Datele sunt intarite de cel mai recent raport al Organizatiei Mondiale a Sanatatii, care plaseaza Romania pe locul 3 in Europa in clasamentul celor 42 de tari in care a fost investigat fenomenul de bullying.
Potrivit specialistilor care au realizat studiul, fenomenul se manifesta prin comportamente agresive verbale sau fizice asupra copiilor, cu intentia de a-i supara, a-i intimida sau de a le provoca teama. De cele mai multe ori agresorii sunt alti copii, de aceeasi varsta sau mai mari, iar cauzele sunt multiple.
Printre ele se numara chiar abuzurile din familie sau actele de violenta la care acestia sunt martori sau victime.
O alta forma de agresiune din ce in ce mai raspandita este cyberbullying-ul, care are loc prin intermediul canalelor digitale si poate avea efecte negative semnificative asupra victimelor din punct de vedere psihologic. Agresorii care folosesc mediul digital intimideaza, umilesc sau ameninta, folosind mesaje, fotografii sau raspandirea unor zvonuri mincinoase.
Avem deja o lege anti-bullying si niste norme metodologice de aplicare a Legii. Normele au fost aprobate prin ordin de ministru si publicate in Monitorul Oficial din 10 iunie 2020, intrand in vigoare odata cu publicarea acestuia.
Implementarea planului anti-bullying, la nivelul fiecarei unitati scolare, presupune:
a) activitati de informare si constientizare asupra fenomenului de bullying pentru personalul scolii, copii si parinti;
b) masuri de comunicare si informare interna, la nivelul unitatii de invatamant, cu privire la procedurile de prevenire, identificare, raportare si interventie a situatiilor de bullying in spatiul scolar;
c) proceduri de interventie in situatiile de violenta psihologica-bullying;
d) responsabilizarea cadrelor didactice in scopul interventiei imediate in cazurile de bullying semnalate sau identificate;
e) organizarea unor activitati, precum concursuri, teatru forum s.a., in scopul incurajarii respectarii valorilor si misiunii declarate a scolii, participarea la identificarea, medierea sau raportarea situatiilor de bullying;
f) atragerea parintilor in participarea la dezbateri si sesiuni de informare cu privire la bullying;
g) activitati de masurare a impactului actiunilor cuprinse in planul anti-bullying si ale eficientei grupului de actiune.
h) orice alt tip de activitate care are scopul de a preveni bullying-ul.
Cu toate acestea, fenomenul violentei psihologice sau chiar fizice in scoli nu va fi usor de oprit, insa fiecare pas realizat in aceasta directie este important.