Va reamintim, Legea invatamantului preuniversitar prevede ca implementarea curriculumului la decizia elevului din oferta scolii este obligatorie, se poate desfasura cu elevi din clase diferite si poate fi implementata in sistem modular.
Cele sase optionale sunt:
1. „Comunicare relationala”, clasele a II-a/a III-a/a IV-a, invatamant primar;
2. „Realitatea din spatele fictiunii”, clasele a V-a/a VI-a si a VII-a/a VIII-a, invatamant gimnazial;
3. „Ora de stiut”, clasele a VI-a/a VII-a, invatamant gimnazial;
4. „Design thinking ― eu fac schimbarea!”, clasele a III-a/IV-a, invatamant primar;
5. „Design thinking ― eu fac schimbarea!”, clasele a V-a/VI-a/a VII-a/a VIII-a, invatamant gimnazial;
6. „Scriere creativa”, clasele IX-a/a X-a/a XI-a/a XII-a, invatamant liceal.
Programa scolara pentru disciplina "Comunicare relationala"
Programa pentru disciplina optionala Comunicare relationala reprezinta o oferta pentru curriculum la decizia elevului din oferta scolii, pentru trei ani de studiu din ciclul primar (clasa a II-a, clasa a III-a, clasa a IV-a). Disciplina necesita un buget de timp de 1 ora/saptamana, pe durata fiecarui an scolar. Aceasta disciplina este construita intr-o perspectiva integrata, astfel poate fi abordata ca disciplina de tip optional integrat in cadrul ariei curriculare Limba si comunicare, Om si societate sau Consiliere si orientare.
Programa a fost fundamentata pe un set de valori cu rol de suport al elevilor pentru pregatirea pentru viata, in special pentru prevenirea printr-o comunicare sanatoasa a diferitelor riscuri si fenomene: abandon scolar, esec scolar, excluziune sociala, bullying, violenta domestica, dezvoltarea diferitelor boli psihosomatice etc. Astfel, programa este centrata pe construirea unui comportament social sanatos prin integrarea unei comunicari relationale bazate pe un set clar de reguli eficiente si pe folosirea unor instrumente concrete.
Aceasta disciplina optionala promoveaza dimensiunea integratoare a demersului educativ, vizand dinamica biocomportamentala (identitate, autocunoastere, constientizare corporala, autocontrol, aptitudini, obiceiuri-deprinderi sanatoase, abilitati de organizare si autogestionare), dinamica psihoemotionala (dezvoltare psihosociala si personala, sentimente, emotii, impulsuri, autocunoastere, auto acceptare si siguranta, incredere in sine, obiceiuri comportamentale, identificare si gestionare de nevoi, pozitionare sanatoasa etc.), dinamica intelectuala (dezvoltare intelectuala, dezvoltare moralsociala: corectitudine, integrare, asumare, libertate si responsabilitate, relatiile persoanei cu sinele, cu lucrurile, cu ceilalti), dinamica relationala (gestionarea relatiilor in cadrul familiei, al grupului de prieteni, al comunitatii scolare, in comunitate/societate, in alte categorii de relatii).
Competente generale
1. Integrarea unor norme si instrumente de comunicare relationala in contexte de viata familiare (scolare, interpersonale, familiale)
2. Asumarea unor roluri si responsabilitati in contextul comunicarii cotidiene (scolare, familiale, interpersonale)
3. Aplicarea unor comportamente adecvate din perspectiva sanatatii fizice, emotionale si relationale
Programa scolara pentru disciplina "Realitatea din spatele fictiunii"
Programa scolara pentru disciplina Realitatea din spatele fictiunii reprezinta o oferta de curriculum la decizia elevului din oferta scolii pentru clasele a V-a/a VI-a si a VII-a/a VIII-a, avand un buget de timp de o ora/saptamana, pe durata unui an scolar.
Programa este pentru un curs optional integrat, care cuprinde elemente specifice ariei curriculare Limba si comunicare, Matematica si stiinte ale naturii, Om si societate, Arte si Consiliere si orientare.
Programa este centrata pe atingerea unui sistem de competente generale si specifice adaptate particularitatilor de varsta ale elevului si este structurata pe doua niveluri, astfel:
nivel I – clasele a V-a/a VI-a;
nivel II – clasele a VII-a/a VIII-a.
In contextul invatamantului actual, introducerea unei discipline optionale integrate care are ca finalitate intelegerea lumii in care traim, prin cunoasterea diferitelor tipare culturale si a diverselor moduri de manifestare a interculturalitatii este esentiala. Programa scolara raspunde cerintelor care vizeaza indeplinirea finalitatilor educatiei specificate in Legea educatiei nationale, contextualizate in profilul de formare al absolventului de clasa a VIII-a, construit pe baza descriptivului unui nivel intermediar de detinere a competentelor-cheie (OMENCS nr. 3590/05.04.2016).
Finalitatile studierii disciplinei propuse vizeaza formarea unui individ care:
- sa inteleaga realitatea in care traieste prin raportare atat la contextul social, economiccultural al lumii reale, cat si al lumii reflectate in fictiune;
- sa respecte diversitatea etnica, sociala, geografica, istorica si culturala in toate formele de manifestare, pornind de la realitatea prezentata in fictiune;
- sa descopere valori legate de promovarea egalitatii si a respectarii drepturilor omului, in contexte variate, reflectate in texte fictionale sau nonfictionale, in vederea raportarii valorilor la realitatea apropiata lui;
- sa descifreze diferite coduri lingvistice, identificate in texte fictionale si nonfictionale, coreland semnul lingvistic sau iconic cu referentul pe care acesta il desemneaza, in scopul demonstrarii abilitatilor de comunicare.
Astfel, se urmareste formarea unor competente care sa asigure flexibilitate in gandire, in vederea acceptarii si a intelegerii celuilalt si a lumii in care traieste. Prezentul curs optional se afla in continuarea demersurilor de inlaturare a rasismului si de acceptare a multiculturalismului, specifice invatamantului din a doua jumatate a secolului al XX-lea, manifestat la nivel international.
De asemenea, aceasta disciplina optionala are avantajul de a veni in completarea studiului altor discipline ca limba si literatura romana, matematica, biologie, geografie, istorie, educatie sociala si consiliere si dezvoltare personala, pentru a asigura tratarea integrata a continuturilor si transferul de cunostinte de la o disciplina la alta, in vederea intelegerii unui eveniment, a unei intamplari sau a unei personalitati/persoane, a unor viziuni.
Competente generale
1. Corelarea unor aspecte geografice, istorice, sociale, culturale identificate in texte fictionale cu aspecte identificate in texte nonfictionale
Programa scolara pentru disciplina "Ora de stiut"
Ora de stiut! este o disciplina optionala de tip integrat, ca parte a curriculumului la decizia elevului din oferta scolii. Programa integreaza domenii de larg interes din cadrul stiintelor, avand ca tematica generala abordarea unor aspecte stiintifice ale relatiei dintre om si mediul terestru si chiar extraterestru. Sunt aspecte corelate cu probleme ale lumii contemporane, dar si cu provocarile regasite in activitatea cotidiana. Aceasta programa integreaza elemente specifice geografiei, ca stiinta a Pamantului, fizicii, chimiei si biologiei.
Se adreseaza invatamantului gimnazial, clasa a VI-a sau a VII-a, cu buget de timp 1 ora pe saptamana.
Va propunem o constructie curriculara care are rolul de a starni, de crea intrebari, de a genera atitudini pozitive, de a dezvolta motivatia interioara pentru invatare. Tinta noastra este dezvoltarea interesului si a curiozitatii pentru cunoasterea stiintifica. Multe cunostinte, abilitati si atitudini sunt strans corelate cu agenda strategica pentru Uniunea Europeana, 2019-2024, primele doua prioritati: A European Green Deal si A Europe fit for the digital age.
Pe de alta parte, venim in intampinarea unei nevoi evidente a elevilor din ciclul gimnazial: necesitatea asezarii pe baze stiintifice a avalansei de informatii venita pe multiple canale, dar si unor procese, fenomene, evenimente ale lumii contemporane (exemple: noile evolutii ale mediului, pandemia Covid 19, conflicte militare etc.), in conditiile unui plan-cadru care nu este foarte ofertant in privinta stiintelor, mai ales la clasa a V-a si clasa a VI-a. Tinand cont de cresterea la nivel global a interesului pentru abordari STEM (stiinta, tehnologie, inginerie si matematica), la locul de munca, se impune necesitatea integrarii unor continuturi la nivel transcurricular in programele de formare a elevilor, de la varste mici.
Contribuim la atingerea unui important obiectiv transversal din strategia „Romania educata”: „cresterea gradului de alfabetizare functionala in Romania”. Fara indoiala, „alfabetizarea stiintifica” este o componenta a acestui obiectiv. Prin caracterul sau integrator, programa noastra se adreseaza si „nevoii unei perspective holistice ca premisa a invatarii permanente”, asa cum este evidentiat in documentul „Repere pentru proiectarea curriculumului national”. Luand in considerare acelasi document, prin competentele formate ne corelam cu profilul de formare al absolventului de clasa a VIII-a, mai precis cu nivelurile intermediare de detinere a unor competente-cheie precum: competente de baza in stiinte si tehnologii, a invata sa inveti, competenta digitala.
Elevii care vor parcurge aceasta disciplina optionala vor putea selecta si interpreta corect informatiile din mass-media si mediul online, vor intelege mai bine mediul si societatea in care traiesc, vor putea rezolva probleme din viata cotidiana, folosind date si instrumente stiintifice, sub indrumarea atenta a cadrului didactic.
Competente generale
1. Utilizarea terminologiei stiintifice pentru dezvoltarea unei perceptii corecte asupra unor fenomene din mediul inconjurator si societatea contemporana
2. Rezolvarea unor situatii problema din viata cotidiana, utilizand informatii stiintifice
Programa scolara pentru disciplina "Design thinking-eu fac schimbarea!" - invatamant primar
Programa disciplinei optionale Design Thinking – Eu fac schimbarea! a fost elaborata de Asociatia All Grow, in colaborare cu un grup de profesori inovatori, care si-au asumat pilotarea acestui proiect. Programa de fata a fost dezvoltata pe baza unei experiente de peste sase ani de lucru cu metoda Design Thinking, in cadrul proiectului Change Architects.
Reprezinta o oferta curriculara de optinal integrat pentru invatamantul primar, proiectat pentru un buget de timp de o ora pe saptamana ce poate fi studiat in clasele a III-a/a IV-a, pe durata unui an scolar, deoarece este o metoda inovatoare, centrata pe elev. Aceasta programa este structurata in cinci pasi, care corespund celor cinci etape ale procesului de Design Thinking si care se finalizeaza sub forma unui proiect de inovare sociala. Fiecare etapa (Empatizeaza, Imagineaza, Actioneaza, Reflecteaza si Comunica) contribuie din aproape in aproape la realizarea proiectului, prin invatare colaborativa si experientiala.
Disciplina scolara optionala Design Thinking – Eu fac schimbarea! are un caracter interdisciplinar si transdisciplinar, ce integreaza mai multe discipline din arii curriculare diferite, in special din aria Om si societate, dar si din ariile curriculare Limba si comunicare, Matematica si stiinte ale naturii, Arte, Tehnologii si Educatie fizica, sport si sanatate, cu scopul de a contribui la dezvoltarea competentelor. In prezent, capacitatea de a rezolva probleme si de a genera idei inovatoare este absolut necesara pentru dezvoltarea copiilor, dar si a comunitatilor in care acestia traiesc. Asa cum a mentionat OECD in Viitorul educatiei 2030 si dupa (Future of education 2030 and beyond), tendinta globala este de a avea un proces educational centrat pe elev si pe dezvoltarea competentelor cheie prin construirea unui curriculum nonlinear si dinamic ce recunoaste ca fiecare elev este diferit. Astfel, rolul elevului nu mai este acela de participant pasiv la procesul de invatare, ci de participant activ la acest proces, impreuna cu cadrele didactice si cu comunitatea din care face parte.
Programa disciplinei optionale Design Thinking – Eu fac schimbarea! foloseste metoda cu acelasi nume si este aliniata cu prioritatile nationale si europene, mai exact cu obiectivul „Educatie de calitate” din agenda Comisiei Europene 2030 si cea a Viziunii Europene 2025, pentru a construi o Zona Europeana de Educatie, unde diferite entitati contribuie la modernizarea si dezvoltarea curriculumului
Programa este structurata in 5 etape de invatare (Empatizeaza, Imagineaza, Actioneaza, Reflecteaza si Comunica) si urmeaza pasii procesului de Design Thinking si noua structura a anului scolar (o etapa – un interval de invatare).
Competente generale
1. Explorarea unor fenomene de mediu si sociale din viata cotidiana ce reprezinta o problema pentru ei, utilizand metoda design thinking
2. Exersarea unor deprinderi de comportament moral si civic in contextul inovarii sociale
Programa scolara pentru disciplina "Design thinking-eu fac schimbarea!" - invatamant gimnazial
Aceasta programa este structurata in cinci pasi, care corespund celor cinci etape ale procesului de Design Thinking si care se finalizeaza sub forma unui proiect de inovare sociala pentru comunitate. Fiecare etapa (Empatizeaza, Imagineaza, Actioneaza, Reflecteaza si Comunica) contribuie din aproape in aproape la realizarea proiectului, prin invatare colaborativa si experientiala.
Optionalul Design Thinking – Eu fac schimbarea! are un caracter interdisciplinar si transdisciplinar, ce integreaza mai multe discipline din arii curriculare diferite, in special din ariile Om si societate si Consiliere si orientare, dar si din ariile curriculare Limba si comunicare, Matematica si stiinte ale naturii, Arte, Tehnologii si Educatie fizica, sport si sanatate, cu scopul de a contribui la dezvoltarea competentelor secolului XXI. Optionalul Design Thinking - Eu Fac schimbarea! face parte dintr-un demers educational postmodern cu trasaturi specifice, pe de o parte, dar si cu relatii interdisciplinare si transdisciplinare. De aceea, specificul acestui optional permite ca acesta sa fie predat de catre cadrele didactice ce predau discipline din ariile Om si societate si Consiliere si orientare, dar si din ariile Limba si comunicare, Matematica si Stiinte ale Naturii, Arte, Tehnologii, Educatie fizica, sport si sanatate.
Elementul de noutate este contributia elevilor nu numai la dezvoltarea comunitatii locale, dar si global, prin inovatii sociale. In cadrul activitatilor, elevii isi dezvolta competente si abilitati critice, printre care mentionam rezolvarea de probleme, empatia, colaborarea, comunicarea, gandirea critica, gandirea creativa, gandirea reflexiva, dar - poate cel mai important - increderea in propria capacitate de a realiza schimbare (autoeficacitatea). Astfel, prin realizarea proiectelor in cadrul acestei discipline optionale, elevii vor identifica solutii concrete, contribuind la atingerea Obiectivelor de dezvoltare durabila identificate de Organizatia Natiunilor Unite.
Competente generale
1. Manifestarea unui spirit inovator, prin identificarea oportunitatilor de a crea valoare sociala colectiva, exercitand gandirea critica si antreprenoriala
2. Initierea unor actiuni inovatoare pentru o societate durabila, care sa conduca la o schimbare sociala pozitiva
Programa scolara pentru disciplina "Scriere creativa"
Programa scolara pentru disciplina Scriere creativa reprezinta o oferta educationala pentru curriculumul la decizia scolii, propusa la nivel national, adresata elevilor din invatamantului liceal de la toate filierele, profilurile si specializarile din invatamantul preuniversitar.
Curriculumul optional Scriere creativa are statut de disciplina noua si este conceput pentru 1 ora pe saptamana pe durata unui an scolar, incluzand un buget de timp de aproximativ 35 de saptamani.
Raspunzand nevoii de a construi noi modele de organizare a sistemului educational, programa propusa ofera solutii pentru cateva dintre provocarile actuale ale scolii romanesti, avand ca efect dezvoltarea capacitatii creative a elevilor, care poate fi transferata intr-o varietate de activitati si contexte profesionale.
Este important sa echipam generatiile actuale si viitoare – indiferent de conditiile sociale si culturale – cu caracteristicile inovatorilor de succes: curiozitatea, utilizarea imaginatiei, gandirea critica, capacitatea de rezolvare a problemelor si perseverenta (rezilienta), care include asumarea de riscuri pozitive. Aceste caracteristici sunt asociate cu creativitatea: capacitatea de a imagina ceva nou si valoros sau de a modifica in mod original ceea ce este creat deja. Nicio cunoastere nu este completa fara creativitate. Aceasta joaca un rol important nu numai in domeniul artelor, in stiintele umaniste, in stiintele sociale si comportamentale, ci si in progresul tehnologic. Datorita rolului sau in inovare si antreprenoriat, creativitatea a devenit una dintre preocuparile cheie ale organizatiilor si intreprinderilor.
In mediul scolar, reflectarea aspectelor creative ale elevilor poate fi observata mai ales in textele si mesajele pe care acestia le produc prin utilizarea abilitatii de scriere.
Competente generale
1. Elaborarea unui text original, utilizand creativ limbajul, in vederea dezvoltarii personale.
Curriculumul la decizia elevului din oferta scolii
- extras din Legea invatamantului preuniversitar, nr.198/2023
Articolul 86
(3) Curriculumul la decizia elevului din oferta scolii, denumit in continuare CDEOS, se constituie din disciplinele/domeniile de studiu, este propus pentru toti elevii din invatamantul primar, gimnazial si liceal, filiera teoretica si filiera vocationala, si este elaborat la nivel national, regional, local sau la nivelul unitatii de invatamant. Elevul are posibilitatea de a alege disciplinele/domeniile de studiu, din oferta scolii, in functie de propriile nevoi si interese de cunoastere.
(4) Implementarea CDEOS, conform alin. (3) este obligatorie, se poate desfasura cu elevi din clase diferite si poate fi implementata in sistem modular.
(5) Pentru invatamantul primar, gimnazial si liceal, filiera teoretica si filiera vocationala, consiliul de administratie al unitatii de invatamant stabileste curriculumul la decizia elevului din oferta scolii, in urma consultarii elevilor, parintilor/ reprezentantului legal si pe baza resurselor disponibile.
(6) Pentru invatamantul liceal tehnologic, CDEOS este elaborat de unitatea de invatamant, in parteneriat cu operatorii economici/autoritatile administratiei publice locale, pentru adaptarea formarii profesionale a elevilor la nevoile locale ale pietei muncii si se implementeaza pe durata stagiilor de pregatire practica, in functie de numarul de ore alocat prin planurile-cadru.
(7) Proiectarea si aprobarea CDEOS pentru filiera tehnologica se stabilesc prin metodologii specifice aprobate prin ordin al ministrului educatiei.
Curriculumul la decizia elevului din oferta scolii este aprobat de Consiliul de administratie al unitatii de invatamant, la propunerea consiliului profesoral si dupa consultarea consiliului scolar al elevilor si parintilor.