Concret, parintii pot sustine financiar activitatile derulate in Saptamana verde, prin asociatia de parinti, dar constituie abatere disciplinara implicarea elevilor sau a profesorilor in strangerea banilor.
Art. 1. — (1) „Saptamana verde” este un program care se desfasoara la nivel national, in acord cu prevederile raportului „Educatia privind schimbarile climatice si mediul in scoli sustenabile”, elaborat de catre grupul de lucru de la nivelul Administratiei Prezidentiale, ale Strategiei nationale privind educatia pentru mediu si schimbari climatice 2023—2030, aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 59/2023, si ale Strategiei nationale pentru dezvoltarea durabila a Romaniei 2030, aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 877/2018, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Programul are ca scop dezvoltarea atat a competentelor din curriculumul national, cat si a unor competente complementare acestora de investigare inter- si transdisciplinara a realitatii inconjuratoare si formarea unor comportamente responsabile fata de mediul inconjurator si este centrat pe obiectivele de invatare la varsta anteprescolara, respectiv pe nevoile de invatare ale prescolarilor si elevilor, identificate la nivelul unitatii de invatamant.
Art. 2. — Unitatile si institutiile de invatamant beneficiaza de sprijinul Ministerului Mediului, Apelor si Padurilor in colaborare cu Ministerul Educatiei, prin punerea la dispozitie a instrumentelor educationale utile in organizarea si implementarea programului „Saptamana verde”.
Art. 3. — (1) Programul „Saptamana verde” are o durata de 5 zile consecutive lucratoare in timpul anului scolar si se desfasoara in baza unei planificari, la decizia fiecarei unitati de invatamant, conform prevederilor ordinului ministrului educatiei privind structura anului scolar, valabil in anul scolar respectiv.
(2) Programul „Saptamana verde” nu se deruleaza simultan cu Programul „Scoala altfel”.
(3) Unitatile de invatamant primar, gimnazial si liceal din cadrul sistemului national de invatamant preuniversitar planifica si organizeaza obligatoriu programul „Saptamana verde”, conform prezentei metodologii.
(4) In unitatile de invatamant anteprescolar si prescolar se stabileste o saptamana din anul scolar in care se vor planifica si derula activitati in acord cu scopul programului, fara obligatia de a urma toate etapele din prezenta metodologie.
(5) In cuprinsul prezentei metodologii, incepand cu data reorganizarii institutiilor subordonate Ministerului Educatiei, denumirea inspectoratul scolar judetean/Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti se va citi directia judeteana de invatamant preuniversitar/Directia Municipiului Bucuresti de Invatamant Preuniversitar.
Art. 4. — (1) Activitatile planificate si derulate in cadrul programului „Saptamana verde” reflecta atat prioritatile de invatare pentru varsta anteprescolara, cat si preocuparile si interesele prescolarilor si elevilor. In implementarea programului „Saptamana verde” este esentiala asigurarea unui grad ridicat de implicare a elevilor in proiectarea, derularea si evaluarea activitatilor de invatare.
(2) Cadrele didactice continua pe tot parcursul anului scolar activitatile cu rezultate pozitive, derulate in cadrul programului „Saptamana verde”.
Art. 5. — (1) In cadrul programului „Saptamana verde” se realizeaza activitati educationale care contribuie la prevenirea schimbarilor climatice si la protejarea mediului. Programul contribuie la dezvoltarea competentelor anteprescolarilor/ prescolarilor/elevilor de investigare inter- si transdisciplinara a realitatii inconjuratoare si formarea unor comportamente responsabile fata de mediul inconjurator, prin dezvoltarea capacitatii acestora de a:
a) intelege si utiliza notiuni elementare referitoare la mediu si la schimbarile climatice pentru a constientiza faptul ca acestea sunt o problema emergenta a omenirii, precum si a intelege masurile de combatere a acestora;
b) intelege schimbarile climatice in context global, sistemic si in conexiune cu alte domenii/probleme/teme, precum: exploatarea iresponsabila a resurselor naturale, poluarea, risipa alimentara, managementul deseurilor, consumul si productia sustenabile, biodiversitatea, padurile si viata terestra, apele si viata acvatica, catastrofele naturale, energia verde, justitia sociala, eficientizarea consumului energetic;
c) explora/investiga mediul inconjurator si a relationa pozitiv cu mediul natural;
d) actiona zi de zi tinand seama de impactul asupra planetei, adoptand un comportament de protejare si imbunatatire a calitatii mediului, inclusiv de utilizare responsabila a resurselor naturale;
e) initia si desfasura actiuni civice individuale si/sau in echipa, de combatere a schimbarilor climatice si protectia mediului;
f) se adapta la fenomene meteo extreme si a raspunde la potentiale dezastre naturale;
g) intelege rolul autoritatilor, institutiilor, companiilor, organizatiilor nonguvernamentale locale/regionale/nationale/ internationale si al altor actori in combaterea schimbarilor climatice si protejarea mediului;
h) participa, in viitor, la elaborarea de politici publice si la dezvoltarea de noi tehnologii care sa contribuie la combaterea schimbarilor climatice si protectia mediului.
(2) Programul „Saptamana verde” contribuie la atingerea obiectivelor educationale din domeniile stiinta, tehnologie, inginerie, arte si matematica (STIAM), oferind un context semnificativ de experimentare in care atat cadrele didactice, cat si prescolarii/elevii sunt incurajati sa isi manifeste creativitatea si sa imbine, intr-un mod atractiv, teoria cu aplicatiile acesteia in viata cotidiana.
Art. 6. — (1) In perioada alocata programului „Saptamana verde” cadrele didactice proiecteaza, desfasoara si evalueaza activitati educationale avand una sau mai multe dintre urmatoarele caracteristici:
a) sunt inter- si transdisciplinare;
b) implica anteprescolarii/prescolarii/elevii in explorarea/ investigarea mediului natural;
c) presupun colaborarea dintre anteprescolari/prescolari/elevi, familiile lor si comunitate;
d) contribuie la rezolvarea unor probleme locale de mediu si la informarea/sensibilizarea membrilor comunitatii locale privind schimbarile climatice si protectia mediului;
e) sunt desfasurate in parteneriat cu alte unitati de invatamant, institutii, organizatii nonguvernamentale si/sau operatori economici;
f) sunt inovatoare si/sau relevante pentru contextul in care sunt derulate;
g) sunt bazate pe constatarile unor cercetari, studii, rapoarte, exemple de buna practica recente din domeniul educatiei privind schimbarile climatice si de mediu etc.
(2) In perioada alocata programului „Saptamana verde” se pot desfasura activitati educationale, precum: lectii in natura, dezbateri, jocuri de rol, fotografie vorbita, exercitii de constructie participativa a unor scenarii de viitor, vizionari de documentare, experimente, biblioteci vii, teatru forum, teatru legislativ, proiecte de servicii in folosul comunitatii, ateliere, voluntariat, expeditii si excursii in parcuri naturale si arii protejate, fara a se limita la acestea.
(3) Cadrele didactice si partenerii mentionati la alin. (1) lit. e) au acces la o platforma dedicata educatiei pentru schimbari climatice si pentru mediu (https://www.saptamanaverde.edu.ro/ro). Platforma cuprinde o biblioteca digitala cu resurse educationale pe teme de mediu si clima, exemple si oferte de activitati, o harta interactiva a disponibilitatilor de cazare gratuita din ariile naturale protejate, precum si exemple cu privire la orarul si proiectarea activitatilor, precum si la evaluarea acestora.
Art. 7. — Activitatile educationale desfasurate in cadrul parcurilor naturale si ariilor protejate trebuie sa respecte normele si regulile de conduita specifice acestora.
Art. 8. — (1) Obiectivele si activitatile proiectate si derulate in cadrul programului „Saptamana verde” vin in completarea experientelor de invatare in cadrul disciplinelor/modulelor de studiu, accentuand componenta referitoare la schimbari climatice si protectia mediului.
(2) Activitatile cuprinse in programul „Saptamana verde” sunt implementate/facilitate de cadre didactice in colaborare cu prescolari/elevi, parinti/reprezentanti legali, reprezentanti ai institutiilor, autoritatilor, companiilor, organizatiilor nonguvernamentale locale /regionale /nationale /internationale, tinand cont si de resursele disponibile in unitatea de invatamant. Ministerul Educatiei, in colaborare cu Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor, poate pune, dupa caz, la dispozitie pe platforma dedicata o serie de materiale utile in realizarea activitatilor din cadrul programului „Saptamana verde”.
(3) In derularea activitatilor programului „Saptamana verde”, cadrele didactice, elevii si parintii/reprezentantii legali identifica si utilizeaza sustenabil resurse locale, contribuind astfel la dezvoltarea creativitatii, abilitatilor de rezolvare a problemelor si a colaborarii dintre cadre didactice, elevi, parinti si comunitate.
(4) Pentru realizarea activitatilor, cadrele didactice, elevii, parintii/reprezentantii legali si partenerii unitatilor de invatamant colaboreaza in vederea asigurarii resurselor necesare, avand acces la infrastructura si logistica acesteia. In implementarea programului pot fi utilizate sustenabil si resurse extrabugetare.
(5) Parintii pot decide sa sustina financiar activitatile desfasurate in cadrul programului „Saptamana verde”, prin asociatia de parinti cu personalitate juridica, cu respectarea prevederilor legale in domeniul financiar, sau pot face demersuri privind atragerea de resurse financiare extrabugetare. Este interzisa si constituie abatere disciplinara implicarea elevilor sau a personalului din unitatea de invatamant in strangerea de fonduri de la parinti si/sau gestionarea fondurilor asociatiei de parinti utilizate in derularea programului „Saptamana verde”.
(6) Indiferent de tipurile de activitati organizate, cadrele didactice iau toate masurile pentru asigurarea supravegherii prescolarilor/elevilor si a securitatii acestora pe parcursul desfasurarii activitatilor.
Art. 9. — (1) In perioada alocata programului „Saptamana verde” nu se organizeaza cursuri conform orarului obisnuit al unitatii de invatamant. Programul se desfasoara in conformitate cu un orar special, in fiecare dintre cele 5 zile.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), la clasele din invatamantul liceal — filiera tehnologica si din invatamantul profesional, in perioada dedicata programului „Saptamana verde” se pot organiza activitati prevazute in curriculumul de specialitate, la stagiile de pregatire practica, urmarind si scopul programului „Saptamana verde” prevazut la art. 1 alin. (2).
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), pentru invatamantul postliceal in saptamana dedicata programului „Saptamana verde” se organizeaza activitati de instruire practica.
Art. 10. — (1) Participarea la programul „Saptamana verde” este obligatorie atat pentru elevi, cat si pentru toate cadrele didactice din unitatea de invatamant.
(2) Unitatea de invatamant are obligatia de a stabili oferta de activitati din cadrul programului „Saptamana verde” astfel incat sa poata asigura, prin oferte alternative, participarea la aceste activitati a tuturor elevilor si cadrelor didactice.
(3) In situatia in care pe intreaga perioada a programului sau doar in anumite zile, din motive obiective, nu se pot organiza activitati conform orarului stabilit pentru programul „Saptamana verde”, se desfasoara alte activitati educative care contribuie la formarea si dezvoltarea competentelor din curriculumul national.
Art. 11. — Activitatile din cadrul programului „Saptamana verde” se pot realiza in unitatea de invatamant sau in afara acesteia, respectandu-se prevederile legale cu privire la siguranta prescolarilor/elevilor pe durata activitatii respective.
Art. 12. — (1) Orice deplasare in afara unitatii de invatamant trebuie sa aiba un caracter educativ. Nu sunt permise deplasari ale prescolarilor/elevilor pe durata intregului program (5 zile sau mai mult).
(2) Sunt interzise deplasarile in afara localitatii care presupun costuri pentru care unitatea de invatamant nu a identificat surse de finantare.
Art. 13. — Prezenta metodologie se afiseaza la avizierul unitatii de invatamant sau intr-un alt loc accesibil pentru a putea fi consultata de cadre didactice, elevi, parinti/reprezentanti legali si parteneri ai unitatii de invatamant si, dupa caz, pe site-ul unitatii de invatamant.
Art. 14. — (1) In vederea indeplinirii scopului programului „Saptamana verde”, inspectorii scolari ofera consiliere cadrelor didactice si echipelor de coordonare in proiectarea si desfasurarea activitatilor.
(2) Unele abordari din cadrul acestui program vor putea fi integrate in procesul de predare—invatare—evaluare, pe parcursul anului scolar.
(3) Nerespectarea prezentei metodologii atrage aplicarea sanctiunilor prevazute atat in Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificarile ulterioare, cat si in Regulamentul-cadru de organizare si functionare a unitatilor de invatamant preuniversitar, in vigoare.
CAPITOLUL II
Proiectarea, planificarea si desfasurarea activitatilor din cadrul programului „Saptamana verde”
Art. 15. — In vederea planificarii activitatilor din cadrul programului „Saptamana verde”, fiecare unitate de invatamant stabileste urmatoarele:
1. echipa de coordonare a programului „Saptamana verde”, alcatuita din:
— director/director adjunct;
— 4—5 membri ai consiliului profesoral — 1 membru avand calitatea de responsabil de mediu, cel putin 1 membru din comisia pentru intocmirea orarului;
— 1—2 reprezentanti ai consiliului elevilor, pentru unitatile de invatamant in care functioneaza aceste structuri;
— 1—2 reprezentanti ai consiliului reprezentativ al parintilor/ asociatia de parinti;
— consilierul educativ si/sau coordonatorul de proiecte;
— consilierul scolar/mediatorul scolar, dupa caz;
2. calendarul de derulare a programului „Saptamana verde”, care cuprinde:
— perioada de identificare a nevoilor, intereselor si preocuparilor prescolarilor/elevilor;
— perioada de alcatuire a ofertei de activitati pentru „Saptamana verde”;
— perioada de desfasurare a programului;
— perioada de reflectie/analiza a rezultatelor.
Art. 16. — Componenta echipei de coordonare si calendarul programului „Saptamana verde” sunt propuse si analizate in cadrul consiliului profesoral si aprobate de consiliul de administratie al unitatii de invatamant. La sedinta consiliului profesoral vor fi invitati reprezentanti ai elevilor si reprezentanti ai consiliului reprezentativ al parintilor/asociatia de parinti.
Art. 17. — (1) Echipa de coordonare a programului „Saptamana verde” are urmatoarele atributii:
a) identifica interesele/preocuparile prescolarilor/elevilor si stabileste forma de prezentare a propunerilor de activitati pentru oferta din cadrul programului „Saptamana verde”;
b) analizeaza oferta de propuneri de activitati din platforma dedicata si/sau alte oferte locale;
c) centralizeaza propunerile de activitati, durata, numar optim de prescolari/elevi participanti, spatiu si materiale necesare;
d) centralizeaza optiunile elevilor;
e) intocmeste orarul pentru „Saptamana verde”;
f) programeaza atat utilizarea spatiilor si a altor facilitati ale unitatii de invatamant, cat si a deplasarilor in teren/vizite;
g) monitorizeaza desfasurarea programului „Saptamana verde”;
h) analizeaza rezultatele programului „Saptamana verde” si elaboreaza raportul sintetic, conform modelului din anexa care face parte integranta din prezenta metodologie;
i) prezinta raportul sintetic in cadrul Consiliului profesoral, al Consiliului reprezentativ al parintilor;
j) incarca raportul pe platforma dedicata.
(2) Responsabil de mediu este cadrul didactic cu atributii referitoare la:
a) promovarea principiilor dezvoltarii durabile, care sa contribuie si la deschiderea scolii spre comunitate pe teme de mediu, schimbari climatice;
b) gestionarea postei electronice a adresei dedicate de e-mail a unitatii de invatamant pentru desfasurarea programului „Saptamana verde”;
c) asigurarea comunicarii pe platforma dedicata pentru desfasurarea programului „Saptamana verde”.
Art. 18. — Proiectarea activitatilor din cadrul programului „Saptamana verde” se realizeaza astfel:
a) identificarea intereselor/preocuparilor prescolarilor/elevilor, stabilirea formei de prezentare a propunerilor de activitati, identificarea si alegerea partenerilor in organizarea activitatilor;
b) alcatuirea ofertei de activitati „Saptamana verde”, care cuprinde o gama cat mai variata de activitati educationale din care prescolarii/elevii pot sa aleaga;
c) inscrierea prescolarilor/elevilor la activitatile programului „Saptamana verde”;
d) elaborarea detaliata a orarului programului, pe baza optiunilor exprimate.
Art. 19. — (1) Identificarea intereselor/preocuparilor prescolarilor/elevilor, stabilirea formei de prezentare a propunerilor de activitati pentru oferta din cadrul programului „Saptamana verde”, identificarea si alegerea partenerilor in organizarea activitatilor se realizeaza astfel:
a) echipa de coordonare a programului, in colaborare cu educatorii /invatatorii /dirigintii, identifica, colecteaza si centralizeaza interesele /preocuparile prescolarilor /elevilor sau ale parintilor/ reprezentantilor legali ai acestora, dupa caz, cadrelor didactice, precum si potentialilor parteneri pe plan local, cum ar fi: institutii publice si/sau private, ONG-uri sau parteneri ofertanti din platforma dedicata;
b) identificarea intereselor/preocuparilor prescolarilor/elevilor se face pe nivel de invatamant, tinand cont de specificul zonei si prin metode potrivite varstei, cum ar fi: discutii libere, interviuri, focus-grupuri, chestionare, fara a se limita la acestea;
c) echipa de coordonare a programului elaboreaza un format de prezentare a propunerilor de activitati;
d) cadrele didactice, elevii, parintii/reprezentantii legali si partenerii unitatii de invatamant sunt informati cu privire la interesele/preocuparile prescolarilor/elevilor si forma de prezentare a propunerilor de activitati pentru oferta programului „Saptamana verde” cu cel putin o saptamana inainte de termenul-limita pentru alcatuirea ofertei, prin afisarea la avizier, site, posta electronica, discutii.
(2) Alcatuirea ofertei programului „Saptamana verde” se realizeaza astfel:
a) activitatile propuse pentru „Saptamana verde” sunt proiectate in functie de interesele/preocuparile prescolarilor/ elevilor identificate in etapa anterioara, valorificand ceea ce este disponibil la nivel local si materialele/activitatile din platforma dedicata;
b) activitatile propuse pentru „Saptamana verde” sunt proiectate de cadrele didactice in colaborare cu prescolari/elevi, parinti/reprezentanti legali, reprezentanti ai institutiilor, autoritatilor, companiilor sau organizatiilor nonguvernamentale locale/regionale/nationale/internationale. Se va avea in vedere contactarea autoritatilor administrative publice locale si, in mod special, a institutiilor/organizatiilor care activeaza in domeniul mediului/protectiei mediului, cum ar fi: muzee de stiinte naturale, parcuri nationale si naturale, muzee, pentru organizarea activitatilor din cadrul programului „Saptamana verde”;
c) propunerile de activitati pot fi inaintate si de catre elevi, parinti /reprezentanti legali sau parteneri ai unitatii de invatamant, respectand calendarul si forma de prezentare agreate la nivelul unitatii de invatamant. Activitatile se desfasoara in prezenta si sub supravegherea cel putin a unui cadru didactic;
d) activitatile propuse pentru „Saptamana verde” trebuie sa se poata desfasura fara contributii financiare din partea prescolarilor/elevilor, a parintilor/reprezentantilor legali, a cadrelor didactice si a unitatilor de invatamant preuniversitar; pentru activitatile care implica suport financiar, unitatea de invatamant se asigura ca exista resursele necesare pentru ca toti copiii unei grupe/clase care au optat pentru acestea sa poata participa la ele;
e) echipa de coordonare centralizeaza activitatile educative propuse de cadrele didactice, elevii, parintii/reprezentantii legali sau partenerii unitatilor de invatamant si elaboreaza oferta de activitati a programului „Saptamana verde”.
(3) Inscrierea prescolarilor/elevilor la activitatile programului „Saptamana verde” se realizeaza astfel:
a) educatorul/invatatorul/dirigintele prezinta prescolarilor/ elevilor si parintilor/reprezentantilor legali ai acestora oferta de activitati a programului „Saptamana verde” elaborata la nivelul unitatii de invatamant si centralizeaza inscrierile individuale ale prescolarilor/elevilor sau, dupa caz, ale parintilor/ reprezentantilor legali ai acestora, privind activitatile la care vor sa participe, dintre cele prezentate in oferta. Educatorul/ Invatatorul/Dirigintele ofera prescolarilor/elevilor/parintilor/ reprezentantilor legali clarificari — daca este cazul — in legatura cu activitatile cuprinse in oferta programului;
b) dupa finalizarea inscrierilor, educatorul/invatatorul/ dirigintele intocmeste listele finale cu elevii distribuiti pe activitati;
c) in functie de posibilitatile de organizare, anumite activitati pot fi deschise catre participare si parintilor/reprezentantilor legali ai prescolarilor/elevilor, precum si membrilor comunitatilor locale, caz in care unitatea de invatamant asigura o modalitate de inscriere a acestora;
d) activitatile din programul „Saptamana verde” la care sunt inscrisi prescolarii/elevii trebuie sa insumeze cel putin numarul de ore la care acestia ar fi participat intr-o saptamana obisnuita de scoala;
e) prescolarii/elevii pot participa la activitati atat cu cei din grupa/clasa lor, cat si in grupe combinate cu prescolari/elevi din alte grupe/clase.
(4) Orarul detaliat al programului „Saptamana verde” este elaborat de catre echipa de coordonare si aprobat prin decizia consiliului de administratie.
(5) Toate cadrele didactice trebuie sa participe si sa sprijine activitatile derulate in unitatea de invatamant.
(6) Cadrele didactice ale caror activitati nu primesc numarul proiectat de prescolari/elevi inscrisi participa si sprijina derularea celorlalte activitati din unitatea de invatamant.
(7) Cu cel putin o saptamana inainte de perioada pentru care s-a planificat desfasurarea programului „Saptamana verde”, conducerea unitatii de invatamant comunica inspectoratului scolar orarul programului.
(8) Orarul programului „Saptamana verde” si repartizarea prescolarilor/elevilor pe activitati sunt afisate in unitatea de invatamant si comunicate elevilor si parintilor/reprezentatilor legali cu cel putin o saptamana inainte de perioada pentru care s-a planificat desfasurarea programului.
(9) In situatia in care, pe intreaga perioada a programului sau doar in anumite zile, din motive obiective, nu se pot organiza activitati conform orarului stabilit pentru programul „Saptamana verde”, se desfasoara alte activitati educative care contribuie la formarea si dezvoltarea competentelor specifice acestui program, conform art. 4 alin. (1).
CAPITOLUL III
Evaluarea/Autoevaluarea invatarii in cadrul programului „Saptamana verde”
Art. 20. — Evaluarea programului „Saptamana verde” si a modului in care activitatile derulate au contribuit la dezvoltarea capacitatilor prescolarilor/elevilor de investigare inter- si transdisciplinara a realitatii inconjuratoare si formarea unui comportament responsabil fata de mediul inconjurator se va realiza prin doua modalitati:
a) prescolarii/elevii isi autoevalueaza implicarea in activitati si reflecteaza asupra invatarii/activitatii fie oral, prin discutii libere, reflectii de grup, focus-grup, fie in scris, prin chestionare, mesaje scrise, prin desen, ghidati de educatorul/invatatorul/ dirigintele clasei;
b) cadrele didactice evalueaza comportamentele de invatare individuale si de grup, precum si schimbarile de atitudini si/sau preocupari ale prescolarilor/elevilor fata de natura, schimbari climatice, explorarea resurselor naturale, investigarea mediului inconjurator, relationare cu mediul social si natural, protejarea mediului inconjurator, atat pe parcursul programului „Saptamana verde”, cat si dupa incheierea acestuia.
Art. 21. — Modul de colectare si centralizare a rezultatelor si a reflectiilor prescolarilor/elevilor se stabileste de catre cadrele didactice din unitatea de invatamant. Feedbackul colectat si reflectiile/observatiile vor fi valorificate de cadrele didactice pentru a evalua relevanta si utilitatea activitatilor de invatare desfasurate conform scopului enuntat al programului si pentru a le transfera pe cele eficiente in activitatea de la clasa.
Art. 22. — Evaluarea se bazeaza pe profesionalismul si integritatea colectivului unitatii de invatamant si dorinta acestuia de a identifica si testa solutii pentru dezvoltarea armonioasa a anteprescolarilor/prescolarilor/elevilor.
CAPITOLUL IV
Monitorizarea si valorificarea rezultatelor programului „Saptamana verde”
Art. 23. — Directorul unitatii de invatamant in colaborare cu echipa coordonatoare monitorizeaza prezenta prescolarilor/ elevilor si a cadrelor didactice la activitatile programului „Saptamana verde”. Activitatile educative aprobate se inscriu in condica de prezenta a cadrelor didactice, absentele elevilor se inscriu la rubrica „Purtare” in catalog.
Art. 24. — In saptamana planificata pentru desfasurarea programului „Saptamana verde”, inspectoratele scolare deleaga inspectori scolari/metodisti/membri ai consiliilor consultative pentru a monitoriza activitatile organizate de unitatile de invatamant in cadrul programului „Saptamana verde”
Art. 25. — In cadrul inspectiilor scolare se evalueaza participarea cadrelor didactice si a prescolarilor/elevilor la programul „Saptamana verde”, calitatea activitatilor derulate si respectarea prevederilor prezentei metodologii.
Art. 26. — Feedbackul colectat si reflectiile/observatiile sunt valorificate de cadrele didactice pentru a evalua relevanta si utilitatea activitatilor de invatare desfasurate conform scopului enuntat al programului si pentru a le transfera pe cele eficiente in activitatea de la clasa.
Art. 27. — In termen de 15 zile de la incheierea programului „Saptamana verde”, in fiecare unitate de invatamant, in cadrul primului consiliu profesoral, se analizeaza:
a) gradul de apreciere al cadrelor didactice privind activitatile realizate si rezultatele observate;
b) asteptarile, motivatia si atitudinile manifestate de catre prescolari/elevi in cadrul actiunilor/activitatilor realizate;
c) nevoile si dificultatile identificate in randul prescolarilor/ elevilor si masurile de prevenire, sprijin sau remediere necesare pentru buna desfasurare a activitatii didactice;
d) solutii de adaptare a activitatilor experimentate in cadrul programului „Saptamana verde”, pentru a putea fi folosite pe tot parcursul anului scolar, in cadrul proceselor educationale organizate pe discipline scolare;
e) solutii de imbunatatire a modului de organizare a programului „Saptamana verde” in urmatorul an scolar, identificand actiuni la nivelul unitatii de invatamant orientate spre ecologie si protectia mediului, eventual cu relevanta in oferta asociata curriculumului la decizia scolii, cu parteneriate la nivelul comunitatii locale.
Art. 28. — La activitatea de analiza/reflectie din cadrul consiliului profesoral sunt invitati si reprezentanti ai elevilor si ai parintilor, precum si ai altor institutii/organizatii nonguvernamentale implicate in activitatile din programul „Saptamana verde”. In urma acestei analize se intocmeste un raport sintetic al programului, care sa ofere informatii privind prezenta anteprescolarilor/prescolarilor/elevilor si a cadrelor didactice la activitati si evidentierea reusitelor, dificultatilor, resurselor si solutiilor identificate de unitatile de invatamant pentru dezvoltarea competentelor de investigare intersi transdisciplinara a realitatii inconjuratoare si formarea unui comportament responsabil fata de mediul inconjurator.
Art. 29. — Sedinta de analiza este condusa de directorul unitatii de invatamant, care asigura colectarea informatiilor relevante pentru elaborarea raportului de evaluare a programului „Saptamana verde”. Raportul fiecarei unitati de invatamant cuprinde numarul, denumirea si tipul de activitati desfasurate in cadrul programului — conform anexei la prezenta metodologie, numar de participanti: anteprescolari/prescolari/elevi/ parinti/reprezentanti legali si cadre didactice. Fiecare unitate de invatamant incarca, in platforma dedicata, informatiile cuprinse in anexa la prezenta metodologie.
Art. 30. — (1) La sfarsitul anului scolar, inspectoratele scolare includ in raportul privind starea invatamantului un capitol referitor la programul „Saptamana verde”.
(2) Inspectoratele scolare elaboreaza un raport sintetic, pe baza informatiilor furnizate de toate unitatile de invatamant, conform modelului din anexa la prezenta metodologie. Raportul se transmite la Ministerul Educatiei in termen de o luna de la incheierea anului scolar.
(3) Raportul sintetic ofera informatii privind prezenta prescolarilor/elevilor si cadrelor didactice la activitati si va evidentia dificultatile, resursele si solutiile identificate de unitatile de invatamant pentru exersarea de catre prescolari/elevi a competentelor de investigare inter- si transdisciplinara a realitatii inconjuratoare si formarea unui comportament responsabil fata de mediul inconjurator.
CAPITOLUL V
Diseminarea si recunoasterea exemplelor de bune practici identificate in cadrul programului
Art. 31. — Unitatile de invatamant sunt incurajate sa promoveze activitatile si rezultatele programului „Saptamana verde” in randul parintilor/reprezentantilor legali ai prescolarilor/ elevilor, precum si publicului larg. Sunt folosite mijloace de promovare si diseminare, precum prezentarea activitatilor pe site-ul propriu, pe cel al partenerilor implicati in activitati, pe platforma dedicata, informari/articole in mass-media de la nivel local sau central, fotografii, filme, cu respectarea prevederilor Regulamentului general privind protectia datelor.
Art. 32. — In baza instrumentelor si criteriilor de evaluare agreate, fiecare unitate de invatamant selecteaza o activitate dintre cele desfasurate, cu care sa participe la competitia „Saptamana verde” desfasurata la nivel judetean/al municipiului Bucuresti, in baza unui regulament elaborat de inspectoratul scolar.
Art. 33. — Pentru a participa la competitia organizata la nivel judetean/al municipiului Bucuresti, unitatea de invatamant transmite electronic la inspectoratul scolar dosarul celei mai apreciate activitati selectate.
Art. 34. — In cadrul competitiei se selecteaza si sepromoveaza 5 activitati, ca modele de buna practica, care s-au desfasurat in cadrul programului „Saptamana verde” si s-au dovedit eficiente in dezvoltarea competentelor privind investigarea inter- si transdisciplinara a realitatii inconjuratoare si formarea unui comportament responsabil fata de mediul inconjurator.
Art. 35. — (1) Selectia activitatilor se face de catre o comisie constituita la nivel judetean/al municipiului Bucuresti, in baza unor criterii stabilite de inspectoratul scolar printr-o procedura transparenta, prin implicarea consiliului judetean/al municipiului Bucuresti al elevilor, a organizatiilor reprezentative ale parintilor si a consiliului consultativ al cadrelor didactice. Criteriile si modul de evaluare sunt stabilite de fiecare inspectorat si comunicate unitatilor de invatamant din subordine si publicului larg in timp util, dar nu mai tarziu de data de 30 mai.
Termenul-limita de trimitere a dosarelor activitatilor selectate de fiecare scoala este 10 iunie.
(2) Fiecare inspectorat scolar stabileste, prin decizie a inspectorului scolar general, componenta comisiei de evaluare a dosarelor activitatilor primite de la unitatile de invatamant. Comisia evalueaza dosarele depuse, in conformitate cu modalitatile si criteriile stabilite la nivelul inspectoratului si comunicate public.
Art. 36. — In baza instrumentelor si criteriilor de evaluare stabilite la nivelul inspectoratelor scolare, activitatile desfasurate pot fi premiate la nivelul judetului/al municipiului Bucuresti, cu sprijinul autoritatilor administratiei publice locale, al partenerilor educationali, din resurse proprii etc.
Art. 37. — Cele mai bune 5 activitati desfasurate in cadrul programului „Saptamana verde” si selectate la nivelul fiecarui judet si al municipiului Bucuresti, pana la sfarsitul anului scolar in curs, vor fi incarcate pe platforma dedicata, intr-o sectiune speciala, in unul dintre domeniile corespunzatoare:
— schimbari climatice;
— managementul deseurilor, consum si productie sustenabile;
— energia verde;
— poluare;
— biodiversitate;
— paduri si viata terestra;
— ape si viata acvatica;
— risipa alimentara;
— exploatarea iresponsabila a resurselor naturale;
— altele.
Toate aceste activitati constituie exemple de buna practica, promovate la nivel national.
Art. 38. — (1) Inspectoratele scolare pot elabora si aplica proceduri specifice proprii privind organizarea si desfasurarea programului „Saptamana verde”, cu respectarea prevederilor prezentei metodologii.
(2) In procesul de planificare a activitatilor specifice programului „Saptamana verde” se pot accesa reperele referitoare la:
a) domeniile, competentele si descriptorii GreenComp:
https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC128040
b) descriptorii privind cunostinte, abilitati si comportamente care contribuie la realizarea unor obiective de dezvoltare durabila
https://www.presidency.ro/ro/presa/clima-si-sustenabilitate/raportul-educatia-privind-schimbarile-climatice-si-mediul-in-scolisustenabile (pg. 38—44)