Proiectul de lege ii vizeaza in special pe angajatii care au obtinut diferite beneficii de pe urma unor diplome sau certificate false. Conform actului normativ, institutiile publice vor fi obligate sa recupereze sumele.
In prezent, daca unui angajat i se desfiinteaza sau anuleaza, prin hotarare judecatoreasca definitiva, diploma sau certificatul de studii, nu exista o reglementare clara la nivelul Codului Muncii si al Codului Administrativ astfel incat angajatorul sa aiba dreptul, respectiv obligatia, sa recupereze sumele obtinute de salariat in mod necuvenit.
„In ultimii ani, un numar semnificativ de diplome de bacalaureat si de licenta au fost desfiintate de instantele judecatoresti. De exemplu, in aprilie 2022, Judecatoria Sectorului 4 a dispus desfiintarea a 43 de diplome de bacalaureat si a 24 de diplome de licenta. De asemenea, Tribunalul Bucuresti a anulat diploma de doctor a unui general, fost sef SPP, eliberata de Academia Nationala de Informatii „Mihai Viteazul”. Or, o parte dintre cei ale caror diplome au fost desfiintate au fost/sunt angajati sau functionari publici in autoritati si institutii publice si au obtinut beneficii de pe urma acestor documente false”, arata
USR, initiatorul proiectului de lege.
„Angajatorii privati vor avea dreptul de a le recupera in instanta, iar angajatorii de drept public vor avea obligatia sa initieze procesul de recuperare. Pentru minciuna si furt trebuie sa existe consecinte, iar primirea unui salariu sau a unui spor de doctorat pe baza unei diplome false este un folos necuvenit, care trebuie returnat, iar consecintele sunt necesare pentru restabilirea unor principii corecte in societate”, declara deputata USR Oana Toiu, membra a Comisiei pentru munca din Camera Deputatilor.
Ce prevede proiectul de lege care sanctioneaza diplomele false
Proiectul USR propune completarea Codului muncii (Legea 53/2003) astfel incat, in situatia in care prin hotarare judecatoreasca definitiva se desfiinteaza sau se anuleaza diploma sau certificatul de studii ale unui angajat (acesta neindeplinind astfel, la momentul incheierii contractului individual de munca sau pe parcursul derularii acestuia, nivelul de studii necesare pentru ocuparea respectivului post sau pentru acordarea sporurilor salariale specifice postului ocupat), angajatorul sa aiba dreptul sa ia masuri pentru recuperarea sumelor obtinute in mod necuvenit, in termen de 12 luni de la data nasterii dreptului la actiune.
In cazul autoritatilor si institutiilor publice, precum si unitatilor bugetare, recuperarea sumelor incasate necuvenit constituie o obligatie.
Dispozitii similare sunt propuse si in completarea Codului administrativ (OUG 57/2019), pentru functionarii publici, mai arata USR.