Intr-un comunicat transmis
Portalinvatamant.ro,
Asociatia parintilor pentru scoala la scoala exprima o luare de pozitie ferma cu privire la propunerea recenta a ministrului Educatiei legata de inlocuirea scrisului de mana si a tablei cu alternative digitale.
Redam in cele ce urmeaza comunicatul Asociatiei parintilor pentru scoala la scoala
Asociatia parintilor pentru scoala la scoala (APSS) trage un semnal de alarma cu privire la propunerile avansate recent de Ministerul Educatiei referitoare la desfiintarea tablei sau la desfiintarea testelor scrise de mana, care echivaleaza, in mod practic, cu negarea beneficiilor scrisului, cu cresterea gradului de stres neuropsihic si cu cresterea riscului de agravare a unor boli oftalmologice la copii. Ministerul Educatiei sa puna la dispozitie toate datele, studiile, rapoartele care arata ca scrisul le dauneaza elevilor si procesului de educatie si dezvoltare.
Ministrul Educatiei a avansat recent propunerile potrivit carora tabla trebuie desfiintata, iar testele trebuie sustinute de elevi exclusiv digital. Domnul ministru a precizat ca „va trebui sa folosim resursele din PNRR disponibile pentru digitalizare pentru ca Ministerul Educatiei sa-si dezvolte propriile platforme informatice". Cu alte cuvinte, ministrul Educatiei sugereaza ca „trebuie” facuta o digitalizare fulger, pentru ca „trebuie” folositi banii din PNRR.
Reamintim Ministerului Educatiei ca, in Romania, sunt inca sute scoli cu toalete in curte, aproximativ 1.800 de scoli si gradinite (16%) care nu au apa curenta, 43% care nu sunt racordate la canalizare, 63% neconectate la reteaua de gaze naturale. De unde preocuparea grabita pentru desfiintarea scrisului de mana, cu certitudinea absoluta ca aceasta metoda clasica este daunatoare pentru elevi?
Generatiile actuale de elevi „native digital” folosesc, oricum, mijloacele digitale in toate celelate medii diferite de scoala, lucru normal intr-o era digitala. Dar de ce scrisul de mana, care are beneficiile lui dovedite, a devenit dintr-odata condamnabil si trebuie desfiintat?
Utilizarea tehnologiilor digitale este fireasca in viata generatiei digitale, dar asta nu inseamna ca nu mai stim, dintr-odata, si de efectele negative (de ordin medical, social, psihic sau cognitiv) ale utilizarii lor excesive, efecte perfect valabile inainte de inceperea pandemiei: agravarea unor tulburari de vedere, prin expunerea prelungita la ecrane, cresterea tulburarilor de personalitate, crearea valorii in jurul like-urilor, superficialitatea comunicarii si socializarii in mediul digital, incetinirea maturizarii sociale si prelungirea varstei adulte emergente, scaderea peformantei cognitive (prin scaderea atentiei si incapacitatea de a duce o sarcina la bun sfarsit) , cresterea stresului neuropsihic etc.
Consideram ca un caz particular de dezavantaj al digitalizarii in procesul de educatie este de ordin de medical, specialistii atragand adesea atentie asupra lui. Este vorba despre agravarea/cresterea miopiei la copii, in cazurile in care acestia sunt expusi la ecrane mai mult de 2 ore pe zi . Excesul digital avansat de Minister ar aduce si la o inevitabila suprasolicitare psihica si la stres, mai ales la copiii de gimnaziu. Este inadmisibil ca Ministerul Educatiei, prin fortarea acestui proces de digitalizare in scoli, sa nu tina cont de multiplele riscuri la care sunt expusi elevii prin prelungirea expunerii la instrumente digitale.
Rolul scolii in era generatiei digitale ar trebui sa se centreze pe maximizarea oportunitatilor oferite de digital si pe reducerea dezavantajelor colaterale ale acestora. Nu este clar si Ministerul Educatiei nu a explicat deloc public cum inlocuirea brusca, fortata si rapida a metodelor clasice (scrisul de mana) cu metode digitale are efecte benefice asupra elevilor. Singura explicatie adusa a fost „pentru ca trebuie folositi banii din PNRR”.
In plus, amintim ca actuala Lege a Educatiei Nationale inca mai prevede idealul scolii romanesti ca mediu de dezvoltare libera, integrala si armonioasa a individualitatii umane, in opozitie cu o invatare excesiva prin intermediul instrumenteor digitale, ce ar conduce la o gandire fragmentata si dizarmonica, dupa cum evidentiaza studiile din aceasta directie.
Consideram ca altele sunt prioritatile sistemului romanesc de educatie si ca, la acest moment, schimbari radicale, fortate, peste noapte, de genul desfiintarii scrisului de mana sau a tablei si inlocuirea lor cu alternative digitale vor avea efecte negative grave asupra sanatatii si asupra procesului de educatie si dezvoltare a alevilor, mai ales in randul celor de gimnaziu".