Conform ghidului, pauzele dintre ore vor fi de 5 minute, numai pentru schimbarea claselor de catre cadrele didactice, iar orele vor fi de 55 de minute.
Fiecare clasa, conform unei organizari la nivel de palier, va avea o pauza de 10-15 minute. Pauzele vor fi organizate astfel incat sa nu se intersecteze elevii de la clase diferite si folosirea toaletelor sa fie facuta in conditii de distantare.
Aceste reguli se regasesc in ghidul pentru invatamantul gimnazial si liceal publicat marti de Ministerul Educatiei.
Reguli pentru elevi si profesori
Pentru primele doua scenarii, se vor lua masuri de organizare a orarului, a spatiilor din unitatile de invatamant si a rutelor de circulatie a elevilor si a personalului care sa tina cont de recomandarile Ministeriul Sanatatii:
a) Pauzele dintre ore vor fi de 5 (cinci) minute, numai pentru schimbarea claselor de catre cadrele didactice, iar orele vor fi de 55 de minute. in acest interval de 55 de minute, fiecare clasa, conform unei organizari la nivel de palier (zona deservita de o toaleta) va avea o pauza de 10-15 minute. Pauzele vor fi organizate astfel incat sa nu se intersecteze elevii de la clase diferite si folosirea toaletelor sa fie facuta in conditii de distantare;
b) Pentru elevii care nu merg la toaleta, in aceste pauze individualizate pentru fiecare clasa, cadrul didactic va organiza activitati recreative in clasa sau, daca este posibil, fara intersectarea cu alte clase, in aer liber, activitati care sa includa miscare;
c) Personalul didactic si nedidactic va supraveghea circulatia elevilor si a cadrelor didactice pentru respectarea distantarii fizice si a tuturor masurilor, astfel incat sa nu existe apropiere intre elevi din clase diferite, respectiv cadre didactice si elevi in afara salilor de clasa;
d) in pauzele comune, de 5 (cinci) minute, este permisa numai circulatia profesorilor pe holuri, de la o clasa la alta. Elevii raman in salile proprii de clasa;
e) in cazul folosirii unor cabinete sau laboratoare, pauzele comune de 5 minute sunt destinate dezinfectarii acestora pentru noile clase/grupe care le vor folosi. Deplasarea elevilor catre si dinspre aceste sali se face la inceputul si la sfarsitul orelor de 55 de minute, insotiti de catre cadrul didactic;
f) Toate cadrele didactice vor folosi cataloage proprii (agende), unde vor inregistra notele si absentele elevilor. Transferul acestor inregistrari in cataloagele claselor se face dupa un program stabilit la nivelul unitatii de invatamant, pentru reducerea riscurilor asociate unei aglomerari de cadre didactice in cancelarii si a atingerii cataloagelor de catre diferite cadre didactice pe parcursul aceleiasi zile. Pe cat posibil, se va folosi comunicarea la distanta pentru informarea profesorilor diriginti si a parintilor sau, unde este posibil, catalogul electronic
Orar organizat modular
In cazul tuturor celor 3 scenarii, organizarea modulara a orarului prezinta avantaje evidente, arata Ministerul Educatiei.
Acestea sunt:
• reducerea riscurilor asociate apropierii fizice in cazul S1 si S2 (profesorii vin in contact cu mai putine clase intr-o perioada de timp);
• reducerea efortului elevilor in cazul tuturor scenariilor, prin scaderea numarului de discipline care necesita concentrarea lor si efectuarea de teme pentru acasa intr-un interval de timp;
• flexibilizarea orarului in S3, prin reducerea numarului de profesori (2 sau 3) cu care o clasa lucreaza intr-o saptamana si reducerea numarului de clase cu care un profesor lucreaza intr-o saptamana
Ce presupune orarul modular
Orarul modular se poate realiza cel putin pe parcursul unui semestru, prin insumarea orelor de la fiecare disciplina si programarea unor perioade (module).
Intr-o perioada, elevii au cate 2 (doua) ore pe zi, in fiecare zi, la o disciplina.
Elevii au astfel, in functie de planurile-cadru ale clasei respective, numai 2 (doua) sau 3 (trei) discipline simultan.
La discipline cu un numar mare de ore pe saptamana se organizeaza cate 2 (doua), 3 (trei) sau 4 (patru) module pe semestru; de exemplu, pentru 4 (patru) ore pe saptamana, in 17 saptamani sunt 68 de ore care pot fi planificate in 2 (doua) module de cate 2 (doua) saptamani si unul de (aproape) 3 (trei) saptamani.
Realizarea orarului este la decizia fiecarei unitati de invatamant. Pentru adoptarea unui orar modular, nu este nevoie de modificari legislative.
Cele 3 scenarii pentru inceperea scolii: