Potrivit
sursei citate, in anul scolar/universitar 2021-2022, aproape jumatate din populatia scolara s-a regasit in invatamantul primar si gimnazial (46,1%), iar circa o treime in invatamantul liceal si cel anteprescolar si prescolar (17,1%, respectiv 15,4%).
Din totalul populatiei scolare cuprinsa in sistemul de educatie, de 3.495.800 de elevi si studenti, peste jumatate (50,3%) au fost de sex feminin si 72,8% au studiat in mediul urban. Comparativ cu anul scolar/universitar precedent, invatamantul primar si gimnazial, precum si invatamantul anteprescolar si prescolar sunt nivelurile care au inregistrat cresteri ale populatiei scolare (+20.500 de elevi, respectiv +17.000 de copii).
De asemenea, in invatamantul postliceal au fost inscrisi 89.500 de elevi, acest nivel educational fiind cel mai putin reprezentat in totalul populatiei scolare (2,6%).
17,1% din populatia scolara s-a regasit in invatamantul liceal, in anul scolar 2021-2022
Datele INS releva faptul ca invatamantul liceal (-22,800 de elevi), invatamantul superior (-6.500 de studenti), precum si invatamantul profesional (-4.700 de elevi) au cunoscut cele mai accentuate diminuari ale numarului de elevi/studenti inscrisi in anul scolar 2021 - 2022 fata de cel anterior.
In perioada analizata, populatia scolara a fost cuprinsa cu preponderenta (94,5%) in unitatile scolare publice.
Pe niveluri educationale, cea mai semnificativa pondere a elevilor inscrisi in unitatile din invatamantul privat s-a regasit in invatamantul postliceal (49,5%).
Totodata, gradul de cuprindere in invatamant al elevilor din grupa de varsta 6-10 ani a inregistrat cel mai ridicat procent (89%), comparativ cu cel al celorlalte grupe de varsta.
554.000 de studenti inscrisi in anul universitar 2021-2022
In anul universitar 2021-2022 au fost inscrisi in invatamantul superior 554.000 de studenti, din care 55,5% au fost studente. In acest sens, cele mai atractive specializari (conform clasificarii ISCED-F) din invatamantul superior au fost cele din grupa afaceri, administratie si drept (24,6% din totalul studentilor), respectiv inginerie, prelucrare si constructii (19,4%).
Conform statisticii oficiale, unitatile/institutiile de invatamant care au functionat in anul scolar/universitar 2021-2022 au apartinut, in principal, nivelurilor de educatie primar si gimnazial (57,0%), liceal (20,8%), respectiv anteprescolar si prescolar (17,4%).
In profil teritorial, populatia scolara a inregistrat cele mai ridicate valori in regiunile Nord-Est (598.400 de persoane), respectiv Bucuresti-Ilfov (532.700 de persoane). Distributia populatiei scolare pe regiuni de dezvoltare si niveluri educationale fata de totalul fiecarei regiuni arata ca ponderea cea mai ridicata s-a inregistrat in invatamantul primar si gimnazial din regiunea Sud-Muntenia (54,7%). La polul opus, cele mai scazute ponderi s-au inregistrat in invatamantul postliceal din regiunile Centru si Bucuresti-Ilfov (cate 1,9%, fiecare).
In acelasi timp, invatamantul superior ponderea numarului de studenti inscrisi fata de totalul fiecarei regiuni a fost preponderenta in regiunea Bucuresti-Ilfov (33,1%).
15 elevi/ studenti la un cadru didactic, in anul scolar 2021-2022
Pe categoria cadrelor didactice, in anul scolar/universitar 2021-2022, numarul de persoane incadrate a insumat 237.900 de persoane. Astfel, raportul mediu dintre populatia scolara si numarul cadrelor didactice a fost de 15 elevi/studenti la un cadru didactic.
Ponderea personalului didactic de sex feminin era majoritara, atat la nivelul sistemului educational preuniversitar (82,4%), cat si pe nivelurile de educatie: anteprescolar si prescolar (99,7%), primar si gimnazial (81,5%), postliceal (79,1%), liceal (72,7%) si profesional (66,9%).
In ceea ce priveste absolventii inregistrati in anul scolar/universitar 2020-2021, datele oficiale releva ca au absolvit 476.600 de elevi si studenti apartinand nivelurilor educationale: gimnazial, liceal, profesional, postliceal, respectiv superior (licenta, master si doctorat, cursuri postuniversitare si programe postdoctorale de cercetare avansata). Preponderente au fost absolventele, in numar de 251.100, reprezentand 52,7% din total. Majoritatea absolventilor (85,1%) a finalizat un nivel educational in mediul urban, restul in mediul rural.
La sfarsitul anului scolar 2020-2021, au absolvit invatamantul gimnazial 143.000 de elevi, cei mai multi dintre acestia inregistrandu-se in regiunea Nord-Est (19,4%). Ponderea baietilor (52,3%) o devanseaza pe cea a fetelor, cu 4,6 puncte procentuale. In mediul urban, absolventii de gimnaziu au reprezentat 59,5% din totalul absolventilor din acest nivel. In profil teritorial, regiunile Nord-Est si Sud-Muntenia au inregistrat ponderi mai mari ale absolventilor din mediul rural (52,6%, respectiv 52,1%).
In invatamantul liceal, la sfarsitul anului scolar 2020-2021 au absolvit 144.200 de elevi, mai putin cu 2,6% comparativ cu anul scolar anterior. Majoritatea absolventilor de liceu au urmat cursurile invatamantului cu frecventa (87,3%).
Situatia absolventilor din invatamantul liceal a evidentiat ca circa jumatate au frecventat cursurile filierei teoretice (52,7% din totalul absolventilor), 38,7% pe cele din filiera tehnologica, iar 8,6% au urmat cursurile liceelor din filiera vocationala.
Pe de alta parte, invatamantul profesional a fost absolvit de 24.700 de elevi, din care 97,2% au urmat cursurile unitatilor de invatamant apartinand sectorului public. In invatamantul postliceal au absolvit 33.200 de elevi, din care 58,8% au urmat cursurile unitatilor de invatamant apartinand sectorului public.
In plus, in invatamantul superior, numarul absolventilor cu diploma a fost 131.500 de studenti, dintre care studentele au reprezentat 59,3% din numarul total al absolventilor cu diploma. Absolventii cu diploma ai invatamantului superior au provenit cu preponderenta din facultatile cu profil afaceri, administratie si drept (26,9%), inginerie, prelucrare si constructii (17,7%), respectiv sanatate si asistenta sociala (11,2%).
Rata abandonului scolar in anul anterior
Rata abandonului a inregistrat in anul scolar 2020/2021 urmatoarele valori: 1,7% in invatamantul liceal si profesional, 1,3% in invatamantul primar, respectiv 1% in invatamantul gimnazial.
Statistica releva faptul ca, in 2019 , resursele financiare necesare procesului de invatamant, alocate pentru functionarea unitatilor/institutiilor de invatamant cuprinse in sistemul national de educatie au fost asigurate in cea mai mare masura (96,7%) din fonduri publice (de la bugetul de stat si din bugetele locale), restul fiind din alte surse proprii unitatilor/institutiilor de invatamant, dar si din veniturile gospodariilor. Pe tipuri de cheltuieli ale institutiilor publice si private, ponderea majoritara in totalul cheltuielilor de educatie a fost detinuta de cheltuielile curente (93,7%), diferenta fiind reprezentata de cheltuielile de capital (6,3%).
...ai 50% REDUCERE la culegerile de vara! Incurajeaza-ti scolarul sa isi exerseze cunostintele in vacanta...click pentru detalii si comanda<<