Documentul, lansat in
consultare publica, vizeaza modificarea si completarea Ordinului nr. 1456/2020 pentru aprobarea Normelor de igiena din unitatile pentru ocrotirea, educarea, instruirea, odihna si recreerea copiilor si tinerilor.
Principalele modificari propuse de Ministerul Sanatatii
1. Ghiozdane mai usoare pentru elevi, o obligatie a scolilor
“ANEXA Art. 30
(2) Elevii din ciclul primar si gimnazial folosesc ghiozdane de spate cu fata posterioara intarita, cu bretele late, purtate pe ambii umeri, compartimentate, pentru a asigura distributia simetrica a greutatii.
(3) Greutatea continutului ghiozdanului la toate ciclurile de invatamant nu trebuie sa depaseasca 10% din greutatea copilului. Conducerea unitatii de invatamant are obligatia de a lua masuri in vederea reducerii greutatii ghiozdanelor elevilor. Vor fi luate masuri ce pot consta in: asigurarea unor dulapuri individuale pentru elevi, organizarea activitatilor de invatare, asigurarea unor spatii pentru activitati de efectuare a temelor dupa ore, educatie sanitara privind alegerea si purtarea corecta a ghiozdanului.”
2. Instruirea cadrelor didactice cu notiuni de prim-ajutor
"ANEXA Art.3
(4) Personalul didactic al unitatilor de invatamant va fi instruit cu notiuni de prim ajutor, in cadrul unor cursuri de specialitate. Personalul care a asigurat instruirea personalului didactic va intocmi un proces verbal care sa ateste instruirea si care va fi contrasemnat si de personalul didactic instruit.”
3. Incaperi speciale pentru triajul epidemiologic zilnic la crese si gradinite
"ANEXA Art.5
(1) Unitatile pentru anteprescolari (crese) si prescolari (gradinite) sunt prevazute cu incaperi pentru triajul epidemiologic zilnic (filtre si cabinete medicale in crese si gradinite), situate cat mai aproape de accesul in unitate si vestiare amenajate la fiecare nivel al cladirii, iluminate si ventilate corespunzator, dimensionate astfel incat sa se evite aglomerarea la orele de varf (primirea si plecarea copiilor).”
Normele de igiena privind unitatile pentru ocrotirea, educarea si instruirea copiilor si tinerilor
Art. I - Ordinul ministrului sanatatii nr. 1456 /2020 pentru aprobarea Normelor de igiena din unitatile pentru ocrotirea, educarea, instruirea, odihna si recreerea copiilor si tinerilor, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei Partea I nr. 787 din 28 august 2020, cu modificarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1.In Anexa, la articolul 1, litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
“b) unitatile de invatamant formate din unitatile de invatamant anteprescolar (crese), unitatile de invatamant prescolar (gradinite), unitati de invatamant scolar (scoli, licee, colegii, scoli profesionale) si unitati de invatamant universitar (universitati), se autorizeaza sanitar conform Anexei nr. 7 la prezentele norme;”
2. In Anexa, dupa articolul 1 se introduce un nou articol 11 cu urmatorul cuprins:
“Art. 11 - Unitatile de invatamant anteprescolar, prescolar, scolar si universitar solicita autorizarea sanitara, care se elibereaza in baza referatului de evaluare conform Anexei nr. 8 la prezentele norme.”
3. In Anexa, la articolul 3, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
“(3). Unitatile de invatamant trebuie sa aiba in structura cabinet medical propriu, care sa respecte structura functionala prevazuta de legislatie, dotat conform normelor legale, in care asistenta medicala a copiilor si tinerilor se asigura conform normarii personalului medico-sanitar din cabinetele medicale din crese, gradinite, unitati scolare si universitare prevazuta de legislatia in vigoare.
Acolo unde nu exista cabinete medicale si stomatologice in crese, gradinite si scoli, pana in anul 2030, asistenta medicala a copiilor si tinerilor se realizeaza prin medicii de familie/medicina generala si medicii stomatologi din localitatile respective sau din localitatile apropiate si asistentii medicali ai acestora, prin incheierea de contracte de prestari de servicii prin UAT-uri, cu atributii conform Ordinului comun al ministrului sanatatii si ministrului educatiei nr. 2.508/4.493/2023 pentru aprobarea Metodologiei privind asigurarea asistentei medicale a anteprescolarilor, prescolarilor, elevilor din unitatile de invatamant preuniversitar si studentilor din institutiile de invatamant superior pentru mentinerea starii de sanatate a colectivitatilor si pentru promovarea unui stil de viata sanatos.”
4. In Anexa la articolul 3 dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4) cu urmatorul cuprins:
“(4). Personalul didactic al unitatilor de invatamant va fi instruit cu notiuni de prim ajutor, in cadrul unor cursuri de specialitate. Personalul care a asigurat instruirea personalului didactic va intocmi un proces verbal care sa ateste instruirea si care va fi contrasemnat si de personalul didactic instruit.”
5. In Anexa, la articolul 4, alineatele (1) si (9) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„(1) Amplasarea unitatilor pentru ocrotirea, educarea, instruirea, odihna si recreerea copiilor si tinerilor se face cu respectarea normelor privind protectia sanitara, prevazute in Ordinul ministrului sanatatii nr. 119/2014 pentru aprobarea Normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata al populatiei, cu modificarile si completarile ulterioare. Este obligatorie asigurarea unei zone de protectie sanitara fata de arterele de circulatie cu trafic intens, stabilita prin studii de impact asupra starii de sanatate a populatiei, cu exceptia cazurilor in care unitatilor le este asigurata o zona de protectie de minim 25 m fata de acestea (distanta se masoara de la cladirile apartinand unitatilor de invatamant la aliniamentul strazii). Orientarea ferestrelor salilor de grupa sau de clasa, ale amfiteatrelor si ale dormitoarelor trebuie sa fie spre sud, sud-est, sud-vest, est sau vest.
……………………………………………………………………………………………………..
(9) In incinta unitatilor de invatamant preuniversitar este interzisa comercializarea si expunerea spre vanzare a bauturilor alcoolice, a bauturilor energizante, a produselor care intra sub incidenta Legii nr. 201/2016 privind stabilirea conditiilor pentru fabricarea, prezentarea si vanzarea produselor din tutun si a produselor conexe si de modificare a Legii nr 349/2002 pentru prevenirea si combaterea efectelor consumului produselor din tutun, cu modificarile si completarile ulterioare, a cafelei si a altor produse interzise minorilor, conform legislatiei in vigoare, precum si prepararea, comercializarea si distribuirea oricaror alimente continute in lista prevazuta la art. 9 litera a) din Legea nr 123/2008 pentru o alimentatie sanatoasa in unitatile de invatamant preuniversitar.”
6. In Anexa, la articolul 4, dupa alineatul (9) se introduc doua noi alineate, alineatele (10) si (11) cu urmatorul cuprins:
“(10). Pe strada de acces a copiilor si tinerilor in unitatile pentru ocrotirea, educarea, instruirea, odihna si recreerea copiilor si tinerilor, cu exceptia unitatilor de invatamant universitar, pe o raza de 500 m, este interzisa comercializarea catre minori, a alimentelor nerecomandate prescolarilor si scolarilor continute in lista prevazuta la art.9 litera a) din Legea nr 123/2008 pentru o alimentatie sanatoasa in unitatile de invatamant preuniversitar, a bauturilor energizante, a cafelei si a altor produse interzise minorilor, conform legislatiei in vigoare, de catre unitatile autorizate sa comercializeze produse alimentare.”
„(11) Spatiile pentru anteprescolari si prescolari vor fi amplasate la parter si etajul 1, spatiile pentru invatamantul primar, gimnazial, liceal, profesional vor fi amplasate la parter si etajele superioare.”
7. In Anexa, la articolul 5, alineatele (1), (3) si (6) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
“(1). Unitatile pentru anteprescolari (crese) si prescolari (gradinite) sunt prevazute cu incaperi pentru triajul epidemiologic zilnic (filtre si cabinete medicale in crese si gradinite), situate cat mai aproape de accesul in unitate si vestiare amenajate la fiecare nivel al cladirii, iluminate si ventilate corespunzator, dimensionate astfel incat sa se evite aglomerarea la orele de varf (primirea si plecarea copiilor).”
……………………………………………………………………………………………………..
„(3). Cresele si unitatile de invatamant prescolar, cu program prelungit, nu se cupleaza cu unitati de alt profil. Cresele si unitatile de invatamant prescolar, cu program prelungit, se pot cupla, pentru o perioada limitata de timp, doar cu unitati scolare de alt nivel, cu asigurarea circuitelor functionale separate pentru anteprescolari/ prescolari, fata de elevi, respectiv fata de circuitul adultilor.”
……………………………………………………………………………………………………..
„(6). In unitatile cu cazare pentru elevi si studenti (internate scolare si camine studentesti) se asigura spatii de dormit, spatii pentru studiul individual, spatii pentru activitati cultural-educative si sportive, spatii/dulapuri pentru pastrarea imbracamintii si a obiectelor personale; in unitatile cu cazare pentru studenti se vor asigura si oficii pentru prepararea hranei, la fiecare etaj si spatiu pentru spalatorie (dotat cu masini de spalat rufe)/ uscatorie. In cazul in care nu exista un spatiu pentru uscatorie, se vor asigura masini de uscat rufe.”
8. In Anexa, la articolul 6, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(1). Numarul maxim de copii admisi la o grupa in unitatile de anteprescolari, prescolari sau intr-o clasa pentru elevi se stabileste in functie de normele specifice de cubaj si de particularitatile tipului de unitate, in conformitate cu legislatia in vigoare. Astfel: pentru cresa - grupa mica in medie 7 copii (cel putin 5 si cel mult 9 copii); grupa mijlocie in medie 12 copii (cel putin 8 si cel mult 15); grupa mare in medie 12 copii (cel putin 8 si cel mult 20). Pentru prescolari maxim 15/20 de prescolari/in functie de grupa in gradinite, 25 de elevi/clasa in ciclul primar si 30 de elevi/clasa in ciclul gimnazial, invatamant liceal si profesional.”
9. In Anexa, la articolul 7, alineatele (3) si (6) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„(3). In vestibulul grupurilor sanitare, in ateliere scolare, in laboratoare (fizica, chimie, alimentatie publica din cadrul scolilor de profil), in antreul salilor de mese, precum si in vestibulul grupurilor sanitare din cadrul salilor de educatie fizica/salilor de gimnastica scolare se amenajeaza chiuvete - lavoare, cu sapun lichid si prosoape de hartie sau dispozitiv electric de uscare a mainilor.”
……………………………………………………………………………………………………..
„ (6) . In cazul in care nu se poate asigura alimentarea cu apa potabila in regim permanent sau sursa de apa este necorespunzatoare, pana la asigurarea apei potabile conforme din punct de vedere al calitatii in concordanta cu termenele prevazute in programele de conformare, se accepta temporar utilizarea de recipiente - dozatoare de apa potabila, prevazute cu pahare de unica folosinta, cu obligativitatea de a face dovada contractarii acestui serviciu printr-o unitate de profil. Este obligatoriu ca furnizorul de apa potabila imbuteliata pentru dozatoare sa puna la dispozitia unitatii de invatamant, la fiecare aprovizionare realizata, o copie a celui mai recent buletin de analiza pentru apa furnizata.
Pentru spalarea mainilor, pana la asigurarea apei potabile conforme din punct de vedere al calitatii in concordanta cu termenele prevazute in programele de conformare, se vor amenaja temporar spalatoare provizorii, formate din bazin cu robinet, cu o capacitate de 5-10 litri, sau rezervor de capacitate mare, din care se distribuie apa catre spalatoare, aprovizionat cu apa potabila de catre producator autorizat si chiuveta cu scurgere la fosa vidanjabila. Rezervoarele se vor igieniza saptamanal, in afara programului scolar. Concomitent, se vor asigura dispensere pentru dezinfectia mainilor. Daca apa din sursa proprie (fantana sau put forat) este conforma cu parametrii bacteriologici, dar neconforma cu parametrii chimici si/sau indicatori, aceasta poate fi folosita pentru spalat pe maini si igienizarea unitatii. Se vor afisa la loc vizibil in vecinatatea chiuvetelor pentru elevi, inscrisuri, dupa caz: "Apa este buna de baut" sau "Apa nu este buna de baut si se va folosi doar pentru spalat pe maini”.
10. In Anexa, la articolul 9, litera (d) se abroga.
11. In Anexa, la articolul 14, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(3). La spalarea rufelor si lenjeriei se respecta urmatoarele faze: debarasarea eventuala de materii fecale, spalare, dezinfectie chimica sau termochimica (10 minute la 70°C sau minimum 1 minut la 80°C, dupa caz) si limpezire. Calcarea lenjeriei de corp, de pat este obligatorie, cu fier de calcat/statie de calcat cu abur la 130°C.”
12. In Anexa, la articolul 16, alineatele (1) si (2) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„(1). Regimul de activitate si de odihna in unitatile pentru ocrotirea, educarea, instruirea, odihna si recreerea copiilor si tinerilor este asigurat in concordanta cu particularitatile de varsta ale curbei fiziologice, capacitatea de efort din cursul unei ore, zile, saptamani, module si an de invatamant. In dozarea solicitarilor se are in vedere evitarea eforturilor crescute la inceputul si sfarsitul perioadelor de timp mentionate. In crese, gradinite cu program saptamanal, continutul regimului de viata este organizat astfel incat sa stimuleze dezvoltarea corespunzatoare a motricitatii, a functiilor de cunoastere, a vorbirii, a dezvoltarii emotionale echilibrate si a comportamentului social.”
„(2). In unitatile de invatamant se va urmari desfasurarea activitatii in conditiile unui regim de activitate si de odihna corespunzator capacitatii de efort a diferitelor grupe de varsta conform anexei nr. 1 - Regim de activitate si odihna pe diferite grupe de varsta in unitatile de prescolari si scolari, la prezentele norme.”
13. In Anexa, la articolul 17, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
“(3). Este permisa introducerea in unitatile de invatamant preuniversitar a altor alimente in afara celor achizitionate de aceasta, daca sunt achizitionate din unitati inregistrate/autorizate conform legislatiei in vigoare, transportate si depozitate in conditii corespunzatoare, nu sunt perisabile in intervalul de timp corespunzator programului din unitate si nu fac parte din lista prevazuta in Ordinul ministrului sanatatii publice nr. 1.563/2008 pentru aprobarea Listei alimentelor nerecomandate prescolarilor si scolarilor si a principiilor care stau la baza unei alimentatii sanatoase pentru copii si adolescenti.”
14. In Anexa, la articolul 18, alineatul (1), litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„a). Cabinet medical scolar - in fiecare locatie a unitatilor de invatamant este necesar sa existe un cabinet medical autorizat si organizat conform prevederilor legale pentru asigurarea asistentei medicale a anteprescolarilor, prescolarilor, elevilor si studentilor pentru mentinerea starii de sanatate a colectivitatilor si pentru promovarea unui stil de viata sanatos. In mod exceptional, in cresele si gradinitele cu program normal/prelungit care nu au mai mult de 150 de anteprescolari/ prescolari inscrisi si in unitatile de invatamant scolar primar, gimnazial, liceal cu mai putin de 500 elevi, pot fi autorizate cabinete medicale in care o singura incapere sa indeplineasca rolul de cabinet de consultatii si sala de tratament, daca acea incapere indeplineste cumulativ urmatoarele conditii: are cel putin 12 m², este situata in apropierea caii de acces in unitate, este iluminata si ventilata corespunzator, natural si artificial, pavimentul si peretii sunt usor dezinfectabili, iar dotarile sunt conform baremului.”
15. In Anexa, articolul 19 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art.19. Pentru promovarea si mentinerea starii de sanatate a copiilor si tinerilor, in unitatile pentru ocrotirea, educarea, instruirea, odihna si recreerea copiilor si tinerilor se respecta prevederile legale pentru asigurarea asistentei medicale a anteprescolarilor, prescolarilor, elevilor din unitatile de invatamant preuniversitar si studentilor din institutiile de invatamant superior pentru mentinerea starii de sanatate a colectivitatilor si pentru promovarea unui stil de viata sanatos.”
16. In Anexa, articolul 27 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art.27. In cadrul activitatilor specifice, la instruirea practica a elevilor/studentilor, atat conducerile unitatilor de invatamant preuniversitar si universitar, cat si ale celor in care se desfasoara instruirea practica raspund de aplicarea tuturor masurilor de prevenire a accidentarii sau imbolnavirii elevilor/studentilor. In cabinetele si laboratoarele de informatica pentru elevi si studenti, conducerile unitatilor de invatamant preuniversitar si universitar raspund de aplicarea tuturor cerintelor minime referitoare la mediu si echipamente ergonomice.”
17. In Anexa, la articolul 29, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(3). Fiecare sala de clasa sau de curs se doteaza cu banci cu marime reglabila atat a inaltimii pupitrului, cat si a inaltimii scaunului sau cu trei marimi de banci din cele 4 marimi existente, potrivit Anexei nr 9 Dimensiunile bancilor (cm) pentru scolari, la prezentele norme. Asezarea bancilor scolare se face in sistem amfiteatru pentru a plasa elevii/studentii in functie de nivelul lor de dezvoltare fizica si a evita aparitia deformarilor de coloana vertebrala. In cazul mobilierului scolar tip masa si scaun individuale, acesta poate fi asezat in diferite structuri: cerc, semicerc, grupuri, astfel incat toti copiii sa aiba vizibilitate la tabla.”
18. In Anexa, la articolul 30, alineatele (2) si (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
“(2). Elevii din ciclul primar si gimnazial folosesc ghiozdane de spate cu fata posterioara intarita, cu bretele late, purtate pe ambii umeri, compartimentate, pentru a asigura distributia simetrica a greutatii.”
“(3). Greutatea continutului ghiozdanului la toate ciclurile de invatamant nu trebuie sa depaseasca 10% din greutatea copilului. Conducerea unitatii de invatamant are obligatia de a lua masuri in vederea reducerii greutatii ghiozdanelor elevilor. Vor fi luate masuri ce pot consta in: asigurarea unor dulapuri individuale pentru elevi, organizarea activitatilor de invatare, asigurarea unor spatii pentru activitati de efectuare a temelor dupa ore, educatie sanitara privind alegerea si purtarea corecta a ghiozdanului.”
19. In Anexa, la articolul 31, alineatul (3), literele g) si h) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„g). Asigurarea unei incaperi cu destinatie speciala – izolator – amenajata si dotata corespunzator.”
„h). Administratorul unitatii de cazare a centrului de vacanta va asigura, in perioada organizarii taberei, personal instruit cu notiuni de prim ajutor, care sa fie dobandite in cadrul unor cursuri de specialitate.”
20. In Anexa, articolul 45 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art.45. Anexele nr. 1- 9 fac parte integranta din prezentele norme.”
21. Titlul Anexei nr. 3 Dimensiunile scaunelelor pentru prescolari se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Dimensiunile scaunelelor (cm) pentru prescolari si scolari”
Art.II. Dupa Anexa nr. 6 se introduc trei noi Anexe: Anexele 7, 8 si 9 care constituie Anexele 1, 2 si 3 la prezentul ordin.
Art.III. Prezentul Ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.