La clasele primare, invatatorul trebuie sa transforme evaluarea intr-un instrument de incurajare, nu de inhibitie - ISJ Brasov

De Portal Invatamant
la 09 Oct. 2024
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

La clasele primare, invatatorul trebuie sa transforme evaluarea intr-un instrument de incurajare, nu de inhibitie - ISJ Brasov09Oct.2024

Evaluarea elevilor in clasele primare reprezinta mai degraba un instrument orientat spre cunoasterea si dezvoltarea competentelor dobandite de scolari in diverse contexte, decat un simplu mijloc de verificare a cunostintelor acumulate, transmite Inspectoratul Scolar Judetean Brasov, in scrisoarea metodica invatamant primar 2024-2025.

Documentul cuprinde o serie de sugestii metodologice privind evaluarea elevilor din ciclul primar, de la clasa pregatitoare si pana la clasa a IV-a, si subliniaza importanta adaptarii metodelor de evaluare la nevoile individuale ale elevilor. Doar in acest fel evaluarea va avea pentru elevi o functie constructiva, de incurajare, fara sa devina un factor de inhibitie, refuz sau blocaj.
 
In documentul transmis de ISJ Brasov se arata ca evaluarea are caracter permanent, iar rezultatele obtinute de elevi constituie punctul de plecare in organizarea activitatii viitoare de predare-invatare, pentru optimizarea acestora. La clasele primare, procesul de evaluare va pune accent pe cunoasterea experientelor de invatare si a competentelor dobandite de elevi in contexte nonformale sau informale.
 

Evaluare initiala clasa pregatitoare - clasa a IV-a
 

✓ Rezultatele reprezinta informatii utile pentru profesor, pentru a sti cum continua procesul de formare. Informatiile obtinute prin evaluarea initiala sunt valorificate in procesul de invatare care urmeaza, astfel incat fiecare copil sa poata progresa. Asadar, proiectarea activitatii viitoare se bazeaza pe rezultatele obtinute de elevi la evaluarea initiala.
✓ Calificativele obtinute de elevi nu se consemneaza in catalog, intrucat rolul evaluarii initiale este acela de a identifica problemele cu care se confrunta elevii, urmand ca invatatorul sa gaseasca solutii adecvate pentru reglare, astfel incat sa creeze conditii pentru asigurarea parcursului scolar de succes al fiecarui elev.
✓ Testarea initiala de desfasoara la inceputul anului scolar, fiind precedata de doua saptamani de recapitulare.
✓ Evaluarile initiale devin reper pentru adaptarea procesului de invatare la particularitatile beneficiarului direct.
✓ Se vor analiza rezultatele si se vor identifica problemele tipice si modul de actiune didactica necesar pentru a fi aplicat in noul an scolar.
✓ La clasa pregatitoare se va initia observarea sistematica a copiilor in timpul jocurilor derulate pentru cunoasterea psihopedagogica.

>>Descopera culegeri, teste si exercitii la orice materie accesand culegeri.stiinta.ro si bucura-te de reduceri de pana la 35%
 
 

Evaluarea continua (formativa) in ciclul primar
 

✓ Evaluarea formativa se raporteaza la competentele specificeprevazute de programele scolare si vizeaza reglarea disfunctionalitatilor identificate, astfel incat elevul sa depaseasca eventualele dificultati si sa rezolve problemele cu care se confrunta la un anumit moment.
✓ Reglarea este posibila prin interventii adecvate nevoilor reale ale elevului, prin abordarea diferentiata/ individualizata a invatarii, prin schimbari de strategie didactica. Practica educationala demonstreaza ca este nevoie de o alocare adecvata a timpului necesar pentru realizarea interventiilor reglatoare solicitate de problemele identificate pe parcursul lectiilor;
✓ Evaluarea se realizeaza prin metode si instrumente de evaluare traditionale, precum si alternative (observarea sistematica a comportamentului elevilor, autoevaluarea, proiectul, portofoliul etc.). Invatatorii aleg metodele si modalitatile de evaluare astfel incat evaluarea sa aiba pentru elevi o functie constructiva, de incurajare si sa nu constituie un factor de inhibitie, refuz sau blocaj. 
✓ La clasa pregatitoare, evaluarea va avea un caracter calitativ si se va realiza preponderent prin metode complementare; se pot utiliza si probele orale, practice, scrise, dar vor avea o pondere mai mica in comparatie cu cele complementare.
 

Metodele de evaluare in invatamantul primar

 
➢ Chestionarea orala
− Se efectueaza sub forma de conversatie, joc. Este o metoda de succes pentru studierea individualitatii elevului de varsta scolara mica si a nivelului obtinut in dezvoltarea sa. Ea permite invatatorului sa
aprecieze:
✓ cum si-au insusit elevii anumite cunostinte despre un anume fenomen, obiect;
✓ nivelul deprinderilor formate;
✓ capacitatea de a opera cu reprezentarile formate si informatia insusita;
✓ priceperea de a le aplica si transpune in jocuri si alte activitati etc.
 
➢ Probele practice (jocuri, exercitii) ofera posibilitatea evaluarii modului in care sunt aplicate cunostintele achizitionate.
 
➢ Observarea sistematica a comportamentului elevilor
− Are un caracter permanent si permite invatatorului sa colecteze informatii despre progresul fiecarui elev in parte, dar si al clasei, in integralitate. Invatatorul poate urmari sistematic comportamentul elevului pe tot parcursul zilei.
− Vizeaza:
❖ evaluarea capacitatilor elevului:
❑ organizarea si interpretarea datelor;
❑ selectarea si organizarea corespunzatoare a instrumentelor de lucru;
❑ descrierea unor procedee;
❑ utilizarea materialelor pentru a demonstra ceva;
❑ identificarea relatiilor, a conexiunilor;
❑ utilizarea calculatorului in situatii corespunzatoare.
 
❖ evaluarea atitudinii elevilor fata de sarcina data:
❑ concentrarea asupra sarcinii de rezolvat;
❑ implicarea activa in rezolvarea sarcinii;
❑ punerea unor intrebari pertinente cu privire la sarcina;
❑ indeplinirea sarcinii;
❑ revizuirea metodelor utilizate pentru rezolvarea sarcinii;
 
❖ evaluarea competentelor de a comunica, de a relationa, evaluarea competentelor emotionale

>>Descopera culegeri, teste si exercitii la orice materie accesand culegeri.stiinta.ro si bucura-te de reduceri de pana la 35%
 
Important! Observarea sistematica a comportamentului copilului devine relevanta daca:
✓ profesorul nu eticheteaza ori incadreaza elevii in categorii; elevul nu trebuie sa se simta frustrat, nu trebuie sa-si formeze o imagine de sine negativa pentru ca intr-un anumit domeniu nu e la fel de bun ca altii;
✓ rezultatele evaluarii se compara exclusiv cu performantele copilului insusi, cu succesele si insuccesele proprii si acest aspect este bine sa-l insuflam si parintilor, sa le explicam de ce nu este corect si ce repercusiuni sunt asupra imaginii de sine a copilului cand este comparat cu colegii din clasa sau chiar cu ceilalti frati;
✓ apreciaza nivelul de dezvoltare, punctele forte, competentele elevilor de a se adapta solicitarilor de tip scolar, cat si zonele de vulnerabilitate si de risc".
 
Sfaturi pentru Nota 10 - Titularizare si Definitivat
TITULARIZARE - Consiliere psihopedagogica

NOU! Va anuntam aparitia editoriala a celei mai recente lucrari specializate pentru pregatirea examenului de Titularizare la catedra de Consiliere Psihopedagogica.

20 de Teste REZOLVATE pentru pregatirea de nota 10

Realizata:
  •  in perfecta concordanta cu programa de examen elaborata de Ministerul Educatiei;
  •  dupa modelul testelor formulate de minister.
Pregatiti corect examenul de titularizare pentru ca efortul dvs. sa fie incununat de succes!

...Vezi AICI lista completa <<


Ti-a placut acest articol?
Distribuie-l pe Facebook sau trimite-l pe WhatsApp altor parinti sau profesori!

0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Urmareste-ne pe Google News
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:

evaluare elevievaluare initiala clasa pregatitoareclasa pregatitoarescrisoare metodica invatamant primarsugestii metodologice invatamant primar


x
Lasa un raspuns



Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala

+ REDUCERE 15% la Culegeri si Carti

Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Descarca GRATUIT
Raportul Special

Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala

+ REDUCERE 15%
la Culegeri si Carti
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit



Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala


+ REDUCERE 15% la Culegeri si Carti

Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Iti oferim GRATUIT Raportul Special

Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala

 
Primesti GRATUIT noile TESTE REZOLVATE pentru Evaluarea Nationala conform PROGRAMEI la zi. Explicatii si Sfaturi pentru Nota Maxima + REDUCERE 15% la Culegeri si Carti!

Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!
x
//