Ghidul a fost realizat in cadrul proiectului „Cultura democratica, un proiect al comunitatii"/ Lucram impreuna pentru o Europa incluziva, derulat de Institutul Intercultural Timisoara in parteneriat cu Asociatia pentru Solidaritate, Cultura, Educatie si Dezvoltare (ASCED) din Ramnicu Sarat si cu Academia pentru Drepturile Omului din Oslo, Norvegia.
Va prezentam mai jos ce contine ghidul realizat de Institutul Intercultural Timisoara.
Ghid pentru parinti despre siguranta copiilor online
Internetul ofera atat de multe facilitati si avantaje, incat putem usor sa ajungem sa ignoram potentialele pericole. Copiii pot fi expusi la diferite riscuri legate de activitatea online, cum ar fi:
- Expunerea la informatii inadecvate varstei, de exemplu imagini care ii pot afecta emotional, continut pornografic, etc.;
- Sa fie contactati de persoane rau-intentionate si sa devina victime ale unor infractiuni, de exemplu escrocheriile online;
- Sa fie hartuiti online;
- Sa acceseze site-uri, email-uri sau alte continuturi care pot sa duca la virusarea sau afectarea dispozitivelor si pierderea datelor;
- Sa divulge informatii personale, date sensibile;
- Sa publice informatii defaimatoare - imagini, video-uri;
- Sa se implice in activitati de bullying sau ilegale.
Asigurati-va ca pe dispozitivul utilizat de copilul dumneavoastra este instalat un program antivirus si ca il actualizati atunci cand este cazul.
Discutati cu copiii despre siguranta online si despre cum pot sa foloseasca optim internetul.
Unele reguli de baza pot fi stabilite de la inceput, atunci cand copilul primeste un dispozitiv sau are acces la utilizarea internetului. Anumite reguli sunt generale, cum ar fi „Nu ne intalnim cu persoane cunoscute online". Insa ori de cate ori apare o situatie pe care nu am prevazut-o, dar care constituie motiv de ingrijorare, este util sa analizam consecintele impreuna cu copilul si sa stabilim o noua regula sau cale de actiune.
Uneori copiii pot sti mai multe decat noi despre anumite aplicatii sau programe, dar in calitate de parinti putem sa fim curiosi si sa intelegem cum functioneaza acestea si ce continut au. Este in regula sa testam impreuna cu copiii aplicatiile, jocurile sau platformele.
Chiar si unele jocuri create special pentru copii pot avea continut nepotrivit: de exemplu promoveaza violenta, au un limbaj vulgar sau orice alt continut pe care il considerati daunator pentru dezvoltarea psiho-emotionala a copilului.
Programe de control parental, securizare a dispozitivelor si conturilor copiilor din mediul online
Software-urile de controlul parental reprezinta setari sau aplicatii care permit monitorizarea si limitarea a ceea ce vede copilul online. Parintii pot accesa rapoarte de activitate cu siteurile vizitate si aplicatiile de copii, cu frecventa si durata folosirii acestora. Totodata, pot sa stabileasca limite de timp pentru activitatea copilului pe internet, blocand accesul dupa scurgerea perioadei de utilizare alocate si sa stabileasca ora de culcare pe dispozitiv, dupa care utilizarea acestuia este blocata.
Unele dispozitive electronice - cum ar fi consolele de joc, televizoarele smart sau tabletele, telefoanele anumitor marci - au sisteme de control parental incorporate. Pe alte dispozitive controlul parental poate fi setat din aplicatii precum Google Play sau Google Family Link.
Instalarea setarilor de control parental nu inseamna ca nu mai este important sa petrecem timp cu copilul si sa sprijinim felul in care interactioneaza cu internetul. Nici un sistem de control parental nu este 100% eficient, de aceea este la fel de important sa dezvoltam obiceiurile sanatoase si gandirea critica prin conversatii si analizarea diferitelor situatii care apar. Va invitam sa vizionati impreuna cu copilul dumneavoastra materialul video „Informarea pe internet in siguranta, pentru elevi din ciclul primar", disponibil aici: https://youtu.be/NsQoZFPMjlA
Timpul petrecut in fata ecranelor de catre copii
Cand analizam efectele timpului petrecut pe ecrane asupra copiilor nostri, este util sa reflectam si asupra altor factori in afara duratei propriu-zise, cum ar fi:
- Varsta copilului si nevoile de dezvoltare specifice
Academia Americana de Psihiatrie a Copilului si Adolescentului recomanda pentru copiii cu varsta cuprinsa intre 2 si 5 ani ca timpul non-educational petrecut in fata ecranelor sa nu depaseasca 1 ora pe zi in timpul saptamanii si 3 ore pe zi in timpul week-end-ului. Pentru copiii cu varsta de peste 6 ani se pastreaza recomandarea de a petrece cat mai putin timp in activitati pasive de urmarire a ecranelor si de incurajare a dezvoltarii la copii a unor obiceiuri de petrecere activa a timpului liber.
- Ce alte activitati are copilul in programul zilnic
Face suficienta miscare? Are ocazii sa interactioneze direct cu adulti si copii, astfel incat sa isi dezvolte abilitatile socioemotionale? Este suficienta conectare in viata copilului, cu persoane semnificative? Conectarea se refera la interactiuni in care copilului i se satisfac nevoile de a se simti in siguranta, de a simti ca este important, valorizat, in care curiozitatea si interesele lui sunt respectate in cadrul unor limite sanatoase.
- Tipul de activitati in care se implica online si efectul acestora asupra vietii intelectuale si emotionale a copilului
Au un continut adecvat varstei? Sunt interactive? Sunt benefice pentru starea de bine a copilului si pentru dezvoltarea sa?
Mai ales pentru copiii cu varste mici, cea mai utila forma de contact cu tehnologia digitala este in cadrul relatiei cu un adult care sa medieze interactiunea si sa asigure o invatare si o experienta ghidata.