Program de Guvernare
Educatie
1. Digitalizarea educatiei prin PNRR
Elaborarea cadrului legislativ:
- Act normativ care defineste standardele minime pentru echipamentele IT care sa asigure calitate in procesul de educatie online.
- Act normativ care stabileste profilul viitorului cadru didactic competent digital, la un nivel superior de sofisticare, in concordanta cu Cadrul European al Competentelor Digitale ale Cadrelor Didactice.
- Act normativ privind evaluarea competentelor digitale ale elevilor.
- Act normativ privind organizarea inspectiei scolare (monitorizarea si evaluarea procesului de educatie online).
Dezvoltarea unei platforme de evaluare online a competentelor elevilor.
Integrarea unor module de dezvoltare a competentelor digitale a cadrelor didactice la nivel de licenta si master in concordanta cu cadrul european comun pentru competenta digitala a educatorilor (DigCompEdu).
Update tehnologic digital al scolilor: 5.200 de scoli dotate cu tehnologie pentru laboratoare IT; cel putin 1.100 de laboratoare SMART; 67.000 de resurse educationale deschise (RED) cuprinzand „manuale” adaptate mediului online pentru toate disciplinele si toate nivelurile de invatamant secundar, continuturi educationale digitale pe trei niveluri diferite de cunoastere (remedial, accesibil, performant), resurse pentru
educatia incluziva vizand elevii cu dizabilitati, sportivii sau elevii spitalizati.
2. Dreptul de a alege in educatie
Debirocratizarea si flexibilizarea procesului de infiintare si functionare a gradinitelor, scolilor si liceelor private.
Debirocratizarea si regandirea ARACIP.
3. Reforma guvernantei sistemului de invatamant preuniversitar si profesionalizarea managementului scolar
Recrutarea directorilor si directorilor adjuncti de catre Consiliile de administratie ale unitatilor de invatamant.
Organizarea de programe de formare pentru managerii scolari si membrii Consiliului de Administratie.
Deschiderea ocupatiei de manager scolar catre alte categorii de profesionisti in management.
Desfiintarea inspectoratelor scolare si mutarea centrului de decizie de la nivelul politic
(minister si primarie) la nivelul consiliului de administratie al scolii, pentru scolile
publice.
4. Reforma curriculara
Un curriculum national suplu, eficient, orientat spre dezvoltarea de competente
completat in proportie de peste 30% de curriculum a decizia elevului/ scolii/
comunitatii.
Realizarea in regim de urgenta a planurilor-cadru si a programelor scolare pentru liceu;
Sistemul de invatamant preuniversitar romanesc se confrunta cu numeroase probleme in ceea ce priveste nivelul dar si interesul scazut al elevilor pentru invatare, un declin vizibil al starii de bine a elevilor, cadre didactice demotivate. Sistemul educational trebuie sa vireze de la livrare de cunostinte la dezvoltare de competente, de la asteptari nerealiste de performanta academica inalta la preocuparea reala pentru starea de bine a elevilor, de la continuturi educationale detaliate si impuse centralizat la libertatea profesorilor de a descoperi activ, autonom si asumat solutii ajustate secolului 21, asa cum deja fac o parte din resurse proprii in ciuda sistemului care descurajeaza asta. Vom pune bazele unui proces autentic de reforma curriculara, Curriculum 2.0 pentru o economie globala care sa pregateasca generatiile viitoare sa faca fata unor schimbari rapide in societate.
5. Extinderea programului „Masa calda in scoli” si a programului „scoala dupa scoala”
Recalibrarea si extinderea programului de masa calda in scoli astfel incat sa ajunga in primul rand la cei mai vulnerabili dintre copii utilizand sistemul Harta scolilor defavorizate cu tinta de a ajunge la minim 150.000 de elevi.
Incurajarea parteneriatelor locale intre APL si alti actori locali privati (ONG sau intreprinderi) care livreaza servicii de masa calda si/ sau programe „scoala dupa scoala”.
6. Invatamantul dual
- elaborarea unui pachet de masuri care sa urmareasca reforma profunda si cresterea atractivitatii rutei tehnologice prin asigurarea unui parcurs complet la nivel secundar si tertiar (calificari nivel 3 - 7).
- stimularea mediului de afaceri sa se implice la o scara mai larga in pregatirea viitoarei forte de munca calificata.
- 10 noi campusuri tehnologice integrate (finantare din PNRR).
7. Implementarea cadrului strategic pentru un invatamant superior echitabil vizand
obiectivele acestuia:
Introducerea unui sistem performant de combatere a plagiatului.
Conectarea curriculei universitare de nevoile economiei reale prin implicarea mediului privat.
Asigurarea legaturii dintre mediul universitar si industrie pentru dezvoltarea cercetarii in cadrul universitatilor.
Auditul scolilor doctorale prin raportare la standarde internationale.
Revizuirea conditiilor de acreditare a institutiilor de invatamant superior.
8. Dezvoltarea educatiei anteprescolare prin constructia de crese
Construirea a 110 crese in cadrul PNRR, care sa permita accesul a minimum 9.400 de copii, cu precadere din mediile defavorizate;
Prioritizarea formarii profesionale pentru educatori-puericultori;
Finantarea pe baza costului standard per copil a educatiei in crese, inclusiv pentru cresele private.
9. Cariera didactica
- Finalizarea sistemului integrat de management al carierei didactice prin constituirea unui registrului de portofolii digitale ale profesorilor. Eliminarea “dosarelor cu sina” necesare la fiecare concurs sau examen. Un singur link la portofoliul propriu actualizat oricand pe parcursul anului poate da dreptul profesorului de a se inscrie. Acest registru va reprezenta si o baza de date utila pentru diagnoza si elaborare de politici publice.
- Elaborarea unei politici publice si a cadrului legislativ pentru reforma carierei didactice vizand urmatoarele aspecte:
- Formarea initiala si procesul de recrutare al viitorilor profesori;
- Angajarea si numirea pe post, stabilirea unor criterii clare de evaluare a performantelor;
- Formarea profesionala continua a cadrelor didactice;