Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

SUBIECTE ADMITERE 2007 SI 2008 - PROBA LIMBA ROMANA, FACULTATEA DE LITERE, UNIVERSITATEA DIN BUCURESTI

de portalInvatamant.ro la 18 Sep. 2011
0 comentarii
Fii primul care comenteaza



SUBIECTELE LA PROBA DE LIMBA ROMĂâNĂ“â

SESIUNEA IULIE 2007

Â

Specializarea Comunicare si relatii publice

Â

Â

Se dĂ“ƒ textul:

Â

ĂâžĂŽn procesul de ĂÂmbogĂ“ƒtire si de primenire a lexicului, limba (prin societatea care o vorbeste) recurge la ĂÂmprumuturi sau/si la formare de cuvinte noi. ĂŽntre cele douĂ“ƒ surse Ăââ externĂ“ƒ si internĂ“ƒ Ăââ se stabilesc ĂÂn cursul istoriei limbii raporturi extrem de complexe, astfel ĂÂncĂÂt ĂÂn anumite situatii e greu de spus unde se opreste ĂÂmprumutul si ĂÂncepe creatia internĂ“ƒ si invers. DacĂ“ƒ sursa internĂ“ƒ de ĂÂmbogĂ“ƒtire o constituie elementele derivative si cuvintele de care dispune limba respectivĂ“ƒ, este ĂÂndeobste recunoscut cĂ“ƒ elementele derivative se ĂÂmprumutĂ“ƒ si ele, pot reprezenta deci contributia sursei externe la materialul limbii.ĂâÂ

Â

(Valeria Gutu Romalo Ăââ ĂâžAspecte ale evolutiei limbii romĂÂneĂâÂ)

Â

MEMORATOR ISTORIE si MEMORATOR GEOGRAFIE
MEMORATOR ISTORIE si MEMORATOR GEOGRAFIE
Vezi detalii
Culegere de engleza pentru clasele V-VIII
Culegere de engleza pentru clasele V-VIII
Vezi detalii
Culegere de exercitii rezolvate la limba romana
Culegere de exercitii rezolvate la limba romana
Vezi detalii

Â

Cerinte:

Â

I.9 puncte + 1 punct din oficiu

Â

Demonstrati ĂÂn ce stil functional se ĂÂncadreazĂ“ƒ textul.

Â

II.9 puncte + 1 punct din oficiu

Â

Â

1. Extrageti si rescrieti douĂ“ƒ propozitii subiective; precizati natura morfologicĂ“ƒ si sintacticĂ“ƒ a regentului.

Â

2 (a). Precizati valorile morfologice si sintactice din text ale cuvĂÂntului o.

Â

(b). Indicati alte cinci valori ale lui o si exemplificati prin scurte enunnturi.

Â

III. 9 puncte + 1 punct din oficiu

Â

1. Identificati ĂÂn text douĂ“ƒ antonime si douĂ“ƒ omonime.

Â

2. Selectati patru cuvinte polisemantice si identificati pentru fiecare cĂÂte un sens diferit de cel din text.

Â

3. Identificati 10 cuvinte din familia lexicalĂ“ƒ a numeralului doi; precizati, ĂÂn fiecare caz, elementele componente, procedeul si etapele procesului.

Â

ĂŽn atentia candidatilor:

Â

- Toate subiectele sunt obligatorii si vor fi tratate ĂÂn ordinea indicatĂ“ƒ.

Â

- Fiecare gresealĂ“ƒ de ortografie va fi penalizatĂ“ƒ cu cĂÂte un punct.

Â

Â

Barem

Â

I. Cele 9 puncte se atribuie astfel:

Â

1 punct pentru identificarea stilului;

Â

7 puncte pentru argumentare;

Â

1 punct pentru redactare

Â

II. Cele 9 puncte se atribuie astfel:

Â

1. CĂÂte 1,5 puncte x 2 propoziĂƒii = 3 puncte

Â

2. (a) CĂÂte 0.50 puncte x 2 valori = 1 punct

Â

(b) CĂÂte 1 punct x 5 valori = 5 puncte

Â

III. Cele 9 puncte se atribuie astfel:

Â

1. CĂÂte 0,50 puncte x 4 cuvinte = 2 puncte

Â

2. CĂÂte 0,50 puncte x 4 sensuri = 2 puncte

Â

3. CĂÂte 0,50 puncte x 10 cuvinte = 5 puncte

Â

Pentru fiecare subiect se acordĂ“ƒ cĂÂte un punct din oficiu.

Â

Specializarea Relatii internationale si studii europene

Â

  1. Se dĂ“ƒ textul (9 puncte + 1 punct din oficiu):

Â

Â

ĂâžCeea ce propagĂ“ƒ inovatiunile de limbĂ“ƒ este contactul ĂÂntre oameni, o comunicatie neĂÂntreruptĂ“ƒ. O datĂ“ƒ recunoscut acest adevĂ“ƒr, s-a putut face si deductia inversĂ“ƒ: dacĂ“ƒ douĂ“ƒ limbi ĂÂnrudite, dar despĂ“ƒrtite astĂ“ƒzi geograficeste una de alta, au o sumĂ“ƒ de evolutiuni comune, aceasta este dovada cĂ“ƒ odinioarĂ“ƒ, pe vremea cĂÂnd aceste evolutiuni se produceau ĂÂntre ele a trebuit sĂ“ƒ existe un contact neĂÂntreruptĂâÂ.

Â

(Sextil Puscariu, Locul limbii romĂÂne ĂÂntre limbile romanice)

Â

Â

Cerinte:

Â

1. Extrageti propozitiile atributive din textul de mai sus.

Â

2. Analizati sintactic si morfologic cuvintele subliniate.

Â

3. Alegeti douĂ“ƒ cuvinte care sĂ“ƒ aibĂ“ƒ omonime (de orice tip) si explicati diferentele morfologice si semantice cu ajutorul unor contexte relevante.

Â

4. ArĂ“ƒtati cum au luat nastere cuvintele ĂÂnrudite si neĂÂntrerupt, precizĂÂnd inclusiv etapele procesului de formare.

Â

5. Faceti familia lexicalĂ“ƒ a cuvĂÂntului adevĂ“ƒr, arĂ“ƒtĂÂnd modul de formare a fiecĂ“ƒrui component (cel putin 4 cuvinte corect explicate).

Â

  1. Se dĂ“ƒ textul (9 puncte + 1 punct din oficiu):

Â

Â

ĂâžCetĂ“ƒteanul ajunge ceatĂ“ƒ si-asa prostit si manipulat se-ncoloneazĂ“ƒ umil spre urne. Unde executĂ“ƒ o simplĂ“ƒ formalitate, una de-o perversitate sinistrĂ“ƒ, deoarece ĂÂntre votul lui Einstein si cel al prostului satului nu-i nicio diferentĂ“ƒ. Geniul si netotul sunt egali ĂÂntru democratie. Si cum numĂ“ƒrul prostilor e infinit, triumfĂ“ƒ ĂÂntotdeauna saltimbancii de partid. Asadar, un motiv ĂÂn plus inatacabil si dirimant, ca sĂ“ƒ ocolesti cabina de vot.ĂâÂ

Â

Â

(Marian Nazat Ăââ DĂââ“ale referendumului).

Â

Cerinte:

Â

1. Pornind de la textul de mai sus precizati, cu argumente lingvistice, trei caracteristici ale stilului publicistic.

Â

2. Extrageti si comentati unul dintre pasajele care aratĂ“ƒ ironia sarcasticĂ“ƒ a autorului.

Â

3. Demonstrati, cu ajutorul unor contexte potrivite, caracterul polisemantic al cuvintelor prost si (a) executa.

Â

4. Rescrieti urmĂ“ƒtorul enunt corectĂÂnd, acolo unde este cazul, devierile de orice tip de la normele literare:

Â

ĂâžNu-s deloc greu de dat exemple de persoane pe care ieri nu ĂÂi cunostea nimeni si care astĂ“ƒzi au ajuns, asa dupĂ“ƒ cum vedem zilnic, principalii protagonisti ai high-life-ului bucuresteanĂâÂ.

Â

5. Construiti contexte potrivite pentru reliefarea sensului corect al urmĂ“ƒtoarelor perechi de paronime: contracta si contacta, defula si refula, detracta si detraca, sudurĂ“ƒ si suturĂ“ƒ.

Â

Barem

Â

I. Cele 9 puncte se acordĂ“ƒ astfel:

1. 3 puncte; 2. 2 puncte; 3. 1 punct; 4. 2 puncte; 5. 1 punct

Â

II. Cele 9 puncte se acordĂ“ƒ astfel:

1. 3 puncte; 2. 1 punct; 3. 2 puncte; 4. 1 punct; 5. 2 puncte

Â

Pentru fiecare subiect se acordĂ“ƒ cĂÂte un punct din oficiu.

Â

Â

SESIUNEA IULIE 2008

Specializarea Comunicare si relatii publice

Â

Â

Se dĂ“ƒ textul:

Â

ĂâžAutoritĂ“ƒtile din orasul scotian Dundee au hotĂ“ƒrĂÂt sĂ“ƒ ĂÂi ajute pe fumĂ“ƒtori sĂ“ƒ renunte la viciu cu ajutorul unor sume de bani din care sĂ“ƒ ĂÂsi cumpere alimente. Cei care decid sĂ“ƒ se lase de fumat vor primi lunar 50 de lire sterline, din care ĂÂsi vor putea cumpĂ“ƒra alimente, ĂÂn nici un caz tigĂ“ƒri sau alcool, relateazĂ“ƒ agentia Reuters. Fostii fumĂ“ƒtori trebuie sĂ“ƒ facĂ“ƒ dovada cumpĂ“ƒrĂ“ƒturilor si sĂ“ƒ treacĂ“ƒ un test de respiratie, prin care vor fi verificati dacĂ“ƒ au renuntat sau nu la tigarĂ“ƒĂâÂ.

Â

CERINTE

Â

I. 9 puncte + 1 punct din oficiu

1. Demonstrati cu argumente lingvistice ĂÂn ce stil functional se ĂÂncadreazĂ“ƒ textul dat (argumentarea nu va depĂ“ƒsi o jumĂ“ƒtate de paginĂ“ƒ).

Â

Se acordĂ“ƒ 3 puncte

Â

2. Construiti enunturi potrivite pentru a demonstra polisemia sau omonimia urmĂ“ƒtoarelor cuvinte, precizĂÂnd, pentru fiecare, ĂÂncadrarea semanticĂ“ƒ: autoritate, ban, lunar, lirĂ“ƒ, caz, a trece .

Â

Se acordĂ“ƒ 3 puncte.

Â

3. Analizati ca mod de formare cuvintele marcate grafic prin aldine (scrise ĂÂngrosat), precizĂÂnd procedeele si etapele procesului de formare.

Â

Â

Se acordĂ“ƒ 3 puncte.

II. 9 puncte + 1 punct din oficiu

Â

1. ExistĂ“ƒ ĂÂn text propozitii subiective, predicative si atributive? DacĂ“ƒ existĂ“ƒ, extrageti-le, indicati tipul de subordonatĂ“ƒ, natura morfologicĂ“ƒ a regentului si relatiile sintactice pe care le stabilesc propozitiile respective.

Â

Se acordĂ“ƒ 3,50 puncte.

Â

2. Analizati sintactic si morfologic pronumele si adjectivele pronominale din paragraful al doilea al textului.

Â

Se acordĂ“ƒ 3 puncte.

Â

Â

3. Rescrieti urmĂ“ƒtorul enunt, eliminĂÂnd greselile:

Â

ĂâžCa si protagonisti principali a serialului, fiecare din cei trei actori au dat interviuri mijloacelor mass-media ĂÂn ceea ce privesc rolurile interpretate ĂÂn cele doisprezece episoade care le-au filmat ĂÂntre 1 martie Ăââ 30 aprilieĂâÂ.

Â

Â

Se acordĂ“ƒ 2,50 puncte.

Â

* ĂŽn atentia candidatilor:

Â

Ăââ Toate subiectele sunt obligatorii si vor fi tratate ĂÂn ordinea indicatĂ“ƒ

Ăââ Fiecare gresealĂ“ƒ de exprimare si de ortografie se penalizeazĂ“ƒ Ăââ ĂÂn functie de gravitate Ăââ cu pĂÂnĂ“ƒ la 1 punct.

Â

Â

BAREM

Â

I. Se acordĂ“ƒ 1 punct (din oficiu) + 9 puncte repartizate dupĂ“ƒ cum urmeazĂ“ƒ:

Â

Ăââ 3 puncte pentru subiectul 1 (1 punct pentru identificarea stilului; 2 puncte pentru precizarea particularitĂ“ƒtilor lingvistice si pentru argumentare);

Â

Ăââ 3 puncte pentru subiectul 2 (0,50 puncte ĂÂ 6 cuvinte polisemantice);

Â

Ăââ 3 puncte pentru subiectul 3 (0,50 puncte ĂÂ 6 cuvinte formate prin procedee interne).

Â

II. Se acordĂ“ƒ 1 punct (din oficiu) + 9 puncte repartizate dupĂ“ƒ cum urmeazĂ“ƒ:

Â

Ăââ 3,50 puncte pentru subiectul 1 (0,50 puncte ĂÂ 6 propozitii; 0,50 puncte pentru referenti);

Â

Ăââ 3 puncte pentru subiectul 2 (0,50 puncte ĂÂ 6 cuvinte);

Ăââ 2,50 puncte pentru corectarea textului (0,25 puncte ĂÂ 10 greseli).

Â

Specializarea Studii europene

Â

Â

I. Se dĂ“ƒ textul:

Â

Â

ĂâžAs putea sĂ“ƒ-i fiu acum mamĂ“ƒ bĂ“ƒietelului de care eram ĂÂndrĂ“ƒgostitĂ“ƒ acum aproape douĂ“ƒzeci de ani. Tin minte perfect mutra lui de soarece cu urechi mari, pielea lui mĂ“ƒtĂ“ƒsoasĂ“ƒ si tuciurie, mĂÂinile de culoarea tutunului, cu unghii tĂ“ƒiate din carne (ceea ce detestam la altii, nu la el si nici la Dana), cĂ“ƒmĂ“ƒsile lui impecabile, cu pĂ“ƒtrĂ“ƒtele

mici albastre si albe, cu gulerul si mansetele albe prinse cu nasturi. Lansase chiar o modĂ“ƒ ĂÂn scoalĂ“ƒ, dupĂ“ƒ o sĂ“ƒptĂ“ƒmĂÂnĂ“ƒ de cicĂ“ƒleli aveam si eu guler si mansete fĂ“ƒcute de mama. Ajunge sĂ“ƒ focalizez acum si, ĂÂn timp ce toate celelalte mii de lucruri ale trecutului (si prezentului) se aburesc, se ĂÂmpalideazĂ“ƒ, apare figura lui pe care am ĂÂnvĂ“ƒtat-o pe de rost, asa cum ĂÂnveti o poezie pe dinafarĂ“ƒ ( by heart), aducĂÂndu-mi-l, o vreme, de zeci de ori pe zi ĂÂnaintea ochilor, sĂ“ƒ nu-l uit Ăââ asa cum, odatĂ“ƒ, pe cĂÂnd eram mai micĂ“ƒ, avusesem cumplita revelatie a faptului cĂ“ƒ tot ce-i ĂÂn jurul meu va dispĂ“ƒrea cĂÂndva si, ajungĂÂnd acasĂ“ƒ, o ĂÂĂÂnvĂ“ƒtasemĂ pe mama pentru totdeauna.ĂâÂ

Â

(Simona Popescu, Exuvii, Editura Polirom, 2004, p. 221)

Â

Â

Cerinte:

Â

1. ExistĂ“ƒ ĂÂn ultima frazĂ“ƒ a textului propozitii atributive, subiective si predicative? DacĂ“ƒ existĂ“ƒ, extrageti-le din text, arĂ“ƒtati felul lor si precizati elementul regent al fiecĂ“ƒrei subordonate. (Nu este necesarĂ“ƒ calificarea propozitiilor dupĂ“ƒ scopul comunicĂ“ƒrii si dupĂ“ƒ structurĂ“ƒ.) (2 puncte)

Â

2. Extrageti din text 3 verbe la indicativ, la trei timpuri diferite ale trecutului si precizati care sunt acestea.(0,75 puncte)

Â

3. Extrageti din text 3 numerale si precizati functiile lor sintactice. (0,75 puncte)

Â

4. Extrageti formele verbului a ajunge din text si analizati-le din punct de vedere morfologic. Construiti un enunt ĂÂn care verbul a ajunge sĂ“ƒ aibĂ“ƒ alt sens si altĂ“ƒ valoare gramaticalĂ“ƒ decĂÂt cea din text si precizati care sunt acestea.(1,50 puncte)

Â

5. Extrageti 2 derivate din text si explicati modul lor de formare. (1 punct)

Â

6. Explicati ce sens si ce valoare expresivĂ“ƒ capĂ“ƒtĂ“ƒ ĂÂn text verbul a ĂÂnvĂ“ƒta (forma subliniatĂ“ƒ). (1 punct)

Â

7. GĂ“ƒsiti douĂ“ƒ sinonime partiale pentru sensul din text al verbului a se ĂÂmpalida si arĂ“ƒtati ĂÂn ce mĂ“ƒsurĂ“ƒ diferĂ“ƒ totusi de acesta. (1 punct)

Â

8. Alegeti din text douĂ“ƒ situatii de folosire a virgulei si explicati-le. (1 punct)

Â

II.

Cerinte:

Â

1. Rezumati textul de mai sus, folosind persoana a III-a a pronumelor si a verbelor. (3 puncte)

Â

2. Explicati ĂÂn 10-15 rĂÂnduri folosirea timpurilor trecutului ĂÂn textul de mai sus. (3 puncte)

Â

3. Demonstrati ĂÂn 10-15 de rĂÂnduri faptul cĂ“ƒ textul de mai sus are un caracter pronuntat subiectiv. (3 puncte)

Â

NOTĂ“â

Subiectele I si II sunt obligatorii. Fiecare dintre acestea este notat cu 9 puncte + 1 punct din oficiu.

Â

Nota finalĂ“ƒ a lucrĂ“ƒrii rezultĂ“ƒ din media subiectelor. Fiecare gresealĂ“ƒ de ortografie va fi penalizatĂ“ƒ cu cĂÂte 1 punct!

Â

Â

BAREM

Â

Pentru subiectul I se acordĂ“ƒ urmĂ“ƒtoarele puncte:

Â

1. 4 subordonate x 0, 50 puncte = 2 puncte (din care 0,25 puncte pentru felul propozitiei si 0,25 puncte pentru indicarea regentului)

Â

2. 3 verbe x 0,25 puncte = 0,75 puncte

Â

3. 3 functii sintactice ale numeralelor x 0,25 puncte = 0,75 puncte

Â

4. 3 verbe x 0,50 puncte = 1,50 puncte

Â

5. 2 derivate x 0,50 puncte = 1 punct

Â

6. Sensul si valoarea expresivĂ“ƒ a verbului a ĂÂnvĂ“ƒta = 1 punct

Â

7. 2 sinonime ale verbului a se ĂÂmpalida x 0,50 = 1 punct

Â

8. 2 situatii de folosire a virgulei x 0,50 = 1 punct

Â

Total: 9 puncte + 1 punct din oficiu

Â

Pentru subiectul II se acordĂ“ƒ urmĂ“ƒtoarele puncte:

Â

1. Rezumarea textului = 3 puncte

Â

2. Explicarea functiei evocatoare a timpurilor trecutului = 3 puncte

Â

3. Motivarea caracterului subiectiv al textului = 3 puncte

Â

Total: 9 puncte + 1 punct din oficiu.

Autor: portalInvatamant.ro
0 comentarii
Fii primul care comenteaza

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

x


Intrebare antispam: 5 + 3 =

Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebarea de mai sus!

Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Va oferim GRATUIT Capcanele Gramaticii. Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
Ce sa inveti? Cum sa inveti? Cand sa inveti? Modele si Exemple.
Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.
 
Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit si fii informat!

Alte stiri

eNews Portal INVATAMANT
Descarca GRATUIT raportul special

Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit



eNews Portal INVATAMANT
Descarca GRATUIT raportul special

Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
Capcanele Gramaticii! Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit
Iti oferim Capcanele Gramaticii. 
Top 3 greseli comune explicate pe intelesul copilului tau.
Citeste GRATUIT toate informatiile despre
CE, CAND si CUM sa inveti. Program si Sfaturi
din invatamantul primar, gimnazial si liceal.
 
Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
 
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!