ISMB semnaleaza ca unitatile de invatamant care au obtinut deja avizul pentru organizarea acestor tipuri de clase, in anii scolari anteriori anului scolar 2024-2025, sunt exceptate de la prevederile acestei proceduri.
Ce inseamna clasa cu predare a unei limbi moderne in regim intensiv
Clasa cu predare a unei limbi moderne in regim intensiv este clasa din invatamantul preuniversitar in care o limba moderna se studiaza intr-un numar mai mare cu cel putin 2 ore fata de numarul de ore prevazut in trunchiul comun prin planul-cadru de invatamant, care se aloca din curriculumul la decizia elevului din oferta scolii.
In invatamantul gimnazial, limba moderna cu predare in regim intensiv se studiaza 4 ore/ saptamana astfel: 2 ore/saptamana prevazute in trunchiul comun si 2 ore/saptamana din curriculum la decizia elevului din oferta scolii, aplicandu-se programa scolara in vigoare la aceasta disciplina.
Ce inseamna clasa cu predare a unei limbi moderne in regim bilingv
Clasa cu predare a unei limbi moderne in regim bilingv este clasa din invatamantul preuniversitar in care o limba moderna se studiaza intr-un numar mai mare cu cel putin 3 ore fata de numarul de ore prevazut in trunchiul comun prin planul-cadru de invatamant, care se aloca din curriculumul la decizia elevului din oferta scolii.
Conform planurilor cadru in vigoare, se studiaza cel putin o disciplina non-lingvistica in limba moderna respectiva, astfel:
- Clasa a IX-a - geografie
- Clasa a X-a - istorie
- Clasele a XI-a si a XII-a - elemente de cultura si civilizatie.
Aceste discipline sunt incluse in aria Om si societate si sunt predate in limba moderna respectiva. Orele pentru studiul disciplinelor mentionate se aloca din curriculum la decizia elevului din oferta scolii.
Conditii infiintare clase cu predare intensiva/ bilingva a unei limbi moderne
Regulamentul-cadru de organizare si functionare a claselor cu predare a unei limbi moderne in regim intensiv, respectiv bilingv in unitatile de invatamant preuniversitar, aprobat prin O.M.E.N. nr. 4797/31.08.2017, cu modificarile si completdrile ulterioare, prevede faptul ca inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti avizeaza organizarea acestor clase in scolile care indeplinesc, cumulativ, urmatoarele conditii:
a) sa aiba, in incadrare, personal calificat, titular, pentru asigurarea continuitatii (minimum o clasa sau o grupa pe nivel de invatamant);
b) sa detina spatiul corespunzator pentru desfasurarea procesului instructiv-educativ de calitate, prin scindarea claselor pe grupe, atat la nivel gimnazial, cat si la cel liceal;
c) sd aiba echipamente audio-video si conexiune la internet;
d) sa achizitioneze material didactic, carti, reviste si alte auxiliare curriculare pentru uzul profesorilor si al elevilor;
e) sa detina/sa infiinteze o biblioteca cu dotarea aferenta / un Centru de Documentare si Informare;
f) sa se incadreze in numarul de posturi maxim aprobat si in bugetul alocat, calculat conform costului standard per elev.
Acelasi Regulament stabileste ca unitatile de invatamant preuniversitar pot opta si pentru organizarea de clase cu predare a unei limbi moderne in regim intensiv, respectiv bilingv, incepand cu clasa a IX-a pentru elevi care nu au studiat anterior limba moderna respectiva. In cazul acesta, inscrierea la clasa cu predare a unei limbi moderne in regim intensiv se face in ordinea descrescatoare a mediei de admitere si pe baza optiunii exprimate in scris de catre candidati/parintii/tutorii legal instituiti ai elevilor.
Inainte de a face orice solicitare, scoala, prin Comisia pentru evaluarea si asigurarea calitatii, trebuie sa realizeze prognoza evolutiei numarului de posturi la nivelul unitatii de invatamant, corelat cu numarul de elevi si incadrarea in bugetul aprobat pe baza costului standard per elev, astfel incat sa se faca o apreciere realista asupra oportunitatii socio-economice a organizarii de clase cu predare a unei limbi moderne in regim intensiv, respectiv bilingv.
Procedura ISMB prevede ca invatatorii claselor a IV-a, respectiv dirigintii claselor a VIII-a se vor implica in consultarea parintilor si elevilor cu privire la oportunitatea infiintarii unor astfel de clase, in vreme ce profesorii de limbi moderne realizeaza propunerile de programe scolare pentru discipline/domenii de studiu, respectiv module de pregatire optionala ofertate la nivelul unitatii de invayamant pentru aceste tipuri de clase.
Pana la data de 7 februarie, scolile trebuie sa trimita la ISMB urmatoarele documente:
- nota de fundamentare pentru organizarea de clase a V-a cu predare a unei limbi moderne in regim intensiv, respectiv clase a IX-a cu predare a unei limbi moderne in regim intensiv/bilingv,
- fisa de (auto)evaluare a unitatii de invatamant, ce vizeaza gradul de indeplinire cumulata, de catre unitatea de invatamant, a conditiilor regulamentare pentru organizarea de clase cu predare a unei limbi
moderne in regim intensiv, respectiv bilingv;
- portofoliul pentru fundamentarea organizarii de clase cu predare a unei limbi moderne in regim intensiv, respectiv bilingv.