Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Avem Ghidul Oficial pentru reluarea scolii de la Ministerul Sanatatii: toti elevii si profesorii poarta masca. Distanta de 1 metru intre banci si montarea de separatoare

de portalInvatamant.ro la 19 Aug. 2020
2 comentarii

Avem Ghidul Oficial pentru reluarea scolii de la Ministerul Sanatatii: toti elevii si profesorii poarta masca. Distanta de 1 metru intre banci si montarea de separatoare19Aug.2020

Ministerul Sanatatii a anuntat Ghidul pentru reluarea scolilor. Normele sunt detaliate pentru elevi si profesori, existand obligativitatea purtarii de masca, pastrarea unei distante de 1 metru si/sau montarea de separatoare, dar si decalarea pauzelor sau inceperea cursurilor la ore diferite. Toti elevii, prin parintii lor, vor trebui sa dea o Declaratie pe propria raspundere in prima zi de scoala, altfel NU vor fi primiti la ore.

 
Gasiti mai jos Ordinul publicat in dezbatere de catre Ministerul Sanatatii

 
 
 
 
Ministerul Educatiei si Cercetarii Ministerul Sanatatii
 
ORDIN
pentru aprobarea Normelor privind instituirea de masuri sanitare si de protectie in
unitatile de invatamant in perioada pandemiei COVID-19
 
Vazand Referatul de aprobare al Directiei Generale Asistenta Medicala, Medicina de Urgenta si Programe de Sanatate Publica din cadrul Ministerului Sanatatii nr. ……………..,
 
luand in considerare prevederile art. 25 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
 
in temeiul art.43 si al art.71 alin.(2) din Legea nr. 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19
 
in temeiul Legii Educatiei Nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, si al art. 7 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea si functionarea Ministerului Sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare,
ministrul educatiei si cercetarii si ministrul sanatatii emit urmatorul
 
ORDIN
 
Art. 1 Se aproba Normele privind instituirea de masuri sanitare si de protectie in unitatile de invatamant in perioada pandemiei COVID-19 prevazute in Anexa.
 
Art. 2 Se aproba Scenariile de functionare pentru fiecare ciclu de invatamant preuniversitar prevazute in Anexa nr. 1 la Anexa.
 
Art. 3 Se aproba Modelul plan cadru de curatenie si dezinfectie pentru unitati de invatamant prevazut in Anexa nr. 2 la Anexa.
 
Art. 4 Se aproba declaratia pe proprie raspundere pentru parinti prevazute in Anexa nr. 3 la Anexa.
 
Art. 5 Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
 
Ministrul Educatiei si Cercetarii
Ministrul Sanatatii
Monica ANISIE Nelu TATARU
 
Anexa
Norme privind instituirea de masuri sanitare si de protectie in unitatile de invatamant in perioada pandemiei COVID-19
 
Preambul
 
Cu toate ca ne confruntam cu o criza de sanatate publica, accesul echitabil la educatie este esential. Credem in educatie! De aceea, ne dorim reintoarcerea tuturor elevilor in clase, cu masuri stricte de protectie impotriva infectiei SARS-CoV-2. COVID-19 este o boala contagioasa si nicio activitate in comunitate nu este absolvita de riscuri.
 
Scopul acestui document este de a oferi recomandari clare si care pot fi implementate, in vederea functionarii in conditii de siguranta a unitatilor de invatamant in contextul prevenirii, depistarii din timp si a controlului COVID-19. Este nevoie de masuri de precautie pentru a preveni si diminua raspandirea potentiala a infectiei SARS-CoV-2 in unitatile / institutiile de invatamant. Va fi acordata atentie deosebita pentru evitarea situatiilor de stigmatizare a elevilor si a personalului care se poate sa fi fost expusi la virus. Precizam ca implementarea masurilor recomandate in acest ghid nu elimina riscurile de transmitere a virsului SARS-CoV-2 ci doar contribuie la diminuarea acestora.
 
Purtarea obligatorie a mastii pentru elevii din invatamantul primar, gimnazial si liceal precum si pentru intregul personal al unitatii de invatamant, atat in timpul orelor de curs, cat si in timpul recreatiei (in spatiu inchis), igiena riguroasa a mainilor, realizarea curateniei si dezinfectiei in unitatile de invatamant, separarea si limitarea contactului intre elevi din clase diferite,
neparticiparea la cursuri a prescolarilor / elevilor ce prezinta febra sau simptome caracteristice pentru infectia cu Sars-Cov-2 sunt masuri esentiale de preventie.
 
Redeschiderea scolilor necesita o larga asumare in societate in contextul importantei accesului echitabil la educatie si, totodata, este nevoie de o responsabilizare a tuturor actorilor implicati si respectarea tuturor normelor prevazute in acest document, scopul fiind acela de a diminua riscul de infectie.
 
I. Principiile generale care stau la baza normelor de protectie a sanatatii populatiei in contextului epidemiei cu noul coronavirus sunt protectia individuala, protectia colectiva, combaterea prin orice mijloc a transmiterii comunitare a germenilor si izolarea celor bolnavi si contaminati Masurile esentiale pentru atingerea scopului reprezentat de prevenirea/limitarea pe cat posibil a imbolnavirii, includ :
 
- Igiena riguroasa a mainilor;
- Masuri ferme de curatenie si dezinfectie in unitatea de invatamant;
- Purtarea mastii de protectie atat de catre elevi, cat si de catre intregul personal pe toata perioada atunci cand se afla in interiorul unitatii de invatamant;
- Limitarea contactului dintre elevi din clase diferite. Evitarea schimbarii salii de clasa de catre elevi pe parcursul unei zile. Principiul de urmat este „1 clasa de elevi = 1 sala de clasa;
- Asigurarea unei distantari de minimum 1 metru sau montarea unor separatoare in situatia in care asigurarea distantei de 1 metru nu este posibila;
- In vederea pastrarii distantei fizice, fiecare copil isi va pastra acelasi loc in banca pe tot parcursul prezentei in clasa;
- Informarea permanenta a personalului, elevilor si parintilor / apartinatorilor cu privire la masurile de protectie impotriva infectiei SARS-CoV-2;
- Necesitatea izolarii la domiciliu a elevilor, in cazul aparitiei febrei sau a altor simptome de suspiciune COVID-19 (tuse, dificultate in respiratie, pierderea gustului si a mirosului) la elev sau la un alt membru al familiei;
- Unitatile de invatamant vor pune in aplicare regulile generale din acest ghid si vor adopta norme specifice.
 
In functie de situatia epidemiologica generala, de particularitatile regionale si de infrastructura si resursele umane ale fiecarei unitati de invatamant in parte, autoritatile implicate in gestionarea prevenirii imbolnavirilor vor pune in aplicare urmatoarele scenarii:
 
Scenariul 1 Participarea zilnica a tuturor prescolarilor si elevilor in unitatile de invatamant, cu respectarea si aplicarea tuturor normelor de protectie 
 
Scenariul 2 Participarea zilnica a tuturor prescolarilor si elevilor din invatamantul primar, a elevilor din clasele a VIII-a si a XII-a, cu respectarea si aplicarea tuturor normelor de protectie si Revenirea partiala (prin rotatie de 1-2 saptamani) a elevilor din celelalte clase de gimnaziu si liceu, cu respectarea si aplicarea tuturor normelor de protectie
 
Scenariul 3 Participarea tuturor prescolarilor si elevilor la activitati / lectii online Alegerea scenariului pentru data de 14 septembrie
 
Directia de Sanatate Publica Judeteana / a Municipiului Bucuresti (DSP) informeaza pana la data de 7 septembrie Inspectoratul Scolar Judetean/ al Municipiului Bucuresti (ISJ / ISMB) Comitetul Judetean / al Municipiului Bucuresti pentru Situatii de Urgenta (CJSU / CMBSU) cu privire la situatia epidemiologica la nivelul fiecarei localitati.
 
ISJ / ISMB propune spre aprobare CJSU / CMBSU scenariul de functionare pentru fiecare unitate de invatamant, in concordanta cu:
 
- situatia epidemiologica la data de 7 septembrie
- infrastructura si resursele existente in fiecare unitate de invatamant.
 
Comitetul Judetean / al Municipiului Bucuresti pentru situatii de urgenta (CJSU / CMBSU) va emite, pana la data de 10 septembrie, hotararea privind scenariul de functionare pentru fiecare unitate de invatamant pentru inceputul anului scolar 2020-2021.
 
Criteriul epidemiologic in baza caruia unitatile de invatamant vor urma unul dintre cele 3 scenarii este rata incidentei cumulate (numarul total de cazuri noi din ultimele 14 zile raportat la 1000 de locuitori)
 
In fundamentarea hotararii se va utiliza urmatorul rationament:
 
1. Daca rata incidentei cumulate este sub 1/1000 locuitori – se va putea opta intre scenariul 1 sau scenariul 2 pentru fiecare unitate de invatamant in parte, in functie de infrastructura si resursele existente la nivelul unitatii de invatamant.
 
2. Daca rata incidentei cumulate este intre 1-3/1000 locuitori – se va aplica scenariul 2 pentru toate unitatile de invatamant din localitate
 
3. La o rata a incidentei cumulate peste limita de alerta de 3/1000 locuitori, DSP judetene si a municipiului Bucuresti va prezenta CJSU / CMBSU o analiza a situatiei epidemiologice din localitate. In functie de existenta transmiterii comunitare in localitate si numarul de focare existente in unitatile de invatamant din localitate, precum si alte criterii de risc, CJSU / CMBSU poate decide, prin emiterea unei hotarari, inchiderea temporara a unitatilor de invatamant (scenariul 3), cursurile desfasurandu-se online. In absenta unei astfel de decizii, unitatile de invatamant din localitate vor functiona in scenariul 2.
 
4. In contextul confirmarii unuia sau mai multor cazuri de COVID-19 la nivelul unei unitati de invatamant se vor aplica Criteriile de suspendare a cursurilor scolare in unitatile de invatamant din prezentul document, clasa sau intreaga scoala putand fi inchise pentru 14 zile, cursurile desfasurandu-se online.
 
Actualizarea hotararilor privind scenariul de functionare pe parcursul anului scolar se va realiza saptamanal sau ori de cate ori este nevoie.
 
1. Responsabilitati
 
- Ministerul Educatiei si Cercetarii si Ministerul Sanatatii prin departamentele si institutiile abilitate stabilesc principiile, elaboreaza ghidurile, planurile si masurile care vor fi implementate;
 
- DSP supravegheaza implementarea si aplicarea lor corecta si intervin ori de cate ori exista cazuri de infectie in unitatea de invatamant si calculeaza saptamanal rata incidentei cumulate la 14 zile pentru fiecare localitate in parte si pune rezultatele la
dispozitia ISJ/ISMB si CJSU/CMBSU;
 
- ISJ / ISMB disemineaza normele si supravegheaza implementarea si aplicarea lor corecta. Realizeaza cu fiecare unitate de invatamant in parte analiza infrastructurii, resursei umane si pune rezultatele la dispozitia CJSU / CMBSU si propune scenariul
aplicabil pentru fiecare unitate de invatamant; 
 
- CJSU / CMBSU analizeaza, la nivelul fiecarei localitati, pe baza situatiei epidemiologice transmise de catre DSP, a infrastructurii si resurselor existente la nivelul fiecarei unitati de invatamant si aproba saptamanal sau ori de cate ori este nevoie scenariul in care va functiona fiecare unitate de invatamant in parte;
 
- Autoritatile administratiei publice locale vor asigura, in confomitate cu legislatia in vigoare resursele umane (personal medico-sanitar pentru unitatile de invatamant care nu au cabinete medicale scolare), conform legii, si resursele materiale si financiare
pentru derularea actiunilor intreprinse de unitatile de invatamant in contextul combaterii raspandirii infectiei cu noul coronavirus;
 
- Conducerile unitatilor de invatamant elaboreaza un plan de masuri pentru implementarea normelor din prezentul document.
 
II. Pregatirea unitatilor de invatamant, inainte de deschidere
 
a) Evaluarea infrastructurii. Fiecare unitate de invatamant va identifica spatiile de care dispune si care pot fi folosite in procesul de invatamant, precum si un spatiu pentru izolarea temporara a cazurilor suspecte. Impreuna cu autoritatile administratiei publice locale pot fi identificate, la nevoie, spatii suplimentare, necesare desfasurarii procesului educativ;
b) Organizarea spatiilor (salilor de clasa), cu asezarea bancilor astfel incat sa se asigure distantarea fizica de 1 metru intre elevi sau dotarea bancilor cu separator in situatia in care distantarea fizica nu poate fi asigurata;
c) Stabilirea circuitelor functionale;
d) Organizarea spatiilor de recreere;
e) Evaluarea necesarului de resurse umane;
f) Asigurarea materialelor de curatenie, igiena si dezinfectie;
g) Asigurarea permanenta a unui stoc de rezerva de materiale de protectie pentru elevi si personal;
h) Instruirea personalului pentru aplicarea planului de masuri.
 
III. Masuri de protectie in unitatile de invatamant preuniversitar, in contextul epidemiologic al infectiei cu SARS-CoV-2
 
1. Asigurarea coordonarii activitatilor de prevenire a infectiei cu SARS-CoV-2;
2. Organizarea spatiilor pentru asigurarea distantarii fizice;
3. Organizarea accesului in unitatea de invatamant;
4. Organizarea programului scolar;
5. Masuri igienico-sanitare la nivel individual;
6. Masuri igienico-sanitare in unitatea de invatamant;
7. Instruirea personalului, comunicarea permanenta de informatii catre elevi si parinti privind masurile de prevenire a infectiei cu SARS-CoV-2;
8. Masuri pentru elevi, cadre didactice si alt personal din unitatile de invatamant aflate in grupele de varsta la risc si/sau avand afectiuni cronice si/sau dizabilitati.
 
1. Asigurarea coordonarii activitatilor de prevenire a infectiei cu SARS-CoV-2
 
Conducerea unitatii de invatamant va desemna un responsabil, dintre angajatii unitatii de invatamant, care coordoneaza activitatile de prevenire a infectiei cu SARS-CoV-2 la nivelul unitatii. Acesta va fi in permanenta legatura cu personalul medico-sanitar, cu reprezentantii Inspectoratelor Scolare Judetene / al municipiului Bucuresti, ai Directiilor de Sanatate Publica, ai Autoritatilor Publice Locale si ai CJCCI, respectiv CMBCCI.
 
2. Organizarea spatiilor pentru asigurarea distantarii fizice
 
a) Organizarea circuitelor in interiorul scolii (curte, sali de clasa, coridoare,etc) prin demarcare cu benzi vizibile care sa asigure ”trasee prestabilite” de intrare, deplasare in interiorul unitatii de invatamant si de parasire a acesteia, facilitand pastrarea unei distante fizice intre elevi. Vor fi amplasate indicatoare vizibile si usor de inteles (panouri, sageti etc). Vor fi limitate intalnirile intre elevi, prin stabilirea unor zone de asteptare, astfel incat sa fie asigurata distantarea fizica.
 
La intrarea in scoala si pe coridoare, la intrarea in fiecare clasa vor fi asezate dispensere/flacoane cu solutie dezinfectanta pentru maini, astfel incat sa fie facilitata dezinfectia frecventa. La intrarea in scoala si in toate locurile cu o buna vizibilitate vor fi afisate materiale de informare (postere) privind masurile de igiena/protectie.
 
Usile vor fi mentinute deschise, daca este posibil, pentru a evita punctele de contact.
 
Acest principiu nu trebuie sa impiedice aplicarea regulilor de evacuare in caz de incendiu (spre exemplu, usile de incendiu neutilizate vor fi mentinute inchise). Usile claselor vor fi mentinute deschise pana la sosirea tuturor elevilor.
 
b) Organizarea salilor de clasa
 
Sala de clasa va fi amenajata astfel incat sa fie asigurata distantarea fizica intre elevi, ceea ce implica urmatoarele:
- Eliminarea mobilierului care nu este necesar;
- Dispunerea mobilierului astfel incat sa fie obtinuta distantarea de minimum 1 metru intre elevi sau montarea de separatoare transparente in situatia in care distantarea nu este posibila;
- Stabilirea modurilor de ocupare a salii de clasa in functie de numarul de elevi (realizarea oglinzii clasei);
- Bancile vor fi pozitionate astfel incat elevii sa nu stea fata in fata;
- Bancile vor fi pozitionate astfel incat sa nu fie blocat accesul in sala de clasa.
 
Va fi pastrata componenta grupelor/claselor. Elevul va putea schimba clasa/grupa pe perioada semestrului doar in situatii justificate. Contactul intre prescolarii/elevii din grupe/clase diferite va fi evitat;
 
Deplasarea elevilor in interiorul institutiei trebuie limitata prin alocarea unei sali de clasa unei clase de elevi, iar profesorii vor schimba sala de predare. Principiul de urmat este „1 clasa de elevi = 1 sala de clasa”;
 
Locurile din clasa trebuie sa fie fixe, dupa aranjarea elevilor in banci, acestia nu vor mai schimba locurile intre ei pe toata perioada cursurilor;
 
-Vor fi limitate deplasarile in clasa, pe cat posibil;
- Este interzis schimbul de obiecte personale;
- Intalnirile dintre elevi vor fi limitate in perimetrul clasei, spre exemplu prin stabilirea unui sens de circulatie in interiorul clasei, care poate sa fie indicat prin marcaje aplicate pe podea;
 
Va fi asigurata aerisirea claselor inainte de sosirea elevilor, prin deschiderea ferestrelor timp de minimum 30 minute, apoi in timpul recreatiilor minimum 10 minute si la finalul zilei;
 
Trebuie evitate experimentele practice care necesita miscare si/sau interactiune stransa intre elevi. Elevii nu se vor muta din clasa de baza in laboratoare; 
 
Elevii si personalul didactic/didactic auxiliar/nedidactic vor purta masca atat in timpul orelor de curs, cat si in timpul recreatiei, atunci cand se afla in interiorul unitatii de invatamant.
 
Se vor stabili locurile in care vor fi amplasate cosurile de gunoi destinate aruncarii/eliminarii mastilor uzate. Cosurile de gunoi vor fi de tip cos cu capac si pedala prevazut cu sac in interior.
 
c) Organizarea grupurilor sanitare
 
- Acolo unde este posibil, se va asigura decalarea pauzelor incat sa fie limitat numarul de persoane prezente in grupurile sanitare si in curtea scolii, cu scopul respectarii distantarii fizice;
 
- Va fi gestionat fluxul de elevi care merg la toaleta (plecarea si intoarcerea de la/la clasa, evitarea aglomerarii in interiorul grupului sanitar);
 
- Elevii trebuie sa se spele pe maini inainte si dupa ce merg la toaleta; 
 
- Se va verifica in permanenta daca grupurile sanitare permit elevilor si membrilor personalului sa-si spele (cu apa si sapun lichid) sau sa isi dezinfecteze mainile; sunt recomandate prosoapele de hartie de unica folosinta. Sunt interzise uscatoarele
electrice de maini si prosoapele pentru maini din material textil);
 
- Se va verifica si se va face completarea, reincarcarea cu regularitate pe parcursul zilei, astfel incat sa existe consumabile in cantitati suficiente la toaleta (sapun lichid, hartie igienica, prosoape de unica folosinta etc);
 
- Se va verifica realizarea curateniei zilnice si a dezinfectarii regulate a suprafetelor atinse in mod frecvent (conform Planului de curatenie si dezinfectie);
 
- Se vor afisa materiale de informare (postere) privind igiena corecta.
 
d) Organizarea cancelariei / salii profesorale:
 
- Cadrele didactice se vor dezinfecta obligatoriu pe maini in urmatoarele situatii:
 
o la intrarea in cancelarie;
o la preluarea catalogului sau a altor materiale utilizate in comun;
 
- Se va pastra distanta fizica de minimum 1 metru intre persoane;
 
- Consumul de produse alimentare se va realiza cu precautie.
 
e) Organizarea curtii scolii: 
 
- Se va organiza mobilierul exterior (acolo unde este cazul) astfel incat sa pastreze distantarea fizica;
 
- Spatiile de joaca prevazute cu jucarii de exterior vor fi curatate, igienizate cu jeturi de apa si apoi dezinfectate cu solutii avizate pentru suprafete, zilnic si inaintea inceperii cursurilor fiecarui ciclu de invatamant;
 
- Curtea scolii va fi maturata si spalata zilnic cu jeturi de apa dimineata, inaintea inceperii cursurilor.
 
3. Organizarea accesului in unitatea de invatamant
 
- Accesul si fluxul de persoane vor fi gestionate la intrarea in institutia de invatamant de catre persoane desemnate din unitatea de invatamant;
 
- Distantarea fizica va fi mentinuta la intrare folosind orice mijloc posibil (panouri, marcaje aplicate pe sol, dispozitive de distantiere, bariere etc);
 
- Se recomanda intrarea esalonata la intervale orare stabilite in functie de zone sau de cladiri (etaj, aripa etc);
 
- Este recomandata intrarea prin mai multe usi de acces pentru a reduce fluxul de elevi.
 
In cazul in care aceasta separare nu este posibila, respectarea distantarii fizice a persoanelor care intra in institutia de invatamant este esentiala;
 
- Vor fi amplasate indicatoare vizibile si usor de inteles (panouri, sageti etc);
 
- Caile de acces (de tip poarta, usa sau intrare prevazuta cu turnichet) vor fi mentinute deschise in timpul primirii elevilor pentru a limita punctele de contact.
 
- Va fi asigurata comunicarea cu elevii si cu familiile acestora in vederea respectarii intervalelor de sosire, cu scopul de a evita aglomerarea la intrare;
 
- Dupa dezinfectia mainilor, elevii vor merge direct in salile de clasa;
 
- Accesul oricaror persoane straine (parinti, alti insotitori etc) va fi interzis in afara cazurilor exceptionale, unde este necesara aprobarea conducerii scolii.
 
4. Organizarea programului scolar
 
a) Organizarea procesului de invatamant va avea in vedere posibilitatea inceperii cursurilor la intervale orare diferite astfel incat sa se evite aglomerarile la intrare si la iesire in pauze.
 
b) Organizarea activitatilor si supravegherea in timpul pauzelor:
 
- Intervalele aferente recreatiilor vor putea fi stabilite in mod esalonat pentru fiecare clasa in parte, acolo unde este posibil;
 
- Va fi evitata crearea de grupuri de elevi din clase diferite;
 
- Elevii vor fi supravegheati pe toata durata pauzelor de catre cadrele didactice, pentru pastrarea distantarii fizice;
 
- Elevii vor fi instruiti sa nu interactioneze fizic (nu se vor imbratisa, nu isi vor atinge reciproc mainile si nu vor sta aproape unul de celalalt);
 
- Nu vor fi practicate jocuri de contact sau cu mingea, nici activitati care implica schimbul de obiecte. Vor fi evitate de asemenea structurile de joc ale caror suprafete de contact nu pot fi dezinfectate;
 
- Nu vor fi utilizate bancile/scaunele exterioare (acest lucru fiind indicat prin aplicarea unor marcaje, dispozitive de distantiere etc.). In caz contrar, va fi asigurata in mod regulat o dezinfectare adaptata;
 
- Vor fi eliminate jocurile si alte activitati care implica formarea unor grupuri care duc la reducerea distantei dintre elevi;
 
- Elevii nu vor consuma in comun mancarea sau bauturile si nu vor schimba intre ei obiectele de folosinta personala (telefoane, tablete, instrumente de scris, jucarii etc).
 
c) Organizarea activitatilor sportive:
 
- Se pot desfasura doar jocurile sportive care permit distantarea fizica, exclusiv in aer liber;
 
- Nu vor fi utilizate echipamente sportive care sa fie manevrate de toti elevii (sau manevrarea va fi efectuata doar de un adult); in caz contrar, va fi asigurata in mod regulat o dezinfectare adaptata;
 
- Orele de educatie fizica efectuate in sala de sport trebuie limitate la activitati sportive care nu presupun efort mediu/intens cu asigurarea obligatorie a distantei fizice de minimum 1,5 metri, situatie in care portul mastii nu este indicat;
 
- Pentru desfasurarea orelor de educatie fizica, elevii vor fi instruiti, ca pe tot parcursul activitatii sa nu isi atinga fata, gura, ochii, nasul cu mainile neigienizate;
 
- La inceperea si finalul orelor de educatie fizica, toti elevii trebuie sa efectueze igiena mainilor cu un dezinfectant pe baza de alcool;
 
- Se va efectua curatenia, dezinfectia cu solutii avizate si aerisirea salii de sport dupa fiecare grupa de elevi.
 
d) Organizarea activitatilor practice in invatamantul tehnic / tehnologic / profesional
 
- Instruirea practica a elevilor la operatorul economic se organizeaza conform reglementarilor pentru agentii economici;
 
- Atelierele din cadrul liceelor profesionale vor fi organizate astfel incat sa fie mentinuta distantarea fizica si sa nu fie partajate posturile de lucru;
 
- Va fi limitata la minimum utilizarea de materiale didactice de catre mai multi elevi. Vor fi prevazute modalitati de dezinfectare adaptate;
 
- Vor fi organizate activitati individuale pentru a evita schimbul de materiale;
 
- Materialele didactice vor fi curatate si dezinfectate dupa utilizare;
 
- Atunci cand grupe diferite de elevi se succed in ateliere, va fi realizata curatenia si dezinfectia suprafetelor, echipamentelor si a materialelor cu care elevii intra in contact, dupa fiecare grupa de elevi;
 
- Se va asigura o aerisire a spatiilor de minimum 10 minute la fiecare ora;
 
- La finalul orelor vor fi curatate usile, dezinfectate podelelele, bancile, scaunele, mobilierul, materialele pedagogice si echipamentele de lucru utilizate de elevi.
 
e) Monitorizarea prezentei:
 
- La nivelul fiecarei unitati de invatamant se vor monitoriza absentele elevilor si ale personalului. Autoritatile sanitare locale vor fi anuntate in cazul inregistrarii unei cresteri mari a numarului de absente ale elevilor si/sau personalului, cauzate de boli
respiratorii.
 
5. Masuri de protectie la nivel individual:
 
Mesaje importante:
 
- Spalati-va des pe maini!
- Tusiti sau stramutati in pliul cotului sau intr-un servetel!
- Utilizati un servetel de unica folosinta, dupa care aruncati-l!
- Salutati-i pe ceilalti fara sa dati mana!
- Nu va strangeti in brate!
- Pastrati distantarea fizica, evitati aglomeratiile!
- Purtati masca atunci cand va aflati in interiorul scolii!
 
a. Spalarea/Dezinfectarea mainilor: Toti elevii si personalul trebuie sa se spele/dezinfecteze pe maini:
 
- imediat dupa intrarea in scoala si inainte de a intra in sala de clasa;
- inainte de pauza/ pauzele de masa;
- inainte si dupa utilizarea toaletei;
- dupa tuse sau stranut;
- ori de cate ori este necesar.
 
b. Purtarea mastii de protectie
 
- Masca de protectie este obligatorie pentru intreg personalul unitatii de invatamant si va fi purtata in salile de clasa, in cancelarie, in timpul deplasarii prin unitatea de invatamant si in timpul recreatiei (atunci cand se afla in interior);
- Masca de protectie este obligatorie pentru elevii din invatamantul primar, gimnazial si liceal si va fi purtata in salile de clasa, in timpul deplasarii prin unitatea de invatamant sau in timpul recreatiei (atunci cand se afla in interior);
- Masca de protectie este obligatorie pentru elevi in timpul recreatiei in aer liber, in spatiile aglomerate, atunci cand nu este asigurata distanta de minim 1 metru intre elevi;
- Masca de protectie nu este obligatorie in cazul prescolarilor;
- Schimbul mastii de protectie intre persoane este interzis!
 
6. Masuri igienico-sanitare in unitatea de invatamant
 
Curatenia si dezinfectia spatiilor si a echipamentelor reprezinta componente esentiale in lupta impotriva raspandirii virusului. Fiecare unitate de invatamant are obligatia de a adopta si implementa normele din prezentul document, cu sprijinul Autoritatilor publice locale. 
 
Acolo unde procesul de invatare se desfasoara in schimburi, este necesara o pauza de minimum 1 ora intre schimburi, pentru realizarea curateniei, dezinfectiei si aerisirii spatiilor.
 
ELABORAREA PLANULUI DE CURATENIE SI DEZINFECTIE a salilor de clasa, cancelariei, spatiilor comune (holuri, sali de sport etc), precum si de aerisire a salilor de clasa, trebuie sa contina :
 
- operatiunile si ordinea in care se vor efectua (ex. Colectarea deseurilor, maturarea pardoselii, spalarea pardoselii, dezinfectia pardoselii, stergerea si dezinfectarea suprafetelor de scris ale bancilor, cat si a spatiului interior de depozitare in acestea a
obiectelor scolare, a separatoarelor transparente, dezinfectarea dulapurilor personale ale elevilor, acolo unde exista, stergerea si dezinfectia pervazurilor, dezinfectarea clantelor, manerelor ferestrelor, cuierelor pentru haine, intrerupatoarelor etc);
 
• materialele care se vor utiliza pentru fiecare operatiune (ex: produse de curatenie, produse biocide avizate pentru suprafete etc);
 
• tehnica ce va fi aplicata pentru fiecare operatiune ;
 
• frecventa curateniei si dezinfectiei, tinand cont si de timpul necesar de aerisire a spatiului:
 
- in clasa, imediat dupa iesirea din clasa a elevilor la finalul orelor unei clase de elevi din ziua respectiva, sau dupa fiecare utilizare de catre un grup diferit de elevi;
- in cancelarie imediat dupa iesirea din cancelarie a profesorilor la finalul orelor din ziua respectiva, sau dupa fiecare utilizare de catre un grup diferit de profesori;
- pentru grupurile sanitare dupa fiecare pauza, la finalul zilei, si ori de cate ori este necesar.
 
• cine va face curatenia si cine va supraveghea efectuarea conforma a curateniei, modalitatea de afisare a monitorizarii (ex. tabel cu cine a efectuat, ora si cine a controlat);
 
• frecventa si durata de aerisire a salilor de clasa, cancelariei si a altor incaperi (ex. dupa curatenie si dezinfectie, minimum 10 minute), precum si asigurarea aerisirii in timpul orelor de clasa cu geamul rabatat;
 
• in fiecare dintre zonele care sunt igienizate va fi afisat la loc vizibil graficul de curatenie si dezinfectie, care sa contina operatiunile de curatare si dezinfectie, secventa acestora, orarul si un loc pentru semnatura persoanei care le efectueaza si a celei care verifica.
 
Se determina modul in care trebuie dezinfectate zonele.
 
Se ia in considerare tipul de suprafata si cat de des este atinsa suprafata. Se prioritizeaza dezinfectia suprafetelor atinse frecvent, precum:
 
- clante, incuietori, butoane si manere ale usilor;
- treptele scarilor;
- bancile, catedrele si scaunele din clasa;
- separatoarele montate pe banci;
- mesele si scaunele din salile de cantina;
- blaturi;
- balustrade;
- intrerupatoare de lumina;
- manerele echipamentelor si aparatelor (precum, cele sportive);
- butoanele ascensoarelor si ale automatelor de vanzare;
- obiecte didactice comune;
- calculator tastatura, mouse, laptop si tablete partajate intre persoane; Nota: Tastatura computerului poate fi acoperita cu o folie de plastic, care se indeparteaza dupa fiecare utilizator.
 
Nu este necesara aplicarea de rutina a dezinfectantilor pe suprafete care nu sunt atinse frecvent sau cu risc scazut (de ex, rafturile bibliotecilor, blaturile dulapurilor din depozite). Se au vedere in vedere resursele si echipamentele necesare.
 
Se evalueaza periodic necesarul si disponibilitatea produselor de curatare si dezinfectie si a echipamentelor de protectie personala (PPE) adecvate pentru utilizarea acestora. 
 
Pe durata activitatilor de curatenie si dezinfectie se poarta masca de protectie, manusi, iar dupa indepartarea manusilor si a mastii, se spala mainile.
 
APLICAREA PLANULUI DE CURATENIE SI DEZINFECTIE
 
Se curata suprafetele cu detergent si apa inainte de dezinfectie.
Se foloseste un dezinfectant avizat impotriva virusurilor (cu actiune virucida/virulicida).
Se respecta intotdeauna indicatiile de pe eticheta. Se achizitioneaza doar produse in ambalaje originale, sigilate, nedeteriorate, inchise etans. Eticheta va include informatii de siguranta si instructiuni de aplicare.
Daca produsul concentrat se dilueaza conform indicatiilor producatorului, solutia de lucru poate fi utilizata in cel mult 24 de ore. Pe flacon se noteaza numele produsului, concentratia, data si ora prepararii.
 
Detergentii si dezinfectantii vor fi depozitati in spatii special amenajate in care nu au acces elevii. 
In timpul utilizarii produsului, este obligatorie purtarea mastii si a manusilor si asigurarea ventilatiei adecvate. Se recomanda protectia ochilor si accesul imediat la o sursa de apa pentru spalarea ochilor, in cazul accidentelor.
 
7. Instruirea personalului si comunicarea permanenta de informatii pentru elevi si parinti privind masurile de prevenire a infectiei cu SARS-CoV-2
 
a. Personalul medical sau, in absenta acestuia, personalul desemnat de unitatea de invatamant, va efectua instruirea personalului pentru a observa starea de sanatate a elevilor si pentru implementarea normelor din prezentul document si va furniza informatii privind: elemente generale despre infectia SARS_CoV2, precum cele privind igiena respiratorie, tehnica spalarii pe maini, recunoasterea simptomelor COVID-19, modul de purtare si eliminare corecta a mastilor, masurile de distantare fizica necesare. 
 
Cadrele didactice au obligatia sa anunte cadrul medical scolar sau responsabilul desemnat de conducerea unitatii in cazul in care elevii prezinta in timpul orelor de curs simptomatologie de tip respirator (ex. tuse, febra, probleme respiratorii), sau alte simptome de boala infectioasa (varsaturi, diaree, mialgii, stare generala modificata), insotite sau nu de cresteri de temperatura,
in vederea aplicarii protocolului de izolare.
 
b. Instruiri periodice ale elevilor: in prima zi de scoala si cel putin odata pe saptamana elevii vor fi instruiti de catre cadrele didactice in vederea respectarii masurilor de protectie si preventie a infectiei cu SARS_CoV2:
 
Tipuri de mesaje:
 
- Spalati-va frecvent si regulat pe maini, cel putin 20 de secunde cu apa si sapun;
- Mentineti o distanta cat mai mare fata de celelalte persoane;
- Poarta corect masca de protectie
 
ASA DA:
 
- Spala-te/dezinfecteaza-te pe maini inainte de a pune mana pe masca
- Verifica masca sa nu aiba rupturi sau gauri
- Identifica partea de sus, care trebuie sa aiba banda metalica sau marginea
tare
- Pune masca cu partea colorata spre exterior
- Asaza banda metalica sau marginea tare deasupra nasului
- Acopera nasul, gura si barbia
- Potriveste masca pe fata fara a lasa spatii libere pe lateralele
- Evita sa atingi masca
- Scoate masca apucand-o de barete
- Tine masca departe de tine si de suprafete in timp ce o scoti
- Dupa folosire, arunca imediat masca, intr-un cos cu capac
- Spala-te/dezinfecteaza-te pe maini dupa ce arunci masca
 
ASA NU:
 
- Nu folosi o masca rupta sau umeda
- Nu purta masca doar peste gura sau sub barbie
- Nu purta o masca prea larga
- Nu atinge partea din fata a mastii
- Nu scoate masca pentru a vorbi cu cineva sau pentru a face altceva ce
necesita reatingerea mastii
- Nu-ti lasa masca la indemana altor personae
- Nu refolosi masca
- Nu schimba masca cu alta persoana
 
- Evitati sa va atingeti ochii, nasul si gura cu mainile neigienizate.
- Acoperiti-va gura si nasul cu o batista de unica folosinta sau folositi cotul indoit in cazul in care se intampla sa stramutati sau sa tusiti. Dupa aceea, aruncati batista utilizata.
- Curatati obiectele / suprafetele utilizate sau atinse frecvent folosind servetele / lavete / produce biocide virucide).
- Solicitati consult de specialitate daca prezentati simptome precum febra, tuse sau dificultati la respiratie sau orice alta simptomatologie de boala.
- Discutati cu profesorii daca aveti intrebari sau griji.
 
In unitatile de invatamant (in clase, pe coridoare si in grupurile sanitare) vor fi afisate, in locuri vizibile, postere cu informatii in acest sens.
 
c. Comunicarea de instructiuni / informatii pentru parinti:
 
Parintii vor fi incurajati sa participe la educatia pentru igiena si sanatate a copiilor, astfel incat revenirea in scoala sa fie in siguranta. Parintii vor fi incurajati sa monitorizeze starea de sanatate a copiilor si sa actioneze responsabil.
 
Sfaturi utile pentru parintii:
 
- Vorbiti cu copilul despre cum acesta se poate proteja pe el, dar si pe cei din jur impotriva infectiei cu noul coronavirus;
- Explicati-i copilului ca, desi scoala se redeschide, viata de zi cu zi nu va fi la fel ca inainte, deoarece trebuie sa avem grija de noi si sa evitam raspandirea infectiei;
- Acordati atentie starii mentale a copilului si discutati cu el despre orice modificari ale starii lui emotionale;
- Invatati-va copilul cum sa se spele pe maini corespunzator si vorbiti cu acesta despre cum respectam sfaturile generale cu privire la o igiena corespunzatoare si la pastrarea distantei;
- Invatati-va copilul sa se spele pe maini: atunci cand ajunge la scoala, cand se intoarce acasa, inainte si dupa servirea mesei, inainte si dupa utilizarea toaletei si ori de cate ori este necesar;
- Invatati-va copilul cum sa poarte corect masca de protectie si explicati-i importanta si necesitatea purtarii acestei;
- Sfatuiti-va copilul sa nu consume in comun mancarea sau bauturile si sa nu schimbe cu alti elevi obiectele de folosinta personala (atentie la schimbul de telefoane, tablete, instrumente de scris, jucarii etc) De exemplu, nu oferiti nimic de mancat sau de baut
intregii grupe/clase la ziua de nastere sau cu alte ocazii;
 
- Curatati/dezinfectati zilnic acasa obiectele de uz frecvent ale copilului (telefon, tableta, computer, mouse etc);
- Evaluati zilnic starea de sanatate a copilului inainte de a merge la scoala;
- In situatia in care copilul are febra, simptome respiratorii (tuse, dificultati in respiratie), diaree, varsaturi, contactati telefonic medicul de familie sau serviciile de urgenta dupa caz si nu duceti copilul la scoala;
- In cazul in care copilul se imbolnaveste in timpul programului (la scoala), luati-l imediat acasa si contactati telefonic medicul de familie sau serviciile de urgenta dupa caz.
 
Este nevoie ca parintii sa constientizeze cat este de importanta izolarea la domiciliu si netrimiterea in colectivitate a copiilor cu cel mai mic semn de boala infecto-contagioasa. 
 
Parintii / apartinatorii nu vor avea acces in curtea unitatii de invatamant si nu vor insoti copiii in cladirea acesteia, cu exceptia cazurilor speciale, pentru care exista aprobarea conducerii scolii.
 
Comunicarea cu parintii se va realiza telefonic sau prin mijloace electronice in vederea identificarii din timp a semnelor de imbolnavire si a initierii masurilor de prevenire a imbolnavirilor in colectivitate.
 
Parintii au obligatia sa anunte unitatea de invatamant cu privire la absenta elevului in urmatoarele situatii:
 
- Elevul prezinta simptome specifice;
- Elevul a fost diagnosticat cu SARS-Cov2;
- Elevul este contact direct al unei persoane diagnosticate cu SARS-Cov2 si se afla in carantina.
 
8. Masuri pentru elevii si personalul din unitatile de invatamant aflate in grupele de varsta la risc si / sau avand afectiuni cronice si/sau dizabilitati:
 
- Personalul cu risc (ex. varstnici, persoane cu diabet zaharat sau alte boli cronice, persoane cu imunitate deficitara) va reveni in scoli cu avizul medicului de medicina muncii;
 
- Prescolarii / elevii care fac parte dintr-un grup cu risc (ex. boli respiratorii cronice severe, obezitate severa, diabet zaharat tip I, boli inflamatorii, imune / auto-imune, boli rare, boli ereditare de metabolism, dizabilitati, tratament imunosupresiv), vor reveni in scoli, cu avizul si recomandarile specifice ale medicului curant si cu acordul scris al parintilor. Pentru acestia, reprezentantii unitatilor de invatamant vor identifica, dupa caz, solutii pentru asigurarea procesului educational la distanta sau in conditii de siguranta sporite.
 
- Respectarea masurilor de protectie si cele de igiena recomandate tuturor elevilor trebuie monitorizate cu mai multa atentie in cazul elevilor cu boli cronice;
 
- Elevii cu boli cronice care privesc cu teama intoarcerea la scoala, precum si parintii acestora, vor fi consiliati de medicii specialisti si psihologii care ii au in ingrijire, in privinta masurilor suplimentare necesare pentru a se simti in siguranta;
 
- Copiii care locuiesc la acelasi domiciliu cu o persoana care face parte dintr-un grup cu risc, se pot, in mod normal, reintoarce la institutia de invatamant. Pot exista anumite cazuri in care, dupa o evaluare concreta si individuala a gradului de boala al persoanei respective si a riscului de contaminare cu Sars-CoV-2 pe care copilul il poate aduce acasa, se poate recomanda de catre medicul curant, cu acceptul familiei, ca acel copil sa nu se prezinte fizic la scoala, pentru o perioada determinata. Pentru cei care nu pot reveni la scoala, reprezentantii unitatilor de invatamant vor identifica solutii pentru asigurarea procesului educational la distanta;
 
- Copiii cu dizabilitati, tinand cont de specificul afectiunii, vor beneficia de adaptarea informatiilor si invatarea regulilor de preventie in mod adecvat dizabilitatii specifice. 
 
IV. Protocoale
 
1. Protocol pentru cantine
 
- In cazul in care este asigurata masa la cantina sau in sala de mese, organizarea intervalelor aferente meselor si a accesului va fi realizata astfel incat sa se evite cozile si intalnirile intre grupe de elevi pe culoare;
- Respectarea masurilor de distantare fizica de 1,5 m se aplica in orice context si in orice spatiu, atat la masa, cat si pentru intervalele de tranzit, circulatie, distribuirea felurilor de mancare etc;
- Gestionarea echipamentelor colective (tavi, tacamuri, carafe pentru apa etc.) va fi adaptata, astfel incat contactele sa fie limitate. Se recomanda folosirea de tacamuri de unica folosinta;
- Inainte si dupa fiecare masa elevii se vor spala pe maini;
- Masca va fi scoasa doar in momentul in care elevii se vor aseza la masa;
- In cazul in care elevii sunt supravegheati in timpul mesei, membrii personalului vor purta masti si se vor spala pe maini dupa fiecare contact;
- Sala de mese va fi aerisita inainte si dupa masa;
- Se va realiza cu strictete curatenia si dezinfectia salilor de mese, conform Planului de curatenie si dezinfectie.
 
2. Protocol pentru camine (internate scolare)

- Inainte de redeschiderea caminului se va efectua curatenia si dezinfectia aprofundata a tuturor spatiilor comune si de cazare;
- Va fi organizata zilnic curatenia si dezinfectia spatiilor colective;
 
- Masuri de protectie:
 
o Vor fi stabilite modalitatile de ocupare a caminului in functie de numarul de elevi cazati;
o Camerele vor fi repartizate in functie de efectivele de elevi, cu respectarea distantarii fizice de cel putin 1 m intre paturi.
o Vor fi atribuite camere individuale sau, daca acest lucru nu este posibil, camerele vor fi ocupate de elevi din aceeasi grupa pentru a limita amestecarea elevilor din grupe diferite;
o Va fi asigurata o echipare optima a grupurilor sanitare, in special cu sapun lichid; daca este cazul, vor fi furnizate elevilor solutii lichide pe baza de alcool in cantitati suficiente;
o Vor fi limitate deplasarile in cadrul caminului si vor fi evitate aglomerarile;
o Portul mastii este obligatoriu in spatiile comune;
o Elevii vor fi instruiti in permanenta cu privire la respectarea masurilor de protectie individuala;
o Spatiile comune vor fi curatate, dezinfectate si aerisite in mod regulat;
o Se va evita utilizarea de covoare / mochete;
o Elevilor care sunt cazati in camin li se va recomanda sa pastreze curatenia, sa dezinfecteze si sa aeriseasca in mod regulat camerele;
o Va fi organizat accesul prin rotatie in spatiile comune (sali de baie, sali de mese sau sali destinate utilizarii comune), astfel incat sa fie posibila dezinfectarea adaptata inainte si dupa fiecare utilizare;
o Elevilor li se va recomanda sa evite pe cat posibil spatiile comune, iar activitatile sa se desfasoare in camera proprie;
o Personalul care se ocupa de supraveghere va fi instruit cu privire la regulile specifice de functionare a caminului in perioada respectiva;
o In situatia aparitiei unui caz suspect sau confirmat cu SARS-Cov2 se va activa protocolul de izolare si se va anunta Directia de Sanatate Publica sau se va apela serviciul de urgenta 112.
 
3. Protocol pentru transport
 
Pe parcursul transportului la si de la unitatea de invatamant, elevii vor respecta masurile generale de conduita prevazute de normele aprobate pentru transportul in comun, in special: asigurarea distantei fizice de minimum 1m, purtarea mastii. Soferul autobuzului scolar si personalul de insotire vor respecta masurile generale de protectie. Autobuzul va fi aerisit si dezinfectat temeinic dupa fiecare cursa.
 
4. Protocol de triaj
 
a) Triajul epidemiologic al prescolarilor si elevilor se efectueaza conform prevederilor legale in vigoare:
 
1. In prima zi de scoala, prescolarii, elevii si personalul didactic / didactic auxiliar sau nedidactic vor prezenta o declaratie pe proprie raspundere, conform Anexei 3. Unitatea de invatamant va informa parintii elevilor in legatura cu obligativitatea prezentarii declaratiei pe proprie raspundere la revenirea in scoli. Declaratiile pe proprie raspundere vor fi predate
cadrelor didactice la prima ora de curs, iar acestia le vor preda cabinetului medical scolar/persoanei desemnate.
 
2. Personalul medical care va efectua triajul conform Ordinului comun 1668/5298/2011 si OMS 653/2001) va fi echipat conform normelor standard de echipare: halat impermeabil, boneta, ochelari de protectie / viziera, masca chirurgicala, manusi de unica folosinta.
 
b) Triajul zilnic:
 
Este important ca:
- parintii/ reprezentantii legali ai copilului sa fie clar informati si sa inteleaga de ce copiii cu simptome nu ar trebui adusi la scoala;
- intreaga comunitate sa colaboreze in observarea copiilor si a personalului pentru a diminua riscurile de infectare.
 
1. Triajul zilnic se efectueaza de catre parinte, ACASA prin masurarea temperaturii corporale si aprecierea starii de sanatate a copilului, in urma careia parintele decide prezentarea prescolarului/elevului la cursuri.
 
Nu se vor prezenta la cursuri in ziua respectiva:
 
· cei cu temperatura mai mare de 37,3 C, si / sau simptomatologie specifica infectarii cu SARS-CoV-2 (tuse, dificultati in respiratie – scurtarea respiratiei, diaree, varsaturi) sau alte boli infecto-contagioase;
 
· cei confirmati cu infectie cu Sars-Cov-2, aflati in perioada de izolare la domiciliu;
 
· cei care sunt declarati contacti apropiati cu o persoana infectata cu Sars-Cov-2, aflati in perioada de carantina la domiciliu / carantina institutionalizata.
 
Se pot prezenta la cursuri in ziua respectiva:
 
· cand nu se regasesc in nici una din situatiile de mai sus;
· daca unul din membrii familiei prezinta simptome de infectie a tractului respirator, dar nu a fost confirmat Covid-19;
· cei cu simptome tipice de alergie la polen (alergii cunoscute la polen, nasul curgator cu secretie nazala clara, ochi curgatori / prurit);
 
2. Triajul zilnic in gradinite se efectueaza conform normelor in vigoare;
 
3. De asemenea, la prima ora de curs a zilei, cadrul didactic va aprecia starea de sanatate a elevilor prin observatie atenta si intrebari privind starea de sanatate adresate elevilor;
 
4. In cazul in care prescolarii si elevii prezinta in timpul orelor de curs stare febrila sau simptomatologie specifica infectarii SARS-CoV-2, se aplica Protocolul de izolare; 
 
5. Revenirea in colectivitate a copiilor care au avut probleme de sanatate si au absentat de la scoala se va realiza obligatoriu in baza unei adeverinte medicale, care sa precizeze diagnosticul si pe care elevul o va preda cadrului didactic de la prima ora de curs. Adeverintele vor fi centralizate la nivelul cabinetul medical scolar sau la nivelul persoanei desemnate in cazul in care scoala nu beneficiaza de cabinet medical;
 
6. Cadrele didactice, personalul didactic auxiliar si nedidactic care prezinta simptome specifice unei afectiuni cu potential infectios (febra, tuse, dureri de cap, dureri de gat, dificultati de respiratie, diaree, varsaturi) se izoleaza la domiciliu, contacteaza medicul de familie si anunta de indata pe responsabilul desemnat de conducerea unitatii de invatamant.
 
5. Protocol de izolare a copiilor bolnavi
 
Se aplica in cazul in care elevii prezinta in timpul orelor de curs, a prezentei in internate / camine febra si /s au simptomatologie de tip respirator (ex. tuse, dificultati in respiratie) sau alte simptome de boala infectioasa (varsaturi, diaree, mialgii, stare generala modificata).
 
- Izolarea imediata a elevului. Elevul va purta masca, va fi separat de restul grupei / clasei / colegilor de camera si va fi supravegheat pana cand va fi preluat si va parasi unitatea de invatamant insotit. Masurile de protectie individuala vor fi respectate cu strictete. Se va deschide o fereastra pentru aerisire;
 
- Vor fi anuntati imediat apartinatorii si, dupa caz, personalul cabinetului medical scolar;
 
- Daca pe perioada izolarii, elevul bolnav foloseste grupul sanitar, acesta trebuie curatat si dezinfectat, folosind produse de curatare avizate, inainte de a fi folosit de oricine altcineva;
 
- Nu se va transporta elevul pana la sosirea apartinatorului la medicul de familie, farmacie, servicul de urgenta sau spital, decat in situatia in care simptomele/semnele sunt severe, caz in care se va apela serviciul de urgenta 112;
 
- Persoana care ajuta elevul izolat trebuie sa poarte masca si se va spala bine pe maini timp de minimum 20 de secunde;
 
- Igienizarea incaperii se face cu dezinfectant avizat, dupa ce elevul a plecat, pentru a reduce riscul de a transmite infectia la alte persoane;
 
- Elevul va reveni la scoala cu adeverinta medicala, eliberata de medicul curant / medicul de familie, cu precizarea diagnosticului.
 
6. Criterii de suspendare a cursurilor scolare in unitatile de invatamant in contextul confirmarii unui caz/mai multor cazuri de COVID-19
 
- Directiile de Sanatate Publica trebuie sa informeze unitatea de invatamant si cabinetul medical scolar despre fiecare caz confirmat pozitiv, la elevi sau adulti;
 
- In cazul aparitiei unui caz/mai multor cazuri de COVID-19 intr-o unitate de invatamant situatia va fi analizata de DSPJ impreuna cu directorul unitatii de invatamant;
 
- Decizia de suspendare a cursurilor scolare se va lua la nivel local, de catre CJSU / CMBSU la propunerea Directiei de Sanatate Publica judeteana si respectiv a municipiului Bucuresti, in urmatoarele circumstante:
 
a. La aparitia unui caz confirmat de imbolnavire COVID-19 intr-o clasa din unitatea de invatamant, se suspenda cursurile scolare ale clasei respective, pentru o perioada de 14 zile. In situatia in care intr-o sala de clasa isi desfasoara cursurile scolare 2 clase (dimineata, respectiv dupa-amiaza), se vor suspenda cursurile doar pentru clasa in care a fost confirmat cazul COVID-19, se va face
curatenie, dezinfectie si aerisire, urmand ca elevii din ciclul urmator sa-si desfasoare normal cursurile;
 
b. La aparitia a 3 cazuri confirmate de imbolnavire cu COVID-19 in clase diferite ale aceleiasi unitati de invatamant, se suspenda cursurile scolare ale unitatii de invatamant, pe o perioada de 14 zile de la data de debut a ultimului caz;
 
c. In cazul aparitiei de cazuri de imbolnavire cu COVID-19 in randul cadrelor didactice, acestia au obligatia de a anunta conducerea unitatii de invatamant care va informa DSPJ despre eveniment. DSPJ va efectua ancheta epidemiologica si va analiza situatia in unitatea de invatamant impreuna cu directorul unitatii, astfel:
 
- Scenariul 1: In cazul in care cadrul didactic a predat numai la o singura clasa (ex. invatator / profesor care a avut o singura ora) si nu a venit in contact cu alte cadre didactice din scoala se vor suspenda cursurile de la clasa respectiva;
 
- Scenariul 2: In cazul in care cadrul didactic a predat numai la o singura clasa (ex. invatator / profesor care a avut o singura ora) si a venit in contact cu alte cadre didactice din scoala (cadrele didactice dintr-unul dintre schimburi, in scolile cu mai multe schimburi de predare), se vor suspenda cursurile de la clasa respectiva si vor fi izolate la domiciliu cadrele didactice cu care acesta a venit in contact
 
- Scenariul 3: In cazul in care cadrul didactic a predat la mai multe clase si nu a venit in contact cu alte cadre didactice din scoala (ex profesor de sport) sau numarul cadrelor didactice a fost mic (cadrele didactice dintrunul dintre schimburi, in scolile cu mai multe schimburi de predare) se vor suspenda cursurile la clasele cu care acesta a venit in contact si, in functie de caz, vor fi izolate la domiciliu cadrele didactice cu care acesta a venit in contact.
 
- Scenariul 4: In cazul in care cadrul didactic a predat la mai multe clase si a venit in contact cu multe cadre didactice din scoala (cadrele didactice din toate schimburile, in scolile cu mai multe schimburi de predare) se vor suspenda cursurile intregii unitati de invatamant. 
 
- Personalul care efectueaza curatenia in scoala si cel care este responsabil de paza scolii, in conditiile in care nu au intrat in contact cazul confirmat cu COVID 19, isi vor desfasura activitatea in continuare;
 
- Pe perioada de suspendare a clasei / unitatii de invatamant, directorul institutiei de invatamant va dispune realizarea urmatoarelor activitati obligatorii:
 
o curatenia si aerisirea claselor;
o dezinfectia curenta si terminala a spatiilor unitatii de invatamant (clase, holuri, toalete) in colaborare cu DSP judeteana / a municipiului Bucuresti;
o pe perioada celor 14 zile de suspendare toti contactii directi ai cazurilor confirmate vor fi izolati la domiciliu;
 
- Redeschiderea cursurilor scolare pentru clasa / unitatea de invatamant unde au fost suspendate temporar cursurile se decide de catre DSP judetean, respectiv a municipiului Bucuresti, cu avizul prealabil al CJSU / CMBSU - In functie de situatia epidemiologica la nivel judetean, DSP judetean poate decide prelungirea perioadei de suspendare temporara a cursurilor unei clase / unitati de
invatamant;
 
- La redeschiderea cursurilor scolare intr-o unitate de invatamant, medicul scolar sau medicul de familie care are in arondare unitatea de invatamant va realiza un triaj epidemiologic riguros pentru identificarea posibilelor cazuri de noi imbolnaviri.
 
 
 
 
 
 
 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:

ghid revenire la scoaladeschiderea scolilor


x

Lasa un raspuns




Comentarii [2 comentarii]Adauga comentariul tau

20Aug.2020

Luminita C. 20 Aug. 2020 21:26:13

?i ce se întâmpl? cu elevii cu CES ?i înso?itor shadow? E permis accesul acestor adul?i în clase?
19Aug.2020

Petru C 19 Aug. 2020 12:41:47

Guvernul de ce nu asigur? personal nedidacti ingrijitoare cur?tenie suficient pentru o optimizare eficient? pentru dezinfectie,conform anexe 2, legisla?ie SSM personalul este expus la îmboln?viri prin intoxicare chiar dac? au EIP..
.
Pregatire (si) in vacanta - 37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat
Iti oferim GRATUIT Raportul Special

Pregatire (si) in vacanta - 37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat
 
Citeste GRATUIT toate informatiile despre invatamantul primar, gimnazial si liceal.

Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
Pregatire (si) in vacanta - 37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat
Iti oferim GRATUIT Raportul Special

Pregatire (si) in vacanta - 37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat
 
Citeste GRATUIT toate informatiile despre invatamantul primar, gimnazial si liceal.

Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit



Pregatire (si) in vacanta - 37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Pregatire (si) in vacanta - 37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat


Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Pregatire (si) in vacanta - 37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat
Iti oferim GRATUIT Raportul Special

Pregatire (si) in vacanta - 37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat

 
Citeste GRATUIT toate informatiile despre invatamantul primar, gimnazial si liceal.

Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!