Intrebat cu privire la utilitatea si limitarile temelor pentru vacanta, profesorul dr. Constantin Cucos sustine ca "temele de vacanta pot fi utile atat timp cat sunt proportionale, adaptate si orientate catre extinderea cunoasterii", scrie
Ziarul de Iasi.
"A propune otova aceleasi sarcini, in cantitati supradimensionate si nerealiste, reprezinta un comportament nedidactic, un atentat si o forma de agresiune la adresa timpului pentru sine al elevului”, a declarat Constantin Cucos.
„Limita poate fi variabila, in functie de nivelul clasei, dar si prin raportare la posibilitatile sau abilitatile elevilor. Daca e vorba de elevi cu aptitudini inalte sau care vizeaza pregatirea pentru competitii, prescriptiile pot merge spre cerinte mai mari; daca vom vedea un nivel de dezvoltare mediu, atunci si ponderea si amplitudinea cerintelor vor fi pe masura. E o chestiune de dozaj, adecvare, realism”, explica universitarul iesean.
Teme pentru vacanta diversificate, in functie de specificul disciplinei
Potrivit lui Cucos, este important ca temele sa depinda si de specificul disciplinei.
„Trebuie diversificate si printr-o recurgere la o multitudine de formule: sa realizeze un proiect practic, sa observe sistematic un fenomen, sa realizeze un eseu, sa compare mai multe procese, sa prospecteze o bibliografie pe o tema data, sa analizeze sau sa interpreteze continutul unui film etc. Tema nu ar trebui sa vizeze doar citire de carti sau rezolvare de exercitii si probleme”, completeaza pedagogul.
In ceea ce priveste disciplinele pentru care sunt acceptate temele de vacanta, fostul director al Departamentului pentru Pregatirea Personalului Didactic sustine ca toate materiile pot beneficia de activitati suplimentare desfasurate acasa. De la matematica si fizica, la literatura sau religie, elevii pot primi teme pentru vacanta.
NOU! Pentru pregatirea eficienta a elevilor va recomandam Culegerile cu exercitii rezolvate pentru clasele 0 - XII la preturi speciale ...click AICI pentru oferta completa<<<
Temele pentru vacanta trebuie sa fie de aprofundare a disciplinei
„Depinde de creativitatea profesorului si implicarea elevilor, de adecvarea acestora la profilul disciplinei sau la structura lor de personalitate. E bine sa se mizeze pe interesul real al elevului, pe motivatia intrinseca, pe dorinta de a rezolva ceva ca ii place si ca nu este fortat. Temele pentru vacanta trebuie sa dezvolte interese complementare celor «acoperite» prin activitatile obligatorii, sa le aprofundeze, sa le acompanieze, sa le cizeleze”, a completat Constantin Cucos.
Profesorul Constantin Cucos sustine ca este important ca temele pentru vacanta sa fie verificate de cadrul didactic, iar elevul sa primeasca un feedback, o formula de evidentiere sau o recompensa.
Elevii se intorc luni, 8 ianuarie, la scoala, dupa vacanta de iarna. Pe data de 8 ianuarie elevii încep cel de-al treilea modul de invatare din acest an școlar. Modulul III începe luni, 8 ianuarie 2024, și se încheie vineri, 9 februarie 2024, 16 februarie sau 23 februarie, la decizia inspectoratelor școlare județene sau al municipiului București, în urma consultării cu elevii, părinții, reprezentanții legali ai acestora și cu cadrele didactice.