Potrivit documentului, Ministerul Educatiei va dezvolta o platforma educationala dedicata procesului de evaluare in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor, care va permite vizualizarea online concomitenta a raspunsurilor elaborate de elevi, a baremului de evaluare si de notare, calcularea punctajului obtinut de fiecare elev si generarea de rapoarte si grafice.
Evaluarea in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor se poate realiza permanent, pe parcursul anului scolar, constituindu-se intr-o alternativa la evaluarea clasica, fara insa a fi obligatorie.
METODOLOGIE-CADRU de evaluare in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. — Prezenta metodologie-cadru reglementeaza modalitatea de desfasurare a activitatii de evaluare a performantelor scolare si a competentelor elevilor prin intermediul tehnologiei informatiei si comunicatiilor (TIC), precum si prelucrarea datelor cu caracter personal ale participantilor la acest tip de activitati.
Art. 2. — In sensul prezentei metodologii-cadru, urmatorii termeni se definesc dupa cum urmeaza:
a) activitate de evaluare a performantelor scolare si a competentelor elevilor prin intermediul TIC — forma de organizare a procesului de evaluare realizat in mediul virtual, alternativa a evaluarii elevilor in mod clasic, dar care nu exclude prezenta fizica a elevilor in sala de curs;
b) alfabetizare digitala — detinerea de competente digitale care presupune stapanirea TIC, ca instrument de comunicare, invatare si cunoastere, utilizarea facila a calculatorului pentru a obtine, a evalua, a stoca, a produce, a prezenta, a schimba informatii si pentru a participa prin intermediul internetului la rezolvarea unor sarcini de lucru;
c) banca de itemi — colectie de itemi organizati dupa o anumita structura si clasificati dupa criterii clar stabilite, din care acestia pot fi alesi cu scopul de a elabora teste;
d) cadrul didactic si elevul — participanti la activitatile de evaluare a performantelor scolare si a competentelor elevilor prin intermediul TIC;
e) competenta — ansamblu structurat de cunostinte, atitudini si deprinderi dobandite prin invatare, cu ajutorul caruia se pot identifica si rezolva, in contexte diverse, probleme caracteristice
unui anumit domeniu;
f) competente digitale — categorie a competentelor-cheie care include, pentru elevi, competentele de utilizare sigura, critica si creativa a TIC, ca instrument de comunicare online/virtuala, de invatare online/virtuala (individuala si colaborativa), de informare si cunoastere;
g) competente informationale — ansamblu structurat de cunostinte, atitudini si deprinderi legate de cautarea informatiilor corecte, de certa actualitate stiintifica, identificarea si evaluarea sursei informatiilor, selectionarea informatiilor relevante, organizarea, articularea si prezentarea informatiilor intr-un mod coerent si convingator, precum si utilizarea informatiilor intr-un mod etic, responsabil si creativ;
h) criteriu — norma conform careia o proba poate fi apreciata sau evaluata; descrierea unei performante;
i) educatie digitala — tip de educatie care vizeaza, predominant, intelegerea TIC, raportarea critica la informatii, din perspectiva eticii, protectiei si confidentialitatii datelor, durabilitatii mediului, fara a se limita la acestea, precum si formarea competentelor informationale si digitale;
j) feedback — informatiile furnizate elevilor in demersurile evaluative, cu repercusiuni asupra predarii si invatarii; in raport cu modul de integrare a actiunilor evaluative in procesul didactic se disting doua tipuri de feedback: formativ si sumativ;
k) feedbackul formativ apare in cadrul evaluarilor formative, furnizand elevului informatii despre progresul scolar sau despre deficientele inregistrate in procesul de invatare, permitand proiectarea unor parcursuri de invatare diferentiate care favorizeaza cresterea motivatiei intrinseci pentru activitatea de tip scolar;
l) feedbackul sumativ nu are efecte directe asupra proceselor de predare si invatare anterior parcurse, intrucat nu mai exista posibilitatea revenirii asupra acestora, ci asupra atitudinilor si motivatiei elevilor privind angajarea intr-un nou program educational;
m) evaluarea educationala — proces de colectare sistematica, orientata de competentele de evaluat si de scopul tipului de evaluare administrat, a datelor specifice privind evolutia si/sau performanta evidentiate in situatia de evaluare, de interpretare contextuala a acestor date si de elaborare a unei judecati de valoare de tip feedback;
n) evaluarea rezultatelor scolare — aprecierea performantelor elevilor din perspectiva cognitiva, atitudinala si a deprinderilor dobandite;
o) GDPR — Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului Uniunii Europene din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/C(Regulamentul general privind protectia datelor);
p) instrument de evaluare — parte integranta a metodei de evaluare care concretizeaza, la nivel de produs, optiunea metodologica a profesorului pentru testarea performantelor elevilor intr-o situatie educationala bine definita;
q) item — sarcina de lucru, formatul acesteia si raspunsul asteptat;
r) mediu virtual — ansamblul de mijloace educationale digitale (TIC) care asigura desfasurarea procesului de evaluare prin intermediul unor platforme digitale educationale, unor resurse educationale deschise (RED) si diferitelor aplicatii TIC;
s) metoda de evaluare — ansamblu de operatii/etape de urmat pentru realizarea evaluarii, utilizand un instrument de evaluare adecvat;
t) nivel de performanta — grad de reusita scolara individuala;
u) nivel de competenta — grad de formare/dezvoltare a competentelor evaluate prin intermediul diferitelor probe de evaluare;
v) notare analitica — tip de notare care presupune acordarea de puncte (note/calificative/scoruri) separate pentru fiecare dintre elementele raspunsului;
w) notare holistica — tip de notare care vizeaza aprecierea raspunsului in totalitatea sa si incadrarea acestuia intr-o categorie prestabilita;
x) pedagogie digitala — ramura moderna a pedagogiei, de tip interdisciplinar, care studiaza procesele si activitatile educationale realizate cu ajutorul tehnologiilor asistate de calculator; obiectul de studiu al pedagogiei digitale il constituie educatia digitala;
y) proba de evaluare — instrument de evaluare administrat si gestionat de cadrul didactic;
z) standarde — set de afirmatii masurabile care reflecta asteptarile privind ceea ce ar trebui sa stie si sa poata face elevul, din perspectiva competentelor specifice, pentru fiecare disciplina, in cadrul fiecarei etape de formare/dezvoltare a competentelor generale;
aa) test normativ — tip de test pentru care rezultatele inregistrate sunt evaluate in raport cu cele ale unui grup de referinta, fara a se raporta la un singur criteriu prestabilit;
bb) test standardizat — tip de test format din itemi, de tipuri diferite, selectati dintr-o banca de itemi.
Principii generale ce stau la baza realizarii procesului de evaluare. Aspecte privind securitatea in mediul educational virtual si gestionarea datelor cu caracter personal
Art. 3. — Principiile care guverneaza procesul de evaluare in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor sunt:
a) claritate si transparenta — criteriile si asteptarile probei de evaluare sunt formulate explicit si cunoscute de toti elevii, astfel incat sa poata intelege sarcina de lucru pentru a-si asigura performanta;
b) validitate — evaluarea masoara ceea ce intentioneaza prin competentele de evaluat, iar rezultatele pot fi utilizate in formularea feedbackului;
c) diversitate — existenta unei varietati de forme si metode de evaluare care pot fi adecvate scopului procesului de evaluare;
d) flexibilitate — adaptarea probelor de evaluare specificului disciplinei/modulului de pregatire profesionala, respectiv nivelului de dezvoltare intelectuala a elevilor;
e) fiabilitate — existenta de instrumente si metode de evaluare de incredere care produc rezultate comparabile si precise de fiecare data cand sunt utilizate;
f) accesibilitate — existenta de instrumente si metode de evaluare accesibile tuturor partilor interesate, inclusiv elevilor, cadrelor didactice, personalului auxiliar si parintilor;
g) implicare — elevii sunt parte activa a procesului de evaluare, atat in timpul administrarii probei, cat si prin formularea de sugestii aduse procesului de evaluare;
h) ritmicitate — proces continuu care permite monitorizarea evolutiei elevilor si ajustarea procesului de predare-invatareevaluare in functie de rezultate;
i) obiectivitate — impartialitatea procesului de evaluare prin respectarea stricta a baremului de evaluare si de notare, respectiv a criteriilor de evaluare;
j) relevanta — evaluarea se realizeaza prin intermediul unor cunostinte fundamentale, specifice disciplinelor/modulelor de pregatire profesionala, si vizeaza formarea/dezvoltarea competentelor asteptate (profilul de formare al absolventului);
k) echitate — asigurarea realizarii procesului de evaluare fara discriminare si cu respectarea egalitatii de sanse;
l) securitate si confidentialitate — in procesul de evaluare in mediul online se asigura securitatea informatiilor si a datelor cu caracter personal si se asigura masurile de securitate si de protectie a sanatatii elevilor.
Art. 4. — (1) Asigurarea securitatii procesului de evaluare in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor se realizeaza conform directivelor Uniunii Europene si legislatiei nationale privind securitatea cibernetica si prelucrarea datelor cu caracter personal.
(2) In organizarea si desfasurarea activitatilor in mediul virtual se asigura respectarea cerintelor privind protectia datelor cu caracter personal, conform prevederilor GDPR.
Reguli GDPR in evaluarea online a elevilor
(3) In vederea aplicarii prezentei metodologii-cadru, Ministerul Educatiei va dezvolta o platforma educationala dedicata procesului de evaluare in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor, denumita in continuare platforma. Aceasta va respecta masurile de securitate si de protectie a sanatatii elevilor.
(4) In vederea indeplinirii obligatiei legale care ii revine, unitatea de invatamant realizeaza prelucrarea datelor cu caracter personal ale cadrelor didactice si ale elevilor participanti la procesul de evaluare in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor, desfasurat prin intermediul TIC.
(5) Categoriile de date cu caracter personal care trebuie prelucrate cu respectarea GDPR sunt:
a) numele si prenumele elevilor, numele si prenumele cadrelor didactice care utilizeaza platforma;
b) imaginea, vocea participantilor, dupa caz;
c) mesajele, videoclipurile, fisierele expediate sau orice alte materiale care contin date prelucrate prin utilizarea platformei;
d) rezultatele evaluarii;
e) datele de conectare la platforma: nume de utilizator si parola de acces.
(6) Ca masura de protectie a datelor cu caracter personal prelucrate cu ocazia utilizarii platformei dedicate procesului de evaluare, se interzice inregistrarea activitatilor.
(7) Prin exceptie de la alin. (6), inregistrarea activitatilor se poate realiza in scopuri de cercetare stiintifica, doar in conditiile in care acest lucru este necesar si fara a incalca drepturile utilizatorilor conform prevederilor GDPR. In acest caz va fi necesar consimtamantul expres al persoanei sau persoanelor vizate.
(8) Prevederile prezentei metodologii-cadru se aplica exclusiv pentru procesul de evaluare in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor, desfasurat exclusiv prin intermediul TIC.
Art. 5. — (1) Unitatea de invatamant, in calitate de operator de date cu caracter personal, are obligatia de a institui o serie de masuri tehnice si organizatorice privind protejarea si pastrarea datelor cu caracter personal, care sa vizeze:
a) securitatea in mediul online;
b) asigurarea confidentialitatii datelor;
c) preintampinarea riscului pierderii de date;
d) impiedicarea modificarii datelor cu caracter personal;
e) interzicerea accesului neautorizat la datele cu caracter personal.
(2) Conducerea unitatii de invatamant ia masuri cu privire la furnizarea informatiilor prevazute in GDPR: identitatea si datele de contact ale unitatii de invatamant si, dupa caz, ale reprezentantului acesteia, scopurile in care sunt prelucrate datele cu caracter personal, precum si temeiul juridic al prelucrarii, destinatarii sau categoriile de destinatari ai datelor cu caracter personal, perioada pentru care vor fi stocate datele cu caracter personal, drepturile persoanelor vizate.
(3) Prin masurile dispuse, unitatea de invatamant trebuie sa faca dovada pastrarii in conditii de siguranta a datelor cu caracter personal prevazute la art. 4 alin. (5).
Art. 6. — Participantii la activitatile specifice procesului de evaluare in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor au urmatoarele obligatii:
a) de a raspunde pentru toate mesajele, videoclipurile, fisierele expediate sau pentru orice alte materiale prelucrate prin utilizarea platformei;
b) de a utiliza platforma doar in conformitate cu prevederile legale;
c) de a nu inregistra, disemina, folosi informatii care contin date cu caracter personal in alt mod, care excedeaza scopului prelucrarii acestor date.
Art. 7. — (1) Datele cu caracter personal prevazute la art. 4 alin. (5) sunt prelucrate exclusiv in scopul derularii activitatii de evaluare in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor sau de cercetare stiintifica a acestora.
(2) Orice prelucrare a datelor cu caracter personal efectuata de catre unitatea de invatamant in afara scopului prevazut la alin. (1) constituie o incalcare a prevederilor legale.
CAPITOLUL III
Roluri specifice ale factorilor implicati in procesul de evaluare in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor
Art. 8. — Ministerul Educatiei (ME) are urmatoarele atributii:
a) coordoneaza si monitorizeaza, prin inspectoratele scolare, organizarea si desfasurarea activitatilor de evaluare in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor, in invatamantul preuniversitar;
b) intreprinde masuri, in colaborare cu institutiile statului din administratia centrala si locala, pentru facilitarea accesului elevilor la tehnologie si imbunatatirea ratei de penetrare a internetului;
c) valorifica si dezvolta banca de itemi si website-ul dedicat subiectelor evaluarilor, examenelor si competitiilor scolare nationale, precum si resurselor educationale deschise, realizate prin proiecte nationale cu finantare externa, necesare activitatii de evaluare in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor, desfasurata prin intermediul TIC;
d) sprijina dezvoltarea unor programe pentru dezvoltarea profesionala continua a cadrelor didactice din invatamantul preuniversitar in vederea imbunatatirii prestatiei acestora cu privire la desfasurarea activitatilor de evaluare in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor, in cadrul domeniului tematic Competente TIC/digitale;
e) intreprinde masurile necesare pentru dezvoltarea unei platforme de evaluare securizate, prin care sa se asigure evaluarea in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor, prin accesarea in acest scop si a finantarilor externe.
Art. 9. — Inspectoratele scolare au urmatoarele atributii:
a) coordoneaza, prin inspectorii scolari, activitatea de evaluare in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor, desfasurata prin intermediul TIC, realizata la nivelul unitatilor de invatamant;
b) sprijina unitatile de invatamant din subordine in desfasurarea activitatilor-suport pentru buna desfasurare a procesului de evaluare in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor, desfasurat prin intermediul TIC, in vederea stabilirii necesarului de resurse informationale si de resurse umane formate;
c) identifica solutii, in colaborare cu alte autoritati si institutii publice, organizatii nonguvernamentale, parteneri economici, pentru asigurarea premiselor desfasurarii activitatii de evaluare in unitatile de invatamant din subordine;
d) acorda asistenta cadrelor didactice in utilizarea platformei dedicate procesului de evaluare prin informaticieni si inspectori scolari;
e) asigura suport si consiliere cadrelor didactice prin intermediul caselor corpului didactic (CCD), in contextul organizarii unor programe pentru dezvoltarea profesionala continua dedicate evaluarii in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor, oferind totodata suport si consiliere prin programe sau sesiuni de instruire.
Art. 10. — Conducerea unitatii de invatamant are urmatoarele atributii:
a) informeaza elevii si parintii acestora asupra modalitatii de organizare a activitatii de evaluare in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor, desfasurata prin intermediul TIC, inclusiv cu privire la drepturile si obligatiile pe care le au participantii la activitatile specifice de evaluare in mediul online;
b) evalueaza capacitatea unitatii de invatamant de a desfasura activitatea de evaluare in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor, desfasurata prin intermediul TIC, si stabileste necesarul de resurse informationale, respectiv de resurse umane;
c) stabileste masuri pentru buna desfasurare a activitatii de evaluare in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor, desfasurata prin intermediul TIC de catre cadrele didactice si elevii din unitatea de invatamant;
d) intreprinde demersuri catre autoritatile locale pentru asigurarea dispozitivelor si a conexiunii la internet pentru elevii care nu dispun de mijloacele necesare TIC;
e) gestioneaza baza materiala cuprinzand dispozitive electronice cu conexiune la internet;
f) repartizeaza, prin incheierea unui contract de comodat/prin proces-verbal de predare-primire, dispozitive conectate la internet elevilor care nu dispun de aceste mijloace;
g) sprijina cadrele didactice si elevii in crearea de conturi pentru accesul la platforma dedicata procesului de evaluare;
h) identifica si aplica modalitati de sustinere a activitatii de evaluare in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor, desfasurata prin intermediul TIC, pentru posibile cazuri speciale, inclusiv pentru elevii cu cerinte educationale speciale (CES);
i) monitorizeaza modul in care se desfasoara activitatea de evaluare in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor;
j) incurajeaza si sustine participarea cadrelor didactice la programe pentru dezvoltarea profesionala continua in vederea dobandirii sau, dupa caz, a imbunatatirii competentelor privind
evaluarea in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor.
Art. 11. — Cadrele didactice din unitatea de invatamant au urmatoarele atributii:
a) utilizeaza platforma pentru proiectarea/realizarea de instrumente de evaluare proprii disciplinei/modulului de pregatire profesionala sau interdisciplinare, adaptate specificului elevilor la care predau din perspectiva respectarii principiilor care guverneaza procesul de evaluare a performantelor scolare si a competentelor elevilor prin intermediul TIC si a scopului evaluarii educationale in mediul virtual;
b) administreaza la clasa si/sau in cadrul altor activitati desfasurate instrumentele de evaluare din platforma;
c) disemineaza, ca exemple de buna practica, informatiile/abilitatile dezvoltate prin participarea la programele pentru dezvoltarea profesionala continua dedicate evaluarii in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor;
d) elaboreaza, adapteaza, selecteaza resurse educationale deschise, aplicatii de diferite tipuri in mediul online, sesiuni de invatare pe alte platforme educationale care pot sprijini evaluarea in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor;
e) ofera consiliere elevilor pentru participarea acestora la activitatile de evaluare in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor;
f) intervin in solutionarea unor situatii specifice cu privire la desfasurarea activitatii de evaluare in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor.
Art. 12. — Cadrele didactice din unitatea de invatamant au urmatoarele obligatii:
a) participa la programe de instruire/formare, inclusiv la programe pentru abilitare functionala;
b) informeaza elevii si parintii acestora despre modalitatea de organizare a activitatii de evaluare in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor, inclusiv cu privire la drepturile si obligatiile pe care le au participantii la activitatile specifice de evaluare in mediul online;
c) coordoneaza activitatea elevilor si colaboreaza cu alte cadre didactice in vederea asigurarii ritmicitatii activitatii de evaluare in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor;
d) asigura confidentialitatea datelor de conectare la platforma, cu obligativitatea de a nu transmite catre terti informatii sau inregistrari ale activitatii elevilor proprii, cu exceptia parintilor acestora sau in conditiile art. 4 alin. (7);
e) respecta prevederile privind protectia datelor cu caracter personal, conform GDPR.
Art. 13. — Elevii au urmatoarele responsabilitati:
a) participa la activitatile de evaluare in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor, stabilite de cadrele didactice;
b) respecta termenele si conditiile stabilite de catre cadrele didactice, in vederea valorificarii activitatii;
c) au o conduita adecvata statutului de elev, dezvoltandcomportamente si atitudini prin care sa se asigure un climat propice mediului de predare-invatare-evaluare;
d) asigura confidentialitatea datelor de conectare la platforma;
e) se conformeaza prevederilor privind protectia datelor cu caracter personal, conform GDPR, precum si ale art. 4 alin. (4) si nu inregistreaza activitatea de evaluare in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor.
Art. 14. — Parintii au urmatoarele responsabilitati:
a) mentin comunicarea cu cadrele didactice din unitatea de invatamant pentru a obtine informatii referitoare la evaluarea in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor;
b) transmit, dupa caz, cadrelor didactice din unitatea de invatamant feedback referitor la organizarea si desfasurarea activitatii de evaluare in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor.
Art. 15. — In vederea organizarii si desfasurarii activitatilor de evaluare in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor, unitatea de invatamant parcurge urmatoarele etape de implementare a activitatilor specifice:
a) asigurarea capacitatii de a desfasura activitatea specifica de evaluare a elevilor in mediul online in vederea stabilirii necesarului de resurse informationale si de resurse umane formate;
b) identificarea de solutii de optimizare, in colaborare cu inspectoratele scolare, alte autoritati, organizatii si parteneri economici, pentru asigurarea resurselor desfasurarii activitatilor de evaluare in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor;
c) asigurarea de resurse pentru familiarizarea cadrelor didactice si a elevilor cu platforma;
d) valorificarea rezultatelor obtinute prin monitorizare si feedback pentru imbunatatirea activitatilor de evaluare in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor.
CAPITOLUL IV
Aspecte metodologice privind organizarea si desfasurarea activitatii de evaluare in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor
Art. 16. — (1) In proiectarea si organizarea activitatii de evaluare in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor se respecta prevederile programelor scolare in vigoare.
(2) In proiectarea si organizarea activitatii de evaluare in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor se vor avea in vedere:
a) alfabetizarea digitala a elevilor;
b) formarea/dezvoltarea la elevi a competentelor informationale;
c) familiarizarea cadrelor didactice cu aspectele pedagogiei digitale;
d) dezvoltarea competentelor de evaluare ale cadrelor didactice;
e) crearea unor comunitati de invatare la nivelul elevilor si la nivelul cadrelor didactice.
(3) Activitatile de evaluare in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor pot viza aspecte privind educatia remediala, pregatirea elevilor pentru sustinerea evaluarilor, examenelor si competitiilor nationale, precum si pregatirea elevilor capabili de performante inalte.
Art. 17. — (1) Cadrele didactice pot elabora si utiliza in evaluarea rezultatelor scolare ale elevilor si alte metode de evaluare online a performantelor scolare si a competentelor elevilor, in afara celor existente pe platforma, in conformitate cu programa scolara in vigoare.
(2) Pornind de la itemii/testele existenti/existente pe platforma, cadrele didactice pot imbunatati pregatirea elevilor elaborand si alti/alte itemi/teste pentru a stabili nivelul real al pregatirii fiecarui elev.
(3) In functie de specificul disciplinei/modulului de pregatire profesionala, cadrele didactice pot adapta itemii/testele existenti/existente pe platforma nevoilor punctuale de verificare a formarii/dezvoltarii competentelor specifice ale propriilor elevi, respectiv pot concepe itemi/teste noi al caror continut este focalizat pe acele elemente din materie care necesita repetare/retentie/exercitiu.
Art. 18. — (1) In organizarea si desfasurarea activitatii de evaluare in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor, cadrele didactice verifica sistematic realizarea sarcinilor de lucru de catre elevi si se focalizeaza pe reactia de raspuns data elevilor, pe sprijinire in invatare, pe aprecierea (in evaluare) activitatilor realizate de elevi in mediul online, in raport cu progresul si potentialul fiecarui elev.
(2) In procesul evaluarii in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor se recomanda si utilizarea unor tehnici de colaborare in perechi sau in grupuri mici, incurajarea elevilor sa aplice autoevaluarea si interevaluarea.
(3) In evaluarea performantelor scolare si a competentelor elevilor trebuie sa se urmareasca respectarea particularitatilor de varsta ale elevilor in ceea ce priveste resursa de timp, nivelul de intelegere al acestora si gradul de dificultate a instrumentelor de evaluare.
(4) In cadrul evaluarii in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor, cadrele didactice pot utiliza notarea analitica si notarea holistica, in vederea analizarii progresului educational al elevilor.
CAPITOLUL V
Utilizarea evaluarii in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor
Art. 19. — Evaluarea are drept scop identificarea nivelului la care se afla la un anumit moment invatarea, precum si orientarea si optimizarea invatarii.
Art. 20. — (1) Evaluarea in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor se poate realiza pentru fiecare disciplina/modul de pregatire profesionala.
(2) Evaluarea in mediul online se centreaza pe competente, ofera feedback real elevilor, parintilor si cadrelor didactice si sta la baza construirii planurilor individuale de invatare, dupa caz.
Art. 21. — (1) Evaluarea in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor vizeaza, in functie de momentul in care se integreaza in desfasurarea procesului didactic, precum si in functie de scopul urmarit:
a) evaluare initiala/predictiva/diagnostica, care se realizeaza la inceputul unui ciclu de invatamant sau program de instruire in scopul stabilirii nivelului de performanta/competenta al elevilor; prin intermediul evaluarii initiale se identifica nivelul achizitiilor elevilor in termeni de cunostinte, abilitati/deprinderi si atitudini, in vederea formarii competentelor propuse pentru nivelul respectiv de invatamant; informatiile obtinute in urma realizarii acestei evaluari sprijina planificarea activitatilor viitoare ale cadrului didactic din perspectiva adecvarii acestora la posibilitatile elevilor sau a initierii, dupa caz, a unor programe de invatare remediala/pentru pregatirea elevilor capabili de performante inalte;
b) evaluare continua/formativa, care insoteste intregul parcurs didactic, realizandu-se prin verificari sistematice ale competentelor formate/dezvoltate la elevi, efectele sale ameliorative asupra activitatii de predare-invatare-evaluare fiind considerabile; aceasta evaluare ofera permanent cadrului didactic posibilitatea de raportare la competentele prevazute in programa scolara si de evidentiere a progresului/regresului inregistrat de elev de la o secventa la alta a instruirii; in cazul evaluarii formative, reactia de raspuns obtinuta este imediata, utila si eficienta, ajutand elevul si cadrul didactic in adaptarea activitatilor didactice ulterioare;
c) evaluare finala/sumativa, care se realizeaza, de obicei, la sfarsitul unei perioade mai lungi de instruire, precum unitate de invatare, modul, an scolar, ciclu de invatamant, oferind informatii utile asupra nivelului de performanta al elevilor in raport cu gradul de formare/dezvoltare a competentelor prevazute in programa scolara; aceasta evaluare se concentreaza preponderent asupra elementelor de permanenta ale aplicarii unor cunostinte de baza/fundamentale pentru disciplina /modulul de pregatire profesionala, ale demonstrarii unor abilitati importante dobandite de elevi intr-o perioada mai lunga de instruire.
(2) Evaluarea in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor se poate realiza utilizand teste normative si teste standardizate.
(3) Evaluarea in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor permite autoevaluarea, interevaluarea si obtinerea de reactie de raspuns de la ceilalti elevi si de la cadrele didactice.
Art. 22. — (1) Evaluarea performantelor scolare si a competentelor elevilor constituie un plus pentru asigurarea accesului tuturor elevilor la procesul de predare-invatareevaluare in mediul online, cu precadere in situatii exceptionale: scolarizarea la domiciliu/clase, grupe in spital, pandemii, calamitati, imposibilitatea de desfasurare a activitatilor didactice in unitatea de invatamant din motive obiective, fara a se limita la acestea.
(2) Evaluarea in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor se poate realiza, la fel ca in cazul evaluarii in format clasic, in sala de curs.
Art. 23. — (1) Evaluarea in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor se realizeaza in conformitate cu standardele de evaluare care orienteaza actiunile educative in scopul sprijinirii si stimularii invatarii, dezvoltarii normale si depline.
(2) Prin raportarea procesului de evaluare a performantelor scolare si a competentelor elevilor in mediul online la standardele de evaluare se operationalizeaza la nivel sistemic urmatoarele obiective:
a) corelarea cadrului curricular cu achizitiile reale ale elevilor prin recunoasterea invatarii formale si informale, corespunzatoare disciplinelor/modulelor de pregatire profesionala;
b) implementarea evaluarii unitare prin imbunatatirea competentelor de evaluare ale cadrelor didactice;
c) initierea unei abordari comune cadre didactice—elevi a procesului evaluativ pe baza standardelor de evaluare;
d) crearea premiselor cresterii reale a calitatii serviciilor educationale in sistemul de invatamant preuniversitar.
Art. 24. — (1) Evaluarea in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor se poate realiza permanent, pe parcursul anului scolar, constituindu-se intr-o alternativa la evaluarea clasica, fara insa a fi obligatorie.
(2) Instrumentele de evaluare utilizate se stabilesc de catre cadrul didactic in functie de varsta si de particularitatile psihopedagogice ale elevilor si de specificul fiecarei/fiecarui discipline/modul de pregatire profesionala.
(3) In procesul de evaluare in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor pot fi utilizate metodele traditionale si complementare de evaluare.
Rezultatele evaluarii in mediul online a performantelor scolare
Art. 25. — (1) Rezultatul evaluarii in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor, exprimat prin calificativ, nota, punctaj, scor, nivel de competente, reflecta strict rezultatele invatarii, conform prevederilor legale.
(2) Rezultatele evaluarii in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor se exprima, dupa caz, prin:
a) aprecieri descriptive privind rezultatele elevului, exprimate in baza unor criterii precizate de cadrul didactic la inceputul procesului de evaluare, a unui nivel de performanta, respectiv a unui nivel de competenta;
b) calificative, la clasele I—IV si in invatamantul special care scolarizeaza elevi cu deficiente grave, severe, profunde sau asociate;
c) note de la 1 la 10 in invatamantul secundar si in invatamantul postliceal.
(3) Rezultatele evaluarii in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor se pot consemna in catalog.
(4) Rezultatele evaluarii, asa cum sunt ele precizate la alin. (2) si (3), se pot comunica si se pot dezbate cu parintii.
(5) Rezultatele evaluarii in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor nu pot fi facute publice, fara acordul parintelui sau al elevului major.
Art. 26. — (1) Procesul evaluarii in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor faciliteaza analizarea de catre cadrul didactic a progresului/regresului inregistrat de elev, stabilirea raportului efort al elevului— performanta realizata, modificarile in ceea ce priveste motivatia elevului.
(2) In urma evaluarilor sustinute in mediul online, dupa interpretarea rezultatelor de catre cadrul didactic, elevii pot beneficia de un plan individualizat de invatare care va fi folosit pentru dezvoltarea competentelor, pentru intreprinderea unor actiuni de invatare remediala si pentru stimularea elevilor capabili de performante inalte.
Platforma educationala pentru evaluarea online a elevilor
CAPITOLUL VI
Platforma dedicata procesului de evaluare
Art. 27. — (1) Evaluarea in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor se realizeaza printr-o platforma electronica securizata, dedicata procesului de evaluare.
(2) Platforma dedicata procesului de evaluare asigura accesul tuturor cadrelor didactice si al elevilor la procesul educational in mod unitar si echitabil.
(3) Platforma dedicata procesului de evaluare cuprinde:
a) itemi de diferite tipuri;
b) componente care permit utilizarea unor metode complementare de evaluare, de exemplu: proiect, portofoliu, referat, investigatie, fisa de observatie, fara a se limita la acestea;
c) teste normative si teste standardizate, pe disciplina/modul de pregatire profesionala, pe ciclu de invatamant, pe an de studiu, pe unitate de invatare/modul, fara a se limita la acestea;
d) teste corespunzatoare evaluarii initiale, continue, sumative pe disciplina/modul de pregatire profesionala, pe an de studiu, pe unitate de invatare/modul;
e) acces la website-ul dedicat subiectelor pentru evaluarile, examenelor si competitiilor scolare nationale;
f) acces la resursele educationale deschise si la ghiduri de utilizare a acestora, realizate prin proiecte nationale cu finantare externa;
g) interconexiuni cu alte platforme/instrumente educationale de evaluare online sau cu jocuri educationale;
h) softuri elaborate in conformitate cu nevoile educationale, care includ aplicatii client mobile pentru elevi si cadre didactice, precum si functii de supraveghere online.
Art. 28. — Platforma trebuie sa permita:
a) vizualizarea online concomitenta a raspunsurilor elaborate de elevi, a baremului de evaluare si de notare/a criteriilor de notare, cu posibilitatea de inscriere intr-un/intr-o borderou/fisa a rezultatelor pentru fiecare item/subitem din instrumentul de evaluare aplicat, precum si posibilitatea de interogare a ecranului pentru vizualizarea instrumentului de evaluare;
b) calcularea punctajului/notei pe instrument de evaluare, dupa completarea tuturor punctajelor in borderou/fisa;
c) generarea de rapoarte administrative, de exemplu centralizatoare pe cadru didactic, pe disciplina/modul de pregatire profesionala, informatii privind datele calendaristice ale evaluarii, rapoarte de timp privind activitatea cadrului didactic pe platforma, posibilitatea de sortare/filtrare, export in format Excel sau CSV al rezultatelor evaluarii;
d) generarea de rapoarte statistice si grafice, astfel incat sa se poata realiza asocierea competentelor de evaluat, contabilizarea pe fiecare disciplina, programa/modul de pregatire profesionala, atat in valori absolute, cat si procentuale, pe transe de note, pe clasa, pe filiera, profil, specializare, in cazul invatamantului liceal, dar si posibilitatea unor interogari statistice fundamentale de tip medie, mediana, abatere standard, fara a se limita la acestea;
e) gestionarea procesului de lucru prin:
(i) afisarea listei instrumentelor de evaluare, insotita de statusul corespunzator evaluat/neevaluat/in curs de evaluare;
(ii) completarea de coduri, punctaje, note, calificative, scoruri si/sau mentionarea de observatii/aprecieri/ feedback de tip text;
(iii) contabilizarea automata a punctajului corespunzator, conform baremului;
(iv) predeterminarea codurilor, punctajelor, notelor, calificativelor, scorurilor in cazul itemilor obiectivi, aplicatia nepermitand alegerea unui alt punctaj decat cel recomandat prin baremul de evaluare si de notare; atentionarea vizuala a cadrului didactic in cazul in care se omite introducerea unor/se opereaza eronat coduri, punctaje, note, calificative, scoruri asociate itemului/subitemului;
(v) posibilitatea de reanalizare de catre cadrul didactic a raspunsurilor date de elev.
Art. 29. — (1) Facilitatile platformei dedicate procesului de evaluare sunt concepute in functie de obiectivele urmarite in procesul de evaluare.
(2) Intre functionalitatile platformei dedicate procesului de evaluare, se inscriu, dar fara a se limita la acestea, urmatoarele:
a) crearea de instrumente de evaluare — functionalitate de baza a platformei de evaluare care permite cadrelor didactice sa creeze si sa administreze diferite instrumente de evaluare online, sa stabileasca parametrii de testare si sa programeze evaluarea in functie de necesitatile de la clasa;
b) evaluarea si reactia de raspuns automat — posibilitatea evaluarii automate care reduce timpul si efortul necesare evaluarii instrumentelor utilizate in procesul de evaluare;
c) managementul utilizatorilor — functionalitate care permite administrarea conturilor create pe platforma, gestionarea accesului la instrumentele de evaluare si crearea de grupuri de utilizatori pentru constituirea de comunitati de invatare la nivelul elevilor si la nivelul cadrelor didactice;
d) raportarea rezultatelor — posibilitatea de furnizare a rapoartelor detaliate despre performantele elevilor, generate in timp real sau la finalizarea procesului de evaluare, fapt ce permite identificarea punctelor forte si a punctelor slabe in invatare;
e) personalizarea si adaptivitatea — posibilitatea de adaptare a instrumentului de evaluare in functie de oferta platformei la nevoile si nivelurile de competenta ale elevilor, inclusiv facilitatea crearii de teste personalizate pentru fiecare elev;
f) integrarea si interoperabilitatea — platforma dedicata procesului de evaluare poate fi integrata cu alte sisteme de gestionare a invatarii sau cu alte aplicatii de evaluare, oferind astfel o experienta integrata pentru utilizatori, cadre didactice si elevi;
g) securitatea — platforma dedicata procesului de evaluare asigura:
(i) protectia utilizatorilor si a continuturilor platformei;
(ii) anularea oricaror tentative de fraudare, plagiat, altor forme de nereguli in cadrul procesului de evaluare;
(iii) respectarea prevederilor GDPR.
CAPITOLUL VII
Dispozitii finale
Art. 30. — Evaluarea in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor se realizeaza in conformitate cu programul-cadru DigiComp cu privire la identificarea, pentru fiecare elev si pentru fiecare disciplina/modul de pregatire profesionala, a descriptorilor ce definesc competenta digitala.
Art. 31. — Unitatile de invatamant elaboreaza pe baza prezentei metodologii-cadru proceduri proprii privind activitatile de evaluare in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor, precum si pentru prelucrarea datelor cu caracter personal, astfel incat sa asigure:
a) implicarea in procesul de evaluare numai a cadrelor didactice si elevilor din respectiva unitate de invatamant;
b) pastrarea confidentialitatii asupra derularii procesului de evaluare;
c) folosirea informatiilor legate de procesul evaluativ numai pentru atingerea scopurilor agreate la nivelul conducerii unitatii de invatamant;
d) respectarea precizarilor normative si a deontologiei evaluarii pentru ca informatiile cu caracter individual legate de procesul evaluativ sa fie protejate;
e) constientizarea de catre evaluatori a misiunii ce le revine, a importantei metodelor pe care le folosesc, a semnificatiei rezultatelor si a consecintelor procesului de evaluare.
Art. 32. — Ministerul Educatiei emite o serie de proceduri ulterioare pentru asigurarea bunei derulari a procesului de evaluare in mediul online a performantelor scolare si a competentelor elevilor.