Avocatul Poporului scrie ca performanta educationala, artistica si sportiva trebuie sustinuta si stimulata inca de la varste fragede, deoarece aceasta contribuie semnificativ la dezvoltarea copiilor in toate domeniile. In plus, scrie Avocatul Poporului, performanta nu are varsta, iar copii demonstreaza aptitudini remarcabile in diferite domenii inca din clasele primare.
In opinia Avocatului Poporului, diferentierea operata, si anume in functie de ciclul de invatamant, respectiv primar sau gimnazial/liceal, in conditiile in care aceste categorii de elevi fac parte din categoria elevilor din invatamantul preuniversitar, nu este un criteriu obiectiv care sa justifice tratamentul juridic diferentiat aplicat in acordarea burselor.
"Este evident ca invatamantul primar, precum si cel gimnazial si liceal sunt parte componenta a invatamantului preuniversitar, astfel incat nu se poate sustine ca bursa de merit sau de excelenta se cuvine numai unui anumit nivel din acest sistem (celui gimazial/liceal), atat timp cat la o competitie sunt admisi sa participe si cei din alt nivel (cel primar)", se arata in adresa Avocatului Poporului.
Totodata, Avocatul Poporului arata ca elevii din ciclul primar ar trebui sa aiba acces la acordarea burselor si pentru urmatoarele considerente:
a. egalitatea de sanse - bursele asigura accesul la educatie pentru toti elevii aflati in sistemul de invatamant, indiferent de situatia financiara a familiilor acestora, contribuind astfel la respectarea principiului egalitatii de sanse;
b. motivare si performanta - acordarea de burse poate stimula elevii sa depuna eforturi sustinute la scoala si sa obtina rezultate foarte bune la invatatura;
c. incurajarea talentului - elevii talentati ar putea fi descoperiti si incurajati sa isi dezvolte potentialul prin acordarea acestor stimulente;
d. investitia in viitor - educatia primara este fundamentala pentru dezvoltarea viitoare a unui individ si pentru succesul sau pe termen lung. Acordarea de burse in acest stadiu poate reprezenta o investitie valoroasa in viitorul societatii.
Chiar daca in invatamantul primar sistemul de evaluare este diferit, fiind folosite calificativele ca mijloc de evaluare, apreciem ca pot fi identificate modalitati prin care se poate realiza acest lucru, fara utilizarea notelor.
De exemplu:
Se pot lua in considerare evaluarile generale ale elevului in diferite domenii, cum ar fi: participarea la lectii, progresul la limba materna, matematica, etc.
De asemenea, profesorii pot oferi recomandari si evaluari despre performanta elevilor lor, inclusiv aspecte precum implicarea, angajamentul si dorinta de a invata.
O alta abordare ar putea fi implicarea elevilor in activitati extracurriculare, precum sportul, artele sau proiectele comunitare, aspecte care pot conduce la obfinerea unui astfel de stimulent.
Nu in ultimul rand, organizarea de concursuri sau proiecte speciale in cadrul unitatii de invatamant poate oferi oportunitati pentru elevi sa-si demonstreze abilitatile si sa primeasca recunoastere prin acordarea de burse.
Avocatul Poporului cere, in aceeasi adresa, eliminarea pragului de 30% la acordarea burselor de merit si de rezilienta si acordarea acestora exclusiv potrivit conditiilor stabilite de art. 108 alin. (18).
Totodata, Avocatul Poporului subliniaza ca masura instalarii sistemelor de supraveghere fara acordul parintilor sau cadrelor didactice "nu face parte din procesul educational, ci este mai degraba o preconstituire de probe in cazul in care s-ar savarsi o fapta contrara ordinii sociale sau valorilor morale (penala sau de alta natura), iar in aceste conditii masura este excesiva si neadecvata".