"1. La articolul 95, alineatul (5) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(5) in structura inspectoratelor scolare sunt cuprinsi si inspectori scolari pentru problemele copiilor si tinerilor proveniti atat din medii socio-economice dezavantajate, cat si din grupuri marginalizate din punct de vedere social - romi. Inspectorii scolari din randul grupurilor marginalizate din punct de vedere social - romi sunt numiti respectand procedurile prezentei legi, cu consultarea grupului parlamentar al minoritatilor nationale.
2. La articolul 250, dupa litera i) se introduce o noua litera, lit. i'), cu urmatorul cuprins:
i') prin exceptie de la prevederile lit. i), pentru functia de mediator scolar, in comunitatile cu populatie majoritara de etnie roma, unde nu exista mediator scolar care sa indeplineasca conditiile de studii prevazute la lit. i) — absolvirea minim a invatamantului general obligatoriu, urmata de un curs de formare profesionala cu specializarea mediator scolar, recunoscut de Ministerul Educatiei", este prevazut in
proiectul de lege.
"In contextul pandemiei de COVID-19, in ultimii doi ani, un numar extrem de ridicat de copii si elevi apartinand grupurilor vulnerabile - romi, nu au putut participa la invatamantul de tip online din cauza lipsei resurselor tehnologice, internet, dispozitive de comunicare si alte resurse materiale care sa le permita accesul la acest tip de invatamant.
La nivel national, odata cu declansarea pandemiei, autoritatile statului au propus o serie de interventii in domeniile educatiei si sanatatii, care au condus indirect la excluderea din procesul de invatamant online a unui numar semnificativ de copii si elevi apartinand grupurilor vulnerabile - romi. Se estimeaza ca la nivel national, peste 900.000 de copii si elevi, cei mai multi dintre acestia provenind din comunitati vulnerabile din mediul rural, nu au avut acces in aceasta perioada la invatamantul online. Zeci de mii de copii si elevi romi, au fost
afectati direct de noile conditii impuse de pandemie.
In toata aceasta perioada pandemica, decalajele intre mediul urban si mediul rural in ceea ce priveste accesul la resursele necesare invatarii online, au fost semnificative, generand amplificarea fenomenului de abandon scolar in randul copiilor si elevilor apartinand grupurilor vulnerabile, in special, in randul copiilor romi.
Pe termen mediu si lung, acutizarea fenomenului de abandon scolar in randul copiilor apartinand grupurilor vulnerabile, romi, are implicatii sociale si economice importante.
Parasirea timpurie a scolii de catre copii, din cauza saraciei si a unor neajunsuri materiale generate si de pandemia de COVID 19, contribuie la excluziunea sociala ulterioara a individului. Abandonul scolar reprezinta un factor de risc major pentru somaj, saracie si excluziune sociala. Cu cat rata abandonului scolar este mai ridicata in randul copiilor si tinerilor apartinand populatiei vulnerabile, romi, cu atat tara noastra va avea probleme mai mari in ceea ce priveste ocuparea fortei de munca, coeziunea sociala si competitivitatea in general.
(...) La nivel european si international cresterea participarii scolare in randul copiilor apartinand grupurilor vulnerabile, romi, precum si reducerea abandonului scolar, inclusiv prin incadrarea de resurse umane specializate, mediatori scolari, cadre didactice si inspectori scolari, reprezinta prioritati reflectate in tratatele, rezolutiile si documentele europene si internationale, la care Romania este parte.
Astfel, potrivit art. 3 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, UE are obligatia de a combate excluziunea sociala si discriminarea. De asemenea, trebuie sa sustina drepturile sociale inscrise in Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene si in Carta sociala europeana, revizuita", este mentionat in expunerea de motive a proiectului legislativ.
Proiectul urmeaza sa fie dezbatut si votat de parlamentari. Doar daca voturile vor fi pozitive, iar presedintele o va promulga, aceasta lege va fi adoptata.