cursuri de educatie media destinate parintilor, organizate de CNA sau alte institutii de profil, pentru a ramane la curent cu noile riscuri si tehnici de protectie in mediul online.
5. Raportarea continutului inadecvat:
Incurajeaza-ti copiii sa te informeze daca intalnesc continut suspect sau ingrijorator si foloseste mecanismele de raportare puse la dispozitie de platforme pentru a semnala rapid continutul daunator sau ilegal.
Prin aceste masuri, parintii pot juca un rol activ in protejarea copiilor, completand eforturile CNA de a asigura un mediu online sigur si responsabil. CNA ofera, de asemenea, suport tehnic si ghiduri detaliate pentru implementarea acestor masuri, contribuind la reducerea expunerii copiilor la continutul ilegal.
Ghid CNA pentru combaterea continutului ilegal in online
In paralel, Ministerul Educatiei si Cercetarii a anuntat ca, in urma unei intalniri cu reprezentantii TikTok Romania, s-a stabilit initierea unui parteneriat in cadrul caruia se vor realiza o serie de activitati educationale de promovare a stiintei si de control al pseudostiintei, inclusiv de a crea pe platforma TikTok spatii educationale sigure, controlabile si stimulative pentru copii (singuri si/sau alaturi de parinti si profesori) si adulti.
„Potentialul intelectual (de inteligenta/creativitate) al romanilor este comparabil cu al oricarei natiuni din tarile mai dezvoltate. Dar acesta trebuie trecut prin educatie pentru a-l valorifica in beneficiul natiunii si pentru a-i proteja pe oameni de irosirea/distorsionarea acestuia prin contaminarea cu pseudostiinta si pseudoreligie. Prin reformele incepute (ex.: planurile-cadru pentru invatamant liceal) regandim educatia in scoli, acolo unde ne aducem copiii, iar prin aceste demersuri ducem si educatia/stiinta la copii, in mod nonformal si/sau in afara scolii. In aceasta maniera, educatia nu mai este doar calea regala spre succesul social, ci devine si principalul mecanism de protectie si valorificare a calitatilor umane pe care le avem! Vad cu mare tristete in spatiul public prea multi tineri si seniori romani inteligenti, coplesiti insa de manipularea pseudostiintei/pseudoreligiei, exprimata in agresivitate si (adesea) in comportamente nedemne pentru un om (formula zbierata «Ba!» este de cele mai multe ori o marca in acest sens). M-as bucura ca educatia sa le redea sansa de a-si folosi potentialul bun pe care il au in roluri prosociale. De asemenea, vad pe unele retele de socializare tineri din alte tari, care, alaturi de distractie, exemplifica si aspecte educational-stiintifice (ex.: exercitii interesante de matematica), in timp ce la noi, tinerii cu acelasi potential ajung sa exprime prea des lucruri caraghioase si/sau nedemne pentru un om. Sper din nou ca educatia sa le redea sansa sa-si foloseasca potentialul bun pe care il au. De aceea am initiat astfel de demersuri educational-stiintifice: pentru a intari si/sau a recupera potentialul, respectiv demnitatea umana. Educatia este aici pentru toti cei care o cauta!", a declarat ministrul Educatiei si Cercetarii, Daniel David.