Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

SUBIECTE ADMITERE 2007 SI 2008 - PROBA LIMBA ROMANA, FACULTATEA DE LITERE, UNIVERSITATEA DIN BUCURESTI

de portalInvatamant.ro la 18 Sep. 2011
0 comentarii
Fii primul care comenteaza

SUBIECTELE LA PROBA DE LIMBA ROMÂNĂ

SESIUNEA IULIE 2007

 

Specializarea Comunicare si relatii publice

 

 

Se dă textul:

 

„În procesul de Ă®mbogătire si de primenire a lexicului, limba (prin societatea care o vorbeste) recurge la Ă®mprumuturi sau/si la formare de cuvinte noi. Între cele două surse – externă si internă – se stabilesc Ă®n cursul istoriei limbii raporturi extrem de complexe, astfel Ă®ncĂ¢t Ă®n anumite situatii e greu de spus unde se opreste Ă®mprumutul si Ă®ncepe creatia internă si invers. Dacă sursa internă de Ă®mbogătire o constituie elementele derivative si cuvintele de care dispune limba respectivă, este Ă®ndeobste recunoscut că elementele derivative se Ă®mprumută si ele, pot reprezenta deci contributia sursei externe la materialul limbii.”

 

(Valeria Gutu Romalo – „Aspecte ale evolutiei limbii romĂ¢ne”)

 

 

Cerinte:

 

I.9 puncte + 1 punct din oficiu

 

Demonstrati în ce stil functional se încadrează textul.

 

II.9 puncte + 1 punct din oficiu

 

 

1. Extrageti si rescrieti două propozitii subiective; precizati natura morfologică si sintactică a regentului.

 

2 (a). Precizati valorile morfologice si sintactice din text ale cuvĂ¢ntului o.

 

(b). Indicati alte cinci valori ale lui o si exemplificati prin scurte enunnturi.

 

III. 9 puncte + 1 punct din oficiu

 

1. Identificati în text două antonime si două omonime.

 

2. Selectati patru cuvinte polisemantice si identificati pentru fiecare cĂ¢te un sens diferit de cel din text.

 

3. Identificati 10 cuvinte din familia lexicală a numeralului doi; precizati, în fiecare caz, elementele componente, procedeul si etapele procesului.

 

În atentia candidatilor:

 

- Toate subiectele sunt obligatorii si vor fi tratate în ordinea indicată.

 

- Fiecare greseală de ortografie va fi penalizată cu cĂ¢te un punct.

 

 

Barem

 

I. Cele 9 puncte se atribuie astfel:

 

1 punct pentru identificarea stilului;

 

7 puncte pentru argumentare;

 

1 punct pentru redactare

 

II. Cele 9 puncte se atribuie astfel:

 

1. CĂ¢te 1,5 puncte x 2 propoziŃii = 3 puncte

 

2. (a) CĂ¢te 0.50 puncte x 2 valori = 1 punct

 

(b) CĂ¢te 1 punct x 5 valori = 5 puncte

 

III. Cele 9 puncte se atribuie astfel:

 

1. CĂ¢te 0,50 puncte x 4 cuvinte = 2 puncte

 

2. CĂ¢te 0,50 puncte x 4 sensuri = 2 puncte

 

3. CĂ¢te 0,50 puncte x 10 cuvinte = 5 puncte

 

Pentru fiecare subiect se acordă cĂ¢te un punct din oficiu.

 

Specializarea Relatii internationale si studii europene

 

  1. Se dă textul (9 puncte + 1 punct din oficiu):

 

 

„Ceea ce propagă inovatiunile de limbă este contactul Ă®ntre oameni, o comunicatie neĂ®ntreruptă. O dată recunoscut acest adevăr, s-a putut face si deductia inversă: dacă două limbi Ă®nrudite, dar despărtite astăzi geograficeste una de alta, au o sumă de evolutiuni comune, aceasta este dovada că odinioară, pe vremea cĂ¢nd aceste evolutiuni se produceau Ă®ntre ele a trebuit să existe un contact neĂ®ntrerupt”.

 

(Sextil Puscariu, Locul limbii romĂ¢ne Ă®ntre limbile romanice)

 

 

Cerinte:

 

1. Extrageti propozitiile atributive din textul de mai sus.

 

2. Analizati sintactic si morfologic cuvintele subliniate.

 

3. Alegeti două cuvinte care să aibă omonime (de orice tip) si explicati diferentele morfologice si semantice cu ajutorul unor contexte relevante.

 

4. Arătati cum au luat nastere cuvintele Ă®nrudite si neĂ®ntrerupt, precizĂ¢nd inclusiv etapele procesului de formare.

 

5. Faceti familia lexicală a cuvĂ¢ntului adevăr, arătĂ¢nd modul de formare a fiecărui component (cel putin 4 cuvinte corect explicate).

 

  1. Se dă textul (9 puncte + 1 punct din oficiu):

 

 

„Cetăteanul ajunge ceată si-asa prostit si manipulat se-ncolonează umil spre urne. Unde execută o simplă formalitate, una de-o perversitate sinistră, deoarece Ă®ntre votul lui Einstein si cel al prostului satului nu-i nicio diferentă. Geniul si netotul sunt egali Ă®ntru democratie. Si cum numărul prostilor e infinit, triumfă Ă®ntotdeauna saltimbancii de partid. Asadar, un motiv Ă®n plus inatacabil si dirimant, ca să ocolesti cabina de vot.”

 

 

(Marian Nazat – D’ale referendumului).

 

Cerinte:

 

1. Pornind de la textul de mai sus precizati, cu argumente lingvistice, trei caracteristici ale stilului publicistic.

 

2. Extrageti si comentati unul dintre pasajele care arată ironia sarcastică a autorului.

 

3. Demonstrati, cu ajutorul unor contexte potrivite, caracterul polisemantic al cuvintelor prost si (a) executa.

 

4. Rescrieti următorul enunt corectĂ¢nd, acolo unde este cazul, devierile de orice tip de la normele literare:

 

„Nu-s deloc greu de dat exemple de persoane pe care ieri nu Ă®i cunostea nimeni si care astăzi au ajuns, asa după cum vedem zilnic, principalii protagonisti ai high-life-ului bucurestean”.

 

5. Construiti contexte potrivite pentru reliefarea sensului corect al următoarelor perechi de paronime: contracta si contacta, defula si refula, detracta si detraca, sudură si sutură.

 

Barem

 

I. Cele 9 puncte se acordă astfel:

1. 3 puncte; 2. 2 puncte; 3. 1 punct; 4. 2 puncte; 5. 1 punct

 

II. Cele 9 puncte se acordă astfel:

1. 3 puncte; 2. 1 punct; 3. 2 puncte; 4. 1 punct; 5. 2 puncte

 

Pentru fiecare subiect se acordă cĂ¢te un punct din oficiu.

 

 

SESIUNEA IULIE 2008

Specializarea Comunicare si relatii publice

 

 

Se dă textul:

 

„Autoritătile din orasul scotian Dundee au hotărĂ¢t să Ă®i ajute pe fumători să renunte la viciu cu ajutorul unor sume de bani din care să Ă®si cumpere alimente. Cei care decid să se lase de fumat vor primi lunar 50 de lire sterline, din care Ă®si vor putea cumpăra alimente, Ă®n nici un caz tigări sau alcool, relatează agentia Reuters. Fostii fumători trebuie să facă dovada cumpărăturilor si să treacă un test de respiratie, prin care vor fi verificati dacă au renuntat sau nu la tigară”.

 

CERINTE

 

I. 9 puncte + 1 punct din oficiu

1. Demonstrati cu argumente lingvistice în ce stil functional se încadrează textul dat (argumentarea nu va depăsi o jumătate de pagină).

 

Se acordă 3 puncte

 

2. Construiti enunturi potrivite pentru a demonstra polisemia sau omonimia următoarelor cuvinte, precizĂ¢nd, pentru fiecare, Ă®ncadrarea semantică: autoritate, ban, lunar, liră, caz, a trece .

 

Se acordă 3 puncte.

 

3. Analizati ca mod de formare cuvintele marcate grafic prin aldine (scrise Ă®ngrosat), precizĂ¢nd procedeele si etapele procesului de formare.

 

 

Se acordă 3 puncte.

II. 9 puncte + 1 punct din oficiu

 

1. Există în text propozitii subiective, predicative si atributive? Dacă există, extrageti-le, indicati tipul de subordonată, natura morfologică a regentului si relatiile sintactice pe care le stabilesc propozitiile respective.

 

Se acordă 3,50 puncte.

 

2. Analizati sintactic si morfologic pronumele si adjectivele pronominale din paragraful al doilea al textului.

 

Se acordă 3 puncte.

 

 

3. Rescrieti următorul enunt, eliminĂ¢nd greselile:

 

„Ca si protagonisti principali a serialului, fiecare din cei trei actori au dat interviuri mijloacelor mass-media Ă®n ceea ce privesc rolurile interpretate Ă®n cele doisprezece episoade care le-au filmat Ă®ntre 1 martie – 30 aprilie”.

 

 

Se acordă 2,50 puncte.

 

* În atentia candidatilor:

 

– Toate subiectele sunt obligatorii si vor fi tratate Ă®n ordinea indicată

– Fiecare greseală de exprimare si de ortografie se penalizează – Ă®n functie de gravitate – cu pĂ¢nă la 1 punct.

 

 

BAREM

 

I. Se acordă 1 punct (din oficiu) + 9 puncte repartizate după cum urmează:

 

– 3 puncte pentru subiectul 1 (1 punct pentru identificarea stilului; 2 puncte pentru precizarea particularitătilor lingvistice si pentru argumentare);

 

– 3 puncte pentru subiectul 2 (0,50 puncte ´ 6 cuvinte polisemantice);

 

– 3 puncte pentru subiectul 3 (0,50 puncte ´ 6 cuvinte formate prin procedee interne).

 

II. Se acordă 1 punct (din oficiu) + 9 puncte repartizate după cum urmează:

 

– 3,50 puncte pentru subiectul 1 (0,50 puncte ´ 6 propozitii; 0,50 puncte pentru referenti);

 

– 3 puncte pentru subiectul 2 (0,50 puncte ´ 6 cuvinte);

– 2,50 puncte pentru corectarea textului (0,25 puncte ´ 10 greseli).

 

Specializarea Studii europene

 

 

I. Se dă textul:

 

 

„As putea să-i fiu acum mamă băietelului de care eram Ă®ndrăgostită acum aproape douăzeci de ani. Tin minte perfect mutra lui de soarece cu urechi mari, pielea lui mătăsoasă si tuciurie, mĂ¢inile de culoarea tutunului, cu unghii tăiate din carne (ceea ce detestam la altii, nu la el si nici la Dana), cămăsile lui impecabile, cu pătrătele

mici albastre si albe, cu gulerul si mansetele albe prinse cu nasturi. Lansase chiar o modă Ă®n scoală, după o săptămĂ¢nă de cicăleli aveam si eu guler si mansete făcute de mama. Ajunge să focalizez acum si, Ă®n timp ce toate celelalte mii de lucruri ale trecutului (si prezentului) se aburesc, se Ă®mpalidează, apare figura lui pe care am Ă®nvătat-o pe de rost, asa cum Ă®nveti o poezie pe dinafară ( by heart), aducĂ¢ndu-mi-l, o vreme, de zeci de ori pe zi Ă®naintea ochilor, să nu-l uit – asa cum, odată, pe cĂ¢nd eram mai mică, avusesem cumplita revelatie a faptului că tot ce-i Ă®n jurul meu va dispărea cĂ¢ndva si, ajungĂ¢nd acasă, o «învătasem» pe mama pentru totdeauna.”

 

(Simona Popescu, Exuvii, Editura Polirom, 2004, p. 221)

 

 

Cerinte:

 

1. Există în ultima frază a textului propozitii atributive, subiective si predicative? Dacă există, extrageti-le din text, arătati felul lor si precizati elementul regent al fiecărei subordonate. (Nu este necesară calificarea propozitiilor după scopul comunicării si după structură.) (2 puncte)

 

2. Extrageti din text 3 verbe la indicativ, la trei timpuri diferite ale trecutului si precizati care sunt acestea.(0,75 puncte)

 

3. Extrageti din text 3 numerale si precizati functiile lor sintactice. (0,75 puncte)

 

4. Extrageti formele verbului a ajunge din text si analizati-le din punct de vedere morfologic. Construiti un enunt Ă®n care verbul a ajunge să aibă alt sens si altă valoare gramaticală decĂ¢t cea din text si precizati care sunt acestea.(1,50 puncte)

 

5. Extrageti 2 derivate din text si explicati modul lor de formare. (1 punct)

 

6. Explicati ce sens si ce valoare expresivă capătă în text verbul a învăta (forma subliniată). (1 punct)

 

7. Găsiti două sinonime partiale pentru sensul din text al verbului a se împalida si arătati în ce măsură diferă totusi de acesta. (1 punct)

 

8. Alegeti din text două situatii de folosire a virgulei si explicati-le. (1 punct)

 

II.

Cerinte:

 

1. Rezumati textul de mai sus, folosind persoana a III-a a pronumelor si a verbelor. (3 puncte)

 

2. Explicati Ă®n 10-15 rĂ¢nduri folosirea timpurilor trecutului Ă®n textul de mai sus. (3 puncte)

 

3. Demonstrati Ă®n 10-15 de rĂ¢nduri faptul că textul de mai sus are un caracter pronuntat subiectiv. (3 puncte)

 

NOTĂ

Subiectele I si II sunt obligatorii. Fiecare dintre acestea este notat cu 9 puncte + 1 punct din oficiu.

 

Nota finală a lucrării rezultă din media subiectelor. Fiecare greseală de ortografie va fi penalizată cu cĂ¢te 1 punct!

 

 

BAREM

 

Pentru subiectul I se acordă următoarele puncte:

 

1. 4 subordonate x 0, 50 puncte = 2 puncte (din care 0,25 puncte pentru felul propozitiei si 0,25 puncte pentru indicarea regentului)

 

2. 3 verbe x 0,25 puncte = 0,75 puncte

 

3. 3 functii sintactice ale numeralelor x 0,25 puncte = 0,75 puncte

 

4. 3 verbe x 0,50 puncte = 1,50 puncte

 

5. 2 derivate x 0,50 puncte = 1 punct

 

6. Sensul si valoarea expresivă a verbului a învăta = 1 punct

 

7. 2 sinonime ale verbului a se împalida x 0,50 = 1 punct

 

8. 2 situatii de folosire a virgulei x 0,50 = 1 punct

 

Total: 9 puncte + 1 punct din oficiu

 

Pentru subiectul II se acordă următoarele puncte:

 

1. Rezumarea textului = 3 puncte

 

2. Explicarea functiei evocatoare a timpurilor trecutului = 3 puncte

 

3. Motivarea caracterului subiectiv al textului = 3 puncte

 

Total: 9 puncte + 1 punct din oficiu.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

x

Lasa un raspuns




37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2020
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2020


37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2020
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
37 de Teste pentru Evaluarea Nationala si Bacalaureat 2020
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!
[x]