Potrivit documentului, profilul de formare al absolventului reprezinta o componenta reglatoare a curriculumului national, referential pentru proiectarea, implementarea si evaluarea acestuia.
Profilul de formare al absolventului:
— este construit pornind de la reperele fundamentale de dezvoltare din educatia timpurie, pentru invatamantul prescolar, si de la descriptorii competentelor-cheie, declinati pe niveluri de invatamant, in cazul invatamantului primar, gimnazial si liceal;
— este un document adresat, cu prioritate, dezvoltatorilor de curriculum, precum si tuturor actorilor educationali (profesori, elevi, parinti/tutori), unitatilor de invatamant si comunitatii in ansamblu;
— descrie asteptarile exprimate fata de absolventii diferitelor niveluri de studiu din invatamantul prescolar, primar, gimnazial
si liceal, prin raportare la cerintele sociale exprimate in legi, in alte documente de politica educationala si in studii de specialitate, finalitatile generale ale invatamantului, precum si la caracteristicile de dezvoltare a elevilor;
Principii aflate la baza Profilului de formare al absolventului
La baza profilului de formare al absolventului din invatamantul preuniversitar se afla urmatorul set de principii care:
— promoveaza dezvoltarea integrala a persoanei care manifesta respect pentru sine, pentru cei din jur si pentru mediul inconjurator;
— reprezinta fundamentul pentru cultivarea unei atitudini de implicare si responsabilitate la nivel personal, local, national si global;
— sunt integrate in toate experientele de invatare ale elevului, atat la nivelul clasei, cat si in afara acesteia, prin interactiunile sale zilnice.
Dezvoltarea holistica subliniaza importanta dezvoltarii armonioase, echilibrate si integrale a persoanei, in plan cognitiv, emotional-afectiv, fizic, spiritual si social, astfel incat aceasta sa fie capabila sa faca fata provocarilor intr-o lume aflata in continua schimbare.
Abordarea echilibrata promoveaza dezvoltarea echilibrata a diferitelor domenii de competente, ajutand absolventul sa isi stabileasca nevoi si prioritati de invatare care permit trasee educationale flexibile.
Spiritul de reflectie promoveaza dezvoltarea unei constiinte de sine profunde si a unei intelegeri critice a lumii inconjuratoare, prin reflectie critica si autoevaluare, ca mijloace de progres si autoimbunatatire continua.
Depasirea autolimitarii incurajeaza absolventul sa exploreze alternative in parcursul sau educational, social si profesional, sa isi depaseasca propriile limite si sa isi asume riscuri calculate in luarea deciziilor.
Abordarea prospectiva incurajeaza anticiparea viitorului si proiectarea acestuia, promovand o atitudine proactiva si un spirit inovator in abordarea problemelor si provocarilor viitoare, in plan personal, scolar, profesional si social.
Rezilienta demonstreaza capacitatea de a depasi obstacole si a persevera in fata dificultatilor, manifestand un spirit de autonomie si autodeterminare.
Promovarea incluziunii valorizeaza colaborarea si comunicarea constructiva cu ceilalti, intelegerea mediului si culturii de apartenenta, respectul fata de demnitatea si drepturile fiecarei persoane, fata de diversitate si asigura conditiile necesare pentru ca fiecare persoana sa se poata dezvolta si sa isi atinga potentialul.
Sustenabilitatea si grija pentru mediu manifesta grija activa fata de mediul inconjurator si promoveaza sustenabilitatea, printr-o abordare responsabila si constienta a utilizarii resurselor naturale, contribuind la dezvoltare durabila.
Cetatenia activa sustine implicarea activa si constructiva in grupurile si comunitatile de apartenenta, participarea la luarea deciziilor, promovand un spirit de solidaritate si cooperare in vederea construirii unui viitor mai bun.
Etica si responsabilitatea promoveaza integritatea si comportamentul etic pentru a actiona cu principialitate si responsabilitate in toate aspectele vietii.
Profilul de formare al absolventului: competente-cheie si repere de dezvoltare
Repere fundamentale de dezvoltare, competentecheie si atribute prioritare Competentele-cheie sunt prezentate in Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificarile ulterioare, ca repere ale curriculumului national si determina profilul de formare al absolventului, avand asociati descriptori pentru nivelurile primar, gimnazial si liceal.
Cele opt competente-cheie sunt:
— competenta de citire, scriere si intelegere a mesajului;
— competenta in multilingvism;
— competenta matematica si competenta in stiinte, tehnologie si inginerie;
— competenta digitala, inclusiv de siguranta pe internet si securitate cibernetica;
— competenta personala, sociala si de a invata sa inveti;
— competenta civica, juridica si de protejare a mediului;
— competenta antreprenoriala;
— competenta de sensibilizare si exprimare culturala.
In acord cu Recomandarea Europeana 2018, competentele-cheie au caracter transversal si sunt importante, in mod egal, pentru o viata implinita si de succes in societatea cunoasterii.
Acestea se aplica intr-o varietate de contexte si intr-o varietate de combinatii, se interconecteaza si se intrepatrund prin faptul ca elemente componente ale unora dintre competente sprijina dezvoltarea elementelor altor competente. Abilitati precum gandirea critica, rezolvarea de probleme, negocierea, creativitatea, abilitatile analitice si interculturale sunt incluse in ansamblul competentelor-cheie.
La nivelul invatamantului prescolar, curriculumul national este construit pornind de la reperele fundamentale de invatare si dezvoltare, fiind centrat pe dezvoltarea fizica, cognitiva, emotionala si sociala a copiilor, respectiv pe remedierea timpurie a eventualelor intarzieri in dezvoltare. Domeniile de dezvoltare, definite in Curriculumul pentru educatia timpurie, aprobat prin Ordinul ministrului educatiei nationale nr. 4.694/2019, constituie baza pentru dezvoltarea competentelor-cheie la nivelul invatamantului primar, gimnazial si liceal.
Atributele prioritare au un caracter transversal si subliniaza aspecte atitudinal-comportamentale din cadrul competentelorcheie. Acestea constituie o baza pentru invatarea pe tot parcursul vietii, sunt solicitate de actorii sociali si de piata muncii si sunt importante pentru societatile in schimbare.
Atributele sunt incluse in propunerea de profil al absolventului pentru evidentierea unor elemente care potenteaza invatarea. Achizitiile asteptate de la absolventii tuturor nivelurilor de invatamant preuniversitar obligatoriu sunt detaliate printr-un set de descriptori specifici.
In profilul de formare al absolventului se regasesc urmatoarele atribute prioritare:
— comunicativ — colaborativ — rezilient
— creativ — prospectiv — responsabil
— reflexiv — autonom — etic
Nucleul atributelor asigura premisele pentru abordarea asumata, constienta si de lung parcurs a invatarii, permitand elevului sa identifice, sa analizeze si sa ia deciziile cele mai potrivite privind traseul educational si profesional pe care il are in fata, avand ca repere competentele-cheie.
Profilul de formare al absolventului functioneaza ca o busola pentru intregul sistem educational, in care elementele continuumului predare-invatare-evaluare conlucreaza pentru realizarea idealului educational definit in lege.

Utilitatea Profilului de formare al absolventului
Profilul de formare al absolventului se adreseaza dezvoltatorilor de curriculum, fundamentand deciziile de curriculum, din perspectiva directa a elementelor care reglementeaza activitatea personalului didactic din invatamantul preuniversitar — planuri-cadru de invatamant, programe scolare si standarde nationale de evaluare.
Adresabilitatea profilului de formare al absolventului este extinsa la actorii educationali (profesori, elevi, parinti/tutori), unitati de invatamant si comunitate in ansamblu, astfel:
Profesorii pot folosi profilul pentru:
— proiectarea unor activitati de invatare care sa contribuie la dezvoltarea competentelor, inclusiv a atributelor descrise in profil;
— crearea si/sau utilizarea unor resurse de invatare adecvate dezvoltarii competentelor si aplicarii acestora in contexte reale de viata;
— crearea de contexte multiple care sa implice elevii in exercitii de reflectie asupra viitorului lor;
— elevii:
— pot folosi profilul ca un ghid pentru stabilirea obiectivelor pentru propria invatare si dezvoltare personala;
— pot reflecta asupra propriei invatari si asupra rezultatelor invatarii, fiind sprijiniti in luarea celor mai bune decizii pentru atingerea obiectivelor stabilite;
Parintii/tutorii pot folosi profilul pentru:
— initierea de discutii constructive si echilibrate cu copiii lor si cu actorii educationali, referitoare la invatare si la parcursul lor scolar si profesional;
— identificarea nevoilor copiilor si orientarea eforturilor acestora pentru valorificarea potentialului lor de dezvoltare;
— sprijinirea initiativelor si a proiectelor personale ale copiilor, in contexte variate, nonformale si informale;
Comunitatea poate folosi profilul pentru:
— initierea/sprijinirea unor activitati/proiecte care incurajeaza copiii si tinerii sa utilizeze competentele dobandite, inclusiv in beneficiul comunitatii;
— implicarea activa a copiilor si a tinerilor in evenimente educationale, sociale si culturale locale, precum si in activitati ale diferitelor/diferitilor institutii/organizatii/agenti economici din localitate.
Din aceasta perspectiva, profilul de formare constituie reperul pentru experiente educationale in contexte variate, inclusiv in comunitate. Comunitatea devine un spatiu educational extins, un mediu de invatare. De exemplu, programele Scoala Altfel si Saptamana verde devin oportunitati care permit dezvoltarea contextelor de invatare dincolo de scoala, in comunitate.