Procedura a fost actualizata in conformitate cu noul calendar al examenului de bacalaureat 2025. Astfel, perioada pentru depunerea cererilor de adaptare a conditiilor pentru sustinerea examenelor nationale s-a modificat astfel:
- pentru examenul de Evaluare Nationala, cererile se depun de regula, inainte de desfasurarea simularii evaluarii nationale pentru absolventii clasei a VIII-a, in anul scolar 2024-2025.
- pentru examenul de Bacalaureat, cererile se depun inainte de data limita prevazuta in calendar pentru inscrierea candidatilor in vederea sustinerii probelor A, B, C, D din cadrul examenului national de bacalaureat - 2025, adica in luna decembrie.
Potrivit Ministerului Educatiei, candidatii din seriile anterioare care au sustinut examenul de competente si cei din seria curenta care nu au depus cererea in perioada de inscriere pentru sustinerea probelor de competente pot depune cererea ulterior, dar nu mai tarziu de data limita pentru inscrierea la probele scrise.
Cerere egalizare sanse Evaluare Nationala 2025
Model cerere egalizare sanse Bac 2025
Procedura cu privire la asigurarea conditiilor de egalizare a sanselor pentru elevii cu deficiente de vedere, deficiente de auz si tulburari de neurodezvoltare care sustin examenele nationale: evaluarea nationala pentru absolventii clasei a VIII-a si examenul national de bacalaureat – sesiunea 2025
1. DISPOZITII GENERALE
Art. 1. Scopul
Scopul procedurii este de a pune la dispozitia comisiilor responsabile un cadru procedural unitar pentru asigurarea conditiilor de egalizare a sanselor pentru elevii cu deficiente de vedere, deficiente de auz si tulburari de neurodezvoltare (tulburare de spectru autist cu sau fara tulburari de sanatate intelectuala asociate, tulburari specifice de invatare, tulburari cu deficit de atentie/hiperactivitate, tulburari de dezvoltare intelectuala si alte tulburari de neurodezvoltare) care sustin examenele nationale: evaluarea nationala pentru absolventii clasei a VIII-a si examenul national de bacalaureat - 2025 si pentru optimizarea conditiilor de organizare si desfasurare a examenelor nationale in care sunt implicati acesti elevi.
Art. 2. Domeniul de aplicare
Procedura se aplica de catre Comisiile judetene/a municipiului Bucuresti de Organizare a Evaluarii Nationale, respectiv de Comisiile de Bacalaureat judetene/a municipiului Bucuresti, comisiile din centrele de examen/unitatile de invatamant, precum si de unitatile de invatamant preuniversitar care scolarizeaza elevi in clasa a VIII-a, respectiv in clasele a XII-a/a XIII-a.
Art. 3. Documente de referinta
(1) Prezenta procedura este elaborata in baza prevederilor art. 3, lit. i) din Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificarile si completarile ulterioare, vizand respectarea principiului asigurarii echitatii si egalitatii de sanse, art. 31 din Metodologia de organizare si desfasurare a evaluarii nationale pentru elevii clasei a VIII-a, in anul scolar 2010 – 2011, aprobata prin Ordinul MECTS nr. 4801/31.08.2010, valabila si pentru evaluarea nationala a absolventilor clasei a VIII-a in anul scolar 2024-2025, conform prevederilor OME nr. 6479 din 30 august 2024 privind organizarea si desfasurarea evaluarii nationale pentru absolventii clasei a VIII-a, in anul scolar 2024 – 2025 si ale art. 91 din Metodologia privind organizarea si desfasurarea examenului de bacalaureat-2011, aprobata prin Ordinul MECTS nr. 4799/31.08.2010, valabila si pentru examenul national de bacalaureat - 2025, conform prevederilor OME nr. 6481 din 30 august 2024 privind organizarea si desfasurarea examenului national
de bacalaureat – 2025.
(2) Prevederile prezentei proceduri completeaza prevederile generale ale Metodologiei de organizare si desfasurare a evaluarii nationale pentru elevii clasei a VIII-a, in anul scolar 2010 – 2011, prevazuta in Anexa 2 la Ordinul MECTS nr. 4801/31.08.2010, ale OME nr. 6479 din 30 august 2024 privind organizarea si desfasurarea evaluarii nationale pentru absolventii clasei a VIII a, in anul scolar 2024 – 2025, respectiv ale Metodologiei de organizare si desfasurare a examenului de bacalaureat-2011, prevazuta in Anexa 2 la OMECTS nr. 4799/2010 si ale OME nr. 6481 din 30 august 2024 privind organizarea si desfasurarea examenului national de bacalaureat – 2025, precum si prevederile tuturor instructiunilor/procedurilor elaborate de Comisia Nationala de Organizare a Evaluarii Nationale, respectiv de Comisia Nationala de Bacalaureat pentru sesiunile de examen din anul 2025.
Prinde oferta cu REDUCERI de pana la 35% la culegeri de scoala ...click AICI pentru detalii si comenzi<<
2. DESCRIEREA PROCEDURII
Art. 4. (1) Parintii/reprezentantii legali ai elevilor/elevii majori cu deficiente de vedere, deficiente de auz si tulburari de neurodezvoltare (tulburare de spectru autist cu sau fara tulburari de sanatate intelectuala asociate, tulburari specifice de invatare, tulburari cu deficit de atentie/hiperactivitate, tulburari de dezvoltare intelectuala si alte tulburari de neurodezvoltare) se vor exprima in scris solicitand conducerii unitatii de invatamant adaptarea conditiilor pentru sustinerea examenului, conform prevederilor prezentei proceduri:
- pentru examenul de Evaluare Nationala de regula, inainte de desfasurarea simularii evaluarii nationale pentru absolventii clasei a VIII-a, in anul scolar 2024—2025.
- pentru examenul de Bacalaureat, inainte de data limita prevazuta in calendar pentru inscrierea candidatilor in vederea sustinerii probelor A, B, C, D din cadrul examenului national de bacalaureat — 2025. Candidatii din seriile anterioare care au sustinut examenul de competente si cei din seria curenta care nu au depus cererea in perioada de inscriere pentru sustinerea probelor de competente, pot depune cererea ulterior, dar nu mai tarziu de data limita pentru inscrierea la probele scrise.
(2) Solicitarea se face in baza certificatului de orientare scolara si profesionala/a certificatului de incadrare in grad de handicap/a certificatului A5 eliberat de medicul specialist/ a unei adeverinte medicale eliberate de medicul specialist din comisia medicala judeteana/a municipiului Bucuresti de orientare scolarprofesionala.
(3) In continutul solicitarii depuse in scris de catre parintii/reprezentantii legali ai elevilor/elevii majori cu deficiente de vedere, deficiente de auz, tulburari de neurodezvoltare, se mentioneaza modalitatea de adaptare a conditiilor de examinare, in functie de particularitatile individuale si de cele specifice deficientei.
Art. 5. (1) Cererea inregistrata la unitatea de invatamant este valabila atat pentru simularea examenelor nationale, cat si pentru examenele nationale. In cazul in care intervin modificari fata de cererea initiala, parintii/reprezentantii legali ai elevilor/elevii majori care fac obiectul prezentei proceduri se pot adresa cu o noua cerere, in perioada prevazuta de calendarele examenelor nationale pentru inscrierea candidatilor.
(2) Conducerea unitatii de invatamant transmite toate cererile pentru adaptarea conditiilor de examen catre Comisia judeteana/a municipiului Bucuresti de organizare a Evaluarii nationale, respectiv catre Comisia judeteana/a municipiului Bucuresti de organizare a examenului de Bacalaureat. Comisia judeteana/a municipiului Bucuresti de organizare a examenului de Bacalaureat transmite cererile insotite de documentele medicale aferente, catre Comisia Nationala de Bacalaureat.
(3) Comisia judeteana/a municipiului Bucuresti de organizare a Evaluarii nationale, respectiv Comisia Nationala de Bacalaureat decide aprobarea sau respingerea argumentata a cererilor. Comisia judeteana/a municipiului Bucuresti de organizare a Evaluarii nationale trimite, pentru fiecare cerere, rezolutia in doua exemplare: unul pentru unitatea de invatamant si unul pentru parintii/reprezentantii legali ai elevilor/elevii majori pentru care s-au solicitat conditii de egalizare a sanselor, prin adaptarea procedurilor de examinare. In cazul examenului de Bacalaureat, Comisia Nationala de Bacalaureat trimite, pentru fiecare cerere, rezolutia, Comisiei Judetene/a municipiului Bucuresti de organizare a examenului de Bacalaureat, care o va comunica unitatii de invatamant unde este inscris elevul si parintilor.
Sectiunea 1 — Adaptarea procedurilor de examen in functie de particularitatile individuale si de cele specifice deficientei de vedere
Art. 6. Parintii/reprezentantii legali ai elevilor/elevii majori cu deficiente de vedere isi vor exprima, in scris, potrivit art. 4 din prezenta procedura, optiunile referitoare la modalitatea de accesibilizare a subiectului/ modul de redactare a subiectelor (scriere obisnuita, scriere obisnuita cu caractere marite sau prin intermediul unui profesor asistent, scriere braille).
Art. 7. In redactarea/modul de transmitere a subiectelor de examen catre candidat se va tine cont de gradul deficientei de vedere (acuitate vizuala, ambliopie, cecitate), astfel:
a) Asigurarea subiectelor in scriere obisnuita cu caractere marite se realizeaza de catre comisia din centrul de examen sau, dupa caz, de subcomisia din centrul de examen, prin transpunerea automata a subiectului din format A4 in format A3, prin intermediul unui copiator.
b) Multiplicarea subiectelor in sistem de scriere braille se realizeaza de catre comisia din cadrul centrului de examen sau, dupa caz, de subcomisia din centrul de examen, pe imprimante specializate braille, prin intermediul unor programe software specializate, prin scanare sau prin transpunerea manuala a textului dupa dictare/prin aducerea subiectului in format electronic. Candidatii cu deficienta de vedere care solicita sustinerea examenelor nationale prin utilizarea sistemului braille primesc subiectele transpuse in scriere braille, precum si subiectul in scriere obisnuita. Dupa distribuirea subiectelor, pentru identificarea eventualelor erori de transcriere si, dupa caz, mentionarea diferitelor figuri/scheme/diagrame si altele asemenea, profesorii asistenti dau citire subiectelor.
c) Pentru candidatii cu deficienta de vedere care solicita sustinerea examenelor nationale prin utilizarea sistemului braille, dar nu exista conditii pentru transpunerea subiectelor si multiplicarea acestora prin sistemul braille, subiectele se transmit prin dictare directa, de catre unul dintre profesorii asistenti, timpul de redactare a lucrarilor scrise fiind contorizat de la momentul finalizarii dictarii.
d) Pentru candidatii cu deficienta de vedere care opteaza pentru elaborarea lucrarii scrise prin dictare, subiectele se comunica prin citire/dictare, de catre un profesor asistent, transmiterea cerintelor putandu-se realiza secvential.
e) Pentru citirea subiectelor se poate folosi si tehnologie asistiva, fara conectare la internet si care sa nu permita descarcarea de documente. Dispozitivele pot fi puse la dispozitie de unitatile de invatamant sau pot fi dispozitive personale ale candidatilor, verificate in prealabil de catre membrii comisiei din centrul de examen.
f) Citirea subiectelor cu ajutorul tehnologiei asistive (voce sintetica pe laptop, PC etc.) poate fi insotita de dictarea cerintelor de catre un profesor asistent. Candidatii pot utiliza laptopurile sau celelalte categorii de dispozitive electronice personale numai dupa ce au fost verificate in prealabil, astfel incat sa nu contina in memoria interna materiale interzise la examen.
Art. 8. In centrele de examen in care sustin examen candidati cu deficiente de vedere in sistem de scriere braille sau cu tehnologie asistiva, din comisia din cadrul centrului de examen sau, dupa caz, din subcomisie, fac parte un specialist in transpunerea subiectelor in sistem braille, precum si un cadru didactic cu competente in utilizarea tehnologiei de acces pentru nevazatori.
Art. 9. (1) Redactarea lucrarilor scrise se realizeaza prin scriere manuala, prin sistemul de scriere braille, scriere cu ajutorul calculatorului prin intermediul unui soft de tipul cititorului de ecran sau prin dictare.
(2) Candidatii pentru care se asigura subiectele cu caractere marite pot utiliza pentru redactarea lucrarilor scrise, mijloace optice de sprijin (lupe sau lentile speciale), precum si mijloace electronice de sprijin (lupe electronice portabile sau aparate de marit cu circuit inchis), proprii sau puse la dispozitie de unitatile de invatamant.
(3) Pentru candidatii care solicita subiectele in alfabetul braille, la disciplinele geografie/matematica, hartile/figurile/graficele se transpun in format tactil, prin intermediul tehnologiei de acces.
(4) La proba scrisa pentru disciplina Geografie, pentru accesibilizarea modului de lucru pe harta, candidatii cu deficiente de vedere pot folosi Stiloul Prietenos (PenFriend), care se achizitioneaza impreuna cu etichetele asociate acestora, etichete speciale ce permit inregistrarea vocala.
(5) La disciplina Matematica, candidatii cu deficiente de vedere, in functie de gradul de deficienta, pot beneficia, la cerere, de scheme/desene/figuri geometrice in format marit, de utilizarea cubaritmului sau a unor instrumente geometrice accesibilizate (de exemplu, rigla, echerul, compasul braille) sau au posibilitatea de a redacta descrierea figurilor geometrice, acordandu-se punctajul conform baremului stabilit.
(6) Lucrarile care se realizeaza prin dictare se scriu si se secretizeaza, conform procedurilor aprobate, de catre unul dintre profesorii asistenti, in sali distincte, supravegheate audio-video.
(7) Lucrarile scrise in alfabet braille se redacteaza pe hartie speciala braille, pusa la dispozitie de unitatea de invatamant de la care provin elevii, care poarta stampila centrului de examen.
(8) Dupa finalizarea elaborarii, profesorii asistenti preiau lucrarile scrise in alfabet braille, numeroteaza colile cu cerneala albastra si ataseaza brosura cu subiectele/un numar suficient de coli tipizate pentru transcriere. Pentru fiecare candidat, profesorii asistenti inscriu in coltul negru al brosurii/primei coli tipizate datele candidatului si efectueaza secretizarea conform procedurilor aprobate, in prezenta candidatului si a insotitorului acestuia.
(9) Lucrarile scrise in alfabetul braille, impreuna cu brosurile/colile tipizate se preiau de catre comisia din centrul de examen in cadrul careia va functiona o subcomisie pentru asigurarea transcrierii continutului lucrarilor din alfabetul braille in alfabetul obisnuit, in brosura/pe coli tipizate. Membrii acestor subcomisii sunt cadre didactice specializate in scrierea/citirea alfabetului braille. Subcomisia se afla in coordonarea presedintelui comisiei din centrul de examen si este numita prin decizie a ISJ/ISMB. Lucrarile transcrise se transmit/incarca odata cu celelalte lucrari conform procedurii aprobate.
(10) Lucrarile redactate pe dispozitive electronice se listeaza in sala in care a fost sustinuta proba si vor fi secretizate in prezenta elevului. Lucrarile se transcriu de unul dintre profesorii asistenti pe foaie tipizata, care se secretizeaza conform procedurilor aprobate, in prezenta a cel putin doi membri ai comisiei. La momentul transcrierii lucrarilor pe foi tipizate/brosura, acestea vor fi desecretizate de catre membrii subcomisiei pentru a putea fi transpuse in formatul in care vor fi transmise/incarcate in vederea evaluarii conform procedurilor aprobate, pentru toate lucrarile din judet.
(11) Pe borderoul de primire lucrari, atat pentru lucrarea redactata in braille/calculator, cat si pentru lucrarea finala, rezultata in urma scrierii/traducerii pe brosura/coli tipizate, numerotarea si numarul total de pagini vor fi realizate de membrii subcomisiei care au realizat scrierea/traducerea. Acestia vor nota numarul total de pagini in borderoul de predare-primire a lucrarilor si vor semna in spatiul corespunzator, conform procedurii aprobate.
Sectiunea 2 — Adaptarea procedurilor de examen in functie de particularitatile individuale si de cele specifice deficientei de auz
Art. 10. (1) Candidatii cu deficiente de auz pot solicita sustinerea probelor de examen cu subiecte unice cu suportul interpretilor limbajului mimico-gestual, cadre didactice din invatamantul preuniversitar de alta specialitate decat cea la care se sustine proba si care nu au predat la clasele din care provin candidatii.
(2) La cererea motivata a parintilor/reprezentatilor legali ai elevilor/elevilor majori, candidatii pot beneficia de interpreti autorizati in limbajul mimico-gestual, altii decat cei propusi de unitatea de invatamant, de alta specialitate decat cea la care se sustine proba.
(3) Pentru evitarea/eliminarea blocajelor in comunicarea dintre candidat si interpret, in situatia in care interpretul limbajului mimico-gestual este desemnat de catre ISJ/ISMB, se recomanda o cunoastere prealabila intre interpret si candidat, cu cel mult 10 zile lucratoare inainte de prima proba, astfel incat sa se asigure o cunoastere comuna a semnelor limbii romane.
(4) In situatia in care nu poate fi asigurat un numar corespunzator de interpreti ai limbajului mimico-gestual in conditiile prevazute la alin. (1), comisiile judetene/Comisia municipiului Bucuresti de organizare a Evaluarii nationale, respectiv comisiile judetene/Comisia municipiului Bucuresti de Bacalaureat asigura prezenta in fiecare centru de examen in care sunt candidati cu deficiente de auz, pe toata durata desfasurarii probelor, a unor interpreti autorizati in limbajul mimico-gestual, altii decat cei propusi de unitatea de invatamant, de alta specialitate decat cea la care se sustine proba.
(5) Accesul in centrul de examen a interpretilor limbajului mimico-gestual prevazuti la alin. (1), alin. (2), alin. (3) si alin. (4) este permis in baza unei delegatii semnate de catre inspectorul scolar general.
Art. 11. In vederea accesibilizarii cerintelor subiectelor pentru fiecare proba, interpretul transmite candidatului/ candidatilor, prin limbaj mimico-gestual, continutul cerintelor, atat la inceputul fiecarei probe, cat si secvential, dupa fiecare cerinta, dupa caz.
Art. 12. Redactarea lucrarii scrise se poate realiza prin dictare de catre elev cu sprijinul interpretului, a unui profesor asistent, sau prin utilizarea unui calculator. Lucrarea redactata de candidat pe calculator se listeaza in sala in care a fost sustinuta proba si se semneaza pe fiecare pagina de catre candidat. Unul dintre profesorii asistenti asigura secretizarea si transcrierea lucrarii in brosura/pe coli tipizate.
Art. 13. In cadrul probei de evaluare a competentelor lingvistice intr-o limba de circulatie internationala din cadrul examenului national de bacalaureat, candidatii cu deficiente de auz nu sustin proba de intelegere a unui text audiat. In certificatul de competenta lingvistica, rubrica respectiva, ce corespunde competentei de intelegere a unui text audiat, se bareaza.
Sectiunea 3 — Adaptarea procedurilor de examen in functie de particularitatile individuale si de cele specifice tulburarilor de neurodezvoltare
Sectiunea 3.1. — Adaptarea procedurilor de examen in functie de particularitatile individuale si de cele specifice tulburarilor de spectru autist, tulburarilor cu deficit de atentie/hiperactivitate, tulburarilor de dezvoltare intelectuala sau altor tulburari de neurodezvoltare
Art. 14. (1) In vederea identificarii solutiilor optime de adaptare a modalitatii de sustinere a probelor si pentru evitarea/eliminarea blocajelor sau starilor de anxietate/disconfort psihic, cauzate de introducerea elevului cu tulburare de spectru autist intr-un mediu nefamiliar, se asigura cunoasterea prealabila dintre candidat si insotitor, in cazul in care a fost desemnat de catre ISJ/ISMB, potrivit art. 18, alin. (7) din prezenta procedura. Totodata, insotitorul i se poate adresa elevului pentru a-i oferi sprijin in concentrarea asupra rezolvarii subiectului, fara a interfera cu continutul probei de examen.
(2) Sala de examen nu va contine distractori si se recomanda evitarea stimulilor externi.
Art. 15. (1) Subiectele pentru probele scrise se transmit candidatilor cu tulburare de spectru autist sau cu alte tulburari de neurodezvoltare, cu posibilitatea promptarii si administrarii secventiale de catre un profesor asistent, dupa caz. Subiectele se citesc, pe rand, in ordinea in care se elaboreaza lucrarea si se pot repeta, la cererea candidatului.
(2) Redactarea lucrarii scrise se poate realiza prin dictare, unui profesor asistent, sau prin utilizarea unui calculator. Lucrarea redactata de candidat pe calculator se listeaza in sala in care a fost sustinuta proba si se semneaza pe fiecare pagina de catre candidat. Unul dintre profesorii asistenti asigura secretizarea si transcrierea lucrarii in brosura/pe coli tipizate.
(3) Pe timpul realizarii probelor scrise se acorda, la cerere, pauze, cu respectarea incadrarii in termenul maxim prevazut pentru redactarea lucrarii si, de asemenea, este permisa la decizia insotitorului, folosirea unui sistem de recompensa tangibil/netangibil, precum si prezentarea vizuala a timpului.
Sectiunea 3.2. — Adaptarea procedurilor de examen in functie de particularitatile individuale si de cele specifice tulburarilor specifice de invatare (TSI)
Art. 16. (1) Parintii/reprezentantii legali ai elevilor/elevii majori cu tulburari specifice de invatare isi vor exprima, in scris, potrivit art. 4, optiunile referitoare la modalitatea de accesibilizare a subiectului/modul de redactare a subiectelor specificand mijloacele/instrumentele/ modul de redactare al lucrarii, aspecte esentiale pentru pregatirea /asigurarea/respectarea tuturor elementelor necesare adaptarii procedurilor de examinare.
(2) Exemple de adaptari ale procedurilor de examinare pentru candidatii cu tulburari specifice de invatare:
a) Citirea subiectelor de catre un profesor asistent, pentru candidatii cu dislexie. Subiectele se citesc cu voce tare, pe rand, in ordinea in care se elaboreaza lucrarea si se pot repeta la cererea candidatului;
b) Realizarea lucrarii scrise prin dictarea continutului acesteia, de catre elevul cu disgrafie (disortografie), catre un profesor asistent. Se interzice profesorului asistent sa corecteze sau sa intervina in dictarea realizata de elev.
(3) Lucrarea redactata de candidat pe calculator se listeaza in sala in care a fost sustinuta proba si se semneaza pe fiecare pagina de catre candidat. Unul dintre profesorii asistenti asigura secretizarea si transcrierea lucrarii in brosura/pe coli tipizate.
(4) Comisia judeteana/a municipiului Bucuresti de organizare a evaluarii nationale poate aproba si alte masuri pentru adaptarea conditiilor de sustinere a probelor evaluarii nationale pentru candidatii cu TSI, precum folosirea instrumentelor si materialelor compensatorii, la propunerea comisiilor din unitatile de invatamant, avizate de catre inspectorul de specialitate care coordoneaza disciplina respectiva/cadrul didactic desemnat de catre ISJ/ISMB si al inspectorului care coordoneaza invatamantul special/cadrul didactic cu specializarea Psihopedagogie speciala/Psihologie/Pedagogie, familiarizat cu problematica TSI, desemnat de catre ISJ/ISMB, cu informarea Comisiei Nationale. Neavizarea instrumentelor si materialelor compensatorii, astfel cum au fost propuse de catre comisiile din unitatile de invatamant, va fi motivata, in scris, de catre Comisia judeteana/a municipiului Bucuresti de organizare a evaluarii nationale, odata cu transmiterea refuzului de avizare.
(5) Comisia Nationala de Bacalaureat poate aproba si alte masuri pentru adaptarea conditiilor de sustinere a examenului de bacalaureat pentru candidatii cu TSI, precum folosirea instrumentelor si materialelor compensatorii, avizate de catre inspectorul de specialitate care coordoneaza disciplina respectiva/cadrul didactic desemnat de catre ISJ/ISMB si al inspectorului pentru invatamantul special, din cadrul ISJ/ISMB, la propunerea comisiilor de bacalaureat judetene/a municipiului Bucuresti. Neavizarea sau neaprobarea instrumentelor si materialelor compensatorii, astfel cum au fost propuse de catre comisiile din unitatile de invatamant, va fi motivata, in scris, de catre ISJ/ISMB, respectiv de catre Comisia Nationala de Bacalaureat, odata cu transmiterea refuzului de avizare/aprobare.
(6) Unitatile de invatamant au obligatia de a transmite catre ISJ/ISMB, in vederea aprobarii, in cel mult 3 zile lucratoare de la data primirii acestora, cererile si materialele compensatorii depuse de catre parintii/reprezentatii legali ai elevilor sau elevii majori, dupa caz.
(7) Comisia judeteana/a municipiului Bucuresti de organizare a evaluarii nationale, respectiv Comisia judeteana/a municipiului Bucuresti de bacalaureat comunica in scris, unitatilor de invatamant, masurile compensatorii, precum si materialele compensatorii aprobate/avizate, in termen de cel mult 15 zile lucratoare de la primirea cererilor.
3. DISPOZITII FINALE
Art. 18. (1) Pentru candidatii cu diabet zaharat insulino-dependent care, la recomandarea medicului/familiei, solicita accesul in sala de examen cu dispozitive medicale specifice (pompe de insulina, glucometru), precum si pentru candidatii care au aplicati senzori pentru masurarea glicemiei care comunica cu telefonul mobil, se permite accesul candidatilor in sala de examen cu aceste dispozitive medicale.
(2) Timpul destinat efectuarii lucrarilor scrise se poate mari, cu maximum doua ore, conform prevederilor in vigoare.
(3) Pe parcursul probelor scrise se acorda, la cerere, pauze, avandu-se in vedere incadrarea in termenul maxim prevazut pentru elaborarea lucrarii.
(4) Candidatii cu deficiente de vedere, deficiente de auz si tulburari de neurodezvoltare pot sustine probele de examen in sali de clasa distincte, cu supraveghere audio-video, daca aceasta solicitare este mentionata in cererea depusa de parintii/tutorii legal instituiti/reprezentatii legali ai elevilor/elevii majori, conform modelului din Anexa 1 din prezenta procedura.
(5) Supravegherea candidatilor in sala de examen este asigurata de cel putin doi profesori asistenti, membri ai comisiei de examen.
(6) Transcrierea in brosura/pe coli tipizate, de catre unul dintre profesorii asistenti, a lucrarilor redactate de catre candidati pe calculator se va efectua fara a fi necesara prezenta candidatului.
(7) Pentru candidatii care beneficiaza, la data aprobarii prezentei proceduri, de suportul unui insotitor, pe perioada probelor, parintii/tutorii legali instituiti/reprezentantii legali ai elevilor/elevii majori, mentioneaza, in cererea depusa, prezenta insotitorului in sala de examen.
Insotitorul poate fi: un cadru didactic itinerant si de sprijin, un cadru didactic cu specializarea Psihopedagogie speciala/Psihologie/Pedagogie familiarizat cu problematica deficientei elevului, desemnat de ISJ/ISMB sau un psiholog/specialist-terapeut personal al elevului, la propunerea parintilor/tutorilor legal instituiti/reprezentantilor legali. In cazul candidatilor cu deficienta de auz, insotitorul este inlocuit de interpretul limbajului mimico-gestual. Accesul insotitorilor in centrul de examen este permis in baza unei delegatii emise de catre ISJ/ISMB, cu respectarea conditiei de a nu preda disciplina de examen pentru care asigura insotirea candidatului in sala si nici la clasa din care provine acesta.
(8) Toate persoanele care au acces in salile de examen, in calitate de insotitori, interpreti ai limbajului mimico-gestual, profesori asistenti etc. pentru a oferi sprijin elevilor cu deficiente, conform mentiunilor din sectiunile precedente ale prezentei proceduri, nu trebuie sa fie in situatie de incompatibilitate, respectiv sa nu aiba rude sau afini pana la gradul al IV-lea printre elevii care participa la respectiva sesiune de examen.
(9) Cadrul didactic itinerant si de sprijin/cadrul didactic cu specializarea Psihopedagogie speciala/Psihologie/Pedagogie, desemnat de catre ISJ/ISMB in calitate de insotitor al elevului poate face parte, ca asistent, din comisia de examen.
(10) Centrele de examen vor instala pe calculatoarele utilizate de candidatii care, la examenele nationale, vor raspunde direct pe brosura/foaie de examen programul Adobe Acrobat DC cu ajutorul caruia se pot completa spatiile de raspuns si bifa variantele considerate corecte de catre candidat in cazul itemilor obiectivi.
Art. 19. Masurile prevazute la art. 18 se aplica, integral sau diferentiat, dupa caz, si pentru alte tulburari de dezvoltare decat cele mentionate in prezenta procedura, pentru care exista dovezi medicale si pentru care se solicita in scris adaptarea procedurii de sustinere a examenului national.
Art. 20. (1) Prezenta procedura se aplica tuturor probelor specifice examenelor nationale: evaluarea nationala pentru absolventii clasei a VIII-a si examenul national de bacalaureat – sesiunea 2025.
(2) La solicitarea conducerii unitatii de invatamant, comisia judeteana/a municipiului Bucuresti de examen aproba aplicarea prevederilor prezentei proceduri potrivit tipului si gradului de deficienta, tulburare de spectru autist/tulburare specifica de invatare/ADHD si numeste/deleaga specialistii in comisia/centrul de examen. Din comisiile/centrele de examen in care sunt inscrisi elevi pentru care se aplica prezenta procedura fac parte si cadre didactice cu specializarea Psihopedagogie speciala/Psihologie/Pedagogie.
(3) Pentru cazuri speciale, vizand oricare dintre tipurile de deficiente/dizabilitati, Comisia Nationala de Bacalaureat, respectiv Comisiile judetene/a municipiului Bucuresti de Organizare a Evaluarii Nationale pot aproba, prin proceduri specifice, si alte masuri pentru adaptarea conditiilor de sustinere a probelor de examen pentru elevii cu deficiente, la solicitarea comisiilor de bacalaureat judetene/a municipiului Bucuresti, respectiv la solicitarea comisiilor din unitatile de invatamant, pentru evaluarea nationala, in baza documentelor prezentate la inscriere.
Art. 21. Inaintea fiecarei probe de examen, atat profesorii asistenti, cat si insotitorii candidatilor, sunt instruiti cu privire la aplicarea prevederilor prezentei proceduri.
Art. 22. (1) Ministerul Educatiei asigura postarea pe site-ul propriu si transmiterea prezentei proceduri catre ISJ/ISMB, care au obligatia diseminarii acesteia in fiecare unitate de invatamant preuniversitar care scolarizeaza elevi in clasa a VIII-a, respectiv in clasele a XII-a/a XIII-a. Conducerile unitatilor de invatamant raspund de informarea elevilor si a parintilor /tutorilor legal instituiti/reprezentantilor legali ai elevilor cu privire la prevederile prezentei proceduri.
(2) Conducerile unitatilor de invatamant si ale ISJ/ISMB intreprind masuri pentru informarea elevilor/parintilor/reprezentantilor legali ai tuturor elevilor cu deficiente care sustin examenele nationale cu privire la modalitatile de adaptare a procedurilor de examinare de care pot beneficia, la cerere, precum si cu privire la calendarul si locul depunerii solicitarii respective. Informatiile vor fi afisate la sediul fiecarei unitati de invatamant/ ISJ/ISMB /CJRAE/CMBRAE, precum pe site-urile acestora si se va indica si un numar de telefon la care pot fi obtinute informatii suplimentare.