Reprezentantii elevilor au transmis, intr-un raport public intitulat
"Ce vor elevii si (nu) ofera Legea", un punct de vedere cu privire la proiectul Legii invatamantului preuniversitar, aflat in consultare publica pana pe 24 august.
Consiliul National al Elevilor considera ca admiterea cu examen la colegiile nationale ii va avantaja pe elevii din mediul urban, care deja urmeaza cursurile unor astfel de unitati de invatamant si care reusesc, prin resursele financiare de care dispun, "sa performeze pe plan scolar prin intermediul meditatiilor, care au devenit o adevarata industrie in educatia romaneasca".
"Pe parcursul invatamantului obligatoriu, oricarui elev ar trebui sa i se asigure, non-discriminatoriu si non-competetiv, premisele necesare pentru accesul la un act educational calitativ", mai scriu reprezentantii elevilor din Romania.
"Mai mult decat atat, in ceea ce priveste modul in care activitatea colegiilor nationale se desfasoara, este stiut faptul ca majoritatea rezultatelor elevilor nu se datoreaza activitatii pe care cadrele didactice din respectiva scoala o desfasoara, ci, mai de graba, reprezinta rezultatul muncii „in particular”, prin intermediul meditatiilor, care ajung sa se substituie activitatii de la clasa. In acest sens, ne putem pune o intrebare legitima referitoare la capacitatea acestor scoli de a organiza clase de excelenta, atat timp cat meritele pe care si le aroga in acest moment nu sunt, de fapt, datorate metodelor de predare-evaluare pe care le folosesc", se arata in raportul Consiliului National al Elevilor.
Recomandarile Consiliul National al Elevilor
- Pastrarea Evaluarii Nationale pentru absolventii clasei a VIII-a ca modalitate de inscriere in invatamantul liceal;
- Calibrarea subiectelor de la Evaluarea Nationala, astfel incat sa se poata realiza o departajare clara intre competentele de care dispun elevii, in baza unor standarde de evaluare bine definite;
- Promovarea si sustinerea activitatii centrelor judetene de excelenta, care ar trebui sa beneficieze de resurse suplimentare (materiale, umane, financiare etc.), in asa fel incat sa se poata desfasoara activitati care promoveaza excelenta in astfel de unitati. Este deja cunoscut faptul ca aceste institutii au deja experienta in ceea ce priveste pregatirea elevilor capabili de performanta, cat si o credibilitate crescuta in teritoriu, care genereaza rezultate din ce in ce mai bune de la an la an;
- Implementarea obligatorie a centrelor judetene de excelenta/Centrul pentru Excelenta al Municipiului Bucuresti, a caror activitate sa fie ghidata, din perspectiva implementarii unor politici menite sa asigure excelenta, de catre Centrul National de Excelenta, propus spre infiintare in proiectul legislativ;
....vezi AICI noile Subiecte rezolvate pentru Evaluarea Nationala - la Limba Romana si Matematica <<
- Oferirea posibilitatii pentru toate unitatile de invatamant liceal sa aplice pentru statutul de unitate-pilot de excelenta. Este stiut faptul ca exista multe alte licee performante in tara, cu rezultate cel putin comparabile, daca nu chiar mai bune decat cele ale unor colegii nationale, dar care, din cauza faptului ca nu indeplinesc criterii referitoare la vechime, nu pot obtine statutul de colegiu national. Astfel, consideram inoportuna aceasta viziune superficiala, care in loc sa promoveze excelenta la toate nivelurile, nu face altceva decat sa o restranga in scopul indeplinirii interesul unor grupuri restranse;
- Oferirea posibilitatii pentru centrele de excelenta de elaborare a unor programe de identificare a elevilor capabili de performante scolare inalte, care ulterior sa beneficieze de acces la cursurile oferite de aceste institutii;
- Introducerea posibilitatii de inscriere in clasa a IX-a, fara sustinerea Evaluarii Nationale si peste numarul maxim de elevi/clasa, pentru elevii care obtin performante inalte la olimpiadele nationale (locul I, II sau III). Actuala propunere legislativa restrange acest drept doar pentru elevii care obtin locul I, insa nu ia in calcul faptul ca, de cele mai multe ori, diferentele de punctaj dintre aceste prime trei locuri sunt infime, fapt pentru care nu ar putea reprezenta o departajare clara a olimpicilor, pe baza competentelor si cunostintelor pe care le detin.