Potrivit Ordinului de ministru privind organizarea si desfasurarea activitatilor de suport didactic si metodic, precum si a celor de mentorat didactic in unitatile de invatamant componente ale bazelor de practica pedagogica in anul scolar 2022-2023, in cadrul interventiilor educationale de tip modele de cariera didactica - dezvoltare profesionala, dezvoltarea abilitatilor de viata, inclusiv dezvoltarea abilitatilor digitale, se piloteaza:
a) organizarea cadrului institutional privind mentoratul in cariera didactica;
c) desfasurarea activitatilor privind mentoratul didactic si formarea in cariera didactica;
d) elaborarea, aplicarea si dezvoltarea unui mecanism privind sistemul de acumulare a creditelor profesionale transferabile de catre personalul didactic;
e) aplicarea modelului colaborativ, la nivelul comunitatii de invatare, in procesul educational;
f) operationalizarea si aplicarea cadrului national pentru formare in cariera didactica, elaborat, in perspectiva European Education Area, denumit in continuare EEA 2025, in cadrul proiectului Comisiei Europene Dezvoltarea cadrului national pentru formarea in cariera didactica, 2021-2022, in care Romania este parte;
g) monitorizarea impactului aplicarii urmatoarelor documente normative:
– Metodologia-cadru privind constituirea si functionarea corpului profesorilor mentori din invatamantul preuniversitar;
– Metodologia-cadru privind asigurarea calitatii programelor pentru dezvoltarea profesionala continua a cadrelor didactice din invatamantul preuniversitar si de acumulare a creditelor profesionale transferabile;
– Regulamentul-cadru privind organizarea stagiilor de practica pedagogica;
– Strategia nationala privind cariera didactica;
– Metodologia-cadru privind dezvoltarea profesionala continua a cadrelor didactice din invatamantul preuniversitar.
In cadrul interventiilor educationale de tip curriculum se piloteaza urmatoarele:
a) monitorizarea impactului aplicarii unor oferte educationale pentru elevi, programe scolare de tip curriculum la decizia scolii:
– educatia digitala si abilitati media;
– educatia incluziva si dezvoltarea gandirii critice;
– strategii metacognitive;
b) elaborarea, aplicarea si dezvoltarea unui mecanism privind masurarea impactului participarii personalului didactic la procesul de dezvoltare profesionala continua asupra rezultatelor la invatatura ale elevilor, inclusiv la examene si evaluari nationale;
c) aplicarea modelului participativ-colaborativ in procesul educational, pentru elevi, in contexte de invatare si de evaluare de tip blended-learning.
(2) Ofertele educationale din categoria curriculum la decizia scolii din oferta nationala, aprobate prin ordin al ministrului educatiei, se piloteaza dupa cum urmeaza:
– programa Educatia digitala si abilitati media - in toate unitatile de invatamant din bazele de practica pedagogica;
– programele Educatia incluziva si dezvoltarea gandirii critice si Strategii metacognitive numai in unitatile de invatamant cu profil pedagogic din consortiile de tip baza de practica pedagogica.
In anul scolar 2022-2023, in unitatile de invatamant componente ale bazelor de practica pedagogica au loc urmatoarele tipuri de activitati:
a) organizarea de ateliere regionale de tip focus-grup pentru cadrele didactice din scolile de aplicatie reunite in bazele de practica pedagogica, avand ca scop asigurarea schimbului de experienta si bune practici intre bazele de practica pedagogica, precum si diseminarea rezultatelor proiectului;
b) monitorizarea folosirii aplicatiilor TEACH si SELFIE/SELFIE FOR TEACHERS pentru evaluarea si optimizarea modului in care noile tehnologii sunt utilizate in procesul de invatamant;
c) desfasurarea, in sistem mentoral, la nivelul comunitatii de invatare, a programelor de formare privind predarea, invatarea, evaluarea in sistem blended-learning - PROF 4.