Astfel, studentii si absolventii de invatamant superior care opteaza pentru cariera didactica au obligatia sa absolve cursurile unui masterat didactic cu durata de 2 ani ori programele de formare psihopedagogica de nivel I, respectiv II, acreditate conform legii (Art. 127).
Prin exceptie, pot opta pentru cariera didactica si absolventi ai invatamantului superior care nu au parcurs masteratul didactic, sub conditia sustinerii si promovarii unei probe suplimentare de examinare a cunostintelor teoretice de pedagogie pentru debutul in stagiatura didactica, organizat de CNFDCD la nivelul structurilor teritoriale.
...vezi aici proiectul Legii Invatamantului Preuniversitar
Programele de
formare psihopedagogica de nivel I si II pot fi urmate pe parcursul studiilor universitare de licenta, de masterat sau in regim postuniversitar.
Programele de formare psihopedagogica pentru functiile didactice de educator-puericultor, educatoare, invatator, antrenor si maistru-instructor se aproba de Ministerul Educatiei si se desfasoara in liceele cu profil pedagogic. Pentru absolventii liceelor pedagogice si colegiilor universitare de institutori se considera indeplinita conditia de formare psihopedagogica de nivel I.
Absolventilor care au finalizat cu diploma de licenta/absolvire studii universitare de lunga sau scurta durata pana in anul 2005 li se considera indeplinita conditia de formare psihopedagogica de nivel I si II, daca prin foaia matricola se face dovada parcurgerii disciplinelor: psihologie scolara, pedagogie, metodica predarii specialitatii si practica pedagogica la specialitatea inscrisa pe diploma de licenta/absolvire.
Pentru asigurarea calitatii la nivelul selectiei cadrelor didactice, debutul in cariera se realizeaza dupa finalizarea unor programe de formare initiala, care sa asigure corespondenta cu noile standarde de formare (Art. 130).
Formarea initiala pentru debutul in cariera didactica din invatamantul preuniversitar cuprinde:
a) formarea initiala, teoretica, in specialitate, realizata prin universitati, in cadrul unor programe acreditate potrivit legii;
b) finalizarea masteratului didactic cu durata de 2 ani ori pregatirea in cadrul programelor de formare psihopedagogica de nivel I si II, realizata prin departamentele de specialitate din cadrul institutiilor de invatamant superior.
Absolventul programului de formare initiala sustine un examen de certificare in cadrul institutiei organizatoare. In urma promovarii examenului de certificare, institutia organizatoare emite un atestat de certificare, care confera titularului acestuia, dreptul de a se inscrie la procedura de repartizare, in vederea efectuarii stagiaturii didactice la nivelul unei unitati de invatamant (Art. 135).
In urma repartizarii, cadrul didactic stagiar incheie un contract individual de munca pentru perioada stagiaturii didactice. In perioada de stagiatura didactica se pune accentul pe practica didactica la clasa si pe analiza rezultatelor invatarii .
Debutul in profesie se realizeaza dupa parcurgerea stagiaturii didactice, la finalul careia cadrul didactic stagiar sustine examenul de licentiere pentru cariera didactica, ce cuprinde doua componente de evaluare sumativa:
a) etapa I, eliminatorie – analiza raportului de evaluare a stagiului practic, care cuprinde date privind activitatea profesionala la nivelul unitatii de invatamant, si a portofoliului profesional personal, realizata de DJIP/DMBIP si de Corpul de mentorat si licentiere in cariera didactica;
b) etapa a II-a - examinarea scrisa, pe baza unei tematici si a unei bibliografii aprobate de Ministerul Educatiei, pentru fiecare specialitate in parte, realizata la finalizarea stagiaturii didactice cu durata de un an scolar.
Stagiarii care promoveaza examenul de licentiere in cariera didactica dobandesc titlul de cadru didactic cu drept de practica in invatamantul preuniversitar.
Cadrelor didactice angajate cu contract de munca pe o perioada determinata, care au promovat examenul de licentiere in cariera didactica, li se poate asigura continuitatea pe postul didactic/catedra ocupat(a), prin hotararea consiliului de administratie din unitatea de invatamant respectiva, in conditiile legii.
Stagiarii care nu au promovat examenul pentru licentiere in cariera didactica se pot prezenta la o noua sesiune dupa reluarea, de fiecare data, anterior sustinerii examenului, a stagiului de practica cu durata de un an scolar.
Stagiarii care nu promoveaza examenul de licentiere in cariera didactica pot fi angajati in sistemul national de invatamant preuniversitar numai pe perioada determinata, cu statut de cadru didactic stagiar.
Cadrul didactic stagiar care nu promoveaza examenul de licentiere in cariera didactica poate sa solicite prelungirea contractul individual de munca prin reluarea stagiaturii de cel mult 3 ori.