Prevederile apar in noua Procedura pentru completarea declaratiilor de interese de catre personalul didactic de predare, pusa in consultare de Ministerul Educatiei.
Conform documentului, pana la data de 31 decembrie a fiecarui an, personalului didactic de predare ii revine obligatia sa completeze declaratia de interese. Cadrul didactic incadrat in doua sau mai multe unitati de invatamant completeaza o singura declaratie de interese, intr-un numar de exemplare egal cu numarul de unitati de invatamant in care este incadrat si depune cate un exemplar completat la fiecare dintre acestea.
Nedepunerea declaratiilor de interese in termenele prevazute, precum si nedeclararea meditatiilor constituie abatere disciplinara.
...Modele de Teste rezolvate pentru Titularizare si Definitivat gasiti AICI (pentru Educatori, pentru Invatatori, la Matematica, la Romana, Engleza, Sport, Istorie, Geografie, Biologie etc samd)
"Punem in aplicare noua Lege a invatamantului preuniversitar, care prevede explicit faptul ca profesorii nu pot sa desfasoare activitati de pregatire suplimentara contra cost cu elevii de la clasa. Mai presus de orice, insa, cream unul dintre instrumentele care promoveaza transparenta in activitatea didactica desfasurata din afara orelor de curs. Atunci cand profesorii lucreaza suplimentar contra cost cu elevii de la clasa, pot exista suspiciuni atat asupra calitatii activitatii didactice de la ore, cat si asupra obiectivitatii evaluarii copiilor respectivi. Cadrele didactice sunt si trebuie sa ramana modele de comportament social. Suntem siguri ca aceasta procedura pe care o supunem consultarii publice este un pas important pentru a consolida statutul etic si profesional de cadru didactic intr-o Romanie Educata", a transmis ministrul Ligia Deca, intr-un comunicat.
Procedura pentru completarea declaratiilor de interese (proiect)
Art.1 (1) Prezenta procedura descrie etapele ce trebuie parcurse la nivelul unitatii de invatamant preuniversitar in vederea completarii, depunerii, inregistrarii, transmiterii, rectificarii si publicarii declaratiilor de interese de catre personalul didactic de predare si ofera asigurari cu privire la existenta documentatiei adecvate derularii activitatii.
(2) Prin aplicarea prezentei proceduri se asigura continuitatea activitatii, inclusiv in conditii de fluctuatie a personalului, si se asigura suportul necesar pentru ca inspectia scolara/auditul si/sau alte organisme abilitate in actiunile de inspectie/auditare si/sau control sa dispuna luarea deciziilor.
(3) In conformitate cu prevederile Legii invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificarile ulterioare, procedura se aplica personalului didactic de predare din cadrul unitatilor de invatamant preuniversitar.
Art.2 (1) In intelesul prezentei proceduri, urmatorii termeni se definesc astfel:
a) Declaratie de interese - document scris, redactat pe propria raspundere, prin depunerea caruia cadrul didactic de predare confirma ca asigura echitate si obiectivitate in activitatea de predare-invatare-evaluare pe care o desfasoara
b) Responsabil pentru declaratiile de interese – persoana responsabila cu asigurarea implementarii la nivelul unitatii de invatamant a prevederilor prezentei proceduri privind declaratiile de interese
c) Coordonator – persoana din cadrul DJIP/DMBIP responsabila de coordonarea implementarii prevederilor prezentei proceduri privind declaratiile de interese la nivelul unitatilor de invatamant din judet/municipiul Bucuresti.
(2) In cuprinsul prezentei proceduri, urmatorii termeni se abreviaza astfel:
a) Ministerul Educatiei – ME;
b) Directia Judeteana de Invatamant Preuniversitar/Directia Municipiului Bucuresti de Invatamant Preuniversitar – DJIP/DMBIP.
Art.3 La nivelul DJIP/DMBIP, prin decizia directorului general, se desemneaza coordonatorul, iar la nivelul fiecarei unitati de invatamant, prin decizia directorului, se desemneaza responsabilul pentru declaratiile de interese.
Art. 4 Prezenta Procedura se comunica unitatilor de invatamant la inceputul fiecarui an scolar de catre coordonatorul de la nivelul DJIP/DMBIP, conform modelului prezentat in Anexa nr. 1 la procedura. Pentru anul scolar 2023 2024, prezenta Procedura se transmite in termen de 3 zile de la desemnarea coordonatorului.
Art. 5 (1) Declaratia de interese se face in scris, pe propria raspundere si cuprinde norma didactica, activitatile de predare, activitatile de pregatire cu elevii – meditatii si activitatile desfasurate in cadrul unor proiecte, indeplinite de cel care o completeaza, conform modelului standard prevazut in Anexa nr. 2 la procedura .
(2) Pana la data de 31 decembrie a fiecarui an, personalului didactic de predare ii revine obligatia sa completeze declaratia de interese.
(3) Personalul didactic de predare angajat ulterior datei de 31 decembrie completeaza si depune declaratia de interese in termen de 5 zile de la angajare.
(4) Pentru declararea intereselor, datele se completeaza cu informatiile valabile la data completarii declaratiei.
(5) Formularele privind declaratia de interese sunt puse la dispozitia personalului didactic de predare, in format electronic, pe pagina de internet a DJIP/DMBIP si a unitatii de invatamant preuniversitar sau, la cerere, in format letric, de catre responsabilul pentru declaratiile de interese.
Art. 6 (1) Responsabilul pentru declaratiile de interese si directorul unitatii de invatamant au obligatia verificarii concordantei informatiilor specificate in declaratiile de interese, de catre persoanele care au obligatia de a le completa, cu informatiile transmise compartimentului resurse umane din cadrul DJIP/DMBIP prin proiectul si planul de incadrare.
(2) Cadrul didactic incadrat in doua sau mai multe unitati de invatamant completeaza o singura declaratie de interese, conform modelului standard prevazut in Anexa nr. 2 la procedura, intr-un numar de exemplare egal cu numarul de unitati de invatamant in care este incadrat si depune cate un exemplar completat la fiecare scoala.
Art. 7 (1) Dupa emiterea deciziilor de repartizare pe post, coordonatorul de la nivelul DJIP/DMBIP comunica unitatilor de invatamant preuniversitar obligativitatea de a monitoriza depunerea declaratiei de interese de catre personalul didactic de predare astfel repartizat.
(2) Responsabilul pentru declaratiile de interese de la nivelul unitatii de invatamant informeaza personalul didactic de predare in ceea ce priveste termenele si conditiile in care se completeaza declaratiile de interese.
(3) Informarea personalului cu privire la obligativitatea completarii/actualizarii declaratiilor de interese, la termenele limita de depunere a acestora, se realizeaza prin Nota de informare, conform modelului prevazut in Anexa nr. 3 la procedura, cu semnare pentru luare la cunostinta sau prin e-mail.
...Modele de Teste rezolvate pentru Titularizare si Definitivat gasiti AICI (pentru Educatori, pentru Invatatori, la Matematica, la Romana, Engleza, Sport, Istorie, Geografie, Biologie etc samd)
Art. 8 (1) Personalul didactic de predare depune personal declaratiile de interese la responsabilul pentru declaratiile de interese.
(2) Pe perioada detasarii, personalul didactic de predare depune declaratia de interese la unitatea de invatamant preuniversitar la care a fost detasat.
Art. 9 (1) In momentul primirii declaratiei de interese, din partea persoanelor care au obligatia completarii lor, responsabilul pentru declaratiile de interese inregistreaza declaratia de interese in Registrul declaratiilor de interese, atribuind cate un numar de ordine din registru, conform Anexei nr. 4 la procedura.
(2) Registrul declaratiilor de interese se regaseste sub forma scrisa si electronica.
(3) La data inregistrarii declaratiei in Registrul declaratiilor de interese, responsabilul pentru declaratiile de interese elibereaza deponentului o dovada de primire, intocmita conform Anexei nr. 5 la procedura.
(4) Responsabilul primeste declaratiile, le scaneaza si le salveaza in folderul „personaldidactic-de-predare/declarati interese/an/luna_unitatea-de-invatamant”- cu denumirea „nume_prenume” pentru fiecare deponent.
Art. 10 (1) Ulterior inregistrarii declaratiei de interese si eliberarii dovezii de primire, responsabilul pentru declaratiile de interese are obligatia de a verifica, in termen de 10 zile, corectitudinea completarii acestora.
(2) Verificarea completarii rubricilor specifice declaratiei de interese de catre responsabilul pentru declaratiile de interese presupune verificarea formei in care s-au completat aceste rubrici, respectiv verificarea modului de completare a datelor.
(3) Responsabilitatea referitoare la continutul datelor completate si a corespondentei acestora cu realitatea apartine persoanei care are obligatia completarii declaratiei de interese si nu responsabilului pentru declaratiile de interese.
Art. 11 (1) In urma primirii si verificarii modului de completare a declaratiilor de interese, in cazul in care responsabilul pentru declaratiile de interese constata neconcordante intre cerintele legale de completare a declaratiilor de interese si completarea propriu-zisa a acestora, intocmeste o adresa de rectificare a declaratiilor de interese, potrivit Anexei nr. 6 la procedura, in termen de 10 zile de la primirea declaratiilor.
(2) Adresa de rectificare a declaratiilor de interese, semnata de catre responsabilul pentrumdeclaratiile de interese, se transmite personalului didactic de predare care trebuie sa rectifice aceste documente, prin intermediul postei electronice sau la domiciliul acestuia, pe baza de scrisoare recomandata.
Art. 12 (1) Rectificarea declaratiilor de interese de catre personalul didactic de predare caruia i s-a transmis adresa de rectificare conform art. 11 alin. (2) se face in termen de cel mult 30 de zile de la transmiterea adresei.
(2) Rectificarea presupune completarea unor noi declaratii de interese, avand in vedere aspectele semnalate in adresa de recomandare de rectificare.
(3) Personalul didactic de predare, care in urma adresei de rectificare completeaza o noua declaratie de interese, are obligatia depunerii documentului/documentelor la responsabilul pentru declaratiile de interese.
(4) Declaratiile rectificate pot fi insotite de documente justificative.
(5) Rectificarea declaratiei de interese poate fi initiata si de catre personalul didactic de predare, in termen de 40 de zile de la depunerea initiala.
Art. 13 (1) Declaratiile de interese si Registrul declaratiilor de interese sunt transmise la DJIP/DMBIP in format electronic.
(2) Transmiterea declaratiilor de interese si a Registrului declaratiilor de interese se face prin intermediul unei adrese de inaintare intocmite in doua exemplare de catre responsabilul pentru declaratiile de interese, conform modelului din Anexa nr. 7 la procedura.
Art. 14 (1) Dupa expirarea termenului de depunere a declaratiilor de interese, responsabilul pentru declaratiile de interese intocmeste o adresa conform Anexei nr. 8 la procedura si o transmite pe e-mail sau in format letric personalului didactic de predare care avea obligatia completarii declaratiei de interese, prin care se solicita transmiterea punctului de vedere, in scris, cu privire la motivul nedepunerii sau depunerii cu intarziere a acesteia.
(2) Personalul didactic de predare care primeste adresa mentionata la alin. (1) are obligatia transmiterii unui raspuns justificat in termen de 10 zile lucratoare de la data primirii adresei.
Art. 15 (1) Responsabilul pentru declaratiile de interese intocmeste, pana la data de 1 februarie a anului in curs, lista cu personalul didactic de predare care nu a depus in termen si/sau care a depus cu intarziere declaratiile de interese, insotita de punctele de vedere primite din partea acestuia.
(2) Lista cu personalul didactic de predare care nu a depus in termen si/sau care a depus cu intarziere declaratiile de interese se transmite catre DJIP/DMBIP cu o adresa de inaintare intocmita de responsabilul pentru declaratiile de interese, semnata de responsabil si directorul unitatii de invatamant, conform modelului din Anexa nr. 9 la procedura.
Art. 16 (1) Primirea si inregistrarea declaratiilor de interese rectificate se realizeaza astfel:
a) declaratiile de interese rectificate se depun de catre persoanele carora li s-a recomandat rectificarea la responsabilul la care declaratiile au fost depuse initial; acestea pot fi insotite de documente justificative;
b) la data primirii declaratiilor rectificate, acestea se inregistreaza in Registrul declaratiilor de interese, completandu-se rubrica "Schimbari intervenite in declaratia de interese” cu mentiunea "da";
c) mentiunea "da" se completeaza cu datele de identificare ale ultimei declaratii depuse conform dispozitiilor legale.
(2) Verificarea declaratiilor de interese rectificate se realizeaza conform prevederilor art. 11.
(3) Declaratiile de interese rectificate se transmit la DJIP/DMBIP, conform art. 15.
Art. 17 Dupa transmiterea declaratiilor catre DJIP/DMBIP, declaratiile de interese in original sunt pastrate si depozitate corespunzator de responsabilii desemnati.
Art. 18 Persoanele care au obligatia depunerii declaratiilor de interese:
(1) iau la cunostinta cu privire la completarea declaratiilor de interese, conform prevederilor art. 5;
(2) completeaza, pe propria raspundere, toate rubricile specifice declaratiei de interese, semneaza si dateaza documentul;
(3) depun personal declaratia de interese la responsabilul pentru declaratiile de interese, in termenul legal;
(4) rectifica declaratia de interese la recomandarea responsabilului privind implementarea prezentei proceduri, daca este cazul, si o depune in termenul legal;
(5) transmit punctul de vedere, in scris, cu privire la motivul nedepunerii sau depunerii cu intarziere a declaratiei de interese, in termen de 10 zile lucratoare de la data primirii adresei de la responsabilul pentru declaratiile de interese, daca este cazul.
Art. 19 Responsabilul pentru declaratiile de interese are urmatoarele atributii:
1) comunica persoanelor care au obligatia sa completeze declaratiile de interese termenul necesar depunerii formularelor;
2) ofera consiliere si sprijin personalului didactic de predare in procesul de completare si depunere a declaratiilor de interese;
3) preia declaratiile de interese depuse de persoanele care au aceasta obligatie;
4) elibereaza dovada de primire angajatului care a depus declaratia de interese;
5) verifica declaratiile de interese din punctul de vedere al respectarii formatului acestui document si al modului de completare a tuturor rubricilor specifice;
6) intocmeste adresele de rectificare transmise personalului didactic de predare care nu a completat corespunzator declaratia de interese;
7) transmite cu adresa inaintare, in format electronic, declaratiile de interese si Registrul declaratiilor de interese la DJIP/DMBIP;
8) intocmeste, verifica si semneaza adresele de solicitare cu privire la nedepunerea sau depunerea cu intarziere a declaratiilor de interese;
9) intocmeste si verifica lista persoanelor care nu au depus sau care au depus cu intarziere declaratiile de interese;
10) intocmeste adresa prin care se comunica DJIP/DMBIP lista persoanelor care nu au depus sau care au depus cu intarziere declaratiile de interese, insotita de punctele de vedere primite si, dupa caz, de documente justificative;
11) inregistreaza declaratiile de interese depuse, precum si pe cele rectificate in Registrul declaratiilor de interese, folosind program electronic;
12) arhiveaza declaratiile de interese in conditii corespunzatoare.
Art. 20 Coordonatorul cu declaratiile de interese de la nivelul DJIP/DMBIP are urmatoarele responsabilitati:
a) intocmeste si gestioneaza baza de date cu responsabilii pentru declaratiile de interese din unitatile de invatamant;
b) consiliaza responsabilii pentru declaratiile de interese din unitatile de invatamant cu privire la aplicarea prevederilor prezentei Proceduri;
c) colaboreaza cu inspectorii scolari pentru managementul resurselor umane din cadrul DJIP/DMBIP;
d) arhiveaza declaratiile si Registrele de interese primite in format electronic in conditii corespunzatoare.
Art. 21 Directorii unitatilor de invatamant preuniversitar au obligatia de a se asigura ca:
a) personalul didactic de predare din subordine depune in termenele prevazute in prezenta Procedura declaratiile de interese/declaratiile de interese rectificate la responsabilul pentru declaratiile de interese;
b) responsabilul pentru declaratiile de interese isi indeplineste atributiile conform prezentei Proceduri.
Art.22 (1) Nedepunerea declaratiilor de interese in termenele prevazute de prezenta Procedura, precum si nedeclararea activitatilor de pregatire cu elevii – meditatiilor, sau declararea acestora cu trimitere la alte inscrisuri, constituie abatere disciplinara.
(2) Nerespectarea obligatiilor legale, prevazute in prezenta Procedura, de catre directorii unitatilor de invatamant si de catre persoanele responsabile cu implementarea sau coordonarea implementarii prevederilor prezentei Proceduri constituie abatere disciplinara.
Anexa 2 - Declaratie de interese profesori
Anexele 3-9: Nota de informare, Modelul registrului de interese si Recomandarea de rectificare a declaratiei de interese
Propunerile si sugestiile cu privire la proiectul supus consultarii publice pot fi trimise in urmatoarele 10 zile calendaristice de la data publicarii (adica pana pe 4 noiembrie 2023) pe adresa de e-mail gabriela.toma@edu.gov.ro.
Dumitrel Toma 29 Oct. 2023 22:40:31
Cine a scris aceasta aberatie este orice, numai profesor nu. Probabil sa fie vreun securist care cumuleaza pensia speciala cu salariul la minister. A devenit breasla profesorala bataia de joc a tuturor stârpiturilor de politicieni.Cristina Antonela Hopp 27 Oct. 2023 21:29:56
Nu pot sa cred! NOTA INFORMATIVA????Ce securist suna! Conform Codului de etica nu are voie nimeni sa faca pregatire contra cost cu elevii de la clasa. De ce sa dau ,, nota informativa”?!Se pleaca de la premisa ca majoritate profesorilor dau meditatii contra cost elevilor de la clasele la care predau. Iar suntem umiliti de niste politicieni incapabili sa-si faca treaba, dar care vor voturi.