Potrivit unui comunicat transmis de Consiliul National al Elevilor, in sedinta Comisiei de Dialog Social desfasurata luni ar fi trebuit sa se poarte o discutie despre un proiect de ordonanta de urgenta ce implementa un nou mecanism pentru decontarea cheltuielilor de transport ale elevilor navetisti: o
suma forfetara, in valoare de 50 de lei pentru primii 3 km parcursi, ulterior fiind adaugati cate 5 lei pentru fiecare kilometru in plus.
Putin inainte de inceperea sedintei, Ministerul Educatiei a retras componenta transportului din proiectul de OUG, amanand discutia pentru o dezbatere publica ce va fi organizata pe 21 septembrie. Consiliul National al Elevilor arata, insa, ca noul mecanism nu ar putea rezolva problemele majore cu care se confrunta unii elevi in teritoriu, chiar daca prevede o crestere a alocarilor bugetare din prezent.
Din acest motiv, reprezentantii elevilor au venit in fata conducerii Ministerului Educatiei cu zeci de abonamente ale elevilor din intreaga tara, care, urmand formula de calcul propusa de Ministerul Educatiei, ar primi, intr-un caz norocos, putin peste jumatate din suma reala, se arata in comunicatul remis
Agerpres.
Reprezentantii elevilor dau ca exemplu un caz din judetul Bihor unde un elev navetist care se afla la 7 km de localitatea in care studiaza plateste, lunar, un abonament in valoare 210 lei. Conform proiectului lansat in dezbatere publica de minister, acest elev ar urma sa primeasca inapoi 105 lei, potrivit calculelor CNE.
"Desi solutia propusa de Ministerul Educatiei nu este ideala, ea reprezinta o varianta de compromis, care trebuie folosita pana cel tarziu la inceputul anului 2023, atunci cand se va aproba o noua lege a bugetului de stat. Ca atare, Consiliul Elevilor a solicitat cresterea plafonului de majorare al sumei forfetare cu pana la 100%. (...) Complementar, Guvernul trebuie sa instituie un nou set de tarife maximale, care sa respecte solicitarile operatorilor de transport, care reclama faptul ca actualele tarife nu le-ar acoperi nici macar costurile operationale. Odata implementata aceasta obligatie, Ministerul Transporturilor, prin Inspectoratul de Stat pentru Controlul Traficului Rutier, trebuie sa isi asume monitorizarea respectarii acestora", se mai arata in comunicatul mentionat.
De asemenea, Consiliul National al Elevilor se arata "revoltat" ca, desi aceasta problema persista de ani de zile, "Guvernul nu doreste, nici acum, cand rata abandonului scolar si preturile practicate de operatorii de transport cresc intr-un ritm accelerat, sa accepte propunerile facute de reprezentantii elevilor". Solutia acestora este introducerea in bugetul de stat a unor sume care sa acopere cheltuielile de transport ale elevilor, apoi transferarea banilor, prin cote defalcate din taxa pe valoare adaugata, catre consiliile judetene.
Elevii reprezentanti solicita "ferm" Guvernului sa-si asume trecerea la subventionarea cheltuielilor de transport ale elevilor incepand cu luna ianuarie 2023.
Presedintele Consiliului National al Elevilor, Robert Avram, sustine ca oricine blocheaza implementarea unor mecanisme functionale de subventionare a transportului elevilor se face vinovat de cresterea ratei abandonului scolar.
"Din nou, iresponsabilitatea autoritatilor ajunge sa fie suportata de buzunarele elevilor si familiilor acestora. Este inacceptabil faptul ca Guvernul Romaniei nu a inteles, nici pana acum, ca o lipsa de asumare a cresterii alocarilor bugetare pentru transportul elevilor reprezinta un atac flagrant la sistemul de educatie, care nu poate avea nicio justificare. Solutia este in fata noastra si ea trebuie aplicata in cel mai scurt timp: trecerea de la decont la subventie, asa cum de altfel se propunea si in proiectul de lege a invatamantului preuniversitar. Oricine blocheaza implementarea unor mecanisme functionale de subventionare a transportului elevilor se face vinovat de cresterea ratei abandonului scolar in Romania si ar trebui sa plece din functie imediat.", a declarat Avram, citat in comunicat.