Aflat deja la cea de a patra runda, TALIS 2024 este cel mai amplu si mai aprofundat studiu international care se concentreaza asupra conditiilor de lucru ale cadrelor didactice si asupra mediului educational din unitatile de invatamant din peste 50 de tari de pe 5 continente, anunta
CNPEE.
In acelasi timp, reprezinta o ocazie pentru profesori si directori de a contribui la analiza sistemului educational si la dezvoltarea politicii educationale din fiecare tara participanta.
Conform sursei citate, analiza transnationala care va fi elaborata la final va oferi tarilor participante posibilitatea de a identifica situatii comune si de a descoperi exemple de bune practici ce ar putea fi adoptate.
In Romania, administrarea studiului se desfasoara pe toata durata lunii martie 2024, sub coordonarea Centrului National de Politici si Evaluare in Educatie (CNPEE), in conformitate cu prevederile Hotararii de Guvern nr. 1400/2022 privind participarea Romaniei la Studiul International privind Procesul de Predare-Invatare, dezvoltat de OECD - TALIS 2024.
La TALIS 2024 Romania participa la nivelul invatamantului gimnazial (ISCED2), pentru care consortiul international a selectat in mod aleatoriu 216 unitati de invatamant. Din aceste scoli a fost selectat un esantion de 4000 de profesori, reprezentativ la nivel national.
Administrarea se va realiza pe baza chestionarelor de opinie (avand continut diferit pentru cele doua categorii de respondenti: profesori si directori ai scolilor selectate), care vor fi completate online. Completarea fiecarui chestionar va dura intre 45-60 de minute. Toate informatiile care sunt colectate in acest studiu sunt tratate anonim si confidential.
Rezultatele studiului sunt publicate pe tari participante. Nici profesorii, nici scolile si nici directorii scolilor nu vor putea fi identificati in niciun raport al rezultatelor studiului.
TALIS 2024 isi propune sa examineze urmatoarele dimensiuni de politica educationala:
- Modul in care se desfasoara recrutarea, selectia si pregatirea profesorilor;
- Aspecte legate de dezvoltarea profesionala – modalitati de organizare, tipologia profesorilor participanti, posibile bariere in calea accesarii formelor de dezvoltare profesionala disponibile;
- Aspecte legate de activitatea profesorilor la clasa si tipul de feedback pe care il primesc pentru a-si imbunatati activitatea;
- Modul in care politicile si practicile implementate la nivelul scolii influenteaza mediul de invatare si impactul asupra activitatii profesorilor;
- Aspecte referitoare la satisfactia profesionala a profesorilor si a directorilor.
Rezultatele studiului TALIS 2024 vor fi incluse in rapoartele internationale planificate sa apara in perioada 2025-2026.