Reamintim, Ministerul Educatiei a publicat recent metodologia privind organizarea activitatilor de invatare remediala in invatamantul primar. Documentul stabileste modul concret in care cadrele didactice trebuie sa planifice, sa desfasoare si sa monitorizeze aceste activitati remediale in anul scolar 2025-2026. Programul de invatare remediala are ca obiectiv principal recuperarea lacunelor de invatare, in special la literatie.
Planificarea calendaristica in invatamantul primar trebuie sa reflecte abordarea personala a fiecarui cadru didactic, adaptata nivelului clasei, si sa includa mai multe etape, astfel:
-
studierea, cu atentie, a programei scolare aferente clasei;
-
analiza obiectiva a activitatii desfasurate in anul scolar anterior, sesizarea elementelor insuficient structurate sau neconsolidate si proiectarea celor mai potrivite demersuri didactice, de remediere/dezvoltare, in functie de specificul clasei pe care o coordoneaza fiecare cadru didactic;
-
realizarea de conexiuni intre componentele estimate a fi insuficient asimilate si programa scolara;
-
identificarea unor eventuale probleme de invatare si stabilirea unor solutii de rezolvare a acestora;
-
recomandarea de a fi studiate sugestiile metodologice specifice fiecarei programe scolare;
-
adaptabilitatea proiectarii la specificul scolii, fiecare cadru didactic personalizandu-si proiectarea unitatilor de invatare, urmarind, pe cat posibil, predarea-invatarea integrata si introducerea elementelor de noutate
-
unitatile de invatare vor fi elaborate pe parcursul anului scolar, pe masura ce se finalizeaza implementarea proiectului unitatii anterioare.
-
programele, planificarile si unitatile de invatare de la cursul optional vor avea aceeasi structura ca si a celorlalte discipline
-
proiectarea unitatilor de invatare trebuie sa aiba o structura de planificare a invatarii centrate pe lectii; de aceea, competentele vizate si celelalte elemente din structura unitatii vor fi precizate pentru fiecare ora de curs;
-
se recomanda conceperea planificarii integrate, la ciclul achizitiilor fundamentale;
-
modulele (perioadele de timp) nu influenteaza parcurgerea cu sens a unitatilor de invatare.
Planificarile calendaristice in invatamantul primar vor fi avizate de conducerea unitatii de invatamant si vor fi inregistrate in unitatea scolara.
Totodata, in scrisoarea metodica pentru invatamantul primar sunt enumerate si cateva recomandari privind proiectarea/implementarea demersului didactic, astfel:
-
Se vor identifica, la fiecare clasa, competentele si continuturile invatarii.
-
Se va avea in vedere structurarea pedagogica, in maniera coerenta, prin alternarea secventelor de predare cu cele de activitate independenta, proiecte, studiu individual si evaluare; proiectarea si implementarea curriculumului vor pune in evidenta concordanta dintre predare-invatare-evaluare.
-
Sarcinile de invatare vor viza dezvoltarea competentelor specifice cuprinse in programele scolare, prin activitati centrate pe activitatile de invatare ale elevilor si nu doar reproducerea de catre elevi a cunostintelor, copierea unor scheme elaborate de invatator la tabla sau a unor definitii si clasificari.
-
Se vor crea situatii de invatare adecvate intereselor copiilor, astfel incat acestia sa invete cu placere.
-
Elevii vor invata sa caute informatii si sa le utilizeze, sa faca unele conexiuni intre acestea, sa analizeze critic o informatie, sa caute informatia in diverse surse (manuale, reviste, internet etc.).
-
Se vor proiecta situatii de invatare care sa stimuleze comunicarea elev-elev, se va acorda cat mai putin timp activitatilor de tip intrebare-raspuns.
-
Se va acorda elevilor timp suficient pentru a-si exprima ideile. Vor fi incurajate initiativele elevilor.
-
Sarcinile de lucru in grup vor fi adecvate acestei forme de organizare a activitatii: elevii vor fi responsabilizati, vor rezolva sarcina prin discutie, negocierea raspunsului, gasirea de solutii diverse, alegerea celei mai bune solutii, rezolvarea de probleme din experienta lor de viata etc.
-
Invatarea la disciplinele Matematica si explorarea mediului/ Matematica si Stiinte ale naturii trebuie sa fie abordata din perspectiva implicarii directe a elevului in procesul de invatare, prin realizarea unor observari in natura, prin realizarea experimentelor de catre elevi si nu prin simpla observare a experimentelor efectuate de invatator sau prin observare de imagini.
-
La clasele III-IV se recomanda completarea unui jurnal al clasei, in care elevii vor consemna evenimente importante din viata clasei, a unui jurnal de dialog pentru lectura.
-
In lectiile de Dezvoltare personala, activitatile de invatare preponderente vor viza formarea deprinderilor, a atitudinilor sugerate de programa scolara; activitatile pe fise de lucru vor avea o pondere redusa; cadrul didactic il va sprijini pe elev pentru a progresa din punct de vedere personal; dezvoltarea personala a elevului este un deziderat al intregii activitati formale si nonformale, nu numai al disciplinei Dezvoltare personala.
In scrisoarea metodica in invatamantul primar, pentru anul scolar 2025-2026, este abordata si tema evaluarii in clasele primare. Conform documentului,
evaluarea elevilor in clasele primare trebuie sa aiba mai degraba o functie constructiva, de incurajare si sa nu constituie un factor de inhibitie, refuz sau blocaj, iar modalitatile de evaluare alese de invatator trebuie orientate spre cunoasterea si dezvoltarea competentelor dobandite de scolari in diverse contexte.
Detalii AICI<<