Profilul profesorului si standardele profesionale pe etape de cariera: ce trebuie sa stie cadrul didactic pentru a excela

De Portal Invatamant
la 21 Nov. 2024
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Profilul profesorului si standardele profesionale pe etape de cariera: ce trebuie sa stie cadrul didactic pentru a excela21Nov.2024

Ordinul cu Profilul profesional si standardele profesionale ale cadrelor didactice a fost publicat in Monitorul Oficial. Documentul reflecta competentele cadrelor didactice in diferite etape de cariera, acele cunostinte, abilitati si atitudini necesare pentru a asigura o educatie de calitate si pentru a sprijini atingerea potentialului de dezvoltare al fiecarui copil/tanar.

Profilul si standardele profesionale ale cadrului didactic sunt organizate pe niveluri de invatamant, 7 domenii de competente si etape de cariera didactica.
 
Ministerul Educatiei scrie, intr-un comunicat, ca evolutia in cariera are la baza principiul invatarii pe tot parcursul vietii, fiind urmarita si certificata pe baza unor standarde profesionale, care atesta progresul in dezvoltarea competentelor, adaptarea si asumarea de noi roluri profesionale, eficienta activitatii didactice. Licentierea in invatamantul preuniversitar certifica pregatirea pentru exercitarea autonoma a profesiei didactice. Profesorul licentiat detine competentele de baza pentru profesia didactica, asigurand un demers educational de calitate, in acord cu solicitarile sistemului educational.

...Modele de Teste rezolvate pentru Titularizare si Definitivat gasiti AICI  (pentru Educatori, pentru Invatatori, la Matematica, la Romana, Engleza, Sport, Istorie, Geografie, Biologie etc samd)

Pentru cadrul didactic din invatamantul preuniversitar, care a dobandit licentierea, cariera didactica include etapele de evolutie profesionala marcate prin gradele didactice: gradul didactic II si gradul didactic I.
 
Gradul didactic II certifica practicarea eficienta a profesiei didactice. Profesorul cu gradul didactic II detine competentele functionale pentru profesie, ofera sprijin colegilor si se implica in activitati de mentorat.
 
Gradul didactic I certifica practicarea profesiei didactice la un nivel avansat, in mod constant, inclusiv predarea bazata pe schimb de practici bune, pe reflectie si creativitate.
 
Profilul profesional generic al cadrului didactic din invatamantul preuniversitar este organizat pe 7 domenii de competente. Acestea reflecta valorile care stau la baza sistemului de invatamant, conform Legii invatamantului preuniversitar nr. 198/2023: colaborarea, diversitatea, excelenta, echitatea, incluziunea, integritatea, profesionalismul, respectul si responsabilitatea.

Domenii de competente


1. Cunoasterea elevilor si a modului in care acestia invata

Acest domeniu de competente reliefeaza importanta cunoasterii elevilor si a modului in care acestia invata. Domeniul se refera atat la intelegerea si aplicarea teoriilor si modelelor relevante despre dezvoltarea personalitatii umane si invatare, cat si la cunoasterea individualitatii fiecarui copil/elev, a mediului socio-economic si etnocultural in care traieste, a relatiilor, intereselor si aspiratiilor sale, pentru ca toate aceste cunostinte sa fie valorificate in vederea respectarii particularitatilor de varsta si individuale ale elevilor, cresterii calitatii predarii si a eficientei invatarii, sprijinirii dezvoltarii armonioase a fiecaruia.
 
Valoarea cheie este respectul pentru cunoastere, pentru demnitatea si individualitatea umana.
 

2. Curriculum si proces didactic

Acest domeniu de competente exprima importanta realizarii unor demersuri educationale eficiente, de calitate, centrate pe copii/elevi, care sa raspunda nevoilor de dezvoltare, intereselor si particularitatilor acestora. Domeniul include competentele de proiectare a procesului educational, vazute in interdependenta cu desfasurarea si reglarea permanenta a activitatii didactice, prin raportare la curriculum si la copil/elev. In esenta, reflecta capacitatea cadrului didactic de a transpune curriculumul oficial in invatare efectiva, prin utilizarea competentelor de specialitate si pedagogice, in proiectarea, desfasurarea, evaluarea si reglarea procesului didactic.
 
Valorile cheie pentru acest domeniu sunt echitatea, creativitatea si rigoarea in aplicarea curriculumului scris si in adaptarea curriculara.
 

3. Mediu de invatare si stare de bine

 
Acest domeniu de competente subliniaza rolul profesorului in crearea unui mediu fizic, emotional si social pozitiv, care sa sustina dezvoltarea armonioasa a elevilor, sentimentul de apartenenta la scoala in care invata, respectul pentru demnitatea fiecarei persoane. Promoveaza utilizarea unor medii educationale variate - fizice, digitale si hibride, in functie de nevoile elevilor, pentru a facilita invatarea eficienta si starea de bine.
 
Valorile cheie sunt siguranta, empatia, sprijinul reciproc.
 

4. Consilierea elevilor, colaborarea cu familia/tutorii si comunitatea

 
Acest domeniu de competente reliefeaza rolul profesorului in asigurarea sprijinului holistic pentru elevi, contribuind la consilierea si orientarea scolara si vocationala a acestora, in colaborare cu personalul specializat, cu familia/tutorii si comunitatea. Aduce in prim-plan valori si conduite care vizeaza: empatie si sprijin pentru elevi, comunicare deschisa si cooperare, integrarea resurselor comunitare pentru dezvoltarea elevilor, implicare activa si responsabilitate sociala. 
 
Valoarea cheie este colaborarea cu elevii, familia/tutorii si comunitatea pentru a asigura un mediu educational integrat, care stimuleaza si sustine progresul fiecarui elev.
 

5. Etica, reflexivitate si invatare continua

 
Acest domeniu de competente exprima importanta conduitei reflexive a profesorului, a autoevaluarii si reglarii permanente a activitatii profesionale. Aduce in prim-plan valori si conduite care vizeaza: spirit critic si autocritic, flexibilitate, creativitate, curiozitate si interes pentru invatare pe tot parcursul vietii, dorinta de perfectionare.
 
Valorile cheie sunt profesionalismul, excelenta, integritatea si responsabilitatea fata de elevi, fata de societate, fata de sine si de propriul parcurs profesional.
 

6. Dezvoltare institutionala

 
Acest domeniu de competente exprima importanta asumarii din partea profesorului, ca membru al colectivului scolii, a dezvoltarii unei culturi organizationale democratice, incluzive, orientate spre asigurarea progresului in invatare al fiecarui elev.
 
Valorile cheie sunt incluziunea si solidaritatea, manifestate prin asumarea colectiva a viziunii si misiunii scolii, a actiunilor strategice pentru a oferi conditii optime de invatare tuturor elevilor.
 

7. Tehnologie digitala in educatie

 
Acest domeniu de competente exprima necesitatea competentelor digitale si de utilizare pedagogica a acestora in activitatea profesionala, in contextul impactului major al tehnologiei in viata de zi cu zi. Evidentiaza contributia profesorului atat la dezvoltarea competentelor digitale ale elevilor, intr-o abordare transversala, cat si la facilitarea utilizarii acestor competente in scopul progresului in invatare. Subliniaza rolul si responsabilitatea profesorului de a sprijini elevii sa inteleaga oportunitatile oferite de tehnologie, dar si limitele si implicatiile acesteia, promovand utilizarea critica, responsabila si etica a tehnologiei.
 
Competentele generice referitoare la utilizarea tehnologiei digitale in activitatea didactica sunt conturate in intersectie cu celelalte domenii de competente (competenta generica D7.1. reflecta intersectia dintre utilizarea tehnologiei digitale si domeniul de competente 1, competenta generica D7.2 reflecta intersectia dintre utilizarea tehnologiei digitale si domeniul de competente 2 si asa mai departe). Acest domeniu de competente are ca reper cadrul european de competente digitale ale profesionistului din educatie - DigCompEdu.
 
Valorile cheie sunt inovarea si echilibrul in utilizarea tehnologiei, tinand cont de beneficiile si limitele sau efectele conexe generate.
 
...Modele de Teste rezolvate pentru Titularizare si Definitivat gasiti AICI  (pentru Educatori, pentru Invatatori, la Matematica, la Romana, Engleza, Sport, Istorie, Geografie, Biologie etc samd)

Fiecare domeniu de competente este transpus in competente generice, care sunt detaliate ulterior in functie de nivelul de invatamant si de etapele carierei didactice. 
 

D1. Cunoasterea elevilor si a modului in care acestia invata

D1.1. Intelege procesele si nevoile de dezvoltare fizica, cognitiva, emotionala si sociala a elevilor.
D1.2. Intelege modul in care invata elevii si implicatiile asupra predarii si evaluarii.
D1.3. Cunoaste individualitatea fiecarui elev, punctele forte, nevoile de sprijin, dificultatile de invatare si implicatiile asupra invatarii, in vederea ajustarii procesului didactic.
D1.4. Manifesta incredere in potentialul de dezvoltare al fiecarui elev si sustine aspiratiile acestuia.
D1.5. Respecta diversitatea etnica, socio-economica, lingvistica si religioasa a elevilor si a comunitatilor de provenienta ale acestora si gestioneaza implicatiile asupra dezvoltarii si invatarii.
 
 

D2. Curriculum si proces didactic

D2.1. Valorifica, in proiectarea, desfasurarea, evaluarea si reglarea procesului didactic, cunostinte specifice domeniului/disciplinei si didacticii domeniului/disciplinei.
D2.2. Identifica nivelul achizitiilor anterioare ale elevilor, individuale si de grup, si valorifica datele obtinute in proiectarea si desfasurarea procesului didactic.
D2.3. Stabileste obiective de invatare antrenante, in acord cu documentele curriculare, care sa sustina dezvoltarea potentialului fiecarui elev.
D2.4. Organizeaza si utilizeaza continuturi relevante pentru dezvoltarea competentelor specifice, urmarite conform curriculumului.
D2.5. Utilizeaza strategii didactice (predare si evaluare) diverse, creative si eficiente, pentru dezvoltarea competentelor elevilor, incluzand competentele de literatie, numeratie, digitale si civice.
D2.6. Utilizeaza resurse variate pentru eficientizarea predarii-invatarii-evaluarii si sprijina elevii in folosirea lor eficienta si autonoma pentru a progresa in invatare.
D2.7. Construieste contexte de invatare autentica, in maniera integrata, in care elevii isi valorifica experientele de viata si interesele de cunoastere.
D2.8. Utilizeaza o diversitate de contexte in care elevii pot demonstra progresul in dezvoltarea competentelor, in acord cu profilul de formare al absolventului, facilitand autoevaluarea, reflectia si stabilirea noilor obiective de invatare. 
D2.9. Evalueaza elevii pe baza reperelor sau standardelor de evaluare si a progresului individual.
D2.10. Comunica eficient, ofera feedback constructiv si sustine implicarea activa a elevilor in propriul proces de invatare.
 

D3. Mediu de invatare si stare de bine

D3.1. Organizeaza spatiul de invatare sigur, accesibil, ergonomic, prietenos si stimulativ.
D3.2. Valorifica spatii alternative, in afara salii de clasa sau a unitatii de invatamant, pentru experiente semnificative de invatare.
D3.3. Aplica in mod consecvent si adecvat reglementarile scolare si legislatia pentru siguranta elevilor, sanatatea si starea lor de bine si gestioneaza, in interesul superior al elevilor, suspiciunile, incidentele sau alte situatii de risc in care se pot afla acestia.
D3.4. Creeaza o atmosfera pozitiva in clasa si in scoala, stabilind si mentinand rutinele si regulile comportamentale/ de organizare a activitatilor educationale.
D3.5. Sustine o cultura democratica, a invatarii, facilitand responsabilizarea elevilor, respectul reciproc si relatiile de incredere la nivelul grupei/clasei si al scolii si cultivand apartenenta la comunitatea scolara.
D3.6. Respecta si valorizeaza diversitatea etnica, lingvistica, nationala, socio-economica etc. in organizarea mediului de invatare (spatiu, reguli, rutine, roluri, limbaj etc.).
 
 

D4. Consilierea elevilor, colaborarea cu familia/tutorii si comunitatea

D4.1. Ofera sprijin fiecarui elev in functie de particularitatile individuale, de cerinte educationale speciale sau situatii de risc scolar, inclusiv in colaborare cu colegi si/sau alti specialisti.
D4.2. Contribuie la compensarea/ diminuarea decalajelor de progres scolar, generate de factori variati (diferente socio-economice, culturale, particularitati individuale), precum si la depasirea dificultatilor de acomodare la mediul scolar.
D4.3. Sustine dezvoltarea socio-emotionala si morala a elevilor.
D4.4. Contribuie la orientarea scolara si profesionala a elevilor, in interesul superior al acestora, sprijinind, dupa caz, dirigintele, consilierul scolar si familia/tutorii.
D4.5. Sustine familia/tutorii pentru a intelege asteptarile si rolul scolii, colaborand cu aceasta/ acestia pentru reusita educationala a elevilor.
D4.6. Previne si combate violenta in mediul scolar, inclusiv bullying-ul si cyberbullying-ul, consumul de substante nocive, infractionalitatea, traficul de minori si alte comportamente/ fenomene care pot afecta siguranta elevilor si starea lor de bine.
D4.7. Promoveaza educatia pentru mediu si sustine implicarea civica in dezvoltarea sustenabila a comunitatii, oferind elevilor un exemplu de comportament responsabil.
 

D5. Etica, reflexivitate si invatare continua

D5.1. Respecta normele de etica, de integritate academica si de conduita profesionala.
D5.2. Isi autoregleaza conduita pe baza reflectiei asupra prejudecatilor si stereotipurilor, sustinand respectul reciproc.
D5.3. Reflecteaza asupra propriilor practici didactice si asupra feedback-ului primit, identificand punctele forte si, dupa caz, ariile de ameliorare.
D5.4. Manifesta capacitate de autoechilibrare si de adaptare in diferite contexte, inclusiv in situatii noi sau stresante, mentinand o autoritate adecvata in relatie cu elevii.
D5.5. Participa periodic la activitati de dezvoltare profesionala continua, in raport cu nevoile profesionale proprii si cu prioritatile locale sau nationale.
D5.6. Valorifica progresele din domeniul de activitate (dezvoltari recente din stiintele educatiei si, dupa caz, din domeniul de specializare, reglementari legale care privesc sistemul de invatamant, noi tehnologii etc.), in procesul didactic.
D5.7. Participa la activitati colaborative de dezvoltare profesionala, la cercetari educationale si la comunitati de practici.
 

D6. Dezvoltare institutionala

D6.1. Aplica eficient reglementarile legale care privesc sistemul de invatamant si politicile educationale curente.
D6.2. Participa la procese de planificare strategica si decizionale colective din cadrul institutiei.
D6.3. Contribuie la fundamentarea unor decizii si initiative educationale, pe baza culegerii de date si informatii relevante privind participarea scolara a elevilor, progresul scolar si starea lor de bine.
D6.4. Dezvolta curriculumul la decizia elevului din oferta scolii.
D6.5. Dezvolta o cultura organizationala democratica, incluziva, participativa, centrata pe valorile nationale si europene, la nivelul institutiei de invatamant.
D6.6. Comunica demn, responsabil, cu privire la institutia de invatamant si promoveaza imaginea acesteia in comunitate.
D6.7. Participa la dezvoltarea sustenabila a scolii, prin initierea si derularea actiunilor care denota grija pentru natura si un mediu curat.
 

D7. Tehnologie digitala in educatie

D7.1. Analizeaza profilul digital al elevilor si implicatiile utilizarii tehnologiei asupra dezvoltarii si invatarii.
D7.2. Utilizeaza in mod adecvat si responsabil tehnologia in predare, invatare si evaluare, valorificand oportunitatile de invatare colaborativa (de ex.: clase virtuale, lucru in echipe la nivelul scolii sau intre scoli din tara sau din alte tari etc.).
D7.3. Gestioneaza mediul digital educational in siguranta, responsabil si etic, in acord cu caracteristicile si nevoile elevilor si cu obiectivele de invatare.
D7.4. Valorifica resurse digitale adecvate pentru sprijinirea elevilor in procesul de invatare si de orientare scolara si profesionala si pentru comunicarea cu familia/tutorii.
D7.5. Isi autoevalueaza competentele de utilizare pedagogica a tehnologiei, in vederea imbunatatirii acestora.
D7.6. Utilizeaza tehnologia digitala pentru dezvoltarea institutiei din care face parte (managementul scolaritatii, management si administrare institutionala, gestionarea parteneriatelor, relatia cu parintii, automatizarea proceselor pentru eficientizare si economie de timp s.a.)
 
Profilul si standardele profesionale ale cadrelor didactice vor fi utilizate pentru ghidarea proceselor de elaborare a planurilor de invatamant si a standardelor de calitate pentru programele de studii universitare pentru formarea initiala a cadrelor didactice, precum si a politicilor de evolutie in cariera, conform noilor legi ale educatiei.
 
"E responsabilitatea noastra comuna sa asiguram profesori foarte buni in fiecare scoala! Profilul si standardele profesionale sunt un reper necesar pentru formarea initiala si continua a cadrelor didactice. Pentru atingerea acestui ideal profesorii au nevoie de mentorat, cursuri de calitate, timp pentru practica pedagogica, resurse didactice, comunitati de invatare si orice alte forme de sprijin profesional. Sper sa folosim aceasta busola cu mult respect, perseverenta si responsabilitate fata de profesorii si elevii nostri. Impreuna pentru profesori foarte buni in fiecare scoala!", a declarat ministrul Educatiei, Ligia Deca.
 

Profilul si standardele profesionale ale cadrului didactic din invatamantul preuniversitar


Atentie: Acest browser nu suporta fisiere PDF.
Click aici pentru a descarca fisierul pdf.



 
 

Ti-a placut acest articol?
Distribuie-l pe Facebook sau trimite-l pe WhatsApp altor parinti sau profesori!

0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Urmareste-ne pe Google News
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:

profilul profesoruluiministerul educatieicompetente profesorilicentiere in cariera didactica


x
Lasa un raspuns



Noile Teste rezolvate pentru Titularizare si Definitivat
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Noile Teste rezolvate pentru Titularizare si Definitivat

Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
Noile Teste rezolvate pentru Titularizare si Definitivat
Descarca GRATUIT
Raportul Special

Noile Teste rezolvate pentru Titularizare si Definitivat
 
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit



Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala


Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Iti oferim GRATUIT
Raportul Special
Noile Teste rezolvate pentru Titularizare si Definitivat
Noile Teste rezolvate pentru Titularizare si Definitivat
Primesti GRATUIT noile
TESTE REZOLVATE pentru Evaluarea Nationala
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
//