Initiatorii proiectului legislativ sustin ca, in Romania, exista o presiune din partea puterii politice in scoala resimtita atat de dascali, cat si de elevi si parinti, iar invatamantul are de suferit de pe urma luptelor si intereselor politice.
Proiectul legislativ isi propune sa instituie o incompatibilitate intre functia de conducere din cadrul unitatilor de invatamant, inspectoratelor scolare judetene si unitatilor conexe ale invatamantului preuniversitar si ale Ministerului Educatiei si calitatea de membru al organelor de conducere de la nivelul partidelor politice.
"In acest sens, din punct de vedere normativ, se impune o completare exhaustiva a Legii Educatiei Nationale 1/2011 pentru a asigura caracterul unitar al regimului juridic al incompatibilitatilor functiilor de conducere de la nivelul sistemului de invatamant, avand in vedere pe de o parte multitudinea functiilor de conducere din invatamant prin raportare la arhitectura instituitionala a sistemului preuniversitar, iar pe de alta parte, caracterul derogatoriu, de norma speciala, a reglementarilor legii educatiei in ceea ce priveste regimul incompatibilitatilor", se arata in expunerea de motive.
Legislatia actuala prevede o stare de incompatibilitate doar pentru functiile de presedinte si vicepresedinte de partid
Actuala legislatie prevede ca "directorul si directorul adjunct din unitatile de invatamant preuniversitar nu pot avea, pe perioada exercitarii mandatului, functia de presedinte sau vicepresedinte in cadrul unui partid politic, la nivel local, judetean sau national". Insa norma se refera strict la directorii scolilor, fara sa-i includa pe inspectorii scolari generali, inspectorii adjuncti sau directorii din unitati conexe ale invatamantului preuniversitar.
In acelasi timp, noteaza initiatorii proiectului legislativ, legislatia in vigoare prevede ca exista o incompatibilitate doar cu privire la functiile de presedinte sau vicepresedinte din cadrul unui partid politic, fapt care determina in mod indubitabil ineficacitatea protectiei normei juridice, lasandu-se voit posibilitatea directorilor de scoli de a ocupa alte functii de conducere in partid.
Prin urmare, se propune introducerea unui nou articol in Legea Educatiei Nationale cu urmatorul cuprins: "Persoanele care candideaza pentru oricare dintre functiile prevazute la art 256 alin 1, 2 si 3 (scoli, inspectorate scolare) precum si pentru functii de conducere la nivelul unitatilor conexe ale Ministerului Educatiei Nationale, prevazute la art 99 alin 1 (exemplu: Institutul de Stiinte ale Educatiei, casele corpului didactic, centrele atestate de formare continua in limbile minoritatilor nationale, etc) sau care isi dau acordul de a fi desemnate pe oricare dintre aceste functii, au obligatia de a renunta la calitatea de membru al organelor de conducere de la orice nivel teritorial al partidelor politice legal constituite pana, cel tarziu, la data intrarii in exercitiul functiei".
Directorii si inspectorii cu functii in partidele politice, pusi sa aleaga intre scoala si politica
De asemenea, "persoanelor care exercita functiile prevazute la art 256 alin 1, 2 si 3, precum si functiile de conducere de la nivelul unitatilor conexe ale Ministerului Educatiei Nationale, le este interzis sa detina si calitatea de membru al organelor de conducere de la orice nivel teritorial al partiderlor politice legal constituite".
"Nerespectarea prevederilor atrage nulitatea absoluta a deciziei de validare sau de numire in functiile prevazute la art 256 alin 1, 2 si 3, dupa caz, respectiv incetarea de drept a exercitiului functiei".
Potrivit proiectului de lege, persoanele vizate au la dispozitie 30 de zile de la data intrarii in vigoare a actului normativ pentru a opta intre functiile de conducere in institutiile de invatamant sau calitatea de membru al organelor de conducere la nivelul partidului politic din face fac parte.
Prin eliminarea functiilor politice de conducere din cadrul unitatilor de invatamant exista premisele ca mecanismul clientelar des intalnit intre institutiile de invatamant si autoritatile locale sa se diminueze drastic. Totodata, finantarea, planul de investitii, planul managerial al unitatii de invatamant vor putea fi asumate public, fara sa mai existe presiuni sau influente din partea partidelor politice.
Mari 15 Iun. 2022 15:32:45
Sunt niste glume ca directorii si inspectorii nu mai au treaba cu politicul.Chiar daca si dau demisia tot membri de partid raman.Acesti directori ar trebui sa dispara si sa fie numite persoane care nu au fost membre de partid.
Dar foarte greu de gasit!