Clasa de gimnaziu cu predare a unei limbi moderne in regim intensiv = Clasa din invatamantul preuniversitar gimnazial in care o limba moderna se studiaza 4 ore/saptamana, astfel: 2 ore/saptamana prevazute in trunchiul comun (TC) si 2 ore/saptamana din curriculum la decizia scolii (CDS - de tip aprofundare)
Clasele cu predare a unei limbi moderne in regim intensiv se organizeaza in conformitate cu prevederile Regulamentului – cadru de organizare si functionare a claselor cu predare a unei limbi moderne in regim intensiv, respectiv bilingv in unitatile de invatamant preuniversitar, anexa la O.M.E.N. nr. 4797/31.08.2017, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Regulamentului - cadru de organizare si functionare a unitatilor de invatamant preuniversitar, numit in continuare RCOFUIP, aprobat prin O.M.E. nr. 4183/04.07.2022, ale Procedurii M.E.N. nr. 32530/27.05.2019 privind organizarea si desfasurarea testului de competenta lingvistica pentru admiterea in clasa a V-a cu program intensiv de predare a unei limbi moderne de circulatie internationala si ale Adresei M.E. nr. 28324/10.05.2022 care cuprinde precizari privind admiterea in clasa a V-a cu predare a unei limbi moderne in regim intensiv.
La nivelul inspectoratului scolar se organizeaza, prin decizie a inspectorului scolar general, Comisia municipiului Bucuresti de organizare si evaluare a testului de competente lingvistice pentru admiterea in clasa a V-a cu program intensiv de studiu al unei limbi moderne de circulatie internationala, numita in continuare Comisia municipiului Bucuresti de organizare si evaluare. Aceasta stabileste si face public Graficul de organizare si desfasurare a testului de competente lingvistice pentru admiterea in clasa a V-a cu program intensiv de studiu al unei limbi moderne de circulatie internationala, an scolar 2023-2024, numit in continuare Graficul de organizare si desfasurare.
Unitatea de invatamant transmite comisiei municipiului Bucuresti de organizare si evaluare, conform Graficului de organizare si desfasurare, o adresa prin care comunica faptul ca unitatea de invatamant organizeaza admitere in clasa a V-a cu program intensiv, precizand:
a) limba moderna care va fi studiata in acest regim;
b) manualele utilizate la clasele a III-a si a IV-a din lista celor aprobate de Ministerul Educatiei;
c) numele presedintelui comisiei de organizare si evaluare a testului de competente lingvistice si datele de contact (telefon, adresa electronica).
Admiterea se face prin sustinerea testului de competente lingvistice pentru admiterea in clasa a V-a cu program intensiv de studiu al unei limbi moderne de circulatie internationala, conform Cadrului European Comun de Referinta pentru Limbi (CECRL), numit in continuare testul de competente lingvistice.
Luand in considerare precizarile Ministerului Educatiei din Adresa nr. 28324/10.05.2022:
A. in cazul unitatilor de invatamant care au clase de invatamant primar si aplica prevederile art. 128, alin. 6, lit. c) din RCOFUIP, admiterea in clasa a V-a cu predare a unei limbi moderne in regim intensiv se realizeaza numai in baza punctajului obtinut la testul de competente lingvistice;
B. pentru unitatile de invatamant care nu au clase de invatamant primar si aplica prevederile art. 128, alin. 6, lit. a) si c) din RCOFUIP, calcularea mediei de admitere in clasa a V-a cu predare a unei limbi moderne in regim intensiv se realizeaza ca medie aritmetica a punctajului obtinut/notei obtinute de candidat la fiecare proba din cadrul examinarii/testarii organizate in vederea inscrierii elevilor in clasa a V-a si a punctajului obtinut/notei obtinute la testul de competente lingvistice.
Atentie! Pot fi exceptati de la sustinerea testului de competente lingvistice elevii care, anterior inscrierii pentru admiterea in clasa a V-a cu predare in regim intensiv a unei limbi de circulatie internationala, au sustinut examene de competenta lingvistica intr-o limba de circulatie internationala si au obtinut o diploma/un certificat ce atesta nivelul A1 sau un nivel superior.
Recunoasterea si echivalarea rezultatelor obtinute la examenele cu recunoastere internationala cu testul de competente lingvistice se face numai daca numarul total al elevilor inscrisi este mai mic sau egal cu numarul de locuri aprobat prin planul de scolarizare al unitatii de invatamant.
In cazul in care numarul total al elevilor inscrisi este mai mare decat numarul de locuri aprobat, toti elevii sustin testul de competente lingvistice.
Testul de competente lingvistice se desfasoara conform Graficului de organizare si desfasurare.
Testul de competente lingvistice se sustine in zile distincte sau in aceeasi zi, dar in intervale diferite, pentru fiecare limba moderna, conform Graficului de organizare si desfasurare, la unitatea de invatamant la care s-a inscris candidatul, astfel incat sa fie posibila participarea elevilor care doresc sa solicite sustinerea testului la mai multe limbi moderne.
Pentru fiecare limba moderna, testul de competente lingvistice se sustine in aceeasi zi si la aceeasi ora in toate unitatile de invatamant gimnazial de stat si particular din Municipiul Bucuresti care au prevazute clase a V-a cu program intensiv de predare a limbii respective in planul de scolarizare pentru anul scolar 2023-2024, cu subiecte unice atat pentru proba scrisa, cat si pentru proba orala.
Afisarea rezultatelor initiale si a celor finale se face conform Graficului de organizare si desfasurare.
Calendar Admitere in clasa a V-a intensiv
08-12.05.2023
Constituirea, prin decizie interna, a:
1. comisiei de inscriere pentru admiterea in clasa a V-a cu program intensiv de studiu al unei limbi moderne de circulatie internationala
2. comisiei de organizare si evaluare a testului de competente lingvistice pentru admiterea in clasa a V-a cu program intensiv de studiu al unei limbi moderne de circulatie internationala
3. comisiei de contestatii pentru reevaluarea lucrarilor de la proba scrisa din cadrul testului de competente lingvistice pentru admiterea in clasa a V-a cu program intensiv de studiu al unei limbi moderne de circulatie internationala
4. comisiei de recunoastere si echivalare a rezultatelor obtinute la examene cu recunoastere internationala pentru certificarea competentelor lingvistice in limbi straine cu testul de competente lingvistice pentru admiterea in clasa a V-a cu program intensiv de studiu al unei limbi moderne de circulatie internationala
15-19.05.2023
Transmiterea, catre I.S.M.B., in atentia Comisiei municipiului Bucuresti de organizare si evaluare, a adresei prin care se solicita desemnarea, in comisiile de organizare si evaluare/de contestatii/de recunoastere si echivalare, a unor cadre didactice de specialitate din alte unitati de invatamant preuniversitar
15-19.05.2023
Transmiterea, catre I.S.M.B., a adresei privind organizarea admiterii in clasa a V-a cu program intensiv de studiu al unei limbi moderne de circulatie internationala
22-26.05.2023
Inscrierea candidatilor pentru testul de competente lingvistice pentru admiterea in clasa a V-a cu program intensiv de studiu al unei limbi moderne
Depunerea cererii si a documentelor necesare pentru recunoasterea si echivalarea rezultatelor obtinute la examene cu recunoastere internationala pentru certificarea competentelor lingvistice in limbi straine cu testul de competente lingvistice
Cerere de inscriere pentru testul de competente lingvistice
29-30.05.2023
Recunoasterea si echivalarea rezultatelor obtinute la examene cu recunoastere internationala pentru certificarea competentelor lingvistice in limbi straine cu testul de competente lingvistice
Cerere echivalare/recunoastere competente lingvistice
31.05.2023
Afisarea rezultatelor recunoasterii si echivalarii rezultatelor obtinute la examene cu recunoastere internationala, cu respectarea prevederilor privind protectia datelor cu caracter personal, prin alocarea de coduri individuale de anonimizare
6.06.2023 - limba franceza;
7.06.2023 - limba spaniola, ora 9.00;
7.06.2023 - limba italiana, ora 13.00;
08.06.2023 - limba engleza;
09.06.2023 - limba germana moderna
Sustinerea testului de competente lingvistice pentru admiterea in clasa a V-a cu program intensiv de studiu, in functie de limba moderna
12.06.2023
Afisarea rezultatelor initiale la testul de competente lingvistice la unitatea de invatamant in care elevul a sustinut testul, cu respectarea prevederilor privind protectia datelor cu caracter personal, prin alocarea de coduri individuale de anonimizare
13.06.2023
Depunerea si inregistrarea contestatiilor la proba scrisa a testului de competente lingvistice la unitatea de invatamant in care elevul a sustinut testul
14.06.2023
Rezolvarea contestatiilor
15.06.2023
Inscrierea elevilor in clasa a V-a intensiv, an scolar 2023-2024
(1) Inscrierea elevilor pentru sustinerea testului de competente lingvistice se face pe baza optiunilor exprimate, in scris, de catre parintele/tutorele/reprezentantul legal al elevului, pe baza de cerere scrisa, in perioada prevazuta in Graficul de organizare si desfasurare.
a) Pentru candidatii care doresc sa continue studiile gimnaziale in unitatea de invatamant de provenienta, inscrierea se face la aceasta unitate.
b) Pentru candidatii care doresc sa continue studiile gimnaziale in alta unitate de invatamant decat cea de provenienta, inscrierea se face la unitatea la care acestia opteaza sa studieze incepand cu clasa a V-a.
(2) a) In cazul in care parintele/tutorele/reprezentantul legal al candidatului solicita, la inscriere, prin cerere scrisa , recunoasterea si echivalarea rezultatelor obtinute la examenele cu recunoastere internationala cu testul de competente lingvistice, acesta prezinta, la secretariatul unitatii de invatamant unde se face inscrierea, certificatul obtinut/diploma obtinuta, in original, in perioada prevazuta in Graficul de organizare si defasurare. Serviciul „secretariat” al unitatii de invatamant realizeaza o copie „conform cu originalul” a certificatului/diplomei obtinute, inapoind apartinatorilor originalul, si depune aceasta copie la dosarul de inscriere al candidatului, in vederea unei eventuale recunoasteri si echivalari cu testul de competente lingvistice.
b) In situatii exceptionale, in care se inregistreaza intarzieri in eliberarea certificatului /diplomei de catre institutia/organizatia care administreaza examenul respectiv, parintele, tutorele/reprezentantul legal al candidatului poate depune o adeverinta eliberata de institutia/organizatia respectiva, insotita de fisa rezultatelor obtinute.
Recunoasterea si echivalarea rezultatelor obtinute la examene cu recunoastere internationala
(1) Recunoasterea si echivalarea rezultatelor obtinute la examenele cu recunoastere internationala cu testul de competente lingvistice se face de catre comisia de recunoastere si echivalare de la nivelul unitatii de invatamant numai daca numarul total al elevilor inscrisi este mai mic sau egal cu numarul de locuri aprobat prin planul de scolarizare al unitatii de invatamant.
(2) Membrii comisiei de recunoastere si echivalare analizeaza certificatele/diplomele/adeverintele depuse de candidati, cu parcurgerea urmatoarelor etape:
a) verifica daca rezultatul obtinut de candidat este pentru limba moderna la care acesta ar trebui sa sustina testul;
b) verifica daca examenul care confera nivelul de competenta lingvistica A1 se regaseste in Anexa nr. 2 la Procedura M.E.N. nr. 32530/27.05.2019;
c) verifica daca examenul este promovat, conform conditiilor de promovare prevazute de Anexa nr. 2 la Procedura M.E.N. nr. 32530/27.05.2019;
d) pentru niveluri superioare nivelului A1, verifica daca examenul este organizat de institutiile prevazute in Anexa 2 la O.M.E. nr. 3262/30.01.2023, in conditiile in care aceste institutii au deja examene prevazute in lista la limba moderna respectiva, si daca examenul este promovat, conform conditiilor prevazute in Anexa 2 la O.M.E. nr. 3262/30.01.2023 sau conditiilor de promovare prevazute de institutia/organizatia care administreaza examenul.
NB: Nivelurile de competenta lingvistica sunt, in ordine crescatoare, urmatoarele: A1, A2, B1, B2, C1 si C2.
e) pentru certificatele/diplomele pe care este mentionat un termen de valabilitate, verifica daca data la care se finalizeaza testul de competente lingvistice se incadreaza in termenul de valabilitate precizat pe certificat/diploma.
(3) Comisia realizeaza apoi recunoastererea si echivalarea rezultatelor obtinute de candidati la examene cu recunoastere internationala cu testul de competente lingvistice, acordand candidatului nota 10, si intocmeste un proces verbal (ANEXA 3), cu respectarea prevederilor Art. 128, alin. (7) din RCOFUIP, si ale Art. 7 din Regulamentul – cadru de organizare si functionare a claselor cu predare a unei limbi moderne in regim intensiv, respectiv bilingv in unitatile de invatamant preuniversitar.
(4) La incheierea activitatii, comisia intocmeste tabelul (ANEXA 4) cu rezultatele finale ale recunoasterii si echivalarii rezultatelor obtinute cu testul de competente lingvistice, validata prin semnatura de membrii comisiei si asumata de presedinte. Lista cu rezultatele finale ale recunoasterii si echivalarii se afiseaza la sediul unitatii de invatamant si se pastreaza la avizier pana in momentul afisarii rezultatelor finale, cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor).
(5) Candidatii carora le sunt recunoscute si echivalate rezultatele obtinute la examene cu recunoastere internationala nu vor sustine testul de competente lingvistice, rezultatul lor, respectiv nota 10, urmand sa fie consemnat in procesul verbal (ANEXA 3) si in tabelul (ANEXA 4) cu rezultatele finale ale recunoasterii si echivalarii.
(6) Nu se admit contestatii ale rezultatelor obtinute in urma activitatii de recunoastere si echivalare.
Probele de concurs si structura subiectelor
(1) a) Subiectele si baremele de evaluare si de notare sunt elaborate de comisia municipiului Bucuresti de organizare si evaluare, in baza structurii prevazute de Anexa 2 la Regulamentul – cadru de organizare si functionare a claselor cu predare a unei limbi moderne in regim intensiv, respectiv bilingv in unitatile de invatamant preuniversitar.
b) Acestea sunt transmise, in format electronic codat, presedintelui comisiei de organizare si evaluare din unitatea de invatamant, in dimineata desfasurarii testului de competente lingvistice, de catre presedintele comisiei municipiului Bucuresti de organizare si evaluare.
(2) a) Testul de competente lingvistice vizeaza competentele si cunostintele acumulate in clasele a IIIa si a IV-a si consta intr-o proba orala si o proba scrisa, a caror structura este prevazuta in anexa 2 la Regulamentul – cadru de organizare si functionare a claselor cu predare a unei limbi moderne in regim intensiv, respectiv bilingv in unitatile de invatamant preuniversitar.
b) Proba scrisa - timp de lucru - 1 ora
Proba scrisa presupune redactarea unui text de 50-75 de cuvinte pe o tema data si care sa demonstreze capacitatea de exprimare in scris si insusirea principalelor functii/acte de limbaj, conform nivelului A1 prevazut de programele scolare pentru clasele a III-a si a IV-a.
c) Proba orala
Etapa I - lecturarea cu voce tare a unui text in limba moderna. Textul inscris pe biletul de testare trebuie sa fie selectat din unul dintre manualele alternative aprobate de Ministerul Educatiei pentru clasele a III-a si a IV-a.
Lecturarea textului este urmata de formularea de raspunsuri la 2-3 intrebari inscrise pe biletul de testare, raspunsuri care sa dovedeasca intelegerea globala si detaliata a textului.
Etapa a II-a - realizarea unui dialog interactiv (elev-elev) pe o tema data, avand unul dintre membrii comisiei drept moderator
Biletele necesare pentru proba orala vor fi elaborate astfel
– pentru etapa I - un set de bilete (grupate conform manualelor alternative aprobate de Ministerul Educatiei) continand fiecare un text de 50-75 de cuvinte si 2-3 intrebari de verificare a intelegerii globale si detaliate a textului respectiv. Elevul extrage un bilet din setul de bilete care corespunde manualului studiat la clasa sau, daca doreste, din setul care corespunde altui manual;
– pentru etapa a II-a - un set de bilete continand subiecte de interactiune verbala in conformitate cu programa scolara pentru clasele a III-a si a IV-a. Elevii (in perechi numite de comisie) extrag un bilet pentru fiecare pereche, pregatesc interactiunea verbala timp de 3-5 minute si apoi revin in fata comisiei pentru a prezenta conversatia.
Evaluarea probelor si afisarea rezultatelor pentru Admiterea in clasa a V-a intensiv
(1) Raspunsul candidatilor este apreciat cu punctaje cuprinse intre 1 – 100, dupa cum urmeaza:
PROBA SCRISA - 25 puncte
PROBA ORALA - 75 puncte
Etapa I -50 puncte
Etapa a II-a -25 puncte
(2) La finalizarea probelor, afisarea rezultatelor se face in formatul: codul alocat candidatului; punctaj proba orala - etapa I; punctaj proba orala - etapa a II-a; punctaj proba scrisa, defalcat pe descriptori; punctajul total obtinut; nota finala, prin impartirea punctajului total la 10. Listarea se face in ordinea codurilor alocate candidatilor.
(3) Afisarea rezultatelor initiale se face conform graficului de organizare si desfasurare, la avizier/pe site-ul unitatii de invatamant.
Etapa pentru contestatii la admiterea in clasa a V-a intensiv
(1) La proba orala nu se admit contestatii.
(2) Reevaluarea lucrarii scrise se poate solicita de catre parintele/tutorele/reprezentantul legal al candidatului prin cerere tip (ANEXA 5), depusa la secretariatul unitatii de invatamant unde candidatul a sustinut proba, dupa afisarea rezultatelor initiale, conform graficului de organizare si desfasurare.
(3) La depunerea contestatiilor, candidatii, prin parintii/tutorii/reprezentantii legal instituiti ai acestora, pot solicita vizualizarea lucrarilor pe baza de cerere tip (ANEXA 6). Vizualizarea se realizeaza in prezenta unuia dintre membrii comisiei de organizare si evaluare. In urma vizualizarii, parintii, tutorii sau reprezentantii legal instituiti ai candidatilor pot renunta la cererea de reevaluare.
(4) Punctajul obtinut de candidat dupa reevaluarea lucrarii ramane definitiv.
(5) Afisarea rezultatelor finale (de dupa contestatii), la avizier/pe site-ul unitatii de invatamant, se face in formatul: codul alocat candidatului; punctaj proba orala - etapa I; punctaj proba orala - etapa a II-a; punctaj proba scrisa, defalcat pe descriptori; punctajul total obtinut; nota finala, prin impartirea punctajului total la 10. Listarea se face in ordinea descrescatoare a notei finale, cu mentiunea ADMIS/RESPINS.
Criterii de admitere si departajare
(1) Consiliul de administratie al unitatii de invatamant poate decide stabilirea unei medii minime de admitere.
(2) In cazul egalitatii de medii intre candidatii aflati pe ultimul loc admisibil, comisia de organizare si evaluare aplica urmatoarele criterii de departajare, in ordinea:
- punctajul obtinut la proba scrisa;
- punctajul obtinut la proba orala, etapa I;
- punctajul obtinut la proba orala, etapa a II-a;
- punctajul obtinut la descriptorul 1 al probei scrise;
- punctajul obtinut la descriptorul 2 al probei scrise;
- punctajul obtinut la descriptorul 3 al probei scrise.
(3) In cazul in care, pe ultimul loc admisibil, se afla mai multi elevi cu punctaj egal, fara posibilitate de departajare, sunt declarati admisi toti.
(4) (a) Un candidat nu poate sa fie admis, in baza rezultatelor obtinute la testul de competente lingvistice, la alta unitate de invatamant decat cea la care s-a inscris si a sustinut testul.
b) In situatia exceptionala cand un candidat nu a fost admis, in urma testului de competente lingvistice, intr-o unitate de invatamant, alta decat cea de provenienta, parintele/sustinatorul legal al copilului poate opta pentru admiterea, in unitatea de invatamant de provenienta, in clasele a V-a cu program intensiv de predare a limbii moderne pentru care a sustinut testul, cu conditia sa existe locuri ramase libere dupa afisarea rezultatelor finale, stabilite cu respectarea numarului maxim de elevi la clasa, si sa fi obtinut o medie mai mare sau cel putin egala cu media ultimului elev admis la aceste clase.
Dispozitii finale
(1) Prezenta procedura se difuzeaza membrilor comisiei si compartimentelor implicate in coordonarea si desfasurarea actiunilor de organizare si desfasurare a testului de competente lingvistice.
(2) Conducerea unitatii de invatamant asigura afisarea, in spatii accesibile candidatilor si parintilor/tutorilor/reprezentantilor legal instituiti ai acestora, a procedurii I.S.M.B. privind admiterea in clasa a V-a cu program intensiv de predare a unei limbi moderne de circulatie internationala. In perioada 19.04-19.05.2023, se va proceda, de asemenea, la prelucrarea procedurii, de catre profesorii pentru invatamant primar/invatatori, in sedintele cu parintii claselor a IV-a, pe baza de proces verbal.
(3) (a) Locurile se completeaza in limitele prevazute de planul de scolarizare (in medie 22 de elevi, dar nu mai mult de 26 elevi/clasa, respectiv 29 cu aprobarea CA al ISMB).
(b) In cazul in care, pe ultimul loc admisibil, se afla mai multi elevi cu punctaj egal, fara posibilitate de departajare, sunt declarati admisi toti si se solicita aprobarea Consiliului de Administratie al ISMB in situatia functionarii clasei cu un efectiv peste cel maxim admis.
(c) In cazul in care printre candidati se afla gemeni, admiterea acestora se face cu aplicarea prevederilor Art. 145 din RCOFUIP, respectiv daca fratele cu media mai mare este declarat admis, atunci si fratele cu media mai mica va beneficia de acelasi statut, la cererea parintelui/sustinatorului legal, cu aprobarea consiliului de administratie al unitatii de invatamant. In situatia in care se depaseste numarul maxim de elevi la clasa, se aplica prevederile art. 63 alin. (3) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Prezenta procedura va fi revizuita in cazul in care apar modificari organizatorice sau alte reglementari cu caracter general sau intern care intereseaza prevederile acestei proceduri.