Sondajul a fost realizat online, cu esantion neprobabilistic, bazat pe raspunsurile a 1.821 de elevi din invatamantul secundar inferior si superior, in luna februarie a acestui an.
Meditatiile, un rau necesar pentru elevii de gimnaziu
"Suntem foarte obositi si cantitatea mare de teme ne streseaza si mai mult. Cu online-ul nu intelegeam mai nimic, iar testele sunt grele si notele din ce in ce mai mici. Am ramas in urma cu materia si nimic nu mai e ca alta data. Inainte stiam tot si luam numai zece, dar din a VII-a am inceput sa ma pierd pe drum. Simt ca nu mai inteleg nimic si nici macar nu mai pot invata cum trebuie. Imi pierd concentrarea extrem de repede, iar la ore pic de oboseala. Avem programul supraincarcat, intram de la 8 si avem 7 ore pe zi. Ne intoarcem de la scoala, iar majoritatea dintre noi au meditatii aproximativ 2 ore", este raspunsul unui elev care a participat la sondaj.
Datele rezultate din ancheta arata ca 51% dintre copii considera ca in acest an scolar au avut nevoie de mai mult ajutor din partea profesorilor de la clasa, 13% de ajutor prin intermediul
meditatiilor, iar 9% din partea familiei (parinti si frati).
Elevii din clasa a VIII-a afirma intr-o masura semnificativ mai ridicata ca au simtit nevoia sa faca meditatii, comparativ cu colegii lor din alte clase, iar fetele ca ar fi avut nevoie de mai mult ajutor din partea profesorilor de la clasa.
70% dintre elevi petrec pana la trei ore zilnic pentru a-si face temele
Majoritatea elevilor, aproximativ 70%, aloca pregatirii temelor (in afara orelor de curs) intre una si trei ore zilnic, cu o valoare medie la nivel de esantion de 2,8 ore. Elevii de clasa a VIII-a si fetele tind sa aloce semnificativ mai mult timp zilnic pentru aceasta activitate (cu valori medii specifice de 3 ore/zi).
Raportat la auto-perceptia evolutiei educationale, aproximativ 50% dintre elevi afirma ca au parcurs materia scolara fara probleme, iar 31% ca au ramas in urma. Baietii afirma intr-o masura semnificativ mai ridicata comparativ cu fetele ca au parcurs materia fara probleme (55% vs. 50%), iar elevii de gimnaziu sunt mai increzatori decat liceeni sub acest aspect (55% vs. 50%).
1 din 4 copii a vorbit cu profesorii despre dificultatile emotionale
In ceea ce priveste comunicarea emotionala cu profesorii, aproape jumatate dintre elevi (47%) spun ca nu au vorbit cu profesorii despre modul in care se simt si alti 14% ca ar fi vrut ca acest lucru sa se intample. 1 din 4 copii a vorbit despre dificultatile emotionale cu profesorii si afirma ca este multumit de rezultat. Din perspectiva genului, fetele spun intr-o masura semnificativ mai ridicata (16% vs. 11% baietii) ca si-ar fi dorit sa vorbeasca cu profesorii despre cum se simt, dar acest lucru nu s-a intamplat. Elevii de gimnaziu (28% vs. 23% liceeni) si cei din mediul rural (35% vs. 24% urban) afirma in masuri semnificativ mai ridicate ca au discutat cu profesorii despre cum se simt si au fost multumiti de rezultat.
Totodata, liceenii afirma in masuri semnificativ mai ridicate ca sunt stresati, furiosi, tristi sau obositi. Elevii de clasa a VIII-a ofera scoruri mai ridicate la atributele negative, comparativ cu toti ceilalti respondenti la chestionar. Principalele trairi negative care sunt semnificativ mai ridicate in randul copiilor de clasa a VIII-a sunt "stresat", "speriat" si "obosit".