Mai exact, in invatamantul anteprescolar si prescolar, invatamantul postliceal, precum si invatamantul profesional sunt nivelurile educationale in care populatia scolara a crescut (cu 1,0%, 0,5% respectiv 0,3%) comparativ cu anul scolar/universitar precedent.
Numarul absolventilor din anul scolar/universitar 2017-2018 a fost de 501,8 mii elevi si studenti, in crestere cu 0,8% comparativ cu anul scolar/universitar precedent.
Inscrisii in anul scolar/universitar 2018-2019
In anul scolar/universitar 2018-2019, aproape jumatate din populatia scolara s-a regasit in invatamantulul primar si gimnazial (46,6%), iar circa o treime in invatamantul liceal si cel anteprescolar si prescolar (17,8%, respectiv 15,4%). Din totalul populatiei scolare cuprinsa in sistemul de educatie, 50,0% au fost elevii1 si studentii de sex masculin si 72,0% au studiat in mediul urban. Comparativ cu anul scolar/universitar precedent, invatamantul anteprescolar si prescolar, invatamantul postliceal si invatamantul profesional sunt nivelurile care au inregistrat cresteri ale populatiei scolare (+5,4 mii copii, +0,5 mii elevi, respectiv +0,2 mii elevi).
In invatamantul profesional au fost inscrisi 90,5 mii elevi, acesta ramanand in continuare nivelul educational cel mai putin reprezentat in totalul populatiei scolare (2,5%), urmat de invatamantul postliceal si de maistri, cu 92,4 mii elevi (2,6% din totalul populatiei scolare). invatamantul primar si gimnazial, precum si cel liceal au cunoscut cele mai accentuate diminuari ale numarului de elevi inscrisi in anul scolar 2018-2019 fata de cel anterior (-24,3 mii, respectiv -8,0 mii). 1 Elevi si studenti – in aceasta categorie se cuprind participantii din toate nivelurile educationale. Unitatile de invatamant care au functionat in anul scolar/universitar 2018-2019 au apartinut, in principal, nivelurilor de educatie primar si gimnazial (57,0%), liceal (21,1%), respectiv anteprescolar si prescolar (17,1%). Populatia scolara a fost cuprinsa cu preponderenta (95,1%) in unitatile scolare publice, iar numai 4,9% in unitati scolare private. Pe niveluri educationale, cele mai reduse ponderi ale elevilor/studentilor inscrisi in unitatile din invatamantul public s-au regasit in invatamantul superior (87,7%), respectiv postliceal (53,9%).
Gradul de cuprindere in invatamant al elevilor din grupa de varsta 6-10 ani a inregistrat cel mai ridicat nivel (89,1%), comparativ cu cel al celorlalte grupe de varsta. in anul universitar 2018-2019 au fost inscrisi in invatamantul superior 533,7 mii studenti, din care 54,5% au fost studente. Cele mai atractive specializari (conform clasificarii ISCED-F) din invatamantul superior au fost cele de afaceri, administratie si drept (24,0% din totalul studentilor), respectiv de inginerie, prelucrare si constructii (20,9% din totalul studentilor). in profil teritorial, populatia scolara din anul scolar/universitar 2018-2019 a inregistrat cele mai ridicate valori in regiunile Nord-Est (614,5 mii persoane), respectiv Bucuresti-Ilfov (509,2 mii persoane). Distributia populatiei scolare pe regiuni de dezvoltare si niveluri educationale fata de totalul fiecarei regiuni, arata ca cea mai ridicata pondere s-a inregistrat in invatamantul primar si gimnazial din regiunea Sud-Muntenia (54,2%), in timp ce invatamantul superior a fost preponderent in regiunea Bucuresti-Ilfov (33,9%). La polul opus, cele mai scazute ponderi s-au inregistrat in invatamantul postliceal si de maistri din regiunile Centru (1,9%), precum si din NordEst si Bucuresti-Ilfov (2,0% fiecare in parte).
Personalul didactic in anul scolar/universitar 2018-2019
In anul scolar/universitar 2018-2019, personalul didactic din cadrul sistemului educational a insumat 234,6 mii persoane. Astfel, raportul mediu dintre populatia scolara si numarul cadrelor didactice a fost de 15 elevi/studenti la un cadru didactic. Ponderea personalului didactic de sex feminin este majoritara atat la nivelul intregului sistem educational (78,0%), cat si pe nivelurile de educatie: anteprescolar si prescolar (99,7%), primar si gimnazial (80,5%), postliceal si de maistri (77,6%), liceal (71,7%) si profesional (67,8%). Absolventii anului scolar/universitar 2017-2018 Numarul absolventilor din anul scolar/ universitar 2017-2018 apartinand nivelurilor educationale gimnazial, liceal, profesional, postliceal si de maistri, respectiv superior (licenta, master si doctorat, cursuri postuniversitare si programe postdoctorale de cercetare avansata) a fost de 501,8 mii elevi si studenti. Preponderente au fost absolventele, in numar de 263,2 mii, reprezentand 52,4%.
La sfarsitul anului scolar 2017-2018 au absolvit invatamantul gimnazial 172,6 mii elevi, cei mai multi dintre acestia inregistrandu-se in regiunea Nord-Est (19,8%). Ponderea baietilor (51,1%) o devanseaza usor pe cea a fetelor, cu 2,2 puncte procentuale. in mediul urban, absolventii de gimnaziu reprezinta 55,1% din totalul absolventilor din acest nivel, insa in profil teritorial, regiunile Nord-Est si Sud-Muntenia au inregistrat ponderi mai mari ale absolventilor din mediul rural (58,7%, respectiv 56,6%).
In invatamantul liceal, la sfarsitul anului scolar 2017-2018 au absolvit 148,7 mii elevi, in scadere cu 3,2% comparativ cu anul scolar anterior. Majoritatea absolventilor de liceu au urmat cursurile invatamantului de zi (88,4%). Situatia absolventilor din invatamantul liceal a evidentiat ca circa jumatate au frecventat cursurile filierei teoretice (51,9% din totalul absolventilor), 39,8% pe cele din filiera tehnologica, iar 8,3% din totalul absolventilor au urmat cursurile liceelor din filiera vocationala. La examenul de
bacalaureat s-au prezentat 136,9 mii absolventi, din care 121,0 mii proveniti din promotia 2018 (88,4%). Au fost declarate reusite 95,7 mii persoane (69,9%).
Din totalul absolventilor proveniti din promotia 2018, 91,0 mii persoane (75,2%) au fost declarate reusite. invatamantul profesional a fost absolvit de 23,3 mii elevi, din care 97,3% au urmat cursurile unitatilor scolare apartinand sectorului public, iar numai 2,7% pe cele din sectorul privat. invatamantul postliceal si de maistri a fost absolvit de 31,0 mii elevi din care 62,7% au urmat cursurile unitatilor scolare apartinand sectorului public, iar peste o treime (37,3%) pe cele din sectorul privat. in invatamantul superior, numarul absolventilor cu diploma a fost de 126,3 mii studenti. Studentele au reprezentat 59,1% din numarul totalul al absolventilor cu diploma.
Absolventii cu diploma ai invatamantului superior au provenit cu preponderenta din facultatile cu profil afaceri, administratie si drept (26,7%), inginerie, prelucrare si constructii (17,1%), respectiv sanatate si asistenta sociala (13,4%). In anul 2016, resursele financiare necesare procesului de invatamant, alocate pentru functionarea unitatilor scolare cuprinse in sistemul national de educatie au fost asigurate in cea mai mare masura (98,1%) din fonduri publice (de la bugetul de stat si din bugetele locale), dar si din alte surse ale institutiilor de invatamant (1,9%). Pe tipuri de cheltuieli ale institutiilor publice si private, din totalul cheltuielilor de educatie, ponderea majoritara a fost detinuta de cheltuielile curente (93,6%), urmate de cheltuielile de capital (6,4%).