"Aceasta schimbare ar trebui, in teorie, sa ofere elevilor mai multa libertate de alegere, nu? In realitate, lucrurile nu stau chiar asa. Problema principala a materiilor optionale este ca, de fapt, nu sunt cu adevarat optionale. De cele mai multe ori, aceste cursuri sunt plasate in mijlocul orarului, aceste ore devenind o obligatie mascata, fortandu-i pe elevi sa ramana la scoala indiferent de interesul lor fata de materia respectiva. Un exemplu clar este ora de religie. Desi, in teorie, elevii pot opta sa nu participe la aceasta disciplina, organizarea orarului ii obliga adesea sa ramana in clasa, ceea ce creeaza o presiune inutila asupra lor. Aceasta problema nu este una noua, dar se va accentua daca mai multe discipline vor fi transformate in 'optionale' fara a oferi un cadru real de alegere", se arata in comunicat.
Elevii subliniaza ca reforma educatiei nu ar trebui sa se rezume doar la reducerea numarului de ore, ci sa aiba in vedere si continutul materiei si modul de predare.
"Multe discipline sunt incarcate excesiv, materia este invechita si nu tine cont de nevoile si interesele actuale ale elevilor. Manualele, care nu au fost actualizate de ani de zile, contribuie la dezinteresul elevilor fata de materiile cele mai importante. Daca materia va continua sa fie predata rigid, fara resurse moderne si fara legatura cu realitatea actuala, iar elevii vor fi in continuare fortati sa invete mecanic, acestia o vor considera in continuare lipsita de sens si irelevanta pentru viitorul lor. De aceea, nu este suficient sa fie modificat doar numarul de ore, este important ca si continutul acestora sa fie regandit. Reforma trebuie sa asigure un echilibru intre numarul de ore, relevanta materiei si metodele de predare, astfel incat educatia sa devina cu adevarat eficienta si accesibila pentru toti elevii", se mai arata in comunicatul Uniunii Elevilor Reprezentanti.
"Este aberant ca dezbaterile despre reforma educatiei sa se limiteze doar la numarul de ore, ignorand problema reala: continutul materiei si modul de predare-invatare. Daca elevii sunt in continuare obligati sa invete mecanic nu vor obtine nimic cu adevarat util in cei 12 ani de scoala. Sustinem ministrul educatiei, Daniel David, pentru curajul de a propune aceste planuri-cadru, dar asteptam si mai multe masuri care sa modernizeze si sa adapteze educatia nevoilor actuale ale elevilor. Un alt punct important sunt 'optionalele'. Desi aceste materii sunt prezentate ca optionale, in practica ele nu sunt intotdeauna asa. De cele mai multe ori, optionalele sunt plasate intr-un mod care le face sa devina aproape obligatorii, avand un program care nu permite elevilor sa isi aleaga liber ce vor studia. Aceasta duce la o incarcare inutila a programului si la scaderea interesului fata de aceste cursuri. In acelasi timp, despre libertatea de alegere, este evident ca, desi exista un procent mai mare de materii 'la decizia elevilor', majoritatea subiectelor sunt in continuare impuse de Ministerul Educatiei. Cu 85% din curriculum decis de autoritati, elevii nu au o libertate reala de alegere. Reforma trebuie sa ofere elevilor posibilitatea de a-si construi un parcurs educational adaptat intereselor si abilitatilor lor", a declarat Stefania Popa, presedinte UER.
Marti, 11, februarie, la Politehnica Bucuresti a avut loc prima dezbatere nationala, in format fizic, pe tema planurilor-cadru pentru liceu. La eveniment, ministrul Educatiei si Cercetarii a facut un
apel la un dialog constructiv pentru a gasi cele mai bune solutii atat pentru elevi, cat si pentru profesori.
„Problema nu este legata de numarul de ore. Dati-mi modele bune si adaugam cate ore vreti ca acel model sa functioneze! Dar avem nevoie de alte modele. Cand stiu cat de prost merg lucrurile si aud ca nu trebuie sa schimbam, nu modificam, nu este in regula!”, a transmis ministrul Daniel David participantilor la dezbaterea publica.
Reamintim ca proiectele planurilor-cadru pentru invatamantul liceal se afla in consultare publica in perioada 31 ianuarie - 6 martie 2025.