Potrivit documentului semnat de Ministerul Educatiei, optionalul isi propune sa evidentieze, sa sensibilizeze si, prin invatare, sa determine la elevi atitudini reflexive fata de actiunea factorilor poluanti asupra tuturor organismelor dintr-un mediu de viata, subliniind efectele acestor factori, importanta protejarii si conservarii mediului in conditiile globalizarii, precum si actionarea in acest sens la nivel individual, de grup si/sau la nivelul comunitatii.
Rolul optionalului este sa-i invete pe elevi sa pretuiasca si sa protejeze mediul inconjurator si sa incerce sa gaseasca solutii la situatiile-probleme care implica mediul inconjurator.
Ordinul Ministerului Educatiei pentru optionalul de Educatie ecologica
Art. 1. — Se aproba programa scolara pentru disciplina optionala Educatie ecologica si pentru protectia mediului, clasele a V-a—a VII-a (nivel gimnazial), prevazuta in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2. — Programa scolara prevazuta la art. 1 se aplica incepand cu anul scolar 2022—2023.
Art. 3. — Directia generala invatamant preuniversitar din cadrul Ministerului Educatiei, Centrul National de Politici si Evaluare in Educatie, inspectoratele scolare si unitatile de invatamant duc la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4. — Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PROGRAMA SCOLARA pentru Educatie ecologica si pentru protectia mediului
In contextul societatii cunoasterii, scoala orientata spre viitor se construieste din transformari progresive ce permit adaptarea individului si a societatii la schimbare. Reusita adaptarii la societatea viitorului are la baza formarea de competente-cheie, fiind esentiala astfel contributia pe care o aduc disciplinele optionale, mai ales cele care asigura un caracter integrat continuturilor multidimensionale.
Curriculumul la decizia scolii reprezinta un pas esential in directia descentralizarii invatamantului, ca sistem si ca proces, prin oportunitatea conferita unitatii scolare de a decide asupra unui segment al curriculumului national. Libertatea de decizie la nivelul scolii reprezinta sansa de adecvare la un sistem deschis, cu optiuni multiple, flexibile, in functie de asteptarile elevilor si prioritatile sistemului educational si permite crearea unui etos propriu.
Strategia Nationala pentru Dezvoltarea Durabila a Romaniei 2030 sustine dezvoltarea tarii noastre pe trei piloni principali, dintre care unul este cel dedicat mediului. Aceasta strategie este orientata catre cetatean, iar „statul serveste nevoile fiecarui cetatean, intr-un mod echitabil, eficient si intr-un mediu curat, in mod echilibrat si integrat”. Formarea viitorilor cetateni in acest sens incepe inca de pe bancile scolii.
...vezi AICI noile Teste rezolvate pentru Evaluarea Nationala 2022
Pregatire de NOTA 10 la Limba Romana si Matematica <<
Prin raportare de la obiectivele Strategiei Nationale pentru Dezvoltarea Durabila a Romaniei 2030, precum „Orase si comunitati durabile; Consum si productie responsabila; Actiune in domeniul schimbarilor climatice; Viata acvatica; Viata terestra”, disciplina de tip optional integrat cu titlul „Educatie ecologica si pentru protectia mediului” urmareste formarea si consolidarea unor competente de viata, utile in devenirea copiilor si tinerilor ca cetateni activi, responsabili, cu valori comune europene.
Optional isi propune sa evidentieze, sa sensibilizeze si, prin invatare, sa determine la elevi atitudini reflexive fata de actiunea factorilor poluanti asupra tuturor organismelor dintr-un mediu de viata, subliniind efectele acestor factori, importanta protejarii si conservarii mediului in conditiile globalizarii, precum si actionarea in acest sens la nivel individual, de grup si/sau la nivelul comunitatii.
Integrat tendintei actuale, de responsabilizare a tuturor actorilor domeniului educativ fata de problemele de mediu, optionalul „Educatie ecologica si pentru protectia mediului” are un caracter interdisciplinar, adresandu-se elevilor din ciclul gimnazial, cu un buget de timp de o ora/saptamana, pe parcursul a trei ani scolari corespunzand claselor a V-a—a VII-a, cadrul didactic avand posibilitatea selectarii, adaptarii si organizarii continuturilor in unitati de invatare, in concordanta cu specificul local si cu particularitatile de varsta si individuale ale elevilor. Daca pentru clasa a V-a s-a urmarit o abordare a unor notiuni generale de ecologie si de protectie a mediului, in clasele a VI-a si a VII-a se doreste o particularizare la nivelul specificului din orizontul local.
Intregul demers al instruirii este generat de ansamblul: competente generale — competente specifice — activitati de invatare — continuturi — prin care se urmareste schimbarea atitudinala si actionala cu privire la problematica ecologiei si a protectiei mediului.
Prin strategii interactive, elevii sunt pusi in situatia de a observa, de a analiza, de a investiga fenomene si procese din mediu, exersand deprinderi de munca intelectuala, concomitent cu formarea unui comportament individual, de grup si comunitar responsabil, dezirabil in relatia cu mediul inconjurator.
Continuturile diverse, cu inalt grad de aplicabilitate si utilitate, raspund intereselor de cunoastere ale elevilor, prin modalitatile de abordare a acestora, prin utilizarea unor strategii didactice interactive si promovarea unor valori care tin de scoala comunitara ceruta de societate.
Disciplina optionala „Educatie ecologica si pentru protectia mediului” constituie un element valoros al curriculumului la decizia scolii, un punct de intalnire cu directii promovate de alte sisteme educative europene. Aceasta se focalizeaza pe inducerea unor modificari de comportament in randul elevilor si stimularea participarii lor la actiuni care vizeaza mediul si protectia lui, devenind o chestiune de „cap, inima si maini”. Pledoaria pentru „bune practici”, in acord cu realitatea inconjuratoare, creste gradul de aplicabilitate al continuturilor propuse si ofera elevilor posibilitatea implicarii efective in efortul de protectie a mediului, pornind de la cunoasterea particularitatilor comunitatii locale. Prin activitatile sugerate se ofera posibilitatea observarii directe, realizarii de activitati practice in orizontul local, constientizarea efectelor pozitive/negative ale impactului antropic care sa contribuie la formarea unei atitudini responsabile fata de mediul inconjurator.
Activitatile de invatare valorizeaza creativitatea, imaginatia,spiritul de echipa, competitia, oferind elevilor oportunitatea de a-si asuma roluri si responsabilitati in comunitate, de a oferi solutii viabile pentru pastrarea unui mediu de viata optim. Pentru atingerea finalitatilor propuse, axate pe producerea schimbarilor comportamentale ca urmare a asumarii rolului participativ de catre elev in procesul de predare—invatare— evaluare, autorii propun un set de materiale de tip resursa educationala deschisa, reunite sub titlul „Manualul si caietul elevului pentru clasele V—VII”, in format electronic cu acces nerestrictionat, ce ofera posibilitatea construirii unor situatii de invatare bazate pe abordari personalizate, selective, in functie de experienta cadrului didactic, de receptivitatea elevilor, de baza materiala, de oportunitatile unitatii de invatamant, precum si de problematica de mediu specifica la nivel local.
Sugestiile metodologice ghideaza profesorul si asigura un caracter orientativ, iar prezentarea unor posibile unitati de invatare si a unor metode/tehnici/instrumente de evaluare faciliteaza adecvarea la realitatile concrete ale clasei si ale unitatii de invatamant. Educatia ecologica este o educatie prin si pentru valori, care poate dobandi forme concrete de realizare, livrand continuturi informationale in modalitate inter- si transdisciplinara, in context formal sau nonformal.
Rolul educatiei ecologice si pentru protectia mediului inconjurator este evident, fiind axat pe modelarea viitorului cetatean capabil de a-si forma un punct de vedere obiectiv asupra realitatii inconjuratoare, de a-l incita la participare, devenind astfel constient de viitor si de faptul ca viata generatiilor de maine depinde intr-o mare masura de optiunile sale, precum si de faptul ca actiunile sale trebuie privite din perspectiva multiplelor consecinte pe care le antreneaza, inclusiv a acelora care au impact asupra mediului.
PROGRAMA PENTRU CLASA A V-A
PROGRAMA PENTRU CLASA A VI-A
SUGESTII METODOLOGICE
Asigurarea succesului demersului instructiv-formativeducativ, din perspectiva standardelor educationale, raportat la statutul de disciplina optionala, depinde de calitatea motivatiilor invatarii si disponibilitatea cadrului didactic pentru promovarea unui invatamant centrat pe elev, realizat prin metode predominant interactive si evaluat prin tehnici complementare.
Profesorul va proiecta activitati de invatare care sa faciliteze elevilor:
• dezvoltarea gandirii proactive, a creativitatii, a capacitatii de a oferi mai multe solutii aceleiasi probleme;
• formarea unor atitudini care determina modificari comportamentale, avand ca sursa efortul propriu;
• emiterea unor opinii, pe baza cunostintelor anterioare, compararea informatiilor, argumentarea;
• dezvoltarea capacitatii de examinare critica a strategiilor de solutionare, de anticipare a evenimentelor, de organizare, de conducere, de cooperare in echipa, de luare a unor decizii;
• realizarea unor proiecte referitoare la conservarea si protejarea diversitatii naturale, elaborarea unor modele de amenajare a spatiului unei zone din orizontul local, din perspectiva dezvoltarii durabile.
Activitatile de invatare exemplificate pentru structurarea competentelor specifice sunt orientative. In clasa a V-a continuturile au caracter general, iar in clasele a VI-a si a VII-a acestea au o componenta aplicativa la orizontul local. Profesorul va face apel la creativitatea sa, astfel incat activitatile de invatare sa conduca la formarea competentelor specifice si a competentelor generale.
In clasa a V-a, activitatile de invatare care presupun organizarea unor excursii/drumetii/vizite vor facilita intelegerea continuturilor din domeniul Relatia om-mediu. Astfel, elevii vor observa si vor caracteriza tipurile de mediu, vor observa si vor descrie actiunile antropice cu impact pozitiv (impaduriri, indiguiri, construire de canale etc.) si cu impact negativ (defrisari, eliberarea in aer si in apa a poluantilor, arderea/depozitarea ilegala a deseurilor, utilizarea necorespunzatoare a ingrasamintelor agricole, amplasarea necorespunzatoare a fantanilor/latrinelor etc.) asupra elementelor din mediul inconjurator, atingandu-se astfel competenta generala Investigarea inter- si transdisciplinara a realitatii inconjuratoare.
Raportandu-se la cele observate, elevii vor extrapola la nivel global si vor stabili relatii intre activitatile umane si echilibrul/dezechilibrul din mediul inconjurator. Jocurile de rol vor determina elevii sa formuleze solutii pentru diminuarea dezechilibrelor din mediul inconjurator, iar realizarea unor proiecte in echipe faciliteaza Formarea unui comportament responsabil fata de mediul inconjurator.
In clasele a VI-a si a VII-a sunt reluate, aprofundate, sistematizate continuturile din clasa a V-a si analizate in functie de specificul orizontului local. Activitatile de invatare propuse de cadrul didactic vor pune accent pe munca in echipa, pe dezvoltarea capacitatii de comunicare a elevilor, pe implicarea responsabila a acestora in actiunile de protectie a mediului promovate de comunitatii locale.
Domeniul de continut Relatia om-mediu raspunde nevoii de Investigare inter- si transdisciplinara a realitatii inconjuratoare. In vizitele/drumetiile/excursiile realizate in lungul raului care traverseaza localitatea, la padure, pe tarmul marii, la o cariera de piatra, la o fabrica de ingrasaminte chimice, termocentrala sau hidrocentrala etc., elevii vor observa direct realitatea inconjuratoare, vor analiza impactul antropic pozitiv sau negativ asupra mediului din orizontul local, vor identifica principalele surse de poluare si efectele lor pentru calitatea mediului din spatiul observat.
Activitatile de invatare propuse vor determina exersarea competentelor digitale, elevul selectand si ordonand diferite date referitoare la elemente, procese, fenomene ecologice in diferite surse de pe internet (cu referire la orizontul local). Elevii vor face apel la cunostintele din aria curriculara Matematica si stiinte pentru a interpreta rezultatele obtinute in urma unui demers investigativ, realizat intr-un areal "adoptat".