Acest domeniu de competente reliefeaza importanta cunoasterii elevilor si a modului in care acestia invata. Domeniul se refera atat la intelegerea si aplicarea teoriilor si modelelor relevante despre dezvoltarea personalitatii umane si invatare, cat si la cunoasterea individualitatii fiecarui copil/elev, a mediului socio-economic si etnocultural in care traieste, a relatiilor, intereselor si aspiratiilor sale, pentru ca toate aceste cunostinte sa fie valorificate in vederea respectarii particularitatilor de varsta si individuale ale elevilor, cresterii calitatii predarii si a eficientei invatarii, sprijinirii dezvoltarii armonioase a fiecaruia.
Acest domeniu de competente exprima importanta realizarii unor demersuri educationale eficiente, de calitate, centrate pe copii/elevi, care sa raspunda nevoilor de dezvoltare, intereselor si particularitatilor acestora. Domeniul include competentele de proiectare a procesului educational, vazute in interdependenta cu desfasurarea si reglarea permanenta a activitatii didactice, prin raportare la curriculum si la copil/elev. In esenta, reflecta capacitatea cadrului didactic de a transpune curriculumul oficial in invatare efectiva, prin utilizarea competentelor de specialitate si pedagogice, in proiectarea, desfasurarea, evaluarea si reglarea procesului didactic.
Acest domeniu de competente subliniaza rolul profesorului in crearea unui mediu fizic, emotional si social pozitiv, care sa sustina dezvoltarea armonioasa a elevilor, sentimentul de apartenenta la scoala in care invata, respectul pentru demnitatea fiecarei persoane. Promoveaza utilizarea unor medii educationale variate - fizice, digitale si hibride, in functie de nevoile elevilor, pentru a facilita invatarea eficienta si starea de bine.
Acest domeniu de competente reliefeaza rolul profesorului in asigurarea sprijinului holistic pentru elevi, contribuind la consilierea si orientarea scolara si vocationala a acestora, in colaborare cu personalul specializat, cu familia/tutorii si comunitatea. Aduce in prim-plan valori si conduite care vizeaza: empatie si sprijin pentru elevi, comunicare deschisa si cooperare, integrarea resurselor comunitare pentru dezvoltarea elevilor, implicare activa si responsabilitate sociala.
Acest domeniu de competente exprima importanta conduitei reflexive a profesorului, a autoevaluarii si reglarii permanente a activitatii profesionale. Aduce in prim-plan valori si conduite care vizeaza: spirit critic si autocritic, flexibilitate, creativitate, curiozitate si interes pentru invatare pe tot parcursul vietii, dorinta de perfectionare.
Acest domeniu de competente exprima importanta asumarii din partea profesorului, ca membru al colectivului scolii, a dezvoltarii unei culturi organizationale democratice, incluzive, orientate spre asigurarea progresului in invatare al fiecarui elev.
Acest domeniu de competente exprima necesitatea competentelor digitale si de utilizare pedagogica a acestora in activitatea profesionala, in contextul impactului major al tehnologiei in viata de zi cu zi. Evidentiaza contributia profesorului atat la dezvoltarea competentelor digitale ale elevilor, intr-o abordare transversala, cat si la facilitarea utilizarii acestor competente in scopul progresului in invatare. Subliniaza rolul si responsabilitatea profesorului de a sprijini elevii sa inteleaga oportunitatile oferite de tehnologie, dar si limitele si implicatiile acesteia, promovand utilizarea critica, responsabila si etica a tehnologiei.
Competentele generice referitoare la utilizarea tehnologiei digitale in activitatea didactica sunt conturate in intersectie cu celelalte domenii de competente (competenta generica D7.1. reflecta intersectia dintre utilizarea tehnologiei digitale si domeniul de competente 1, competenta generica D7.2 reflecta intersectia dintre utilizarea tehnologiei digitale si domeniul de competente 2 si asa mai departe). Acest domeniu de competente are ca reper cadrul european de competente digitale ale profesionistului din educatie - DigCompEdu.
...Modele de Teste rezolvate pentru Titularizare si Definitivat gasiti AICI (pentru Educatori, pentru Invatatori, la Matematica, la Romana, Engleza, Sport, Istorie, Geografie, Biologie etc samd)
Fiecare domeniu de competente este transpus in competente generice, care sunt detaliate ulterior in functie de nivelul de invatamant si de etapele carierei didactice.
D1. Cunoasterea elevilor si a modului in care acestia invata
D1.1. Intelege procesele si nevoile de dezvoltare fizica, cognitiva, emotionala si sociala a elevilor.
D1.2. Intelege modul in care invata elevii si implicatiile asupra predarii si evaluarii.
D1.3. Cunoaste individualitatea fiecarui elev, punctele forte, nevoile de sprijin, dificultatile de invatare si implicatiile asupra invatarii, in vederea ajustarii procesului didactic.
D1.4. Manifesta incredere in potentialul de dezvoltare al fiecarui elev si sustine aspiratiile acestuia.
D1.5. Respecta diversitatea etnica, socio-economica, lingvistica si religioasa a elevilor si a comunitatilor de provenienta ale acestora si gestioneaza implicatiile asupra dezvoltarii si invatarii.
D2. Curriculum si proces didactic
D2.1. Valorifica, in proiectarea, desfasurarea, evaluarea si reglarea procesului didactic, cunostinte specifice domeniului/disciplinei si didacticii domeniului/disciplinei.
D2.2. Identifica nivelul achizitiilor anterioare ale elevilor, individuale si de grup, si valorifica datele obtinute in proiectarea si desfasurarea procesului didactic.
D2.3. Stabileste obiective de invatare antrenante, in acord cu documentele curriculare, care sa sustina dezvoltarea potentialului fiecarui elev.
D2.4. Organizeaza si utilizeaza continuturi relevante pentru dezvoltarea competentelor specifice, urmarite conform curriculumului.
D2.5. Utilizeaza strategii didactice (predare si evaluare) diverse, creative si eficiente, pentru dezvoltarea competentelor elevilor, incluzand competentele de literatie, numeratie, digitale si civice.
D2.6. Utilizeaza resurse variate pentru eficientizarea predarii-invatarii-evaluarii si sprijina elevii in folosirea lor eficienta si autonoma pentru a progresa in invatare.
D2.7. Construieste contexte de invatare autentica, in maniera integrata, in care elevii isi valorifica experientele de viata si interesele de cunoastere.
D2.8. Utilizeaza o diversitate de contexte in care elevii pot demonstra progresul in dezvoltarea competentelor, in acord cu profilul de formare al absolventului, facilitand autoevaluarea, reflectia si stabilirea noilor obiective de invatare.
D2.9. Evalueaza elevii pe baza reperelor sau standardelor de evaluare si a progresului individual.
D2.10. Comunica eficient, ofera feedback constructiv si sustine implicarea activa a elevilor in propriul proces de invatare.
D3. Mediu de invatare si stare de bine
D3.1. Organizeaza spatiul de invatare sigur, accesibil, ergonomic, prietenos si stimulativ.
D3.2. Valorifica spatii alternative, in afara salii de clasa sau a unitatii de invatamant, pentru experiente semnificative de invatare.
D3.3. Aplica in mod consecvent si adecvat reglementarile scolare si legislatia pentru siguranta elevilor, sanatatea si starea lor de bine si gestioneaza, in interesul superior al elevilor, suspiciunile, incidentele sau alte situatii de risc in care se pot afla acestia.
D3.4. Creeaza o atmosfera pozitiva in clasa si in scoala, stabilind si mentinand rutinele si regulile comportamentale/ de organizare a activitatilor educationale.
D3.5. Sustine o cultura democratica, a invatarii, facilitand responsabilizarea elevilor, respectul reciproc si relatiile de incredere la nivelul grupei/clasei si al scolii si cultivand apartenenta la comunitatea scolara.
D3.6. Respecta si valorizeaza diversitatea etnica, lingvistica, nationala, socio-economica etc. in organizarea mediului de invatare (spatiu, reguli, rutine, roluri, limbaj etc.).
D4. Consilierea elevilor, colaborarea cu familia/tutorii si comunitatea
D4.1. Ofera sprijin fiecarui elev in functie de particularitatile individuale, de cerinte educationale speciale sau situatii de risc scolar, inclusiv in colaborare cu colegi si/sau alti specialisti.
D4.2. Contribuie la compensarea/ diminuarea decalajelor de progres scolar, generate de factori variati (diferente socio-economice, culturale, particularitati individuale), precum si la depasirea dificultatilor de acomodare la mediul scolar.
D4.3. Sustine dezvoltarea socio-emotionala si morala a elevilor.
D4.4. Contribuie la orientarea scolara si profesionala a elevilor, in interesul superior al acestora, sprijinind, dupa caz, dirigintele, consilierul scolar si familia/tutorii.
D4.5. Sustine familia/tutorii pentru a intelege asteptarile si rolul scolii, colaborand cu aceasta/ acestia pentru reusita educationala a elevilor.
D4.6. Previne si combate violenta in mediul scolar, inclusiv bullying-ul si cyberbullying-ul, consumul de substante nocive, infractionalitatea, traficul de minori si alte comportamente/ fenomene care pot afecta siguranta elevilor si starea lor de bine.
D4.7. Promoveaza educatia pentru mediu si sustine implicarea civica in dezvoltarea sustenabila a comunitatii, oferind elevilor un exemplu de comportament responsabil.
D5. Etica, reflexivitate si invatare continua
D5.1. Respecta normele de etica, de integritate academica si de conduita profesionala.
D5.2. Isi autoregleaza conduita pe baza reflectiei asupra prejudecatilor si stereotipurilor, sustinand respectul reciproc.
D5.3. Reflecteaza asupra propriilor practici didactice si asupra feedback-ului primit, identificand punctele forte si, dupa caz, ariile de ameliorare.
D5.4. Manifesta capacitate de autoechilibrare si de adaptare in diferite contexte, inclusiv in situatii noi sau stresante, mentinand o autoritate adecvata in relatie cu elevii.
D5.5. Participa periodic la activitati de dezvoltare profesionala continua, in raport cu nevoile profesionale proprii si cu prioritatile locale sau nationale.
D5.6. Valorifica progresele din domeniul de activitate (dezvoltari recente din stiintele educatiei si, dupa caz, din domeniul de specializare, reglementari legale care privesc sistemul de invatamant, noi tehnologii etc.), in procesul didactic.
D5.7. Participa la activitati colaborative de dezvoltare profesionala, la cercetari educationale si la comunitati de practici.
D6. Dezvoltare institutionala
D6.1. Aplica eficient reglementarile legale care privesc sistemul de invatamant si politicile educationale curente.
D6.2. Participa la procese de planificare strategica si decizionale colective din cadrul institutiei.
D6.3. Contribuie la fundamentarea unor decizii si initiative educationale, pe baza culegerii de date si informatii relevante privind participarea scolara a elevilor, progresul scolar si starea lor de bine.
D6.4. Dezvolta curriculumul la decizia elevului din oferta scolii.
D6.5. Dezvolta o cultura organizationala democratica, incluziva, participativa, centrata pe valorile nationale si europene, la nivelul institutiei de invatamant.
D6.6. Comunica demn, responsabil, cu privire la institutia de invatamant si promoveaza imaginea acesteia in comunitate.
D6.7. Participa la dezvoltarea sustenabila a scolii, prin initierea si derularea actiunilor care denota grija pentru natura si un mediu curat.
D7. Tehnologie digitala in educatie
D7.1. Analizeaza profilul digital al elevilor si implicatiile utilizarii tehnologiei asupra dezvoltarii si invatarii.
D7.2. Utilizeaza in mod adecvat si responsabil tehnologia in predare, invatare si evaluare, valorificand oportunitatile de invatare colaborativa (de ex.: clase virtuale, lucru in echipe la nivelul scolii sau intre scoli din tara sau din alte tari etc.).
D7.3. Gestioneaza mediul digital educational in siguranta, responsabil si etic, in acord cu caracteristicile si nevoile elevilor si cu obiectivele de invatare.
D7.4. Valorifica resurse digitale adecvate pentru sprijinirea elevilor in procesul de invatare si de orientare scolara si profesionala si pentru comunicarea cu familia/tutorii.
D7.5. Isi autoevalueaza competentele de utilizare pedagogica a tehnologiei, in vederea imbunatatirii acestora.
D7.6. Utilizeaza tehnologia digitala pentru dezvoltarea institutiei din care face parte (managementul scolaritatii, management si administrare institutionala, gestionarea parteneriatelor, relatia cu parintii, automatizarea proceselor pentru eficientizare si economie de timp s.a.)
Profilul si standardele profesionale ale cadrelor didactice vor fi utilizate pentru ghidarea proceselor de elaborare a planurilor de invatamant si a standardelor de calitate pentru programele de studii universitare pentru formarea initiala a cadrelor didactice, precum si a politicilor de evolutie in cariera, conform noilor legi ale educatiei.