Documentul cuprinde o serie de
sugestii metodologice privind evaluarea elevilor din ciclul primar, de la clasa pregatitoare si pana la clasa a IV-a, si subliniaza importanta adaptarii metodelor de evaluare la nevoile individuale ale elevilor. Doar in acest fel evaluarea va avea pentru elevi o functie constructiva, de incurajare, fara sa devina un factor de inhibitie, refuz sau blocaj.
In documentul transmis de ISJ Brasov se arata ca evaluarea are caracter permanent, iar rezultatele obtinute de elevi constituie punctul de plecare in organizarea activitatii viitoare de predare-invatare, pentru optimizarea acestora. La clasele primare, procesul de evaluare va pune accent pe cunoasterea experientelor de invatare si a competentelor dobandite de elevi in contexte nonformale sau informale.
Evaluare initiala clasa pregatitoare - clasa a IV-a
✓ Rezultatele reprezinta informatii utile pentru profesor, pentru a sti cum continua procesul de formare. Informatiile obtinute prin evaluarea initiala sunt valorificate in procesul de invatare care urmeaza, astfel incat fiecare copil sa poata progresa. Asadar, proiectarea activitatii viitoare se bazeaza pe rezultatele obtinute de elevi la evaluarea initiala.
✓ Calificativele obtinute de elevi nu se consemneaza in catalog, intrucat rolul evaluarii initiale este acela de a identifica problemele cu care se confrunta elevii, urmand ca invatatorul sa gaseasca solutii adecvate pentru reglare, astfel incat sa creeze conditii pentru asigurarea parcursului scolar de succes al fiecarui elev.
✓ Testarea initiala de desfasoara la inceputul anului scolar, fiind precedata de doua saptamani de recapitulare.
✓ Evaluarile initiale devin reper pentru adaptarea procesului de invatare la particularitatile beneficiarului direct.
✓ Se vor analiza rezultatele si se vor identifica problemele tipice si modul de actiune didactica necesar pentru a fi aplicat in noul an scolar.
✓ La clasa pregatitoare se va initia observarea sistematica a copiilor in timpul jocurilor derulate pentru cunoasterea psihopedagogica.
>>Descopera culegeri, teste si exercitii la orice materie accesand culegeri.stiinta.ro si bucura-te de reduceri de pana la 35%
Evaluarea continua (formativa) in ciclul primar
✓ Evaluarea formativa se raporteaza la competentele specificeprevazute de programele scolare si vizeaza reglarea disfunctionalitatilor identificate, astfel incat elevul sa depaseasca eventualele dificultati si sa rezolve problemele cu care se confrunta la un anumit moment.
✓ Reglarea este posibila prin interventii adecvate nevoilor reale ale elevului, prin abordarea diferentiata/ individualizata a invatarii, prin schimbari de strategie didactica. Practica educationala demonstreaza ca este nevoie de o alocare adecvata a timpului necesar pentru realizarea interventiilor reglatoare solicitate de problemele identificate pe parcursul lectiilor;
✓ Evaluarea se realizeaza prin metode si instrumente de evaluare traditionale, precum si alternative (observarea sistematica a comportamentului elevilor, autoevaluarea, proiectul, portofoliul etc.). Invatatorii aleg metodele si modalitatile de evaluare astfel incat evaluarea sa aiba pentru elevi o functie constructiva, de incurajare si sa nu constituie un factor de inhibitie, refuz sau blocaj.
✓ La clasa pregatitoare, evaluarea va avea un caracter calitativ si se va realiza preponderent prin metode complementare; se pot utiliza si probele orale, practice, scrise, dar vor avea o pondere mai mica in comparatie cu cele complementare.
Metodele de evaluare in invatamantul primar
➢ Chestionarea orala
− Se efectueaza sub forma de conversatie, joc. Este o metoda de succes pentru studierea individualitatii elevului de varsta scolara mica si a nivelului obtinut in dezvoltarea sa. Ea permite invatatorului sa
aprecieze:
✓ cum si-au insusit elevii anumite cunostinte despre un anume fenomen, obiect;
✓ nivelul deprinderilor formate;
✓ capacitatea de a opera cu reprezentarile formate si informatia insusita;
✓ priceperea de a le aplica si transpune in jocuri si alte activitati etc.
➢ Probele practice (jocuri, exercitii) ofera posibilitatea evaluarii modului in care sunt aplicate cunostintele achizitionate.
➢ Observarea sistematica a comportamentului elevilor
− Are un caracter permanent si permite invatatorului sa colecteze informatii despre progresul fiecarui elev in parte, dar si al clasei, in integralitate. Invatatorul poate urmari sistematic comportamentul elevului pe tot parcursul zilei.
− Vizeaza:
❖ evaluarea capacitatilor elevului:
❑ organizarea si interpretarea datelor;
❑ selectarea si organizarea corespunzatoare a instrumentelor de lucru;
❑ descrierea unor procedee;
❑ utilizarea materialelor pentru a demonstra ceva;
❑ identificarea relatiilor, a conexiunilor;
❑ utilizarea calculatorului in situatii corespunzatoare.
❖ evaluarea atitudinii elevilor fata de sarcina data:
❑ concentrarea asupra sarcinii de rezolvat;
❑ implicarea activa in rezolvarea sarcinii;
❑ punerea unor intrebari pertinente cu privire la sarcina;
❑ indeplinirea sarcinii;
❑ revizuirea metodelor utilizate pentru rezolvarea sarcinii;
❖ evaluarea competentelor de a comunica, de a relationa, evaluarea competentelor emotionale
>>Descopera culegeri, teste si exercitii la orice materie accesand culegeri.stiinta.ro si bucura-te de reduceri de pana la 35%
Important! Observarea sistematica a comportamentului copilului devine relevanta daca:
✓ profesorul nu eticheteaza ori incadreaza elevii in categorii; elevul nu trebuie sa se simta frustrat, nu trebuie sa-si formeze o imagine de sine negativa pentru ca intr-un anumit domeniu nu e la fel de bun ca altii;
✓ rezultatele evaluarii se compara exclusiv cu performantele copilului insusi, cu succesele si insuccesele proprii si acest aspect este bine sa-l insuflam si parintilor, sa le explicam de ce nu este corect si ce repercusiuni sunt asupra imaginii de sine a copilului cand este comparat cu colegii din clasa sau chiar cu ceilalti frati;
✓ apreciaza nivelul de dezvoltare, punctele forte, competentele elevilor de a se adapta solicitarilor de tip scolar, cat si zonele de vulnerabilitate si de risc".