PISA (Programme for International Student Assessment) reprezinta Programul pentru Evaluarea Internationala a Elevilor, initiat de OCDE (Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica). PISA evalueaza achizitiile invatarii elevilor, transferate in situatii de viata, pentru a rezolva probleme reale si, de asemenea, colecteaza informatii despre practicile educationale din tarile participante.
Testarea PISA 2025 in Romania
Intr-un
comunicat de presa, Ministerul Educatiei si Cercetarii anunta ca la studiul PISA 2025 participa 10.362 de elevi de 15 ani din 321 de unitati de invatamant (scoli gimnaziale, licee sau scoli profesionale), din mediul urban si rural, selectati aleator, printr-o procedura standardizata, unica la nivel international (esantion reprezentativ). Dintre acestia, 1.477 de elevi (din 66 de unitati de invatamant) invata in limba maghiara (esantion reprezentativ la nivel national pentru aceasta categorie de populatie).
...Modele de Subiecte Rezolvate la Romana, Matematica, Istorie, Chimie, Informatica, etc... pentru elevii de liceu >>
De asemenea, participa 2.015 profesori, dintre care 1.430 de profesori care predau Stiinte (Fizica, Chimie, Biologie si Geografie), din cele 321 de scoli, 585 de profesori care predau Limba Engleza, din scolile participante.
Pentru prima oara in Romania, in cadrul PISA 2025 se evalueaza si competentele elevilor la limba engleza in cadrul studiului Foreign Language Assessment (FLA), la care participa 2.149 de elevi.
Tot pentru prima oara in Romania se administreaza o serie de chestionare suplimentare: Chestionarul profesorului de stiinte, Chestionarul profesorului de limba engleza si Chestionarul parintelui.
In ce consta testele PISA 2025
Sesiunile de evaluare destinate elevilor dureaza aproximativ 4 ore, dintre care:
- 15 minute pentru introducerea generala;
- 120 - 130 de minute sunt alocate administrarii testului cognitiv, organizat in 2 sesiuni a cate 60 - 65 de minute fiecare, cu o pauza scurta intre acestea;
- 15 minute pauza;
- 45 - 50 de minute pentru completarea chestionarului elevului (elevii isi exprima opiniile despre activitati desfasurate la scoala si in afara scolii, precum si despre unele aspecte ale calitatii vietii lor) si a chestionarului TIC.
"Toate instrumentele de evaluare se aplica in format digital, cu exceptia chestionarului administrat parintilor care va fi aplicat in format hartie. La nivelul fiecarei unitati scolare, administrarea se realizeaza intr-o singura zi (in sesiuni paralele si/sau succesive) sau in zile consecutive, la date stabilite de comun acord cu scolile. Intregul proces se desfasoara standardizat, conform metodologiei internationale, avand la baza manuale pentru administrare", afirma sursa citata.
Datele colectate - raspunsurile elevilor la testele cognitive si la chestionare, precum si cele ale profesorilor vizati - sunt incarcate direct in platforma studiului PISA 2025. Raspunsurile parintilor la chestionare sunt incarcate de catre personalul Centrului National, intr-o baza de date dedicata, furnizata de Consortiul PISA 2025.
"Rezultatele obtinute sunt strict confidentiale. Niciun elev si nicio scoala nu sunt identificate in rapoartele internationale sau nationale, acest studiu nefiind conceput pentru a furniza scoruri individuale la teste sau chestionare", precizeaza Ministerul Educatiei si Cercetarii.
"Prin participarea Romaniei la studiul PISA 2025, inclusiv la optiunile internationale, se urmareste atat obtinerea unei imagini detaliate cu privire la nivelul unor achizitii fundamentale ale elevilor in materie de competente, cat si cresterea capacitatii autoritatilor de decizie din Romania de a adopta si implementa politici educationale bazate pe dovezi. Rezultatele obtinute de catre elevii romani stau la baza proiectarii unor interventii adecvate, avand in vedere ca acestea se refera nu numai la nivelul achizitiilor elevilor, ci si la contextele invatarii. Participarea la studiul PISA 2025 contribuie la corelarea invatamantului romanesc cu evolutiile sistemelor de educatie performante la nivel international", sustin reprezentantii Ministerului Educatiei si Cercetarii.
Datele colectate vor sta la baza analizelor care permit intelegerea masurii in care elevii romani sunt pregatiti pentru continuarea studiilor si integrarea pe piata muncii.