CNE sustine intr-un comunicat ca acesti profesori au elaborat subiectele la
Evaluarea Nationala 2014 "fara sa tina cont de programa scolara aflata in vigoare".
"Tinem sa reamintim membrilor Centrului National de Evaluare ca pana la finele ciclului gimnazial se studiaza, in scolile de stat si private din Romania, conform programei scolare aflate in vigoare, genul liric, dar doar specia pastel; specia filozofica, din care face partea poezia 'Ganduri pentru Anul Nou' de Ion Minulescu, text pe care s-a bazat primul subiect al examenului, se studiaza in ciclul liceal", potrivit comunicatului CNE.
"In clasa a VIII-a se studiaza genul liric, dar numai specia pastel. Poezia filozofica, de genul 'Ganduri pentru Anul Nou' (I. Minulescu), care trateaza teme existentiale (moartea si viata, trecerea timpului, iubirea) se studiaza la liceu. Oare s-a incurcat subiectul cu unul de la
bacalaureat? Sau intai evaluam si apoi predam?", se arata in scrisoare.
Federatia Nationala a Asociatiilor de Parinti reclama si ca "cele doua compuneri de la literatura sunt asociate ca teme, fapt care a facut ca un copil care nu a inteles mesajul poeziei sa nu aiba oportunitatea unei recuperari pe o tema diferita".
CNE adauga in acelasi comunicat faptul ca profesorii evaluatori nu au avut liberatea de a puncta mai multe sinonime la exercitiul numarul 1, subiectul I (la care se cerea cate un sinonim pentru "fiindca", "cer" si "linistit"), "datorita baremului care nu a fost elaborat conform modului de gandire al elevilor din ciclul gimnazial".
In plus, asociatiile de parinti si CNE reclama si exercitiul 5 de la punctul A, Subiectul II, in care elevilor li s-a cerut sa precizeze felul a doua propozitii subordonate, in conditiile in care prima propozitie din fraza respectiva putea fi interpretata atat ca propozitie temporala, cat si ca propozitie conditionala. In acelasi timp, ultima propozitie a aceleiasi fraze poate fi interpretata atat ca propozitie indirecta, cat si ca propozitie de
scop.
"Este important ca, prin Evaluarea Nationala, elevilor sa li se ofere cadrul optim in care sa isi puna in valoare cunostintele acumulate de-a lungul celor opt ani de studiu, fara a le constrange, in vreun fel, capacitatea de libera exprimare, respectand, in acelasi timp, normele programei scolare.
Subiectele trebuie sa fie clare pentru orice elev, indiferent de mediul social din care provine, cerintele care lasa o arie mare de interpretare reprezentand un adevarat impediment pentru obtinerea unor note mari, a declarat presedintele CNE.
Mai grav este insa ca din acest an, media de la Evaluarea Nationala are o pondere mai mare la admiterea la liceu 2014, reprezentand 75%, in timp ce media anilor de gimnaziu conteaza numai in proportie de 25%.
Ionita Nicoleta 08 Iul. 2014 10:50:00
Un rau se poate face usor,un bine mai greu e ilustrat de situatia asta....ma intreb ce fac copii al caror viitor depinde de examenele respective? Macar pentru viitor se ia concret vreo masura,se face ceva....nu baloane de sapun si vorbe nu aparente.