Proiectul, initiat de un deputat PNL, vizeaza elaborarea de catre Ministerul Educatiei, in colaborare cu Academia Romana si institutele aflate in subordinea Guvernului cu atributii in cercetarea istoriei Romaniei, a unei strategii pentru introducerea unei noi materii care sa cuprinda istoria recenta a Romaniei pentru elevii din anii terminali de la gimnaziu si liceu, pana la data de 31 decembrie 2023.
Potrivit proiectului de lege, strategia va fi transpusa in programele scolare incepand cu anul scolar 2024-2025.
In expunerea de motive, initiatorul proiectului de lege sustine ca, "in contextul ultimelor evenimente din vecinatatea Romaniei, a geopoliticii actuale, a informatiilor false care au luat amploare si a manipularilor", este necesar ca absolventii de gimnaziu si liceu sa aiba "un minim bagaj de cunostinte legat de cunoasterea istoriei nationale".
"Realitatea este ca istoria romanilor, si cu precadere istoria recenta a Romaniei, istoria din perioada interbelica, istoria comunismului si post-comunismului romanesc sunt, de multe ori, ignorate in scoala. Tinerii care ajung la facultate sau chiar in campul muncii nu cunosc realitati si evenimente petrecute in urma cu 40 sau chiar 10 ani. Acesta poate fi unul dintre motivele prin care actualul conflict din Ucraina poate fi speculat prin stiri false si denaturarea istorica a situatiei de pe teren, prin manipularea lipsei cunoasterii a unei culturi generale dobandite la nivel educational. Nu e de mirare ca, in lipsa unei educatii istorice solide, aproape jumatate dintre romani, conform datelor unor studii de cercetare din ultimii ani, sunt de parere ca regimul comunist a fost bun, dar prost aplicat. Tot mai multi tineri, care nu au trait acele timpuri, regreta comunismul sau chiar regimul legionar. Pentru ei, regimurile totalitare sunt o notiune abstracta - crimele si privarile de drepturi si libertati sunt doar statistici, iar uneori nici nu stiu despre ele", a scris initiatorul proiectului de lege, in expunerea de motive.
Trei de ore de Istorie pe saptamana in invatamantul preuniversitar, cere Academia Romana
De altfel, intr-un mesaj transmis la Alba Iulia, la Congresul Istoricilor Romani, Academia Romana a atras atentia asupra faptului ca "fara revenirea disciplinei Istorie la statutul pe care l-a avut cel putin in primii ani dupa 1989 este compromisa pastrarea identitatii natiunii romane".
De asemenea, reprezentantii Academiei Romane au solicitat oficialilor din Ministerul Educatiei ca numarul de ore de istorie din invatamantul preuniversitar sa fie de trei ore pe saptamana.
"Fara revenirea disciplinei Istorie la statutul pe care l-a avut cel putin in primii ani dupa 1989, fara acordarea finantarii adecvate institutelor Academiei, institutiilor de arhiva (Arhivele Nationale, Arhivele Diplomatice si Arhivele Militare), muzeelor si facultatilor de istorie, publicatiilor de istorie etc. este compromisa pastrarea identitatii natiunii romane si se pecetluieste disparitia sa treptata", se afirma in mesajul semnat de presedintele Academiei Romane, Ioan-Aurel Pop.
In mesaj se solicita ca numarul de ore de Istorie din invatamantul preuniversitar din Romania sa fie cel putin egal cu media orelor de Istorie din statele UE, respectiv de trei ore pe saptamana.
"Solicitam Ministerului Educatiei sa inceapa in cel mai scurt timp un dialog cu reprezentantii Academiei Romane - Comitetului National al Istoricilor Romani, ca singura entitate reprezentativa pentru breasla istoricilor din Romania, in asa fel incat viitoarea lege a invatamantului sa reflecte corect statutul Istoriei si al istoricilor", se arata in mesajul Academiei Romane.