

Clase mai pline si scoli comasate - masuri pentru "eficientizarea" Educatiei. Anuntul ministrului Educatiei

De Portal Invatamant
la 26 Iun. 2025
1 comentarii
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Clase mai pline si scoli comasate - masuri pentru "eficientizarea" Educatiei. Anuntul ministrului Educatiei26Iun.2025

Marirea numarului minim si maxim de elevi intr-o clasa, precum si ridicarea pragului de elevi necesar pentru ca o unitate scolara sa isi pastreze personalitatea juridica se numara printre masurile anuntate recent de ministrul Educatiei si Cercetarii, Daniel David.

Masurile fac parte dintr-un amplu pachet care vizeaza eficientizarea sistemului de invatamant in actualul context economico-financiar. Printre acestea se afla marirea numarului minim si maxim de elevi intr-o clasa, precum si cresterea pragului de elevi necesari pentru ca o unitate de invatamant sa beneficieze de personalitate juridica.
 
"Se vor mari, in limite psihopedagogice si administrative, numarul minim si cel maxim de elevi intr-o clasa. De asemenea, pentru a incuraja si o reforma a invatamantului rural, se va mari numarul de elevi de la care o unitate educationala poate avea personalitate juridica. Acestea trebuie sa fie insotite de o dezvoltare si modernizare si a infrastructurii educationale", se arata in mesajul transmis de Daniel David.
 
De fapt, aceste schimbari ar putea conduce, in special in mediul rural, la comasari de scoli si pierderea autonomiei institutionale.

â–ºInvatam si ne distram chiar si in vacanta. E simplu cu aceste culegeri de scoala la preturi speciale...detalii si Formular de comanda<<

Ministrul Educatiei a explicat ca toate masurile luate vor fi discutate mai intai cu partenerii sociale, insa aceasta abordare nu rezoneaza cu multi profesori si parinti, care sunt ingrijorati de impactul acestor schimbari asupra sistemului educational.
 
Totodata, in mesajul sau, ministrul Educatiei a mentionat propunerea privind cresterea normei didactice cu pana la doua ore, o masura deja criticata de sindicatele din educatie.
 
Redam integral mesajul ministrului Educatiei
 
Dragi oameni ai educatiei si cercetarii,
Acesta este un mesaj mai personal, dar cu angajamente institutionale, la inceput de mandat.
Asa cum am mai spus, am inceput primul mandat (decembrie 2024 - iunie 2025) intr-o dubla criza, politica si economico-financiara. Fara a intra in detalii, angajamentul meu ca expert/tehnocrat sustinut de PNL, pentru primul mandat, a fost marcat de trei angajamente:
(1) sa intarim traiectoria euroatlantica a tarii - si cred ca prin alegerea unui presedinte cu acest profil am contribuit la asta ( preluand, inevitabil, si criticile celor care aveau alta perspectiva);
(2) sa asiguram buna functionare a sistemului de educatie-cercetare, un sistem complex si complicat, si sa initiem doar reformele absolut necesare – cred ca lucrurile au functionat in parametri normali, iar reformele stringente sunt vizibile (vezi Raportul QX);
(3) sa fac un diagnostic al sistemului de educatie-cercetare, cu propuneri de solutii si reforme de implementat pe termen mediu-lung - am facut asta prin Raportul QX.
Unii au spus ca am vrut sa fac prea mult, altii ca am facut prea putin. Eu nu pot face ce doresc altii, ci am facut cat am promis eu, nici mai mult si nici mai putin!
Sincer si direct spus, fara sa ma plang sau sa dramatizez, nu am cautat pozitia de ministru, am venit cu un angajament pentru un mandat, lasand lucruri dragi si importante la Cluj-Napoca, invitat fiind sa ajut intr-o situatie complicata pentru tara. Asadar, la sfarsitul primului mandat imi doream si eram pregatit sa revin la Cluj-Napoca. Acest al doilea mandat a venit tot necautat, ca o datorie legata de faptul ca noua Coalitie a asumat Raportul QX ca reforma majora in educatie-cercetare si, evident, ca autor, probabil ca sunt cel mai indicat sa-l implementez. Nu in ultimul rand, ca in primul mandat, la invitatia premierului si a PNL, m-am simtit obligat sa contribui la infruntarea crizei prin care trece tara si, in plus, am vazut acum si o fereastra de oportunitate rara de normalizare a unor lucruri care treneaza de prea mult timp in sistemul nostru de educatie-cercetare.
La fel ca in primul mandat, incep al doilea mandat ca expert/tehnocrat sustinut de PNL. Nu credeam ca poate fi o situatie mai complicata decat cea din primul mandat, mai ales ca aspectul de instabilitate politica a fost solutionat. Asadar, eram optimist, in timp ce lucram la Programul de Guvernare pentru educatie-cercetare (2025 - 2028). Optimismul s-a transformat acum intr-un realism ingrijorat, cand am vazut deciziile economico-financiare asupra educatiei-cercetarii. Da, tara este in criza, iar daca nu facem ceea ce este corect, atunci ne vom bloca.
Pun acest al doilea mandat sub doua angajamente, si anume „Per Aspera Ad Astra” si „Sapere Aude”, probabil bine sintetizate de formula kantiana „Cerul instelat deasupra mea si legea morala in mine”! Altfel spus, da, daca indraznim sa credem in ceea ce facem cu rationalitate si morala, prin asperitatile crizei de acum, vom ajunge la binele pe care ni-l dorim.
Asadar, pentru educatie si cercetare, obiectivele si reformele angajate pentru acest mandat sunt cele din Programul de Guvernare.
In componenta academica (educatie-cercetare) acestea se bazeaza pe Raportul QX. Aspectele operationale vor fi discutate cu expertii in domeniu si cu actorii din ecosistemul de educatie-cercetare. Nu am emotii aici ca vom gasi impreuna cele mai bune solutii si chiar daca pe alocuri vor fi dezbateri mai incinse, in final vom avea solutii larg acceptate in sistem, care il vor moderniza major, spre binele oamenilor din educatie-cercetare si al societatii in general.
In componenta economico-financiara, deciziile asumate de Coalitie (si grupurile tehnice de lucru) le voi implementa pentru sistemul nostru in urmatoarele coordonate (prestabilite la modul general in Programul de Guvernare):
(1) Pe termen imediat, mesajul meu este ca nu avem oameni de disponibilizat in educatie-cercetare - asta inseamna ca nu vom opri contracte de munca in vigoare si nu vom modifica salarii. Pe termen mediu, in legea salarizarii unitare trebuie ca punctul de start in salarizarea in educatie-preuniversitar sa fie salariul mediu brut pentru debutant, iar pozitiile de CSII/CSI sa fie tratate similar cu pozitiile de conf./prof. univ.- acest lucru a fost de altfel deja angajat in timpul grevelor din 2023, a fost prins in diverse norme legale si unele chiar in Programul de Guvernare, presedintele vorbind chiar la instalare de „stimularea financiara a personalului didactic”. Pe termen lung, trebuie sa tintim atingerea, cel tarziu pana in 2030, a 1% din PIB pentru cercetare si a 15% din bugetul general consolidat (pe cheltuieli) pentru educatie.
Pentru a asigura toate lucrurile mentionate anterior - Programul bazat pe Raportul QX si aspectele incurajatoare din componenta economico-financiara a Programului de Guvernare (2025 - 2028) -, trebuie insa sa ne asumam eficientizari paradigmatice dificile ale sistemului nostru. Asa cum am spus, va asigur ca in acest demers ma voi ghida dupa rationalitate si decenta moralei (cu un accent mare pe morala bunului simt). Asadar, intentionez sa fac aceste eficientizari economico-financiare doar in contextul a doua principii: (1) principiul rationalitatii (prin raportare la standarde/bune practici europene) si (2) principiul decentei (prin raportare la cat poate suporta tara acum). Iata cateva masuri, impuse sistemului nostru in conditiile economico-financiare actuale si modalitatea prin care intentionez sa le implementez (inca nu sunt definitive ca modalitate de operationalizare, se afla in analiza, discutand in aceste zile cu experti si partenerii de dialog social).
Bursele in educatie
Cresterea spectaculoasa din ultimii ani nu poate sa fie sustinuta. Cred ca a fost o intentie buna, dar este nesustenabila! Avem unul din cele mai generoase sisteme europene de burse, fara sa fim una din fortele economice ale lumii sau sa avem un impact clar demonstrat pe tot sistemul actual de burse. Dar, mai important, sincer si direct spus, mai ales acum in criza, nu ne mai permitem financiar acest sistem! Spre exemplu, trebuie sa intelegem ca cheltuielile anuale cu aceste burse sunt acum spre 7 miliarde de RON, adica aproape un sfert din deficitul pentru care intoarcem tara pe dos si peste tot bugetul cercetarii-dezvoltarii-inovarii din tara.
Masurile rationale si decente pe care le vad sunt urmatoarele:
In preuniversitar pastram doar doua categorii de burse. Bursele sociale, pentru a asigura incluziune, unde pastram si bursele pentru mame minore, in aceeasi logica. Bursele de merit, pana la maximum 15% dintr-o clasa, cu conditia unei note minime de 9. Dupa reorganizarea olimpiadelor/concursurilor, voi creste premiile obtinute pentru castigatori.
Bursele se vor acorda doar pentru timpul in care elevii se afla la scoala, adica in procesul educational.
Acolo unde legea obliga sa ne raportam la salariul minim pe economie, o vom face la salariul net, nu brut, in conditiile in care bursele nu se impoziteaza.
Bursele sociale vor trebui sa fie acordate prin institutiile autoritatilor locale de asistenta sociala, dupa o metodologie initiata de Ministerul Educatiei si Cercetarii, profesorii si Ministerul Educatiei si Cercetarii trebuind sa se ocupe de educatie.
In acest fel, definim corect „incluziunea” si „meritul”, fara sa le distorsionam sensurile corecte, iar copiii care au nevoie vor fi protejati prin burse sociale, iar cei care sunt foarte performanti vor fi sustinuti atata cat ne permitem acum. Odata ce facem aceste reorganizari rationale si decente, sunt convins ca scontata marire treptata a bugetului in anii care vin va aduce resurse suplimentare. 
Norma didactica
In invatamantul preuniversitar voi propune ca valorile stabilite prin lege sa poata sa fie crescute cu maximum 2 ore, printr-o metodologie a ministerului, in functie de diverse criterii (ex.:cat de fragmentata este norma, mediul de lucru, vechimea, numarul de copii cu CES din clasa etc.), pe care le voi discuta si cu partenerii de dialog social.
Degrevarile pentru vechime se vor putea face din timpul nedidactic al normei.
Degrevarile pentru functiile de conducere vor fi in jur de 30%, diferentiat in functie responsabilitati, si trebuie sa fie, de regula, incompatibile cu plata cu ora.
Plata cu ora se raporteaza la timpul de lucru total (40 de ore pe saptamana), astfel incat valoarea unei ore la plata cu ora sa nu depaseasca valoarea unei ore din norma.
In invatamantul superior, limita de 16 ore echivalente va deveni 18, pentru a ajuta universitatile sa se inscrie in bugetul alocat.
Concentrari/comasari educationale
Se vor mari, in limite psihopedagogice si administrative, numarul minim si cel maxim de elevi intr-o clasa.
De asemenea, pentru a incuraja si o reforma a invatamantului rural, se va mari numarul de elevi de la care o unitate educationala poate avea personalitate juridica.
Acestea trebuie sa fie insotite de o dezvoltare si modernizare si a infrastructurii educationale.
Daca implementam intelept acest masuri – sa ne amintim ca suntem in situatie de criza, nu de normalitate sociala -, fie si temporar, practic intarim si salvam aspectele importante, eficientizam ce nu merge bine si astfel ne dezvoltam. Intre masuri impuse din afara sistemului (ex. „norma marita”, „redimensionarea burselor” etc.) si  dorintele noastre de a nu se schimba nimic din beneficiile actuale, am incercat sa gasesc un demers rational si decent, care ne permite sa pastram oameni si salarii si sa crestem pe termen mediu-lung. Altfel, in situatii de criza, inevitabil altii ne vor dicta regulile si modificarile. Imi pot asuma angajamentul ca orice modificare de acum care nu va mai corespunde in viitor practicilor europene si conditiilor economico-financiare o voi rediscuta si regandi.
Eu sunt pregatit sa fiu acum un ministru de sacrificiu, dispus sa duca si criticile ticaloase (facute sa ne destabilizeze sistemul sau tara) si pe cele justificate (politic si uman), de dragul binelui nostru comun pe termen mediu-lung! Nu va invit la acelasi lucru, ci doar sper sa fim cat mai multi parte din solutii, nu din probleme. Nu cred ca un om rezonabil nu intelege rational ca modificarile sunt rezonabile in situatii de criza (unele erau necesare chiar in situatie de normalitate). Pot intelege insa ca psiholog ca, emotional, nu ai cum sa fii multumit de masuri de criza.
In fine, la modul real, dar cu mesaj simbolic, deoarece nu pot eu compensa efectele crizei in educatie-cercetare, voi renunta lunar la 25% din salariul meu de la minister, pentru a redirectiona banii spre 2 burse de merit si 7 sociale (o sa caut formula legala, nu asta este problema).
Joi, 26 iunie 2025, de la ora 14:00, voi avea o conferinta de presa in care voi prezenta aceste lucruri si va voi raspunde la intrebari la inceput de mandat. De asemenea, voi prezenta un calendar al reformelor din Raportul QX, pe care il vom putea apoi examina periodic, sub aspectul respectarii angajamentelor.
 
Cu deosebita consideratie,
Prof. univ. dr. psih. Daniel DAVID
Ministrul Educatiei si Cercetarii
Membru al Academiei Romane (m.c.) si al Academiei Europene
 

Proiecte Didactice - Modele de Nota 10
Modele de Proiecte Didactice: pentru Titularizare, Definitivat si Inspectiile la clasa

Economisiti timp valoros si energie la elaborarea Proiectelor dvs. Didactice!

NOU: Modele de Proiecte Didactice pentru Nota 10 la Titularizare sau Definitivat Educatori

Lucrarea elimina acum

- dificultatile pe care le intampinati si dvs. in alcatuirea proiectelor didactice:
- lipsa materialelor didactice pentru pregatirea acestor examene;
- inexistenta modelelor de pregatire a proiectelor didactice necesare in cadrul inspectiilor la clasa.




...Vezi AICI detalii complete <<


Ti-a placut acest articol?
Distribuie-l pe Facebook sau trimite-l pe WhatsApp altor parinti sau profesori!

Urmareste-ne pe Google News
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:

daniel davidscoli comasateministerul educatiei


x
Lasa un raspuns



Comentarii [1 comentariu]Adauga comentariul tau
29Iun.2025

Dorel Puchea 29 Iun. 2025 08:50:47

Clase mai pline înseamna eficienta mai mica, nu mai mare. Eficienta este invers proportionala cu marimea colectivului de elevi.
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.
Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
Iti oferim Gratuit Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Citeste GRATUIT toate
informatiile despre
invatamantul primar,
gimnazial si liceal.
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Adauga mai jos adresa ta de email si
primesti Raportul Gratuit


Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.
Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Iti oferim GRATUIT
Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Primesti GRATUIT noile
TESTE REZOLVATE pentru Evaluarea Nationala
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
x
//