In document, inspectorii scolari atrag atentia asupra faptului ca in scolile din Bucuresti exista inca multe cadre didactice care nu proiecteaza eficient activitatile didactice, ba chiar prefera sa foloseasca metodele traditionale de predare-invatare-evaluare, in defavoarea tehnologiei digitale si internetului.
Totodata, noteaza ISMB, exista un interes scazut al cadrelor didactice pentru formarea continua si un "formalism al unor activitati de formare continua la nivelul comisiilor din unitatile de invatamant".
O alta problema constatata este analiza superficiala a rezultatelor nesatisfacatoare la examenele nationale, a cauzelor acestora si lipsa planurilor de masuri remediale si de suport.
..Modele de Teste rezolvate pentru Titularizare si Definitivat gasiti AICI (pentru Educatori, pentru Invatatori, la Matematica, la Romana, Engleza, Sport, Istorie, Geografie, Biologie etc samd)
Toate aceste probleme pot conduce la modificari superficiale ale curriculumului, pentru ca nu sunt insotite de adaptarea resursei umane si materiale (adica formarea adecvata a cadrelor didactice si asigurarea materialelor didactice auxiliare), mai noteaza ISMB.
"In ceea ce priveste curriculumul, ISMB identifica:
PUNCTE TARI
- accesul la educatia timpurie pentru copiii de varsta anteprescolara, prescolara, inclusiv pentru cei care apartin unor grupuri dezavantajate si grupuri vulnerabile
- furnizarea de oferte educationale flexibile, compatibile cu interesele si aptitudinile elevilor, care sa stimuleze inovarea si creativitatea, inclusiv spiritul antreprenorial.
- aplicarea programelor nationale, inclusiv a celor extrascolare si extracurriculare, de educatie pentru sanatate, educatie cultural-artistica si stiintifica, educatie ecologica, educatie prin sport, educatie rutiera, educatie pentru dezvoltare durabila, educatie financiara, promovarea voluntariatului, a educatiei civice si a implicarii sociale.
- utilizara curenta in procesul de invatamant, in majoritatea scolilor, a infrastructurii digitale, a aparaturii si materialelor pentru laboratoare, sali de sport si biblioteci, a manualelor aprobate de ME, inclusiv a celor digitale.
- generalizarea operationalizarii, in toate unitatile de invatamant preuniversitar a instrumentelor de asigurare a calitatii.
- existenta unui sistem eficient de control, indrumare, monitorizare si evaluare a activitatii personalului didactic.
- rezultate bune la evaluarile si examenele nationale;
- diversificarea metodelor de predare, a modalitatilor de evaluare traditionale si alternative;
- utilizarea de strategii didactice inovative pentru formarea competentelor digitale ale elevilor din ciclul primar, gimnazial si liceal la nivelul unor discipline de invatamant diverse;
-implementarea unor proiecte in cadrul programului Erasmus+ care au ca rezultate sau produse utile in procesul de predare-invatare-evaluare.
PUNCTE SLABE
- existenta unui numar de unitati scolare care nu asigura servicii educationale de calitate si care au inregistrat rezultate foarte slabe la examenele nationale.
- utilizarea metodelor traditionale de predare-invatare-evaluare;
- analiza superficiala a rezultatelor nesatisfacatoare la examenele nationale, a cauzelor acestora si lipsa planurilor de masuri remediale si de suport.
- lipsa unor repere in construirea materialelor de sprijin pentru elevii cu cerinte speciale.
- proiectarea, in multe scoli, de documente manageriale improvizate, nerelevante, nerealiste;
- existenta unui numar foarte mare de elevi repetenti
- numarul inca mare de cadre didactice care nu proiecteaza eficient activitati didactice si nu utilizeaza constructiv si eficient tehnologia digitala si internetul.
OPORTUNITATI
- elaborarea Strategiei Ministerului Educatiei privind imbunatatirea calitatii si eficientei sistemelor de educatie si de formare profesionala, facilitarea accesului tuturor la sistemele de educatie si de formare profesionala, deschiderea sistemelor de educatie si de formare profesionala catre societate;
- promovarea scolarizarii in invatamantul profesional, inclusiv dual, corelat cu nevoile pietei muncii;
- organizarea procesului de invatare/cazuri particulare (scolarizarea la domiciliu; invatamant confesional, predarea in regim intensiv sau bilingv)
- dezvoltarea serviciilor pentru integrarea copiilor in invatamantul anteprescolar si prescolar.
- existenta manualelor scolare, inclusiv a celor in limbile minoritatilor, conform noului curriculum, pentru limba materna, istoria si traditiile minoritatilor, pentru educatie interculturala si diversitate.
AMENINTARI
- posibile modificari ale curriculumului neinsotite de racordarea infrastructurii umane si materiale (formarea cadrelor didactice si existenta materialelor didactice auxiliare)
- vulnerabilizarea activitatii de monitorizare si control a ISMB ca urmare a numeroaselor suprapuneri de activitati, a solicitarilor ME, a calendarelor concursurilor/examenelor nationale/olimpiadelor scolare.
- lipsa de implicare a unor parinti in educatia copiilor si plasarea responsabilitatii educarii copilului exclusiv in sarcina scolii".